LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Bor Komorovski

Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Voordat ik Nederland verliet werd iedere verhuizing gevolgd door een brief en een bezoek van mijn kerk, de Rooms-Katholieke Kerk. Zelf was ik iedere keer afwezig en had mijn vrouw met deze heren/dames gepraat. Ik heb me nooit geroepen actief te worden aangezien ik niet praktiserend ben en overigens ook niet in God laat staan in de kerkelijke doctrine geloof.

'Achtervolgd' worden door de kerk ervaar ik als vervelend. Ik heb een en ander opgezocht en het blijkt dat de Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie gegevens van het GBA mag opvragen waarna deze naar de deelnemende kerken worden doorgestuurd. Privacy wordt gewaarborg met inachtneming van de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Tot dusverre geen vuiltje aan de lucht.

Toch heb ik hier bezwaar tegen. Ik ben alleen als katholiek geboekstaafd omdat mijn ouders het zijn. Ik heb hier niet voor gekozen en wil er ook niet mee lastiggevallen worden. Waarom moet ik me dan eerst uitschrijven bij de kerk? Ik heb me nooit ingeschreven, het was niet mijn keuze.

Bovendien zegt SILA op de site zelf 'uittreding is iets tussen u en uw kerk'. Adresadministratie dient dan ook iets te zijn tussen kerk en gelovigen. Ik zie niet in waarom de overheid dit faciliteert, we hebben niet voor niets scheiding tussen kerk en staat. Laat de kerken zelf administratie bijhouden of laat ze het aan SILA uitbesteden, maar geef ze geen recht meer tot inzage in de GBA. Gelovigen en niet-gelovigen moeten hier zelf over kunnen beslissen.

sjohie

Re: Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie

Ongelezen bericht door sjohie »

Bor Komorovski schreef:Voordat ik Nederland verliet werd iedere verhuizing gevolgd door een brief en een bezoek van mijn kerk, de Rooms-Katholieke Kerk. Zelf was ik iedere keer afwezig en had mijn vrouw met deze heren/dames gepraat. Ik heb me nooit geroepen actief te worden aangezien ik niet praktiserend ben en overigens ook niet in God laat staan in de kerkelijke doctrine geloof.

'Achtervolgd' worden door de kerk ervaar ik als vervelend. Ik heb een en ander opgezocht en het blijkt dat de Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie gegevens van het GBA mag opvragen waarna deze naar de deelnemende kerken worden doorgestuurd. Privacy wordt gewaarborg met inachtneming van de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Tot dusverre geen vuiltje aan de lucht.

Toch heb ik hier bezwaar tegen. Ik ben alleen als katholiek geboekstaafd omdat mijn ouders het zijn. Ik heb hier niet voor gekozen en wil er ook niet mee lastiggevallen worden. Waarom moet ik me dan eerst uitschrijven bij de kerk? Ik heb me nooit ingeschreven, het was niet mijn keuze.

Bovendien zegt SILA op de site zelf 'uittreding is iets tussen u en uw kerk'. Adresadministratie dient dan ook iets te zijn tussen kerk en gelovigen. Ik zie niet in waarom de overheid dit faciliteert, we hebben niet voor niets scheiding tussen kerk en staat. Laat de kerken zelf administratie bijhouden of laat ze het aan SILA uitbesteden, maar geef ze geen recht meer tot inzage in de GBA. Gelovigen en niet-gelovigen moeten hier zelf over kunnen beslissen.
Je kan je toch uit laten schrijven bij de kerk? Dan ben je er toch vanaf? Hier staat uitgelegd hoe dat moet.

sjohie

Je klachten en bezwaren zou ik trouwens neerleggen bij de direct verantwoordelijken, je ouders. :wink:

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Mijn man is ooit in deze plaatst gedoopt,later naar andere plaatst verhuist en wij kwamen weer samen in deze plaatst wonen waar hij dus gedoopt is.

Op een avond twee lui voor de deur,of we even wilde betalen dan was alles oke. :shock: huh...

