LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitvaartkosten terugvorderen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
BerthelF

Uitvaartkosten terugvorderen

Ongelezen bericht door BerthelF »

Hallo lezers,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende.
Mijn goede vriendin is vorig jaar overleden. Het contact met haar kind was stroef waardoor zij heeft gevraagd of ik haar uitvaart wilde regelen. Dit heb ik met liefde gedaan. Ze had genoeg geld om de crematie te betalen maar omdat ik geen ergenaam was en niet bij haar rekening kon heb ik deze kosten voorgeschoten. Nu weigert de dochter om mij deze kosten terug te betalen. Ik heb haar meerdere malen hierom verzocht en zelfs per aangetekende brief. Moet zij deze kosten aan mij terugbetalen en wat kan ik doen om deze kosten terug te krijgen? Het gaat om een bedrag van meer dan 4000 euro en dit is voor mij een groot bedrag.

eleven

Re: Uitvaartkosten terugvorderen

Ongelezen bericht door eleven »

Voor de crematie geen contact opgenomen met de dochter?
Was zij wel aanwezig en wist ze van de crematie?
Achteraf ingelicht?

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

BerthelF schreef:Hallo lezers,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende.
Mijn goede vriendin is vorig jaar overleden. Het contact met haar kind was stroef waardoor zij heeft gevraagd of ik haar uitvaart wilde regelen. Dit heb ik met liefde gedaan. Ze had genoeg geld om de crematie te betalen maar omdat ik geen ergenaam was en niet bij haar rekening kon heb ik deze kosten voorgeschoten. Nu weigert de dochter om mij deze kosten terug te betalen. Ik heb haar meerdere malen hierom verzocht en zelfs per aangetekende brief. Moet zij deze kosten aan mij terugbetalen en wat kan ik doen om deze kosten terug te krijgen? Het gaat om een bedrag van meer dan 4000 euro en dit is voor mij een groot bedrag.

Ja,ook wat eleven zegt.....
Heb jij getekend bij de ondernemer?dus opdacht gegeven voor alles?
Dan kan ik kort krachtig zijn kan je fluiten naar je geld...
Als dochterlief denkt de groeten,je wist het zo goed( bijwijze van he!!)
Ik doe wat anders met het geld,polissen worden aan haar uitgekeerd,je vriendin had dan van te voren dingen vast moeteb leggen dat jij alles ging regelen bv notarieel..

Ik heb dit zelf ooit gezien in mijn fam,en ja diegene kon fluiten naar geld...en draaide dus alleen op voor de kosten.

BEL VOOR de zekerheid het juridisch loket eens,op internet kan je tel nr wel vinden,deze geven eenmalig gratis advies...
Maar ben bang....
De verhouding met d dochter was dus al slecht,dus....
Sorry...

Wil nog even zeggen dat ik het erg goed en lief vind dat je alles voor je vriendin geregeld hebt...

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

eleven schreef:Voor de crematie geen contact opgenomen met de dochter?
Was zij wel aanwezig en wist ze van de crematie?
Achteraf ingelicht?

Eens met eleven , wat een treurige gang van zaken , goed wat je hebt gedaan voor je vriendin, staat buiten kijf!
Als dochterlief niet heeft meebeslist oid gaat ze denk ik de hakken in het zand zetten en krijg je je geld niet.
Had vriendin nog meerdere kinderen of alleen deze ene dochter?

BerthelF

Ongelezen bericht door BerthelF »

Ik heb natuurlijk wel contact opgenomen met de dochter. Ze was ook op de uitvaart en het contact verliep toen goed. Ik heb wel opdracht gegeven voor de uitvaart. Maar heb ik geen vordering op de erfenis?

moederslink

Nee , waarom zou je een " vordering " op de erfenis hebben , niks vastgelegd door testament toch?

En als contact met die dochter toen goed was , waarom zet ze nu dan haar hakken in het zand?

