LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verschoningsrecht advocaat

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Emha

Verschoningsrecht advocaat

Ongelezen bericht door Emha »

In de aanloop naar een procedure wil ik een laatste schikkingsvoorstel doen aan de tegenpartij. Ik heb begrepen dat de communicatie tussen advocaten valt onder het zogenaamde verschoningsrecht (beroepsgeheim). Dus als mijn advocaat dit voorstel doet aan de advocaat van de tegenpartij, en het voorstel wordt geweigerd, kan het in een eventuele procedure (of in de conclusie van antwoord) niet aangehaald worden. Daarom wil ik dit voorstel rechtstreekt aan de tegenpartij doen, zodat het voorstel buiten het verschoningsrecht blijft. Mijn advocate zegt dat dat niet kan nu zij zich eenmaal als mijn advocaat heeft gesteld. Mijn vraag is of dat klopt?

Ad Verkaad

Re: Verschoningsrecht advocaat

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Emha schreef:In de aanloop naar een procedure wil ik een laatste schikkingsvoorstel doen aan de tegenpartij. Ik heb begrepen dat de communicatie tussen advocaten valt onder het zogenaamde verschoningsrecht (beroepsgeheim). Dus als mijn advocaat dit voorstel doet aan de advocaat van de tegenpartij, en het voorstel wordt geweigerd, kan het in een eventuele procedure (of in de conclusie van antwoord) niet aangehaald worden. Daarom wil ik dit voorstel rechtstreekt aan de tegenpartij doen, zodat het voorstel buiten het verschoningsrecht blijft. Mijn advocate zegt dat dat niet kan nu zij zich eenmaal als mijn advocaat heeft gesteld. Mijn vraag is of dat klopt?
Wat niet mag, is dat jouw advocaat , als hij/zij weet dat de wederpartij ook een advocaat heeft, een voorstel rechtstreeks aan de wederpartij richt. Je mag natuurlijk zelf wel gewoon een voorstel rechtstreeks aan de wederpartij doen.

Het verschoningsrecht is trouwens iets anders; dat houdt in, dat men in bepaalde situaties niet over een bepaalde aangelegenheid als getuige in een rechtszaak hoeft te verklaren (bijvoorbeeld de advocaat over een door hem behandelde zaak, maar ook jij zelf als je daarmee het risico loopt dat je voor een strafbaar feit vervolgd gaat worden).

Gesloten