LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Recht van de koper bij koop dier met ernstige afwijkingen .

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Herlena

Recht van de koper bij koop dier met ernstige afwijkingen .

Ongelezen bericht door Herlena »

Nu ik een hond van 1 jaar blijk te hebben met meerdere afwijkingen, waaronder ernstige dodelijke hartafwijkingen, vraag ik mij af hoe het is geregeld als je verhaal gaat halen bij de fokker. Ik vind het best wel vervelend om hier over te denken laat staan het op te tikken.
Mijn hond is voor mij gevoelsmatig het geld dat ik voor hem heb betaald meer dan waard, of hij nu vijftien of twee jaar oud word.

Maar wat (stel je voor) als je (niet ik) b.v.b. een pup hebt gekocht van 1000 euro, en die blijkt afwijkingen te hebben waardoor hij niet ouder dan een jaar of drie zal worden. Hoe gaat het dan als je het betaalde geld terug wilt, moet de zieke pup dan terug naar de fokker?
Laatst gewijzigd door Herlena op 12 aug 2013 08:02, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion

Re: Recht van de koper bij koop dier met ernstige afwijkingen .

Ongelezen bericht door alfatrion »

ja

Herlena

Oké, kort maar krachtig.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Eerst even een vraag: heb je de hond als pup gekocht of al 'volwassen'?

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Hoe gaat het dan als je het betaalde geld terug wilt, moet de zieke pup dan terug naar de fokker?
Ja die gaat terug naar de fokker, als je een echte hondenliefhebber bent, dan wacht je gewoon af hoe het verloopt met de ziekte van je hond. De hond kan echt wel ouder dan 3 jaar worden, er zijn zoveel honden met hartafwijkingen.
Mijn hond is voor mij gevoelsmatig het geld dat ik voor hem heb betaald meer dan waard, of hij nu vijftien of twee jaar oud word
Met dit soort termen , snap ik de opening van je topic niet!!

Annikaatje

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Volgens mij is alleen een professionele fokker, die ook zo naar buiten treed, volgens de wet buiten contracten om verlicht tot een zekere garantie. Wat dat precies is, is (mij) niet duidelijk.

Ik weet niet of u uw dier met een contract hebt gekocht? Bij (ras)katten koop je een dier vaak met 6 of 12 maanden 'garantie' op erfelijke aandoeningen, alleen als het dier ook overlijdt. Dan krijg je meestal een 'nieuw' katje. Maar als het daarna naar buiten komt...hooguit af en toe een schaderegeling. Het is voor een fokker niet mogelijk om alle erfelijke aandoeningen al in de eerste paar weken van het leven vast te stellen.

Als de fokker van je dier de ouderdieren niet heeft getest op bepaalde ziekten die in dat ras wel veel voorkomen zou je daar misschien een punt van kunnen maken, maar mi zijn niet-testende fokkers daar misschien juist niet gevoelig voor.

Om dus nog iets zinnigs te kunnen zeggen is het wel handig als u vertelt waar t dier vandaan komt, wat er in het eventuele contract staat en of de eventuele fokker test op ziektes in de ouderdieren.

tenormin

Ik wilde graag weten of de hond dus als pup gekocht is. Al klinkt het gek, een dier heeft, net als b.v. een magnetron o.i.d. een garantie. Hier werd bij de Rijdende Rechter eens een vraag over gesteld en 2 van de antwoorden zijn gegeven door 1 met veel kennis over de wet (vladja) en de ander, vrouwe Elske is jurist. http://www.eerstehulpbijrecht.nl/forum/ ... -afwijking

Herlena

ciske schreef:
Hoe gaat het dan als je het betaalde geld terug wilt, moet de zieke pup dan terug naar de fokker?
Ja die gaat terug naar de fokker, als je een echte hondenliefhebber bent, dan wacht je gewoon af hoe het verloopt met de ziekte van je hond. De hond kan echt wel ouder dan 3 jaar worden, er zijn zoveel honden met hartafwijkingen.
Mijn hond is voor mij gevoelsmatig het geld dat ik voor hem heb betaald meer dan waard, of hij nu vijftien of twee jaar oud word
Gelukkig worden er veel honden oud met een hartafwijking, maar in het geval van mijn hond mag het een wonder heten dat hij hij na een jaar nog steeds leeft.

Het gaat hier niet om mijn hond. Maar omdat hij ernstige afwijkingen heeft, ben ik mij gaan afvragen, wat als hij 1000 euro had gekost en na een jaar ernstige afwijkingen blijkt te hebben. Het zou voor mij ondenkbaar zijn dat hij terug zou gaan naar de fokker, als ik mijn geld terug zou willen hebben.

Herlena

tenormin schreef:Ik wilde graag weten of de hond dus als pup gekocht is. Al klinkt het gek, een dier heeft, net als b.v. een magnetron o.i.d. een garantie. Hier werd bij de Rijdende Rechter eens een vraag over gesteld en 2 van de antwoorden zijn gegeven door 1 met veel kennis over de wet (vladja) en de ander, vrouwe Elske is jurist. http://www.eerstehulpbijrecht.nl/forum/ ... -afwijking
Mijn hond heb ik als pup gekocht.
Ik heb inmiddels begrepen dat als je je geld terug wil de hond eventueel terug zou moeten naar de fokker(als deze hier op staat). Hier ging het mij om, dus als je de hond in deze situatie niet wil afstaan, heb je geen recht op je geld. Bizar, net als dat een dier onder roerend goed valt.

tenormin

Bizar, net als dat een dier onder roerend goed valt.
Dat het bizar is ben ik helemaal met je eens. Maar in het wetboek staan veel meer, voor normale mensen, bizarre zaken. Hoop dat de hond toch nog een beetje leefbaar leven mag hebben.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Herlena schreef: Het gaat hier niet om mijn hond. Maar omdat hij ernstige afwijkingen heeft, ben ik mij gaan afvragen, wat als hij 1000 euro had gekost en na een jaar ernstige afwijkingen blijkt te hebben. Het zou voor mij ondenkbaar zijn dat hij terug zou gaan naar de fokker, als ik mijn geld terug zou willen hebben.
Herlena schreef:Nu ik een hond van 1 jaar blijk te hebben met meerdere afwijkingen, waaronder ernstige dodelijke hartafwijkingen,
:shock: :shock: :shock:

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Herlena schreef:
ciske schreef:
Gelukkig worden er veel honden oud met een hartafwijking, maar in het geval van mijn hond mag het een wonder heten dat hij hij na een jaar nog steeds leeft.