Hij doet er niks mee,allebei niet,door zijn ouders gedoopt dat is het? ....
Ook nooit naar kerk,waarom dan dopen? Is ons ook raadsel maar goed ...

Ff betalen man zegt betaal niks,wil eerts weten wat het is...nou we komen nog terug...
Idd twee wk later,hadden ze de gegevens ,als we afstand wilde doen moest hij tekenen ..en nooit meer wat gehoord...
Man we woonde er denk ik net een week!!! Stonden ze op de stoep..

Be het verder geheel met je eens! Wie zijn zei dan om in de gba gegevens te mogen!!!

Dus bij ons geregeld maar irritant ten top!!

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Ik heb me nooit ingeschreven, het was niet mijn keuze.
Wat een drama maak je er van, je ouders hebben je ingeschreven. Je weet dat je zelf kan uit laten schrijven, dus snap je probleem niet echt.

sjohie

rozemarijntje schreef:Mijn man is ooit in deze plaatst gedoopt,later naar andere plaatst verhuist en wij kwamen weer samen in deze plaatst wonen waar hij dus gedoopt is.

Op een avond twee lui voor de deur,of we even wilde betalen dan was alles oke. :shock: huh...

Hij doet er niks mee,allebei niet,door zijn ouders gedoopt dat is het? ....
Ook nooit naar kerk,waarom dan dopen? Is ons ook raadsel maar goed ...

Ff betalen man zegt betaal niks,wil eerts weten wat het is...nou we komen nog terug...
Idd twee wk later,hadden ze de gegevens ,als we afstand wilde doen moest hij tekenen ..en nooit meer wat gehoord...
Man we woonde er denk ik net een week!!! Stonden ze op de stoep..

Be het verder geheel met je eens! Wie zijn zei dan om in de gba gegevens te mogen!!!

Dus bij ons geregeld maar irritant ten top!!
De (RK) kerk kent een groot kader van zeer actieve vrijwilligers, dus dat ze zo snel op de stoep stonden verbaast me niks. Overigens werd ik na verhuizing vanuit mijn ouderlijk huis, gewoon gebeld door een ouderling, die me welkom heette in de gemeente, en vroeg of ze een keer mocht langskomen voor een gesprek. Het verschilt dus ook wel wat per gemeente/kerk..

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Wat een drama maak je er van, je ouders hebben je ingeschreven. Je weet dat je zelf kan uit laten schrijven, dus snap je probleem niet echt.
Het is een principieel punt.
1. Het was niet mijn keuze.
2. De voetbalclub mag ook geen leden op deze manier volgen, waarom de kerk wel?
3. Scheiding tussen kerk en staat dient gerespecteerd te worden.
4. Gelovigen hebben recht op privacy.
Studenten van religieuze ouders worden hierdoor nagetrokken en achtervolgd door hun kerk om te kijken of ze zich niet aan wilde feesten bezondigen en met de handjes boven de deken slapen. Ja, daar heb ik als kafir met Darwinvis op mijn auto, een groot bezwaar tegen.

ciske

Bor Komorovski schreef:[1. Het was niet mijn keuze.
Klopt, voor klachten moet je toch echt bij je ouders zijn.
Studenten van religieuze ouders worden hierdoor nagetrokken en achtervolgd door hun kerk om te kijken of ze zich niet aan wilde feesten bezondigen en met de handjes boven de deken slapen. Ja, daar heb ik als kafir met Darwinvis op mijn auto, een groot bezwaar tegen.
[/quote]

Je hebt het hier over de katholieke kerk toch? gaat hier niet om de islam.

rozemarijntje

ik heb het over katholiek........geloof ik?weet ik veel...
ben er niet zo in thuis,gewoon gedoopt meer niet...

vind het eigenlijk hypocriet,je doet niks,maar wel je kids dopen?zal wel...vind mijn man ook hoor,maar ja als baby?heb je niks te zeggen he :lol:

nou goed bij ons kwamen ze dus en door onze reactie,betalen betaal niks iihihih.
en eerlijk is eerlijk ze hebben het wel voor ons geregeld,twee oudere mannen .....nooit meer wat van gehoord,houden zo...