Misschien is het handig als je wat meer info bij het forum legt?
Laatst gewijzigd door moederslink op 30 okt 2014 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.

eleven

BerthelF schreef:Ik heb natuurlijk wel contact opgenomen met de dochter. Ze was ook op de uitvaart en het contact verliep toen goed. Ik heb wel opdracht gegeven voor de uitvaart. Maar heb ik geen vordering op de erfenis?
Als je vriendin een testament opgesteld heeft wel, anders niet, want je bent geen familie.
Heb je met de overledene een relatie gehad, als ja, ook een samenlevingscontract opgesteld.
Ik roep maar iets.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

BerthelF schreef:Ik heb natuurlijk wel contact opgenomen met de dochter. Ze was ook op de uitvaart en het contact verliep toen goed. Ik heb wel opdracht gegeven voor de uitvaart. Maar heb ik geen vordering op de erfenis?
Ik denk het niet. De erfenis is wettelijk gezien, behoudens testament, voor de wettige erfgenamen. Langstlevende partner en kinderen dus, eventueel kleinkinderen.

Waarom moet de erfgenaam betalen voor keuzes die jij gemaakt hebt? Misschien wilde de dochter een aantal zaken helemaal niet die toch geregeld zijn.

moederslink

moederslink schreef:Nee , waarom zou je een " vordering " op de erfenis hebben , niks vastgelegd door testament toch?

En als contact met die dochter toen goed was , waarom zet ze nu dan haar hakken in het zand?

Allemaal :?: :?: :?: :roll:

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Waarom moet de erfgenaam betalen voor keuzes die jij gemaakt hebt? Misschien wilde de dochter een aantal zaken helemaal niet die toch geregeld zijn.
Tja, van de andere kant, waarom zou TS de dupe zijn van de houding van de dochter.
Voor 4000 Euro zou ik daar de rechter wel eens over willen horen.
Als dochter het er niet mee eens was waarom dan wel op de begrafenis verschijnen.
Mijn idee is dat dochter het wel lekker makkelijk vond dat het geregeld (en betaald) werd.

moederslink

moederslink schreef:
moederslink schreef:Nee , waarom zou je een " vordering " op de erfenis hebben , niks vastgelegd door testament toch?

Allemaal :?: :?: :?: :roll:
maar weer even opnieuw

moederslink

By the way € 4000 vind ik wel erg goedkoop voor een uitvaart of was het een deel vd kosten en is het andere deel door familie betaald??
Gaarne reactie van TS....... :evil:
Laatst gewijzigd door moederslink op 30 okt 2014 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.

czarczar

Ongelezen bericht door czarczar »

Ik ben bang dat het moeilijk wordt, maar toch ben ik het niet helemaal eens met voorgaande reacties.
Als de overledene bij leven heeft aangegeven dat zij graag wilde dat TS haar uitvaart zou regelen, dan is dat ook een wilsbeschikking. Het feit dat de erfgenamen wel op de uitvaart waren die TS heeft georganiseerd geeft ook aan dat zij daar kennelijk van op de hoogte waren en mee akkoord gingen. In mijn ogen heeft TS wel degelijk een redelijke vordering op de erfgenamen, ik voorzie wel problemen in het innen van die vordering. Het is m.i. niet zo dat de erfgenamen automatisch recht hebben de uitvaart te regelen. Ik vraag me zelfs af of de kosten van de uitvaart niet eerst van het vermogen van de overledene dienen te worden afgetrokken alvorens de erfenis kan worden bepaald.
Ik raad TS aan snel contact te zoeken met een advocaat of aan te kloppen bij de notaris (als die er is) die de erfenis afhandelt.
Marcel75, kom er maar in ...

moederslink

Daarom , @czarczar.....was er een wilsbeschikking , zwart op wit?
Als familie toen akkoord was , heeft zij natuurlijk wel " iets te eisen/ vorderen"
Allemaal vragen dus.........

Nog iets: TS schrijft dat zij niet bij rekening kon van vriendin...hoezo , had vriendin dan alles alsnog zelf moeten betalen?? Was er geen verzekering??

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Was er geen verzekering??
Op welke rekening denk je dat de verzekering uitkeert ?

czarczar

moederslink schreef:Daarom , @czarczar.....was er een wilsbeschikking , zwart op wit?
Als familie toen akkoord was , heeft zij natuurlijk wel " iets te eisen/ vorderen"
Allemaal vragen dus.........
Ik ben het met je eens dat er vele vragen zijn. Erfrecht is ook nogal ingewikkeld.
Met een wilsbeschikking hoeft niemand akkoord te gaan, je kunt je eigen wilsbeschikking vastleggen zonder enig akkoord van wie dan ook. Erfgenamen hoeven natuurlijk de erfenis niet te aanvaarden.

