LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitkopen (ex) partner zonder overwaarde...

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Gloggy

Uitkopen (ex) partner zonder overwaarde...

Ongelezen bericht door Gloggy »

Hallo,

Mijn partner en ik zijn sinds een aantal maanden uit elkaar, maar nog niet officieel gescheiden. Ik wil in ons huidige huis blijven wonen, hij niet. Hij wil echter dat ik hem uitkoop, maar er is geen overwaarde. We hebben het huis laten taxeren en het is nu 3000 Euro minder waard dan dat onze hypotheek groot is. En bijna 20.000 Euro minder waard vergeleken met de taxatie toen we het huis kochten. Mijn ex partner wil echter geld zien en wil het huis niet overtekenen als hij dat niet krijgt. Hij heeft sinds zijn vertrek niet meebetaald aan de hypotheek, is dat nog van belang. Wij zijn onder gemeenschap van goederen getrouwd, maar waren nog niet getrouwd toen we het huis kochten, maar dat zal niet uitmaken neem ik aan. De inboedel is 2e, 3e en 4e hands spul en niets waard. Wat kan ik doen? Bij voorbaat dank voor een antwoord.

EagleOne2002

Re: Uitkopen (ex) partner zonder overwaarde...

Ongelezen bericht door EagleOne2002 »

indien er sprake is van onderwaarde ( restschuld ) dient hij de helft te betalen.
zometeen meer info hierover.
Lees.
Verdeling
Stel dat u in gemeenschap van goederen getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap heeft. In deze situatie moet u bij scheiding de waarde van het huis gelijk verdelen. Een van u beiden kan natuurlijk beslissen in het huis te willen blijven wonen, maar dan moet diegene wel genoeg geld hebben om alleen de hypotheek op te brengen en de ander uit te kopen. Is dat geld er niet, dan is de verkoop van het huis onvermijdelijk. Hiermee wordt de hypotheek afgelost en de winst of het verlies erop verdeelt u onderling.
Kinderen
Staat het huis op beider naam, maar er is onenigheid over de vraag wie er in het huis mag blijven wonen? Dan wijst de rechter in de praktijk meestal de woning toe aan de partner bij wie de kinderen blijven wonen, als die er tenminste zijn.

Veiling
De rechter kan in het uiterste geval de verkoop van het huis ook afdwingen. Een openbare veiling is dan het gevolg. Een verkoop op deze manier levert meestal minder op en de kosten zijn hoger. Als geen van de partners in de woning wil of kan blijven wonen, dan vindt vaak een notarieel vastgelegde boedelverdeling plaats. Daarin wordt ook de waarde van het huis opgenomen, waarna een verdeling kan worden afgesproken die is gebaseerd op de opbrengst als het wordt verkocht.

Bijleenregeling
Samen eigenaar van een huis worden, betekent ook vaak samen een hypotheek afsluiten. Wordt bij de scheiding het huis verkocht, dan kunnen de (ex-)partners daarna opnieuw een hypotheek afsluiten als ze en andere woning kopen. Men moet wel rekening houden met de bijleenregeling. Die regeling houdt in dat de overwaarde die vrijkomt bij verkoop van een woning in een volgend huis geïnvesteerd moet worden. Doet u dit niet dan is er geen renteaftrek over het leningbedrag mogelijk ter grootte van het bedrag van de overwaarde.

Aansprakelijkheid voor hypotheekschuld
Als een van de twee eigenaar blijft, dan moet degene die geen eigenaar meer is ervoor zorgen dat zijn aansprakelijkheid voor de hypotheekschuld vervalt. Een nieuwe hypotheekakte is in principe niet nodig. U kunt namelijk onderhands overeenkomen dat uw (ex-)partner ontslagen wordt uit de hoofdelijke aansprakelijkheid. Deze onderhandse akte is uiteraard enkel bindend voor u en uw (ex-)partner. De bank is aan een dergelijke akte niet gebonden. U kunt uw geldverstrekker ook vragen schriftelijk toestemming te geven zijn of haar naam uit de hypotheekakte te schrappen. De notaris stelt vervolgens een royementsakte op waarmee bij het Kadaster de hypothecaire registratie kan worden aangepast. Als u een extra hypotheek nodig heeft voor de onderlinge verrekening, moet u waarschijnlijk wel naar de notaris voor een nieuwe hypotheekakte.

In het geval van een scheiding gelden meestal de gewone regels voor hypotheekaflossing en bestaat de kans dat er een boete moet worden betaald, als u de hypotheek aflost zonder verkoop van de woning.
Is de waarde van de woning lager dan de hypotheek, dan ontstaat er een hele andere situatie. Er is geen sprake van overwaarde, laten we het maar onderwaarde noemen. De schuld die per saldo overblijft moet ook verdeeld worden over de twee ex-partners. Dit is in de praktijk wat lastiger te realiseren als één van beiden in de woning blijft wonen. In feite moet de vertrekkende partner dan betalen om ontslagen te worden als schuldenaar voor de hypotheek. Waarbij ook weer geldt dat de achterblijvende partner de overblijvende hypotheek wel moet kunnen dragen.
meer hierover http://mijngeld.blog.nl/hypotheken/2007 ... -hypotheek

veel success

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Overigens moet je niet los naar het huis en de hypotheek kijken, maar naar al het bezit. Dus ook eventueel spaargeld of een andere lening, is er misschien een auto, en vooral ook moet je de waarde van het (nabestaanden)pensioen niet onderschatten.

Maar je moet er samen natuurlijk wel uitkomen wat de waarde van alles is. Dus je kunt beter vóór de taxatie afspreken hoe je de boel gaat verdelen. Als je ex jou taxatie niet accepteert, dan kun je een tweede taxatie laten uitvoeren door een taxateur die hij wél accepteert. Maar dan moet hij natuurlijk niet achteraf daarop terugkomen...

Gloggy

Ongelezen bericht door Gloggy »

Hartelijk dank voor uw antwoord. Onze inboedel is 2e, 3e en 4e hands, allemaal oude spullen met weinig tot geen waarde. Ook de auto is erg oud. Verder geen spaargeld, wel schulden (prive leningen). Geen kinderen. Zoals ik schreef wil ik graag in het huis blijven wonen. Op papier zijn we nog niet gescheiden. Sinds het vertrek van mijn ex heb ik mijn eigen bankrekening geopend (voorheen gezamelijk) en hieruit wordt nu de hypotheek en alle andere kosten betaald. Mijn ex wil geld uit huis en inboedel. Ivm met de onderwaarde (recente taxatie voor het huis: 123.000 Euro, hypotheek is 126.000) is daar dus niets te halen. Nu heeft mijn ex sinds zijn vertrek niet meebetaald aan de hypotheek, is hij daar verplicht toe zolang het huis (en de hypotheek) op beider namen staat? Wederom dank.

Gesloten