klagen kan mijn man niet meer.............al jaren niet...helaas allebei zeer jong...hemelen :(

ciske

vind het eigenlijk hypocriet,je doet niks,maar wel je kids dopen
Waarom?? Mensen kunnen om zoveel redenen een kind dopen, dat ze er niks aan doen, dat is een andere zaak.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Ondanks dat ik er niet echt mee zit dat de kerk de GBA in mag zien, zolang ze er mij maar niet mee lastig vallen ben ik het wel een beetje met Bor en Rozemarijntje eens.
Ben zelf ook sinds mijn geboorte ingeschreven geweest bij een kerk, gedoopt etc. en betaalde ieder jaar een vrijwillige bijdrage (ik kreeg een blanko acceptgiro), tot zover prima, ondanks dat ik niet actief ben in de kerk zag ik die bijdrage maar als bijdrage aan een goed doel.
Totdat ik naar Den Bosch verhuisde en ik ook bezoek kreeg van 2 heren die de persoonlijk de acceptgiro kwamen brengen voor de vrijwillige bijdrage maar.... ze hadden het bedrag al ingevuld en was een percentage van mijn salaris :? .Daar ligt voor mij de grens !. Niet dat ze toegang hebben tot de GBA, niet dat ze mijn salaris weten (of ze moeten heel goed hebben kunnen gokken) maar dat ZIJ bepalen wat een redelijke vrijwillige bijdrage is. Heb me ook direct uit laten schrijven.

ciske

maar dat ZIJ bepalen wat een redelijke vrijwillige bijdrage is. Heb me ook direct uit laten schrijven
Zij kunnen niet bepalen, het gaat nog altijd om een vrijwillige bijdrage.

Maar daar gaat het bij Bor niet om.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Waarom moet ik me dan eerst uitschrijven bij de kerk? Ik heb me nooit ingeschreven, het was niet mijn keuze.
Nou, je bent door je ouders dus als lid ingeschreven.

Overigens hoef je niet per se je bij de kerk uit te laten schrijven. Je kan ook bij de GBA laten registreren dat je gegevens niet aan de SILA worden doorgegeven.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

SJZ schreef: Overigens hoef je niet per se je bij de kerk uit te laten schrijven. Je kan ook bij de GBA laten registreren dat je gegevens niet aan de SILA worden doorgegeven.
Op zich heb ik er geen moeite mee dat ze het bij mij doen, ik sta bewust bij een kerk ingeschreven. Maar het deel over dat een burger moet aangeven of de gegevens NIET doorgegeven mogen worden vind ik een beetje de omgekeerde wereld. Ik vind dat de gegevens niet zomaar doorgegeven mogen worden, tenzij je daar zelf toestemming voor hebt gegeven.

rozemarijntje

ciske schreef:
vind het eigenlijk hypocriet,je doet niks,maar wel je kids dopen
Waarom?? Mensen kunnen om zoveel redenen een kind dopen, dat ze er niks aan doen, dat is een andere zaak.
Ik heb het over persoonlijke situatie....niet voor iedereen,ik schrijf iets persoonlijks

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Ik kan hetgeen TS aansnijdt voledig navoelen.
Toen ik va de ene provincie naar de andere verhuisde ontving ik op mijn ieuwe adres ook ineens post van een of andere wijk katholieke gemeenschap in mijn nieuwe woonplaats.
Ook ik ben al meer dan 37 jaar niet praktiserend en om eerlijk te zijn helemaal niet bezig met mij RK aanvulling. Ik heb toen trouwens onderzocht hoe het kan dat de katholieke kerk mij zo weet te achtervolgen. En was ook stevig verbaasd, tegen het geirriteerde aan dat een kerk zomaar toegang heeft tot GBA. Menig gemeente weet nuet eens waar de oude bewoner naar vertrokken is, maar de kerk weet je te vinden hoor.
Natuurlijk heb ik serieus overwogen om mij uit te schrijven en ook dat eens opgezocht. Mijn hemel wat een werk moet je dan verzetten. Talloze brieven moet naar her en der gestuurd worden. Daarnaast vragen ze om dingen die ik helemaal niet weet.
Om van een door ouders geregeld RK status af te komen moet je te veel handelingen verrichten die niet in verhouding staan.

