LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schade aan bril tijdens schoolexcursie

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
-zwart-wit-
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 sep 2012 22:14

Schade aan bril tijdens schoolexcursie

Ongelezen bericht door -zwart-wit- »

Goedendag,

wie is aansprakelijk voor schade aan een bril tijdens een schoolexcursie? De leerling die de schade heeft veroorzaakt of de school?

En op welke manier kan ik die verhalen, ik heb het voorval gemeld bij de leerkracht, en deze heeft toegezegd het te gaan oplossen, maar zwakte dat later af tot "proberen" op te lossen. Dit vind ik wat vaag, ik wacht uw reacties af.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Schade aan bril tijdens schoolexcursie

Ongelezen bericht door bprosman »

Persoonlijk zou ik denken dat dat gedekt is door de (verplichte) WA verzekering van de leerling die de schade veroorzaakt heeft. Waarom niet even zijn/haar ouders bellen en overleggen ?

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Schade aan bril tijdens schoolexcursie

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Hoe oud is degene die de schade heeft Veroorzaakt?
Is uw kind Medeschuldig?
Heeft u zelf een verzekering Hiervoor?

Er is geen algemeen antwoord met deze sumiere gegevens.

-zwart-wit-
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 sep 2012 22:14

Re: Schade aan bril tijdens schoolexcursie

Ongelezen bericht door -zwart-wit- »

Ik ben hier zelf niet voor verzekerd, ik weet niet de achternaam van de leerling, de bril is kapot gegaan na een "vechtpartij" waarbij de leerling opzettelijk de bril heeft afgetrokken terwijl het slachtoffer op de grond lag, waardoor deze kapot is gegaan.

Dit was niet de eerste keer dat er is geprobeerd de bril kapot te maken, de dag ervoor is dat ook geprobeerd, toen gelukkig zonder schade, maar vandaag met schade.

leeftijd 11-12 jaar schat ik

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Schade aan bril tijdens schoolexcursie

Ongelezen bericht door tenormin »


nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Schade aan bril tijdens schoolexcursie

Ongelezen bericht door nevermind »

wie is aansprakelijk voor schade aan een bril tijdens een schoolexcursie? De leerling die de schade heeft veroorzaakt of de school?
Wie is verantwoordelijk als de leerling naar het zwembad gaat, en daar de bril beschadigt.
Het moet niet gekker worden. :mrgreen:

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Schade aan bril tijdens schoolexcursie

Ongelezen bericht door Frantic2 »

bprosman schreef:Persoonlijk zou ik denken dat dat gedekt is door de (verplichte) WA verzekering van de leerling die de schade veroorzaakt heeft. Waarom niet even zijn/haar ouders bellen en overleggen ?
Er is geen verplichte wa verzekering voor een kind, alleen voor motorrijtuigen.....

Daarbij is mij sltijd geleerd, waar er twee vechten hebben er twee schuld, dat stukje van express etc. Moet wel nog even bewezen worden....
En bij opzet is er geen verzekering die uitkeert.

Maar goed het is gemeld bij de onderwijzer, waarom de reactie van de school niet eerst afwachten of de veroorzaker een brief Sturen?

klaas1978
Berichten: 355
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:36

Re: Schade aan bril tijdens schoolexcursie

Ongelezen bericht door klaas1978 »

Frantic2 schreef:Hoe oud is degene die de schade heeft Veroorzaakt?
Is dat relevant? Een scholier is hoe dan ook minderjarig.
Frantic2 schreef:Is uw kind Medeschuldig?
Laten we er voorlopig even vanuit gaan dat het een uit de hand gelopen stoeipartij geweest is. Kun je dan spreken van "schuld"?
-zwart-wit- schreef:wie is aansprakelijk voor schade aan een bril tijdens een schoolexcursie? De leerling die de schade heeft veroorzaakt of de school?
Ik zou gewoon de mogelijkheden gewoon een voor een afgaan: eerst claimen bij de WA-verzekering van de school en als die claim afgewezen wordt claimen bij de WA-verzekering van de ouders van de "dader".

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Schade aan bril tijdens schoolexcursie

Ongelezen bericht door nevermind »

Laten we er voorlopig even vanuit gaan dat het een uit de hand gelopen stoeipartij geweest is. Kun je dan spreken van "schuld"?
Je spreekt je tegen.

Ik zou gewoon de mogelijkheden gewoon een voor een afgaan: eerst claimen bij de WA-verzekering van de school en als die claim afgewezen wordt claimen bij de WA-verzekering van de ouders van de "dader".

Hoezo is de school schuld, als er twee leerlingen stoeien, en een bril sneuveld?

witte angora
Berichten: 31975
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schade aan bril tijdens schoolexcursie

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoezo is de school schuld, als er twee leerlingen stoeien, en een bril sneuveld?
Het gaat niet zozeer om schuld, maar om verantwoordelijkheid. Als er een leerkracht in de buurt is, dan is de school waarschijnlijk niet aansprakelijk. Anders wordt het als er geen enkele leerkracht in buurt was. Dan zou de school zomaar aansprakelijk gesteld kunnen worden vanwege het ontbreken van toezicht.

klaas1978
Berichten: 355
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:36

Re: Schade aan bril tijdens schoolexcursie

Ongelezen bericht door klaas1978 »

witte angora schreef:Het gaat niet zozeer om schuld, maar om verantwoordelijkheid. Als er een leerkracht in de buurt is, dan is de school waarschijnlijk niet aansprakelijk. Anders wordt het als er geen enkele leerkracht in buurt was. Dan zou de school zomaar aansprakelijk gesteld kunnen worden vanwege het ontbreken van toezicht.
Inderdaad, het gaat hier niet om de schuldvraag maar om de vraag wie er verzekeringstechnisch aansprakelijk is.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Schade aan bril tijdens schoolexcursie

Ongelezen bericht door Chocomelk »

-zwart-wit- schreef:Goedendag,

wie is aansprakelijk voor schade aan een bril tijdens een schoolexcursie? De leerling die de schade heeft veroorzaakt of de school?

