LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pinterest en Copyright

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Brahms

Pinterest en Copyright

Ongelezen bericht door Brahms »

Pinterest en Copyright

Een aantal van mijn foto's staan op het internet. Nu kom ik tot de ontdekking dat de "verzamelsite" site Pinterest het niet zo nauw neemt met het copyright en de foto's plaatst op bladzijden vol met "geleende" (lees gestolen !) foto's van andere sites.

Nu heeft deze site de mogelijkheid om het copyright op foto's aan te geven, maar het wordt natuurlijk een beetje de omgekeerde wereld als ik daar veel tijd aan moet gaan besteden. En anderen foto-eigenaren ook, want zo te zien zijn ALLE foto's gestolen !

De uitgebreide formulieren moeten niet alleen van de nodige privé gegevens worden voorzien, daar heb ik al weinig zin in, maar ook de URL's van de foto's op de site, en ook nog eens de locatie alwaar de foto vanaf gestolen is.

Dit wordt een haast onbegonnen werk, immers het gaat om zeker (als ik snel over de zeer uitgebreide site ga) 50 foto's.

Hoe kan je Pinterest nu in een klap duidelijk maken dat gebruik niet toegestaan is ?

crazyme

Re: Pinterest en Copyright

Ongelezen bericht door crazyme »

Hoe kan je Pinterest nu in een klap duidelijk maken dat gebruik niet toegestaan is ?
Zet een bericht op tros radar, dat zal ze leren.

Diefstal is een groot woord.

Heb je een concreet voorbeeld ?

En wanneer jij al niet de moeite wil nemen om een formulier in te vullen cq om aangifte te doen van de vermeende diefstal, wat moeten wij hier dan mee ?

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Linken ze door of staan ze ook echt op de site?

mp2017

Ongelezen bericht door mp2017 »

Zet de foto's op Dropbox, dan kan niemand deze "stelen"!

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Door linken mag, plaatsen niet en bij plaatsing op andere site kun je claim indienen wegens gebruik van jou rechten op jou gemaakte foto.

Er zijn bedrijven waar je dit kunt claimen en voor jou er achteraan gaan.
Je ontvangt dan meestal maar 25% maar die 75% doen zij alles voor.

Mijn eenvoudige maar leuke foto's zijn daarmee goud geld waard.
Zoals ik in Paris op de Eifel toren ging zitten.... op je hurken voor de Sacre Cour en dan zo foto nemen dat de Eifel in mijn kont prikte!
Leuk grapje maar vele namen dit over en kregen forse rekening.

Ik hoefde niets te zoeken of claimen en heb nog nooit een dergelijk goed betaalde vakantie/weekend gehad!

Brahms

crazyme schreef:
Zet een bericht op tros radar, dat zal ze leren.

Diefstal is een groot woord.

Heb je een concreet voorbeeld ?

En wanneer jij al niet de moeite wil nemen om een formulier in te vullen cq om aangifte te doen van de vermeende diefstal, wat moeten wij hier dan mee ?
- Heb ik gedaan
- Iets gebruiken van een ander waarop copyright rust is gewoon diefstal.
- Concreet voorbeeld: zeker tientallen fotos staan zonder mijn toestemming op Pinterest. Op vele staat zelfs mijn Copyright teken en naam fotoeigenaar.
- Formulier invullen is geen probleem, maar dit voor tientallen fotos doen, incl link naar de locatie waar origineel staat gaat toch wat ver. Verder heb ik er moeite mee mijn uitgebreide NAW te verstrekken aan zo'n bedrijf.

Costnix

Ongelezen bericht door Costnix »

Dan houdt het voor u op!

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Brahms schreef: - Heb ik gedaan
- Iets gebruiken van een ander waarop copyright rust is gewoon diefstal.
- Concreet voorbeeld: zeker tientallen fotos staan zonder mijn toestemming op Pinterest. Op vele staat zelfs mijn Copyright teken en naam fotoeigenaar.
- Formulier invullen is geen probleem, maar dit voor tientallen fotos doen, incl link naar de locatie waar origineel staat gaat toch wat ver. Verder heb ik er moeite mee mijn uitgebreide NAW te verstrekken aan zo'n bedrijf.
Ik denk dat je hier niets anders aan kunt doen dan zelf achter de daders aanzitten en daar een claim neerleggen.
De energie die dat kost en de slagingskans maken dat een onzinnige actie.
Wellicht kun je gewoon een aangetekend schrijven naar Pinterest sturen waarmee je melding maakt van de inbreuk op jouw auteursrecht (wat je wellicht nog wel moet aantonen) Nu Pinterest weet dat er inbreuk wordt gemaakt zou je ze aansprakelijk kunnen stellen voor de schade wanneer zij niet actief helpen om de schade te beperken. (En dan moet de schade natuurlijk ook nog worden bepaald)

Brahms

Dat gaan we dan maar eens doen, een brief schrijven, immers op al mijn foto's staat mijn naam, dus dat moet het probleem niet zijn voor hun om de foto's te vinden (en bij een eventueel juridische procedure).

