LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wanneer word je eigenaar? (cadeau)

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Tendresse
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 jan 2011 12:11

Wanneer word je eigenaar? (cadeau)

Ongelezen bericht door Tendresse »

Hai,

Ik heb een jaar geleden een redelijk duur cadeau gekregen. In principe was de afspraak dat ik daar niets van terug zou betalen. Nu is het uit met ex en wil hij dat ik dit cadeau terugbetaal. Hij stalked mij op vrijwel alle manieren en dreigt zelfs met deurwaarder e.d. Hij zegt dat hij eigenaar is van het product gezien hij betaald heeft. Ik meende dat degene bij wie het product langere tijd in bezit is, dat die de eigenaar is. Tenzij je natuurlijk een lease- of huurcontract hebt o.i.d. Via Google kom ik er niet achter wie eigenaar is van een cadeau. Ik zit niet op deurwaarders te wachten maar ben ook niet bereid het cadeau te betalen.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Wanneer word je eigenaar? (cadeau)

Ongelezen bericht door snepke »

Gekregen is gekregen ,lijkt mij.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Wanneer word je eigenaar? (cadeau)

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Dan ziu ik het lekker terug geven,wens hem er veel geluk mee!!


Is het dat gedram waard?? Of kom je zo echt van hem af!? Zo ja...weg ermee..

Tendresse
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 jan 2011 12:11

Re: Wanneer word je eigenaar? (cadeau)

Ongelezen bericht door Tendresse »

Ik zou het graag terug geven, maar ik heb het hard nodig. Hij kocht het voor mij zodat ik mijn oude product weg kon doen. Hij vond mijn oude niet meer 'voldoen' en dus heb ik er mee ingestemd. Ik opteerde overigens wel voor een iets goedkoper product, maar hij wou per se het duurste. Stom dat ik ermee instemde natuurlijk, maar dit had ik niet verwacht. Ik heb dit product nodig om te werken, dus kan het niet zomaar weg doen. Momenteel heb ik ook geen geld voor een nieuw product, anders had ik het direct teruggegeven om er vanaf te zijn.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Wanneer word je eigenaar? (cadeau)

Ongelezen bericht door berndv »

Hoe was het samenwonen geregeld? Als u beide samenwoont en dan uit elkaar gaat ligt het er aan hoe de verdeling van de goederen is. Was er een samenlevingscontract of iets dergelijks, was er iets op papier vastgelegd wat wiens eigendom was? Als dat niet zo is is het jou woord tegen het zijne. En waarschijnlijk heeft hij het kassabonnetje met misschien zelfs zijn bankrekening bij de pinbetaling. En ja, eens gegeven blijft gegeven, maar toon het in dit geval maar aan.

witte angora
Berichten: 31146
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wanneer word je eigenaar? (cadeau)

Ongelezen bericht door witte angora »

In principe was de afspraak dat ik daar niets van terug zou betalen.
Van dit zinnetje in combinatie met het woord 'cadeau' krijg ik de kriebels. Sorry.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Wanneer word je eigenaar? (cadeau)

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Tendresse schreef:Ik zou het graag terug geven, maar ik heb het hard nodig. Hij kocht het voor mij zodat ik mijn oude product weg kon doen. Hij vond mijn oude niet meer 'voldoen' en dus heb ik er mee ingestemd. Ik opteerde overigens wel voor een iets goedkoper product, maar hij wou per se het duurste. Stom dat ik ermee instemde natuurlijk, maar dit had ik niet verwacht. Ik heb dit product nodig om te werken, dus kan het niet zomaar weg doen. Momenteel heb ik ook geen geld voor een nieuw product, anders had ik het direct teruggegeven om er vanaf te zijn.
Gaat het om een auto of zo ?