Het gaat hier niet om mijn hond. Maar omdat hij ernstige afwijkingen heeft, ben ik mij gaan afvragen, wat als hij 1000 euro had gekost en na een jaar ernstige afwijkingen blijkt te hebben. Het zou voor mij ondenkbaar zijn dat hij terug zou gaan naar de fokker, als ik mijn geld terug zou willen hebben.
Gaat het nou om u. Hond of. Niet?

En bent u ook die vrouw met die vraag over de verzekering?

Ja ,ik persoonlijk zou denken,het is een pech hond ,met geld terug wordt ik,niet gelukkiger...
En hem terug geven al helelaal niet

Mijn mening geniet van hem haar,verwen hem lekker en mooie tijd nog!!!
Uitvechten nu,is kostbare tijd

plumber

Ongelezen bericht door plumber »

alfatrion schreef:ja
Ben ik nou blind of heeft alfatrion ineens
een typvirus onder zijn ledenen :shock:

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

plumber schreef:
alfatrion schreef:ja
Ben ik nou blind of heeft alfatrion ineens
een typvirus onder zijn ledenen :shock:
:lol: :lol:
Mijn mening geniet van hem haar,verwen hem lekker en mooie tijd nog!!!
Mijn mening ook, eerlijk gezegd walg ik van dit soort topics, alsof je een kapotte vriezer wilt ruilen!!

Helaas het gaat om een dier!!

alfatrion

Herlena schreef:Het gaat hier niet om mijn hond. Maar omdat hij ernstige afwijkingen heeft, ben ik mij gaan afvragen, wat als hij 1000 euro had gekost en na een jaar ernstige afwijkingen blijkt te hebben. Het zou voor mij ondenkbaar zijn dat hij terug zou gaan naar de fokker, als ik mijn geld terug zou willen hebben.
Als je de hond wil houden dan kun je ook kiezen voor prijsvermindering en eventueel schadevergoeding.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Herlena schreef:
tenormin schreef:Ik wilde graag weten of de hond dus als pup gekocht is. Al klinkt het gek, een dier heeft, net als b.v. een magnetron o.i.d. een garantie. Hier werd bij de Rijdende Rechter eens een vraag over gesteld en 2 van de antwoorden zijn gegeven door 1 met veel kennis over de wet (vladja) en de ander, vrouwe Elske is jurist. http://www.eerstehulpbijrecht.nl/forum/ ... -afwijking
Mijn hond heb ik als pup gekocht.
Ik heb inmiddels begrepen dat als je je geld terug wil de hond eventueel terug zou moeten naar de fokker(als deze hier op staat). Hier ging het mij om, dus als je de hond in deze situatie niet wil afstaan, heb je geen recht op je geld. Bizar, net als dat een dier onder roerend goed valt.
Niet bizar. Bij aankoop van goederen die defect zijn is het: herstel, vervanging of geld terug. Een hond die 'defect' is, kan niet altijd 'gerepareerd' worden. Blijft over vervanging of geld terug, dwz ontbinding van het koopcontract. En daar hoort inderdaad bij: inleveren van de defecte hond. Zo zijn de regels nu eenmaal.

Of had je gewoon een flinke korting willen hebben terwijl je geen idee hebt hoe oud het beest nog zou kunnen worden?

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Welk (normaal) mens gaat een hond inleveren en gaat zijn/haar geld terug eisen
omdat het dier een ernstige afwijking heeft !??
Elk mens/dier kan ziek worden etc.
Een kind doe je toch ook niet weg als het iets ernstigs onder de leden krijgt !

Ik walg net zoveel van zulke topics zoals oa Ciske.

alfatrion

Artikel 7:22 lid 1 BW schreef:Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan heeft bij een consumentenkoop de koper voorts de bevoegdheid om:
  1. de overeenkomst te ontbinden, tenzij de afwijking van het overeengekomene, gezien haar geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt;
  2. de prijs te verminderen in evenredigheid met de mate van afwijking van het overeengekomene.

Herlena

Chocomelk schreef:Welk (normaal) mens gaat een hond inleveren en gaat zijn/haar geld terug eisen
omdat het dier een ernstige afwijking heeft !??
Elk mens/dier kan ziek worden etc.
Een kind doe je toch ook niet weg als het iets ernstigs onder de leden krijgt !

Ik walg net zoveel van zulke topics zoals oa Ciske.
Het gaat hier niet over ziek worden, maar over meerdere aangeboren afwijkingen.

Het terug moeten geven van de pup aan de fokker is nu juist iets wat ik ook niet normaal vind.

Ik kan mij wel voorstellen dat je een deel van je geld terug wilt, als het hondje waar je een kapitaal voor hebt betaald, bij lange na niet zo lang zal leven als normaal gesproken verwacht mag worden.

Harrie Kierie

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

tenormin schreef:Eerst even een vraag: heb je de hond als pup gekocht of al 'volwassen'?
Antwoord daar op staat er en is niet eens relevant.

Gesloten