LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vragen over afkoop pensioen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
bobdebutler

Vragen over afkoop pensioen

Ongelezen bericht door bobdebutler »

Goedendag, ik zou graag eens van personen willen weten die hierin thuis zijn en ik bedoel hiermee heel goed in thuis zijn dus, het gaat over afkoop pensioenen van zowel mijzelf als die van mijn vrouw.
Het zit zo, mijn bewindvoerder wil graag mijn pensioenoverzicht(en) hebben en ik vroeg daarop "waarom?" nou dan gaan we kijken of we deze kunnen afkopen en dat geld in de pot voor de schuldeisers te stoppen, ik ben het daar uiteraard niet mee eens want zelfs deurwaarders hebben dat nooit voor elkaar kunnen krijgen dus zou het een bewindvoerder dit dan wel voor elkaar kunnen krijgen.
Uiteraard heb ikzelf wel wat info ingewonnen en heb begrepen dat pensioenen boven een bepaald bedrag absoluut niet (meer) afkoopbaar zijn en ook vanwege zelfbescherming natuurlijk en daar hebben ze zonder meer gelijk in.
Mijn opgebouwd pensioen is relatief hoog te noemen dat van mijn vrouw is juist heel laag zo'n €100,- netto pm als de dag komt.
Want stel dat deze bewindvoerder dit voor elkaar krijgt en als ik over ruim drie jaar met pensioen gaat dan is mijn opgebouwd pensioen weg en mag ik zien rond te komen van een simpel AOW tje!!! en dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Wie weet of dit echt zo is of dat deze bewindvoerder toch ergens een hiaat heeft weten vinden in de WSNP wetgeving, ik heb ook de "pensioenwet" erop nagekeken maar daar kom ik nu niet goed te weten of dat ook juridisch haalbaar is etc.
Ik hoor graag van jullie....................
Met vriendelijke groet.

kweenie

Re: Vragen over afkoop pensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

Want stel dat deze bewindvoerder dit voor elkaar krijgt en als ik over ruim drie jaar met pensioen gaat dan is mijn opgebouwd pensioen weg en mag ik zien rond te komen van een simpel AOW tje!!! en dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Misschien een flauwe opmerking, maar het was ook zeker niet de bedoeling dat de schuldeisers niet volledig betaald zouden worden...

Je hebt, om welke reden dan ook, schulden die je waarschijnlijk niet volledig kunt aflossen. In de wsnp kun je na verkoop van tijd met een schone lei weer verder gaan, mits je doet wat mogelijk is om de schulden zo veel mogelijk af te betalen. Dat betekent een groot deel van je inkomen en van je bezit gebruiken voor het afbetalen van de schulden. En onderdeel van je bezit is je pensioenkapitaal. Als dit afgekocht kan worden, of als het pensioen kan ingaan, dan dien je dat ook te gebruiken voor het verminderen van de schuld. Daarover is ook wel enige informatie te vinden op het internet.

Dus helaas voor jou, maar gelukkig voor de schuldeisers, de bewindvoerder mag dit doen.

Het is overigens nog de vraag of er werkelijk afgekocht gaat worden, want niet ieder pensioenfonds koopt af op verzoek van de deelnemers. Als het pensioen überhaupt afgekocht kan worden, want met een pensioen van 100 euro per maand zit je al ver boven de afkoopgrens.

wilhelmima1

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Wens uw bewindvoerder veel succes.
Als er afgekocht mocht gaan worden zal de uitvoerder zijn deelnemer benaderen en niet andersom.
En met een beetje goede wil is dit na 2018 ook over.

bobdebutler

Beste, gelukkig hoef ik aan u niet mijn achtergrond te vertellen maar ik kan u verzekeren dat wij buiten onze schuld om hierin beland zijn en niet als zovelen die er zelf een financiële puinhoop van gemaakt hebben en koopziek o.i.d. zijn/waren en wel zijn overgeleverd aan een budgetbeheerder en juist dat gegeven als een budgetbeheerder hebben wij niet omdat wij donders goed weten hoe met geld om te gaan dus die redenatie of zoals uzelf al aangaf "flauwe opmerking" gaat hier in ons geval helemaal niet op.
Ons perfect goed draaiende bedrijf(je) is willens en wetens kapot gemaakt door een sluwe slinkse opdrachtgever die het zo voor elkaar speelde dat wij er met open ogen zijn ingetuind dat is wellicht het enige minpuntje wat ons kwalijk genomen kan en mag worden, als zelf een rechter bij de uitspraak al zegt dat dit geheel buiten onze schuld ligt dan zegt dat al genoeg, dus opmerkingen van uw kant raken kant noch wal en sterker nog het antwoord van u wat betreft pensioenen afkopen klopt ook niet, nu maar wachten op iemand die echt verstand van zaken heeft...................
Met vriendelijke groet.

