LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] slechte boekhouder

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
carlarosalia

slechte boekhouder

Ongelezen bericht door carlarosalia »

Van begin 2008 tot midden 2009 had ik met mijn man een eetcafe.
De boekhouding lieten we doen door een gerenommeerd boekhouder in Terneuzen.
Omdat we er zelf niet veel van wisten,leverden we regelmatig overzichten in van uitgaven en inkomsten,waar hij voldoende aan had.
Regelmatig kregen we rekeningen van de boekhouder en de belastingsdienst,die we gelijk betaalden.
Enkele maanden na sluiting stond de belastingdienst op de stoep:we hadden niet goed belastingaangifte gedaan! Gelukkig vonden we een eerlijke boekhouder die alles in orde heeft gemaakt,wat ook weer genoeg geld kostte. (Boekhouder 'was niet thuis' toen we hem hiermee confronteerde!)
Ook een andere kleine ondernemer had hetzelfde meegemaakt met het eerstgenoemde boekhouderskantoor.
Deze persoon had,net als wij,geen puf meer om hier werk van te maken. (Ik was hierdoor redelijk overspannen en had het druk met alles rechtzetten bij belastingdienst en informatie geven aan nieuwe boekhouder.)
Wat schertst mijn verbazing: de eerstgenoemde boekhouder heeft inmiddels een spiksplinternieuw boekhouderskantoor geopenend! Misschien worden grotere bedrijven wel serieus genomen en houdt ie daardoor klandizie?
Onvoorstelbaar dat dit gebeurd is bij een officieel boekhouderskantoor,dat aangesloten is bij de NIVRA.

Vriendelijke groeten.
Carla van Helsland
Laatst gewijzigd door Radar op 13 dec 2013 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reden voor wijziging: Vermelden persoonlijke gegevens

kuklos

Re: slechte boekhouder

Ongelezen bericht door kuklos »

carlarosalia schreef:Onvoorstelbaar dat dit gebeurd is bij een officieel boekhouderskantoor,dat aangesloten is bij de NIVRA.
Of het bericht klopt niet, of jij haalt een aantal zaken door elkaar. Er bestaan geen officiële boekhouderskantoren. En het Nivra heeft niets te maken met boekhouders, wel met registeraccountants.

Ook bestaat het Nivra niet meer, maar is dit gefuseerd met de NOvAA, en heet het tegenwoordig NBA.

carlarosalia

Ok,dan is het een accountantkantoor en aangesloten bij NBA.

kuklos

carlarosalia schreef:De boekhouding lieten we doen door een gerenommeerd boekhouder in Terneuzen.
Hoezo zou deze man een gerenommeerd boekhouder zijn? Wie heeft dat gezegd of bevestigd?
carlarosalia schreef:Omdat we er zelf niet veel van wisten,leverden we regelmatig overzichten in van uitgaven en inkomsten,waar hij voldoende aan had.
Hier heb je al twee fouten gemaakt. Ten eerste moet je als ondernemer behoorlijk wat van cijfers weten om überhaupt ook maar een kans van slagen te hebben. Ten tweede kan een accountant, en ook een boekhouder niets als je enkel overzichten inlevert. Laat hem de gehele administratie doen, of doe alles zelf en laat de accountant het nakijken.
carlarosalia schreef:Onvoorstelbaar dat dit gebeurd is bij een officieel boekhouderskantoor,dat aangesloten is bij de NIVRA.
Heb je de pers gemist? Omvallen van Enron, Worldcom, schandalen bij Ahold en nog tig andere schandalen. Schandalen ontstaan onder het toezicht van een van de grote 4 accountantskantoren, bij beursgenoteerde fondsen. Waarom verbaast het je dan dat een accountant (als die man inderdaad accountant was) fouten kan maken en er een potje van kan maken?