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Weet je wie die foto's van jou heeft geplaatst? Is dat één persoon?

Je kunt volgens mij niet zoeken op pinterest zonder je eerst te registreren. Ben wel eens benieuwd of er foto's voor mij op staan ;)

john18

Ongelezen bericht door john18 »

Moneyman schreef:Ben wel eens benieuwd of er foto's voor mij op staan ;)
Wel een illustratie :wink: https://nz.pinterest.com/pin/496310821407727756/

Brahms

Ik kwam via een zoekopdracht op Google en een daarop gevonden foto van mij welke op Pinterest bleek te staan rechtstreeks op de site terecht en kon toen zonder registreren verder rondkijken op de site Pinterest. en honderden foto bekijken . Waaronder dus ook een flink aantal van mij ( en opvallend, ook nog van een kennis !).
Rechtstreeks op Pinterest kijken gaat zonder account niet, maar dus wel via dit "lek".

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zoals ik om 9,46 vandaag al schreef.....
Er zijn bedrijven die het voor U claimen en verder zoeken want ik vermoed dat Pinterest wil verdienen aan jou materiaal en bij het aanbieden is gebruik niet uitgesloten en verspreiding zonder toestemming is verboden.

Ik kreeg wel minder dan zelf doen maar gratis geld en zij werken en hebben vaak hogere tarieven en staan sterker door hun ervaring.
Of ik zelf dit 4x hogere had gehaald betwijfel ik.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

[quote="crazyme" (En dan moet de schade natuurlijk ook nog worden bepaald)[/quote]

De schade bepalen is vrij simpel: er zijn standaardtarieven voor het publiceren van foto's (even googlen en je vindt genoeg informatie). In de praktijk kan je het dubbele tarief in rekening brengen als een foto zonder toestemming is gebruikt. Het maakt hiervoor niet uit of je prof of amateur bent.

Het lastige aan dit geval is dat Pinterest geen foto's plaatst, dus je moet alle individuele gebruikers aanschrijven.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

renewouters schreef:Het lastige aan dit geval is dat Pinterest geen foto's plaatst, dus je moet alle individuele gebruikers aanschrijven.
Hier zit inderdaad het probleem waar je tegen aan gaat lopen. Iemand vond jouw foto's leuk, en heeft ze op een of andere manier op ofwel pinterest gezet, ofwel elders, waarna een ander het op pinterest heeft gezet.

Mijn foto's zijn op zich niet zo heel bijzonder, en ik zet ze alleen op een besloten pagina. Maar als ik een echt bijzondere foto heb, dan 'bederf' ik hem door er een flink vervaagd watermerk doorheen te mieteren. Dan is de lol er zo af.

Maar het is mij ook wel gebeurd dat iemand een foto van een huwelijksdocument uit 1785, die ik alleen ter inzage heb gegeven, even snel op zijn pagina neer heeft gezet. Even lekker interessant doen met mijn gegevens. Die kon hij er dus rap afhalen. Hij gaat zelf maar naar Haarlem om dat document op te zoeken en te fotograferen. En dat gezegd hebbende: het probleem is groter dan alleen foto's. Mensen kopiëren en delen massaal de meest gekke dingen. Ze willen graag vloggen en bloggen en ploggen met een grote schare lezers en fans, en weet ik veel wat ze nog meer willen om interessant te doen, maar hebben zelf de tools niet. Dus dan jatten ze het van een ander. Tot aan broodrecepten zonder water toe, en allemaal vinden ze dat 'brood' even lekker... :lol: :lol:

witte angora

Tot mijn verbazing stonden er ook van mij foto's op pinterest. Een paar hele mooie ook nog. Een melding maken is simpel: je hoeft maar één formulier in te vullen, en dan kun je tot maximaal 100 foto's opgeven. Met twee tabbladen gaat dat best wel snel. Bij mij ging het om 5, dat was 5 minuutjes werk, als het er 50 zijn is dat best wel veel ja.

Overigens kun je aangeven dat de jatter een aantekening gaat krijgen, want pinterest is er zelf ook niet zo blij mee.

Brahms

Hoop dat het slecht weer wordt dit weekend, kan ik er eens voor gaan zitten.

witte angora

Vanmorgen bericht gehad dat de foto's zijn verwijderd, alhoewel het 24 uur kan duren voor ze echt weg zijn. Dus netjes! Overigens had ik geen idee waar 'mevrouw' ze vandaan had, ze heeft ze zelf geüpload. Op deze foto's stond geen watermerk, maar 'mevrouw' had mijn pseudoniem er vreemd genoeg zelf bij gezet. En aangezien mijn pseudoniem ook mijn accountnaam is, was het alsnog duidelijk dat de foto's van mij zijn.

Naja, ze zijn weg en daar gaat het om.

Brahms

Dat is een goed bericht. Als iedereen dat zou doen is het snel over met Pinterest.
Schijnbaar kiezen ze dus snel eieren voor hun geld.

Gesloten