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Wanneer word je eigenaar? (cadeau)

Ongelezen bericht door snepke »

Computer misschien?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Wanneer word je eigenaar? (cadeau)

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Tendresse schreef:Hai,

Ik heb een jaar geleden een redelijk duur cadeau gekregen. In principe was de afspraak dat ik daar niets van terug zou betalen.
Je krijgt een cadeau en er word meteen bij gezegd dat je het
niet terug hoef te betalen..... :shock:
Iets wat je krijgt als cadeau hoef je toch nooit terug te betalen....
nah jah je ex denkt er dus anders over.

witte angora
Berichten: 31146
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wanneer word je eigenaar? (cadeau)

Ongelezen bericht door witte angora »

Chocomelk schreef:
Tendresse schreef:Hai,

Ik heb een jaar geleden een redelijk duur cadeau gekregen. In principe was de afspraak dat ik daar niets van terug zou betalen.
Je krijgt een cadeau en er word meteen bij gezegd dat je het
niet terug hoef te betalen..... :shock:
Iets wat je krijgt als cadeau hoef je toch nooit terug te betalen....
nah jah je ex denkt er dus anders over.
Ik heb juist het idee dat het woord 'cadeau' niet de juiste keuze is. In principe een afspraak maken om iets niet terug te betalen duidt meer op een overeenkomst, niet op een cadeau...

Dan kan TS het wel een cadeau noemen om het niet terug hoeven te geven, maar ik vrees dat haar ex meer in zijn recht staat dan ze zou willen. Het wil niet zeggen dat ze geen enkel recht heeft, maar ik denk toch echt dat het verhaal eventjes iets teveel naar het eigen straatje wordt uitgelegd.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Wanneer word je eigenaar? (cadeau)

Ongelezen bericht door ciske »

Dan kan TS het wel een cadeau noemen om het niet terug hoeven te geven, maar ik vrees dat haar ex meer in zijn recht staat dan ze zou willen. Het wil niet zeggen dat ze geen enkel recht heeft, maar ik denk toch echt dat het verhaal eventjes iets teveel naar het eigen straatje wordt uitgelegd
Lijkt mij niet, eens gegeven , blijft gegeven.

witte angora
Berichten: 31146
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wanneer word je eigenaar? (cadeau)

Ongelezen bericht door witte angora »

ciske schreef:
Dan kan TS het wel een cadeau noemen om het niet terug hoeven te geven, maar ik vrees dat haar ex meer in zijn recht staat dan ze zou willen. Het wil niet zeggen dat ze geen enkel recht heeft, maar ik denk toch echt dat het verhaal eventjes iets teveel naar het eigen straatje wordt uitgelegd
Lijkt mij niet, eens gegeven , blijft gegeven.
Ligt er aan onder welke voorwaarden dat is gebeurd... Normaal gesproken wel, maar het zou zomaar kunnen dat hier weer eens niet het hele verhaal wordt verteld.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Wanneer word je eigenaar? (cadeau)

Ongelezen bericht door ciske »

Dat kan, je hoort het maar van een kant, maar het hoeft niet.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Wanneer word je eigenaar? (cadeau)

Ongelezen bericht door tenormin »

Krijg ook sterk de indruk dat dit om een auto gaat (corrigeer als ik het fout heb). Staat deze auto dus "gewoon" op jou naam is het jouw auto, maar aangezien je vraagstelling overduidelijk twijfelachtig is, ook voor jezelf, ging ik liever "het cadeau wat geen cadeau" is lekker teruggeven om van het geze/ik van stalking af te zijn.

witte angora
Berichten: 31146
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wanneer word je eigenaar? (cadeau)

Ongelezen bericht door witte angora »

tenormin schreef:Krijg ook sterk de indruk dat dit om een auto gaat (corrigeer als ik het fout heb). Staat deze auto dus "gewoon" op jou naam is het jouw auto, maar aangezien je vraagstelling overduidelijk twijfelachtig is, ook voor jezelf, ging ik liever "het cadeau wat geen cadeau" is lekker teruggeven om van het geze/ik van stalking af te zijn.
Als het al stalking is. We horen het verhaal slechts van één kant. Dan kan een normaal verzoek al gauw 'stalking' genoemd worden, alleen maar om de eigen woorden kracht bij te zetten.

