| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] UWV ontkent bestaan...!!!
UWV ontkent bestaan...!!!
Probleem: Moeder woont in het buitenland. Heeft gegevens arbeidsverleden nodig voor een instantie aldaar. UWV zegt moeders niet te kennen. Haar gehele sofinummer komt zelfs niet "meer" voor in het systeem. Na meerdere keren bellen, en dringend verzoek om nogmaals na te kijken blijft het antwoord: nee sorry mevrouw, u bestaat niet in ons systeem!
Hoe is dit mogelijk? En hoe komt moeders nu aan gegevens over haar arbeidsverleden? En als zij niet bestaat is er ooit wel premie afgedragen? Zij heeft namelijk gewoon arbeidsverleden daar, jaaropgaves, ZW en WW uitkering gehad enzv. WW heeft zij zelfs middels een E103 (geloof ik) formulier mee kunnen nemen naar het buitenland voor een aantal maanden. Nog steeds blijft het UWV volhouden dat moeders niet bestaat.
Hoe is dit mogelijk en HELP??!!!
Hoe is dit mogelijk? En hoe komt moeders nu aan gegevens over haar arbeidsverleden? En als zij niet bestaat is er ooit wel premie afgedragen? Zij heeft namelijk gewoon arbeidsverleden daar, jaaropgaves, ZW en WW uitkering gehad enzv. WW heeft zij zelfs middels een E103 (geloof ik) formulier mee kunnen nemen naar het buitenland voor een aantal maanden. Nog steeds blijft het UWV volhouden dat moeders niet bestaat.
Hoe is dit mogelijk en HELP??!!!
Re: UWV ontkent bestaan...!!!
Zijn jaaropgaves niet voldoende voor de instantie in het Buitenland? Anders contracten?
Nee helaas zijn de 2 jaaropgaves die zij nog heeft niet voldoende. Het gaat nl over een periode van 8 jaar. Tevens kennen ze daar geen jaaropgaves daar zij een ander belastingstelsel hebben (geen). Zij moeten een bewijs hebben van haar arbeidsverleden van de betreffende instantie....helaas.
UWV blijft volhouden dat mijn moeder niet bestaat. Hoe komt zij nu in hemelsnaam aan haar geld, waar ze recht op heeft en voor heeft gewerkt??? Wij zijn radeloos, ...echt radeloos. Wij hebben inmiddels ook het adres van een pensioenfonds, waar UWV bij zat in die tijd. Wellicht kunnen zij ons wat meer vertellen.
Als iemand nog een tip of advies heeft gaarne!!! De ombudsman is ook reeds aangeschreven, hier wachten we nog op reactie.
UWV blijft volhouden dat mijn moeder niet bestaat. Hoe komt zij nu in hemelsnaam aan haar geld, waar ze recht op heeft en voor heeft gewerkt??? Wij zijn radeloos, ...echt radeloos. Wij hebben inmiddels ook het adres van een pensioenfonds, waar UWV bij zat in die tijd. Wellicht kunnen zij ons wat meer vertellen.
Als iemand nog een tip of advies heeft gaarne!!! De ombudsman is ook reeds aangeschreven, hier wachten we nog op reactie.
Over welke periode gaat het hier?
Volgens mij houdt het UWV slechts voor een beperkt aantal jaren deze gegevens bij.
Volgens mij houdt het UWV slechts voor een beperkt aantal jaren deze gegevens bij.
@wilwil. Nou het gaat over een periode vanaf '89 tot '97. Maar volgens mij moet dit niets uitmaken. Als ik nu bijvoorbeeld een overzicht wil van mijn eigen arbeidsverleden vanaf de datum dat ik begon te werken (1987)....dan moeten zij die gegevens toch hebben? En mocht dat in het vreemde geval niet zo zijn, dan zou mijn sofinummer toch nog in hun systeem moeten zitten? Hoe kan iemand anders ooit aantonen dat hij al die jaren gewerkt heeft, mocht om één of andere reden iemand die informatie willen hebben?
Grtzzz
Grtzzz
-
witte angora
Ik denk dat het UWV alleen gegevens verstrekt ten behoeve van het Statusoverzicht, en dat beslaat een periode van slechts de laatste 5 jaar, als ik het goed heb. Dit statusoverzicht is overigens alleen van belang om de duur van de WW te bepalen.
Van de jaren vóór die 5 jaar wordt (werd) er voor de WW vanuit gegaan dat je al die tijd aan het werk bent geweest.
Verder is het zo dat de UWV een samenvoeging is van verschillende uitkeringsinstanties, het zou kunnen zijn dat mensen die al langere tijd niet in de uitkering zitten wel in een papieren archief van de 'oude' instanties zitten, maar niet in het digitale archief.
En dan zijn ze inderdaad 'onvindbaar'.
Ik denk dus dat je met deze twee dingen aan de slag zult moeten: de werkwijze van de UWV laten uitleggen aan de instantie in het buitenland (we gaan ervan uit dat er altijd gewerkt is) en een zoektochtje in het papieren archief.
Van de jaren vóór die 5 jaar wordt (werd) er voor de WW vanuit gegaan dat je al die tijd aan het werk bent geweest.
Verder is het zo dat de UWV een samenvoeging is van verschillende uitkeringsinstanties, het zou kunnen zijn dat mensen die al langere tijd niet in de uitkering zitten wel in een papieren archief van de 'oude' instanties zitten, maar niet in het digitale archief.
En dan zijn ze inderdaad 'onvindbaar'.
Ik denk dus dat je met deze twee dingen aan de slag zult moeten: de werkwijze van de UWV laten uitleggen aan de instantie in het buitenland (we gaan ervan uit dat er altijd gewerkt is) en een zoektochtje in het papieren archief.