Nu al maanden lang ontvangen wij thuis post op ons adres, met een naam die niet klopt. De naam is ook niet van een vorige bewoner.
Nu gebeurt dit wel vaker, en deze post sturen wij dan uiteraard retour afzender. In deze gevallen kan dat echter niet, want er is geen retouradres aanwezig op de envelop en de brieven worden ook niet gefrankeerd (geen postzegel of porto betaald verklaring). De afzender(s) leveren de brieven dus waarschijnlijk persoonlijk bij ons af.
Het openen van andermans post mag niet onder het briefgeheim, maar valt ongefrankeerde post hier ook onder? Of laat ik de vraag anders stellen: wanneer wordt iets dat door de brievenbus komt, door de wet beschouwd als post?
Ik zou namelijk graag de post openen om uit te vinden van wie deze post is, al is het maar zodat ik het retour kan zenden of anderszins kan aangeven dat de post hier niet gewenst is.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Openen ongefrankeerde post
Re: Openen ongefrankeerde post
Als die post persoonlijk bij u afgeleverd word plak dan een briefje op u brievenbus datPenTa schreef:Nu al maanden lang ontvangen wij thuis post op ons adres, met een naam die niet klopt. De naam is ook niet van een vorige bewoner.
Nu gebeurt dit wel vaker, en deze post sturen wij dan uiteraard retour afzender. In deze gevallen kan dat echter niet, want er is geen retouradres aanwezig op de envelop en de brieven worden ook niet gefrankeerd (geen postzegel of porto betaald verklaring). De afzender(s) leveren de brieven dus waarschijnlijk persoonlijk bij ons af.
Het openen van andermans post mag niet onder het briefgeheim, maar valt ongefrankeerde post hier ook onder? Of laat ik de vraag anders stellen: wanneer wordt iets dat door de brievenbus komt, door de wet beschouwd als post?
Ik zou namelijk graag de post openen om uit te vinden van wie deze post is, al is het maar zodat ik het retour kan zenden of anderszins kan aangeven dat de post hier niet gewenst is.
die persoon niet woonachtig is op jullie adres.
Zo zou ik het doen.
Dat klinkt als post van een lokale (sport)club, de kerk, of iets anders kleinschaligs. Mijn onderbuik zegt dat 1 envelop open maken ter verduidelijking, en ter goeder trouw, je echt niet in de problemen zal brengen.
De inhoud van de envelop valt onder het briefgeheim zolang deze de geadresseerde niet heeft bereikt. Het maakt niet uit of de post gefrankeerd is, maar ik verwacht niet dat je in de problemen zult komen als de brief openmaakt om er achter te komen wie jou deze post stuurt.