Ik denk dat dit geen zaak is waar iemand van ons tussen kan zitten. Het is sowieso geen consumentenkwestie, en het is iets tussen twee mensen waar ze samen uit moeten kunnen komen. Als dat niet kan, dan kan dat altijd nog via de rechter, en die kijkt zoveel mogelijk naar het volledige verhaal van twee kanten, inclusief aankoopnota's, afspraken op papier, en noem de hele zwik maar op. Dingen waar wij hier simpelweg niet de beschikking over hebben.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Wanneer word je eigenaar? (cadeau)

Ongelezen bericht door tenormin »

Bingo, WA, natuurlijk is het consumentenzaak. Stom van me, ik ga maar gauw naar de Margriet :lol:

Tendresse
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 jan 2011 12:11

Re: Wanneer word je eigenaar? (cadeau)

Ongelezen bericht door Tendresse »

Nee hoor, het gaat niet om een auto. Om diverse redenen wil ik niet aangeven om wat voor product het wel gaat, kosten zijn < €1000. Hij gaf het mij als cadeau, ik vind het een duur cadeau dus zei dat ik er liever aan mee wilde betalen. Hij zei dat het een cadeau was en daarom zou ik niets hoeven mee betalen. Nu het uit is, komt hij ermee dat ik zei dat ik mee wou betalen en nu dringt hij er steeds op aan.

Jullie kunnen natuurlijk denken dat ik dingen wat overdrijf. Persoonlijk vind ik het erg op stalken lijken als ik overal aangesproken word (facebook, chatprogramma's, sms, continue bellen). Overigens reageer ik niet op hem, breuk was nogal pijnlijk. We hebben overigens niet samengewoond en dus ook geen contract. Product is niet door hem betaald maar door een derde persoon (dit was makkelijker met bestellen). Hij heeft daarna het geld voor het product overgemaakt naar die derde persoon, dat wel.

Edit: Al de manieren van contact zoeken gaan niet altijd om het product overigens. Meestal wil hij met mij praten over koetjes en kalfjes maar daar heb ik geen trek in, zeker niet gezien de manier waarop de relatie is geëindigd, het heeft mij echt pijn gedaan. Mijn voorkeur gaat daarom uit naar totaal geen contact. Eens in de zoveel weken komt hij klagen over het product, dat hij het terug wil en dreigt dan met deurwaarders. Ik denk om te provoceren zodat ik wel reageer, maar goed daar gaat dit topic niet over ;). Mijn vraag is alleen, wanneer word je eigenaar van een product? Want op zulke momenten dat hij aan het klagen is en dreigt met deurwaarders, is hij in de veronderstelling dat hij de eigenaar is. Terwijl hij het product niet eens gebruikt en ook nooit heeft gebruikt.

witte angora
Berichten: 31146
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wanneer word je eigenaar? (cadeau)

Ongelezen bericht door witte angora »

tenormin schreef:Bingo, WA, natuurlijk is het consumentenzaak. Stom van me, ik ga maar gauw naar de Margriet :lol:
Die opmerking dat het geen consumentenzaak is was eigenlijk voor iedereen bestemd, inclusief mezelf... :wink:

Kom je wel terug, na je uitstapje naar de Margriet? :D

witte angora
Berichten: 31146
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wanneer word je eigenaar? (cadeau)

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Tendresse, als ik je verhaal zo lees, blijf ik erbij dat het gewoon een kwestie is tussen twee mensen die er samen uit moeten kunnen komen. Als dat niet kan, zal een derde persoon hierin een beslissing moeten nemen. Die derde persoon heet 'mediator', of 'rechter'. 'Forum', 'forumbezoekers' 'rechtenstudenten' en alle anderen kunnen hierin geen beslissing nemen, noch een goed advies geven waarmee een knoop definitief doorgehakt wordt.

Maar goed, dat is mijn mening.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Wanneer word je eigenaar? (cadeau)

Ongelezen bericht door nevermind »

Nee hoor, het gaat niet om een auto. Om diverse redenen wil ik niet aangeven om wat voor product het wel gaat,
Ik zie mij al bij de politie verschijnen om aangifte te doen, omdat er bij mij gestolen is.
Bij navraag door de ambtenaar zeg ik, dat ik om privé redenen het niet wil zeggen, wat gestolen is.
Of je verteld het hele verhaal, of niets, maar laat de mensen hier niet gissen. :mrgreen:
Persoonlijk vind ik het erg op stalken lijken als ik overal aangesproken word (facebook, chatprogramma's, sms, continue bellen).
Ook hier zijn oplossingen mogelijk, als je het vervelend vind.
1 Afmelden van Facebook
2 Niet meer aan chatprogramma's mee doen
3 Andere provider nemen, dus is het een ander nummer
4 Dan is ook een sms niet meer mogelijk.

Als het op stalken lijkt, wat jij alleen kan beoordelen, doe dan aangifte.

Gesloten