LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tip gevraagd voor juridisch advies

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
hamer

Tip gevraagd voor juridisch advies

Ongelezen bericht door hamer »

Heb reeds veel gelezen op verschillende sites en fora en ben me een hoedje geschrokken. Situatie: ik had met mijn partner bij de Interpolis een alles-in-1-polis met vrijwel alle onderdelen die deze polis heeft, in portefeuille. Behálve die van rechtsbijstand. Nu is opeens de situatie dermate gewijzigd, dat wij uit mekaar zijn en aangezien er kinderen in het spel zijn en e.e.a. geregeld moet worden m.b.t. het co-ouderschap zoals wij dat voor ogen hebben, zal ik niet ontkomen aan een "ontmoeting" met de rechtbank om deze dingen netjes te regelen. Dat is dan ook onze insteek, helaas vind een 3e partij (ex-schoonouders) hier wat anders van en ik zie het zover komen dat ik strakjes een advocaat nodig heb. Nu lees ik overal dat reeds bestaande conflicten óf conflicten die je verwacht, NIET gedekt worden in een rechtsbijstandsverzekering. Is dit écht zo??? Of is er een andere methode?! :?

roro25

Re: Tip gevraagd voor juridisch advies

Ongelezen bericht door roro25 »

bij de meeste rechtsbijstandsverzekeraars gelden deze wachttijden van 3 maanden en voogdijzaken/alimentatie e.d. zijn meestal uitgesloten.

Wat je het beste kan doen is om samen met je ex-partner een mediator (kan een advocaat zijn, maar hoeft niet) te zoeken en samen tot een regeling te komen. Het beste voor beiden is dat de mediator een onbekende voor jullie allebei is.
Waarom een mediator? is goedkoper en sneller. Als jullie direct naar de rechter gaan dan zal deze eerst vragen of jullie een poging hebben gedaan om er zelf uit te komen. Heb je dat niet gedaan dan zal de rechter dit alnog aanbevelen.
Mediation is eigenlijk er voor zorgen dat twee partijen tot een bevredigende overeenkomst komen zonder tussenkomst van de rechter.
HEt kan op verschillende manieren. Jij zit in een kamer, je ex in een andere kamer en de mediator loopt heen-en-weer of jullie zitten gedrieen in en kamer en proberen tot een ovk te komen.
Hiermee sluit je uit dat bv ex-schoonouders te veel invloed krijgen. Zij zijn meestal niet toegelaten op een bijeenkomst tot mediation. Bij de rechter kunnen zij soms wel toegelaten worden en invloed uitoefenen.
Partijen kunnen dan rustig zonder invloed van derder maar onder begeleiding van een onafhankelijke pesoon tot een bevredeigende overeenkomst komen.

Zoek je een mediator dan kan je adressen op vragen bij het NAI (nederlands arbitrage instituut (en niet te verwarren met NL architectuurinstituut) te Rotterdam.

Succes

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Inderdaad zijn bestaande conflicten gewoonlijk uitgesloten. Kwestie van geen 'brandend huis' verzekeren. Ook is er vaak een wachttijd van een paar maanden. En je moet er ook op letten of familierechtelijke zaken worden gedekt, vaak is dat niet zo of moet je daarvoor een extra dekking nemen.

En roro, ik dacht dat er bij een scheiding met kinderen andere regels gelden dan bij een scheiding zonder kinderen. Is mediation ook als er kinderen zijn mogelijk? Volgens mij zal in elk geval de definitieve scheiding en de regelingen voor de kinderen via de rechter moeten worden bekrachtigd.

hamer

dank Roro voo rje info!! Zeer waardevol over die mediation!! Maar ik weet uit ervaring van mijn voetbalclub over een bestuurskwestie dat die klauwen met geld kosten!! uhmmm
Overigens heb ik vergeten te melden dat wij enkel samenwonend waren en niet getrouwd, sorry hiervoor, maar ik dacht dat dit niet zoveel uitmaakte. Gaat zich mij voornamelijk om tot en fatsoenlijk co-ouderschap te komen, dat huis is minder belangrijk, dan neem ik
een tentje op de hei :wink:

roro25

Ongelezen bericht door roro25 »

ik was dat vergeten te vermelden dat na mediation de ovk ingeval van huwelijk met miderjarige kinderen door de rechter bekrachtigd meot worden.

Dun_Dikke

Ongelezen bericht door Dun_Dikke »

Volgens mij worden echtscheidingen zowieso niet door de rechtsbijstand vergoed. Maar ik kan het mis hebben.

hamer

het gaat niet om een echtscheiding, 't is een scheiding van geregistreerd partnerschap!

Dun_Dikke

Ongelezen bericht door Dun_Dikke »

Dat komt toch op hetzelfde neer?? Alleen noem je het anders.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat is het nu? Zijn jullie geregistreerd partner of hebben jullie een samenlevingscontract? Daar zitten namelijk wel flinke verschillen tussen.

Antonio Visser

Ongelezen bericht door Antonio Visser »

Beste Hamer, wat ik uit je verhaal begrijp is dat jij met ex het zelfde idee hebt wat betreft de kinderen, namelijk co-ouderschap. Als jullie het daar samen over eens zijn zou ik me niet te druk maken over eventuele kosten v.w.b. rechtbank en advocaat. Die kosten gaan pas erg oplopen als je geen overeenstemming hebt met elkaar. Is er overeenstemming kun je zelfs volstaan met 1 advocaat.

Walter van V

Ongelezen bericht door Walter van V »

Dat is dan ook onze insteek, helaas vind een 3e partij (ex-schoonouders) hier wat anders van en ik zie het zover komen dat ik strakjes een advocaat nodig heb
De schoonouders hebben geen stem hierin, simpel. Dus als de ex-partner het echt zelf netjes wiltr regelen..laat zij de ouders er buiten! en laat zij die wel invloed hebben, staat zij er dus voor open, en wilt zij het zelf eigenlijk niet netjes regelen. Scheiding tussen gezinsleden valt buiten een polis, tenzij men individuele polissen heeft afgesloten. Lopende zaken ook. Probeer eens het juridisch steunpunt van de rechtbank voor advies mbt mediation en kosten ervan.

Gesloten