Ik steun TS volledig in zijn visie en gedachtengang.

Stel je nou eens voor dat je zoveel werk moet verrichten om van leverancier te kunnen wisselen, of verzekeraar en weet ik wat meer.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Uitschrijven als lid kost wat werk.

Iets anders is dus:

1. Dat je bij de GBA dit kan laten blokkeren

GBA, verzoek geheimhouding persoonsgegevens

Alle gemeenten bewaren de actuele relevante gegevens van hun inwoners in de gemeentelijke basisadministratie (GBA). Wilt u niet dat bepaalde instanties uw persoonsgegevens of die van uw minderjarige kinderen bij de gemeente kunnen opvragen? Dan kunt u verzoeken om geheimhouding van uw persoonsgegevens in de GBA. Geheimhouding wordt ook wel verstrekkingbeperking genoemd.

De gemeente zorgt altijd voor geheimhouding van uw gegevens als u daarom vraagt. Maar de geheimhouding geldt niet voor een aantal instanties waaraan de gemeente uw gegevens kan en mag doorgeven.

zie verder: http://www.westervoort.nl/over-westervo ... ns_79.html

2. En je kan ook bij SILA zelf dus bezwaar maken. Via google vond ik in een kerkblaadje:

“SILA-bezwaar”
De Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie (SILA) geeft
aan de kerken in Nederland en dus ook aan onze kerk door
wanneer er bij een van de leden een wijziging heeft plaatsgevonden
in adres en/of woonplaats. Ook het overlijden van een
lid wordt gemeld.
De mogelijkheid bestaat om tegen deze gang van zaken
bezwaar aan te tekenen. Wanneer iemand bezwaar heeft aangetekend
krijgt onze kerk geen bericht meer van adreswijzigingen
of overlijden.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

ze hadden het bedrag al ingevuld en was een percentage van mijn salaris :?
Pak 'm beet 10% :( Anders gaat het dak van de kerk lekken

http://www.google.com/search?q=tiende+k ... lr=lang_nl

sjohie

Bor Komorovski schreef:
1) je kon op dat moment ook nog niet kiezen wat je wilde eten, in welk bed je wilde slapen, je naam niet schrijven, en zo verder. Beetje hypocriet, en stront-ondankbaar richting je ouders dat je hierover gaat lopen zeuren in mijn ogen. Ik ga er tenminste van uit dat ze dit, in die tijdsgeest, ter goeder trouw deden, voor je goede passage naar het hiernamaals enzo. Of is dit onderdeel van een algehele walging richting je ouders omdat nonkel pastoor van hen ongestoord zijn gang met je kon gaan achter het altaar, en je hele opvoeding gewoon ruk was?
2) voetbalclub is geen kerk, dat is appels met straatstenen vergelijken. (of doet je voetbal coach ook aan stervensbegeleiding, daklozenopvang etc?) Ook worden voetbalclubs niet in de wet GBA genoemd.
3) hoe komt de staat hierbij verzeild? Het SILA is volgens het CBP een "bijzondere derde", en mag daarom bij de GBA gegevens, conform wetgeving. Maar goed, mail het naar een beginnend kamerlid die wat wil scoren, denk aan wat lager op de lijst geplaatste PVV-ers of GL kamerleden, die willen er misschien wel wat aan doen voor je.
4) uit onderzoek blijkt dat het SILA juist zeer goed met de privacy van hun leden omgaat.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

Bor Komorovski schreef:
u kunt natuurlijk ook gewoon thuis principieel gaan zitten zijn
of u kunt contact opnemen met politieke partijen, die gaan daar namelijk over
de aangereikte oplossingen op dit forum zijn blijkbaar toch niet bevredigend

Gesloten