Ik heb het in dit geval even opgezocht. Volgens artikel 4:184 BW zijn de erfgenamen wel degelijk aansprakelijk voor de uitvaartkosten, ook als zij de uitvaart niet zelf hebben geregeld, indien ze de erfenis zuiver hebben aanvaard.
En dat is al snel. Neem je ook maar 1 potje mee naar huis of je neem ook maar 1 cent op van de bankrekening van de overledene, dan heb je de erfenis al zuiver aanvaard.

Kortom, TS heeft wel degelijk een vordering op de erfgenamen, zeker als die de erfenis zuiver hebben aanvaard. TS zal de kosten natuurlijk wel moeten kunnen aantonen, zowel de facturen als de betaling daarvan. Op de vraag van TS hoe deze kosten terug te krijgen: schrijf een aangetekende brief naar de erfgenamen waarin je de bedragen specificeert en optelt en vraag hen deze kosten aan je te betalen binnen een redelijke termijn (2 weken is redelijk). Voeg daarbij kopieën van de facturen en betaalbewijzen. Als je weet dat er een notaris is die de erfenis afhandelt, neem daar dan contact mee op. Als je weet dat en wie de executeur is, leg je vordering daar dan neer.
Indien de erfenis zuiver aanvaard is, dan blijven de erfgenamen aansprakelijk voor de kosten ook al is de erfenis negatief of reeds opgemaakt. Je erft immers zowel de baten als de schulden.

Wil je eerst weten of er een notaris is, dan kun je je wenden tot elke willekeurige notaris, die kan uitzoeken of er een notaris is en zo ja, welke notaris dat dan is. Een notaris kan je ook adviseren.
Heb je geen idee waar te beginnen, ga dan bij een notaris langs.

eleven

schrijf een aangetekende brief naar de erfgenamen waarin je de bedragen specificeert en optelt en vraag hen deze kosten aan je te betalen binnen een redelijke termijn (2 weken is redelijk). @czarczar

Ook, de OP gelezen, daar staat dit:

Nu weigert de dochter om mij deze kosten terug te betalen. Ik heb haar meerdere malen hierom verzocht en zelfs per aangetekende brief

czarczar

moederslink schreef:By the way € 4000 vind ik wel erg goedkoop voor een uitvaart of was het een deel vd kosten en is het andere deel door familie betaald??
4.000 euro lijkt heel goedkoop, maar vergeet niet dat een uitvaartbegeleider meestal het grootste deel van de rekening opeist. De crematie van mijn vader kostte nog geen 1000 euro. Daar komen de koffie en cake, de auto's, evt. huur van een ruimte na de crematie, de kist, de rouwkaarten, advertenties etc. allemaal nog bij. Ik was uiteindelijk 4500 euro kwijt, met een fikse receptie erna (met wijn en bier en hapjes etc). De uitvaartbegeleider stak daarvan ruim de helft in z'n zak.
Denk daar maar eens over na :-)
Als je het als familie allemaal zelf regelt kun je er een aardig feestje van maken voor 4000 euro.
Maar ja, er zijn ook mensen die een kist willen van 12.000 euro, je kunt het zo gek maken als je wilt.

TV-programma De rekenkamer heeft eens uitgezocht wat het kost als je het zelf regelt:
http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/re ... 11-02-2011

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

BerthelF schreef:Moet zij deze kosten aan mij terugbetalen en wat kan ik doen om deze kosten terug te krijgen?
Misschien, maar dat hangt van de details af. En daarvoor moet u naar de rechter gaan.

czarczar

eleven schreef:Ook, de OP gelezen, daar staat dit:
Nu weigert de dochter om mij deze kosten terug te betalen. Ik heb haar meerdere malen hierom verzocht en zelfs per aangetekende brief
Okay, je hebt gelijk.
In dat geval: speel op zeker en ga bij een notaris langs om uit te zoeken of het nog onder een notaris ligt of dat er inmiddels een executeur is aangesteld. Als geen van beiden er blijkt te zijn: neem contact op met een rechtsbijstandsverzekering, en als je die niet hebt: stap naar een advocaat in erfrecht/familierecht.
Als ze weigeren te betalen, dan zul je ze uiteindelijk toch voor de kantonrechter moeten dagen. In principe kun je de zaak zelf verdedigen, maar voor de dagvaarding heb je wel even een advocaat nodig.
Die ruim 4.000 euro is het ruim waard en ik denk dat de rechter wel korte metten maakt met zo'n erfgenaam/zulke erfgenamen, zeker als er voldoende geld in de erfenis zat.

Gesloten