Ik wil hiermee - als het verhaal waar is - zijn gedrag niet goedpraten, absoluut niet, maar inmiddels is toch wel bekend dat accountants ook fouten maken.
Laatst gewijzigd door Radar op 13 dec 2013 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reden voor wijziging: Reactie op aangepaste quote

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Als ik de site van deze manbekijk dan staat daar nergens dat hij accountant is en (dus ook) nergens dat hij bij het NBA is aangesloten, dus laten we de discussie over accountants er maar even buiten laten.

Overigens vind ik het een vaag verhaal van TS. Niet duidelijk is wat nu de problemen van de belastingdienst waren. Hoeft niet aan de boekhouder te liggen. Als je bv. de helft van je omzet zwart doet en niet aan je boekhouder doorgeeft komt er een valse aangifte uit.
Laatst gewijzigd door Radar op 13 dec 2013 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reden voor wijziging: Vermelden persoonlijk gegeven

kuklos

Ook zijn Linkedin pagina zegt niets over Nivra of NBA. Hij heeft de meao voltooid en daarna nog Moderne BedrijfsAdministratie (MBA) gedaan. Dan ben je nog een aantal stappen verwijderd van een RA of AA titel.

carlarosalia

We gaven hem overzicht van inkomsten en uitgaven en dat was goed,volgens de boekhouder [verwijderd door moderatie]. Destijds zat hij in een ander kantoor met andere collega's en dat was aangesloten bij de NIVRA. Heb ik nagevraagd.
Lijkt me logisch dat wij hem overzicht geven van inkomsten en uitgaven. Daar moet hij toch vanuit gaan?

carlarosalia

Oh,en we deden niets v/d omzet zwart.

kuklos

carlarosalia schreef:Destijds zat hij in een ander kantoor met andere collega's en dat was aangesloten bij de NIVRA. Heb ik nagevraagd.
Lijkt me logisch dat wij hem overzicht geven van inkomsten en uitgaven. Daar moet hij toch vanuit gaan?
Ik vraag me af wat je nu precies wil met jouw berichten. Wil je een antwoord van ons wat je nu moet doen?

Aangaande jouw laatste zin, nee, daar kan hij helemaal niets mee. Wat was precies het werk dat jullie met hem hadden afgesproken?

In principe zijn er een aantal opties mogelijk:
1) Jullie doen de complete boekhouding en de accountant komt langs om dit toe controleren.
2) Accountant doet enkel de belastingaangiftes op basis van de gegevens die jullie hem aanleveren, maar jullie doen verder de boekhouding.
3) Accountant (administratiekantoor is het dan) doet de complete boekhouding en jullie leveren hem alle facturen aan, alle kassabonnen, alle financiële stukken dus.,

carlarosalia

De afspraak was dat hij de complete boekhouding zou doen.
Ik wil bereiken dat anderen gewaarschuwd worden en niet hetzelfde meemaken wat wij meegemaakt hebben.

kuklos

Als hij de complete boekhouding zou doen heeft hij dus niet genoeg aan een overzicht van inkomsten en uitgaven, dan moet hij alle, maar dan ook werkelijk alle, financiële stukken krijgen.

carlarosalia

Hij kreeg alles waar ie om vroeg. En alles we daar niet aan hadden voldaan,had hij er om moeten vragen. Vlgs hem ging alles prima. Hij had geen volledige belastingaangifte gedaan.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Nog steeds schrijf je niet WAT hij nou precies fout zou hebben gedaan. Wat is "geen volledige belastingaangifte"?

carlarosalia

Hij heeft dus bijna niets aan de belastingdienst doorgegeven. Daarom stonden er mensen v/d belastingdienst bij ons a/d deur. ze dachten dat wij belasting wilden ontduiken. Onze afspraak met de boekhouder [verwijderd door moderatie] was dat hij de belastingdienst van ons bedrijf zou verzorgen. Hij had alle financieele gegevens en wij betaalden hem er voor.
Zo duidelijk?

carlarosalia

Daarna ben ik in gesprek met hem gegaan en onze boekhouding gevraagd. Hij was het grootste gedeelte van onze boekhouding kwijt!

Gesloten