LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schenking erfenis

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Amanda!

Schenking erfenis

Ongelezen bericht door Amanda! »

Onlangs is mijn moeder overleden, hierdoor ontvang ik een erfenis.
Deze erfenis zou ik graag aan onze dochter schenken. Echter ben ik
wel in gemeenschap van goederen getrouwd. Is het mogelijk om het
volledige bedrag van de erfenis aan onze dochter te schenken, is hiervoor toestemming van beide ouders nodig ( dus ook van mijn echtgenoot ) of enkel van mij? Of is het zo dat ik enkel mijn deel aan
haar kan schenken en over dat van hem nog geen beschikking heb.

MvG

frenkievee

Re: Schenking erfenis

Ongelezen bericht door frenkievee »

Hallo Amanda!
Gecondoleerd met het overlijden van je moeder.

Had zij voor overlijden een testament gemaakt? Mogelijk staat daar een claususe in waarin staat dat de erfenis niet in een huwelijkse boedel opgenomen mag worden. Dit betekent dat de erfenis geheel voor jou is en jij zelf mag weten wat je er mee doet. Je partner heeft er dan geen beslissingsbevoegdheid over.
Ik zou dit uiteraard wel met hem bespreken, maar dat is een ander geval.....

Is jullie dochter nog minderjarig? Dan zou ik toch even aan een notaris vragen hoe dat precies zit. Of misschien dat iemand op het forum het weet.

groet, frenkievee

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Let er wel op dat het 'doorschenken' van de erfenis voor de schenkingsrechten op de zelfde manier wordt behandeld als een 'gewone' schenking.

Jan1

Ongelezen bericht door Jan1 »

Afhankelijk van de hoogte van de erfenis, betaal je zelf successie rechten over de verkrijgenis, en je dochter moet dan nog eens schenkingsrecht betalen. Kassa voor de overheid.

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ik denk dat jullie inderdaad allebei moeten tekenen voor zo's schenking. En ik ben het met voorgaande schrijver eens dat je ook de belastingen in het oog moet houden. Praat met een notaris, jurist of belastingadsviseur.

vladja

Ongelezen bericht door vladja »

Heb je de erfenis al aanvaard? Ik bedoel hen je al spullen uit het ouderlijk huis meegenomem, bijv. theelepeltke o fotoboek of wat dan ook?

Vladja

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Of er een zogenaamde prive-clausule in het testament van moeder is opgenomen of niet, maakt voor de nodige toestemming niets uit. Het maakt dus niet uit of de nalatenschap van je moeder in de gemeenschap van goederen is gevallen of niet.

Voor iedere bovenmatige schenking moet je de toestemming van je echtgenoot hebben. Ik zou voor de zekerheid dus maar wel schriftelijk toestemming laten verlenen.

gravedigger

Ongelezen bericht door gravedigger »

Welk testament? Daar is helemaal geen sprake van !

Quisquid

Ongelezen bericht door Quisquid »

Doorschenken aan de dochter is mogelijk. Degene van wiens kant het vermogen in de algehele gemeenschap van goederen is gevallen, is beschikkings- en bestuursbevoegd (behoudens enkele hier niet ter zake doende uitzonderingen).
Dit bespaart jullie echter geen successierecht en geldt als een gewone schenking tussen ouder(s) en kind, zodat mógelijk (ook) schenkingsrecht verschuldigd wordt, afhankelijk van de grootte van de schenking, van eventuele eerdere schenkingen in hetzelfde kalenderjaar en van de vraag of gebruik wordt gemaakt van de eenmalig verhoogde verijstelling (indien in casu [nog] mogelijk).

Toestemming van de andere echtgenoot is bij schenkingen vaak wel nodig (in verband met artikel 88 lid 1 sub b van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek). Ook als er een testament is met daarin de zogeheten privatieve clausule.

Eventueel kan de schenking aan de dochter in fasen geschieden (een deel nog in 2008, een ander deel in 2009 en misschien ook nog een deel in 2010). Daarmee zou men schenkingsrecht kunnen besparen.

Een andere optie (soms) is het verwerpen van de nalatenschap (daarvoor is geen toestemming van de andere echtgenoot nodig, kost wel iets aan griffiekosten) en de erfenis rechtstreeks door de dochter laten verkrijgen als opvolgende erfgename. Daarmee bespaar je bij jezelf de eventuele successierechten. Vergewis je er dan wel van dat jouw erfdeel dan ook daadwerkelijk bij die dochter terechtkomt (hangt van de familiestamboom af) én of die dochter dan niet te veel aan successierecht moet betalen. Haar tarief is 60% hoger en haar vrijstellingen zijn veel geringer.
Deze andere optie is meestal alleen zinvol als het om meerdere (klein)kinderen gaat, zodat de verkrijging per (klein)kind kleiner is dan de totale verkrijging anders bij een ouder.

Laat je hierover voorlichten door een notaris die de gegevens van de familie en van de nalatenschap kent.

Schenkings- en successierecht zijn geregeld in de Successiewet 1956.

Gesloten