En op welke manier kan ik die verhalen, ik heb het voorval gemeld bij de leerkracht, en deze heeft toegezegd het te gaan oplossen, maar zwakte dat later af tot "proberen" op te lossen. Dit vind ik wat vaag, ik wacht uw reacties af.
U kan toch naar 2 weken even vragen aan de leerkracht of hij al geprobeerd heeft
de klacht op te lossen ?
Zelf zou ik echt even de reactie van de school afwachten.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Schade aan bril tijdens schoolexcursie

Ongelezen bericht door tenormin »

In mijn doorverwijzing staat toch dat de school niet als aanspreekpunt genoemd kan worden; onderling verhalen op de ouders van de brillenstukmaker; dat is wat ik al vaker heb gelezen.
Tenzij duidelijk te bewijzen valt dat er van nalatigheid van juf/meester sprake is. En dat is hier niet het geval.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Schade aan bril tijdens schoolexcursie

Ongelezen bericht door Chocomelk »

tenormin schreef:In mijn doorverwijzing staat toch dat de school niet als aanspreekpunt genoemd kan worden; onderling verhalen op de ouders van de brillenstukmaker; dat is wat ik al vaker heb gelezen.
Tenzij duidelijk te bewijzen valt dat er van nalatigheid van juf/meester sprake is. En dat is hier niet het geval.
Klopt maar TS heeft het bij de leerkracht neergelegd.

witte angora
Berichten: 31975
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schade aan bril tijdens schoolexcursie

Ongelezen bericht door witte angora »

Tenzij duidelijk te bewijzen valt dat er van nalatigheid van juf/meester sprake is. En dat is hier niet het geval.
Mijn antwoord was eigenlijk meer een algemeen antwoord voor Nevermind, betreft niet specifiek deze situatie.

Van nalatigheid van de school is sprake als er geen toezicht is. Immers, zonder toezicht kan er op geen enkele manier ingegrepen worden om ongelukjes/ongelukken te voorkomen. Of er wel of geen toezicht was, lees ik in de berichten van de TS niet terug.

-zwart-wit-
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 sep 2012 22:14

Re: Schade aan bril tijdens schoolexcursie

Ongelezen bericht door -zwart-wit- »

Bedankt voor alle reacties, ik heb het voorval voor de zekerheid bij mijn eigen verzekering gemeld al is het maar voor rechtsbijstand, ik wacht het bericht van school nog af.

als het opgelost is laat ik dat nog weten,

groet,

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Schade aan bril tijdens schoolexcursie

Ongelezen bericht door nevermind »

tenormin schreef:In mijn doorverwijzing staat toch dat de school niet als aanspreekpunt genoemd kan worden; onderling verhalen op de ouders van de brillenstukmaker; dat is wat ik al vaker heb gelezen.
Tenzij duidelijk te bewijzen valt dat er van nalatigheid van juf/meester sprake is. En dat is hier niet het geval.
Uit ervaring is de school niet aansprakelijk.
Ik had al geschreven, wie is er aansprakelijk als dit gebeurd in het zwembad, op straat, in de bus, heel eenvoudig, wie het heeft vernield , is de schuldige en daardoor aansprakelijk.
Leeftijd heeft er niets mee te maken.
TS moet de klacht bij de ouders van de vernieler neerleggen, en deze WA verzekering aanspreken.
Schaderegeling door de verzekering gebeurd zonder meer.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Schade aan bril tijdens schoolexcursie

Ongelezen bericht door nevermind »

vogels schreef:
TS moet de klacht bij de ouders van de vernieler neerleggen, en deze WA verzekering aanspreken.
Schaderegeling door de verzekering gebeurd zonder meer.
Moeten ze wel een WA verzekering hebben! Bovendien is er altijd ook nog een eigen risico dat je niet van de verzekering krijgt.
Ouders welke geen WA verzekering hebben, zijn het zelf schuld en moeten het dan uit de eigen portemonnee betalen.
Het eigen risico( meestal 110 euro) is alleen , als je binnen drie jaar opnieuw een schade meld, anders is het niet van toepassing.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Schade aan bril tijdens schoolexcursie

Ongelezen bericht door bprosman »

"Eigen schuld dikke bult" lees ik hier toch anders :
Dit was niet de eerste keer dat er is geprobeerd de bril kapot te maken, de dag ervoor is dat ook geprobeerd, toen gelukkig zonder schade, maar vandaag met schade.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Schade aan bril tijdens schoolexcursie

Ongelezen bericht door nevermind »

vogels schreef:
Het eigen risico( meestal 110 euro) is alleen , als je binnen drie jaar opnieuw een schade meld, anders is het niet van toepassing.
Hoe kom je daar nou bij? Tot een bepaald schadebedrag komt voor eigen rekening verzekerde.

Bovendien legt TS helemaal niet uit hoe en waardoor de bril kapot is gegaan. Kan ook 'eigen schuld, dikke bult' zijn.

Dan lees je eigen voorwaarden eens, tenminste als je een WA verzekering hebt.

Misschien heb je wel een eigen risico, wat steeds aangesproken wordt, dan moet je de verzekering wisselen.
Zoals ik reeds heb geschreven, spreek ik uit eigen ervaring, dus ....
Eigen schuld...., lees de OP nog eens . :wink:
Dit was niet de eerste keer dat er is geprobeerd de bril kapot te maken, de dag ervoor is dat ook geprobeerd, toen gelukkig zonder schade, maar vandaag met schade.

Gesloten