bobdebutler

wilhelmima1 schreef:Wens uw bewindvoerder veel succes.
Als er afgekocht mocht gaan worden zal de uitvoerder zijn deelnemer benaderen en niet andersom.
En met een beetje goede wil is dit na 2018 ook over.
Beste Wilhelmina, dank voor je antwoord ook dat heb ik begrepen maar nu komt het, als het pensioenfonds bij mij komt om te vragen of ik akkoord ga en dat ga ik natuurlijk niet, dan wordt je a.h.w. gechanteerd door de bewindvoerder want die zegt dan "dan gaan wij de WSNP beëindigen" kortom je zit klem, komt erop neer of een rechter hier dan wel mee akkoord kan en mag gaan als je de regels van de pensioenwet wil naleven en juist dat gegeven is voor mij nogal onduidelijk, er wordt veel geschreven maar echt een duidelijk antwoord in die pensioenwet kan ik er niet uithalen.
Ook dat verhaal over dat de pensioenwet over afkoop door wie dan ook in 2018 helemaal zal worden dichtgetimmerd is dan voor ons te laat, denk niet dat je dat dan nog zou kunnen terugdraaien.
Is in feite ook wel goed dat ze dat doen want menigeen die financieel klem zat heeft zijn/haar pensioen afgekocht maar als eenmaal de datum er is dat je werkelijk met pensioen gaat dan heb je niks meer, dan ben je nog verder financieel van huis zeg maar, kortom je hebt er even lol van maar op de lange termijn levert het dus niets op.
Met vriendelijke groet.

kweenie

als zelf een rechter bij de uitspraak al zegt dat dit geheel buiten onze schuld ligt dan zegt dat al genoeg, dus opmerkingen van uw kant raken kant noch wal
Rustig maar. Het gaat mij niets aan wat de reden voor de wsnp is, dat heb ik ook aangegeven. Maar wat wel van belang is is dat je tijdens de periode van de wsnp zo veel mogelijk moet doen wat binnen je macht ligt om de schuld zo veel mogelijk terug te betalen.
en sterker nog het antwoord van u wat betreft pensioenen afkopen klopt ook niet, nu maar wachten op iemand die echt verstand van zaken heeft...................
Welk deel van mijn reactie bedoel je daar precies mee? Welk deel klopt er niet?

wilhelmima1

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Als het pensioenfonds inderdaad zelf komt met verzoek(?) tot en er moet worden afgekocht, wat gezien de hoogte per maand ik dat betwijfel, is het helaas.

bobdebutler

aan allen die hier op hebben gereageerd, ik ben inmiddels bezig met een aantal juristen/advocaten hierover, het probleem zit hem vooral dat sommigen de pensioenwet niet goed kennen of verkeerd lezen etc. het is nogal een dubieus geheel die pensioenwet wat afkoop betreft.
Met vriendelijke groet.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

maar u geeft aan dat u in de wsnp beland bent door zaken die gebeurd zijn toen u als ondernemer werkte. Gaat het hier wel om een gewoon regulier werknemerspensioen? Of gaat het hier om een pensioenverzekering in de vorm van een spaarplan of een levensverzekering die na een bepaalde datum gaat uitbetalen? Dat maakt voor de wet namelijk nog wel enigszins uit.

En dat u deze vraag gaat stellen aan juristen is mijns inziens ook het meest verstandig. Hier op dit forum zitten veel vrijwilligers die op vele gebieden hun expertise hebben liggen of vanuit hun professie reageren. En er zijn zeker een aantal die hier relevante antwoorden op kunnen geven, maar dan nog zijn het hier vrijwilligers.

bobdebutler

Beste Berndv, ooit ben ik werknemer geweest en dat jarenlang, door de crisis ben ik toen mijn baan als int. beroepschauffeur kwijt geraakt en probeer dan maar eens als 58 jarige in die tijd (2009) aan het werk te komen, van de 60 sollicitaties kreeg ik maar vier antwoorden en in die antwoorden kon je tussen de regels lezen dat te oud en zeker/vooral te duur bent maar gezien ook je status van het aantal jaren dat je al op de weg zit weet je waarschijnlijk ook (te) veel over het reilen en zeilen van bepaalde werkgevers in het transportwezen en ik kan hierbij rustig stellen dat zeker 85% hiervan malafide bezig zijn, ik wil ze niet allemaal over één kam scheren, maar het transportwereldje hier in NL is niet zo rooskleurig en netjes als menigeen denkt er schuilt veel leed onder de chauffeurs die worden opgejaagd door planners die zonodig een wit voetje willen bij hun Chef!!! en ik weet dat uit ervaring maar dit terzijde.

