| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Privaatrecht !
-
lies-oostveen
Privaatrecht !
Hoop dat @fisbel een antwoord voor mij heeft. Stel dat ik onze woning wil verkopen aan een goede vriend.
Als voorbeeld stel het blote eigendom is 60.000 euro en het Woonrecht is 90.000 euro ik mag er dan levenslang gratis
blijven wonen. Moet ik dan elk jaar 90.000 euro opgeven in box 3 en wordt dat dan belast met 1,2% of betaal je dan in 1 keer belasting over 90.000 euro ? De bedragen zijn fictief !
Ik begrijp wel dat het Woonrecht ieder jaar minder wordt en dat e.e.a. ook afhankelijk is van de leeftijden. Is dit een zinnige constructie of kun je dan beter het huis gaan verkopen ?
Als voorbeeld stel het blote eigendom is 60.000 euro en het Woonrecht is 90.000 euro ik mag er dan levenslang gratis
blijven wonen. Moet ik dan elk jaar 90.000 euro opgeven in box 3 en wordt dat dan belast met 1,2% of betaal je dan in 1 keer belasting over 90.000 euro ? De bedragen zijn fictief !
Ik begrijp wel dat het Woonrecht ieder jaar minder wordt en dat e.e.a. ook afhankelijk is van de leeftijden. Is dit een zinnige constructie of kun je dan beter het huis gaan verkopen ?
Re: Privaatrecht !
Op de site van de belastingdienst staat de brochure "bezittingen" waarin staat uitgelegd hoe je de waarde van dit vruchtgebruik precies moet bepalen voor box 3. Compleet met een tabel met leeftijdsklassen en de factoren daarbij.
Op de site van de belastingdienst gaat men uit van familie. Lies heeft het over een goede vriend toch !
Steek hier je licht eens op : https://www.nurecht.nl/ Je betaalt €14,99 om spam te voorkomen
maar dat geld krijg je terug !
Steek hier je licht eens op : https://www.nurecht.nl/ Je betaalt €14,99 om spam te voorkomen
€14,99 betalen om spam te voorkomen? Que?
-
lies-oostveen
Bedankt voor de tipharkja schreef:Op de site van de belastingdienst gaat men uit van familie. Lies heeft het over een goede vriend toch !
Ik heb geen antwoord op deze vraag. Voor een goed antwoord zal het waarschijnlijk noodzakelijk zijn een notaris te raadplegen.
-
lies-oostveen
@fisbel
Hartelijk dank voor uw eerlijke reactie !
Groetjes,
Lies
Hartelijk dank voor uw eerlijke reactie !
Groetjes,
Lies
-
lies-oostveen
Inmiddels is volgens een notaris de oplossing de kopende partij koopt het huis (blote eigendom) voor €60.000 en het (woonrecht) is €90.000 voor ons is dat belastingvrij omdat het eigen vermogen onder de grens van €130,000 blijft. Of het slim is weet ik niet maar de huren in de privaatsector is ook niet mis.
Waar ik woon wordt voor een appartement van 45m2 een huur gevraagd van €850 Dan kun je toch beter gratis blijven wonen voor noppes. Nou ja noppes je betaalt natuurlijk wel een aanzienlijk bedrag voor gratis wonen namelijk €90.000
Wat is wijsheid en is zo'n constructie wel slim ? Ik kom er niet uit
Waar ik woon wordt voor een appartement van 45m2 een huur gevraagd van €850 Dan kun je toch beter gratis blijven wonen voor noppes. Nou ja noppes je betaalt natuurlijk wel een aanzienlijk bedrag voor gratis wonen namelijk €90.000
Wat is wijsheid en is zo'n constructie wel slim ? Ik kom er niet uit
Wat komt die 130.000 vandaan?
En over welke belastingen heb je het hier, box 1, box 3, schenkingsrecht, erfbelasting?
Wat wijsheid is kun je denk ik alleen zelf bepalen als je weet hoe gelukkig je op je huidige plek bent, ook wat betreft wooncomfort, en hoe lang je er nog zou willen en kunnen wonen. En of er eventueel in de toekomst nog aanpassingen zouden moeten komen. En natuurlijk ook van je leeftijd...
Daarnaast is ook een belangrijke vraag waarom je de woning zou willen verkopen, wat de aanleiding daarvoor is.
En over welke belastingen heb je het hier, box 1, box 3, schenkingsrecht, erfbelasting?
Wat wijsheid is kun je denk ik alleen zelf bepalen als je weet hoe gelukkig je op je huidige plek bent, ook wat betreft wooncomfort, en hoe lang je er nog zou willen en kunnen wonen. En of er eventueel in de toekomst nog aanpassingen zouden moeten komen. En natuurlijk ook van je leeftijd...
Daarnaast is ook een belangrijke vraag waarom je de woning zou willen verkopen, wat de aanleiding daarvoor is.
-
lies-oostveen
BD en de notaris ! Heeft verder te maken met eventuele opname verpleeghuisWat komt die 130.000 vandaan?
van partner en te weinig inkomsten voor onderhoud van de woning etc.
Ah, de vermogensgrwns voor de zorgtoeslag. Helder.
Even zonder negatief te willen zijn, ik zou dan ook even goed en realistisch denken over of je de komende tien jaar misschien meer zorg of comfort nodig zou hebben, en daarom zou moeten of willen verhuizen.
Even zonder negatief te willen zijn, ik zou dan ook even goed en realistisch denken over of je de komende tien jaar misschien meer zorg of comfort nodig zou hebben, en daarom zou moeten of willen verhuizen.