Ik heb toen maar besloten in samenspraak met het UWV (en die zijn maar wat gewillig hoor, breek mij de bek niet open) om dan maar voor mijzelf te gaan beginnen als "eigen rijder" met een zak met geld gekregen als krediet ben ik toen begonnen en dat ging in principe uitstekend, goede omzet etc. (geen vetpot hoor maar het kon) totdat je een opdrachtgever tegenkomt die de boel op een slinkse wijze belazerd en wij zijn er met open ogen ingetuind en wij waren altijd al zo wantrouwend tegenover mooi pratende figuren etc. maar helaas ik kon dus na drie maande de stekker eruit trekken.
Met de wetenschap van nu had ik zonder meer een BV moeten opzetten en ons huwelijk van gemeenschap om moeten laten zetten naar huwelijkse voorwaarden dan waren de problemen van nu waarschijnlijk stukken minder geweest.
Zo en nu heb ik alweer iets teveel verteld hierover maar zonder achtergrond info kom je niet ver.
Bedankt voor de interesse zal mij benieuwen wat de juristen hierover te vertellen hebben want je wordt wel met je rug tegen de muur gezet, bizar gewoon.
Met vriendelijke groet.

kweenie

bobdebutler schreef:het probleem zit hem vooral dat sommigen de pensioenwet niet goed kennen of verkeerd lezen etc. het is nogal een dubieus geheel die pensioenwet wat afkoop betreft.
De Pensioenwet is over afkoop volgens mij niet zo heel onduidelijk. Als het opgebouwde ouderdomspensioen lager dan 467 euro bruto per jaar is, dan mag het pensioenfonds over gaan tot afkoop. Is het pensioen op jaarbasis hoger, dan mag afkoop niet. Verder is afkoop een recht van het pensioenfonds en niet van de deelnemer, dus als deelnemer kun je afkoop niet afdwingen. Maar je kunt er natuurlijk wel om vragen.

Maar als het pensioen van je vrouw op maandbasis al 100 euro is en je eigen pensioen hoger dan dat, komen beide pensioenen niet in aanmerking voor afkoop.

bobdebutler

Bedankt voor je antwoord "kweenie" ik lees dagelijks ambtelijke stukken maar ook oude aktes uit 1800 etc. uit hoofde van een uit de hand gelopen "hobby" ook ik heb die pensioenwet gelezen en zag wel wat overeenkomsten maar echt een duidelijk antwoord op mijn vraag heb ik niet kunnen ontdekken.
Ik heb wel gesproken met die mensen daar bij het pensioenfonds uiteraard maar de telefonische verbinding was abominabel slecht en dat anno 2017!! heb flarden van het gesprek kunnen vernemen maar ook hier geld, niet echt duidelijkheid.
Ieder geval allen hartelijk dank in deze kwestie.
Met vriendelijke groet.

kweenie

Het is ook best lastige materie. Belangrijkste lijkt mij hierin dat als jullie bruto opgebouwde pensioenen hoger dan die 467 euro per jaar zijn, het wettelijk niet is toegestaan om af te kopen. In dat geval kun je de bewindvoerder dus rustig de pensioenoverzichten geven.

Maar ik weet eerlijk gezegd niet of de bewindvoerder misschien zou kunnen beslissen dat je het pensioen eerder zou moeten laten ingaan. Aan de andere kant zal het pensioen waarschijnlijk sowieso binnenkort ingaan? Dus dan maakt dat waarschijnlijk niet heel veel uit?

bobdebutler

Kan je vertellen dat mijn pensioenopbouw behoorlijk is zeg maar het dubbele aan inkomen van wat ik nu als WIA uitkering "geniet" zoals dat zo mooi heet, ik heb inmiddels begrepen en vernomen dat het pensioen van mijn vrouw afgekocht kan worden als het niet meer bedraagt dan €114,- per jaar!! nu ook het pensioen van mijn vrouw ligt hierin beduidend hoger.
Mijn pensioenopbouw is zo hoog omdat ik jarenlang in de vleeswaren en snackindustrie werkzaam ben geweest en dat pensioenfonds is één van de betere maar later heb ik dus alles overgeheveld naar een tuinbouw pensioenfonds en als je dat deed dan kreeg je een soort van "bonus" pas later heb ik de hele handel weer overgesluisd naar het pensioenfondsvervoer wat ook weer een soort van bonus gaf, geen idee of dat nu ook nog zo is maar was wel toentertijd lucratief.
Ik ben wat meer gerustgesteld nu en zeker gezien ook dat ik meer dan 36 jaar heb mogen "beulen" als chauffeur zijnde zowel nat. als int. en de zure vruchten ervan pluk ik nu dus, teveel roofbouw gepleegd op mijn lijf zodoende ben ik dan ook 100% afgekeurd en dat alles voor je "ouwe dag" ja ik kan zeggen "waar was het allemaal goed voor" maar ik had ooit een "glazen bol" maar kwam erachter dat je toch niet echt in de toekomst kon kijken dus weg ermee.........................

Grt.

Gesloten