LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Weigeren sleutels in leveren

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
anoniembreda

Weigeren sleutels in leveren

Ongelezen bericht door anoniembreda »

Hallo,
Ik heb even aan algemene vraag, ik zal de situatie kort samenvatten.
Een aantal maanden geleden heb ik een huisje aangeboden gekregen van de woningbouw en ben hier samen met een andere meid gaan wonen. Echter staat de woning volledig op mijn naam en was zij enkel onderhuurder.

Inmiddels heeft zij heel erg misbruik gemaakt van de situatie en hebben wij in overleg per 01-01-2014 de huuroverkomst tussen ons beïndigd. Zij was het hier zelf mee eens en heeft inmiddels inderdaad de woning verlaten. Echter heeft zij tot voor alsnog de sleutels nog NIET ingeleverd. Deze sleutels zijn van mij en zij had deze enkel in bruikleen in de periode dat zij een kamer huurde in mijn woning.

Toen ik de woning introk had ik de mogelijkheid om de vloer van de oude bewoners over te nemen, ik heb ervoor gekozen dit te doen en heb 200 euro voor de vloer aan de oude bewoners betaald. dit staat op papier bij de woningbouw. In overleg met het andere meisje heeft zij mij de helft van het geld voor de vloer gegeven ( 100 euro dus) omdat zij dus ook in de woning kwam wonen en ook gebruik zou maken van de vloer.

Nu is het zo dat door haar eigen gedrag en in overleg met haar de huurovereenkomst is beïndigd. Nu eist zij de helft van het geld van de vloer terug ( de 100 euro die zij heeft betaald) Echter denk ik dat ik NIET verplicht ben om haar dat geld terug te geven aangezien zij de periode dat zij woonachtig is geweest in de woning gewoon gebruik heeft gemaakt van de vloer.

Zij weigert mij de sleutels terug te geven tot ik haar de helft van de vloer terug geef. Nu ga ik vanavond aangifte doen omdat zij de sleutels van mijn woning nog in bezit heeft. Wat ik mij afvraag is of zij inderdaad recht heeft op die 100 euro van de vloer. ik denk zelf namelijk van niet omdat ik op papier de vloer heb overgenomen, zij er zelf voor heeft gekozen de helft van het bedrag aan mij te geven, ook gebruik heeft gemaakt van de vloer in de periode dat zij in de woning woonde en we in overleg de huurovereenkomst hebben beïndigd.

Groeten

eleven

Re: Weigeren sleutels in leveren

Ongelezen bericht door eleven »

Een belletje of persoonlijk vragen bij het juridisch loket, brengt misschien antwoord op jou vraag.
Eerste advies is altijd gratis.
succes

anoniembreda

Ongelezen bericht door anoniembreda »

Ja dat doe ik sowieso maar ik zet het ook even hier weg omdat juridisch loket in het weekend gesloten is.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Of het redelijk is dat zij 100 euro terugkrijgt hangt met name af van de duur waarin u gezamenlijk in het huis heeft gewoond. Als dit maar een aantal maanden is, zou ik het redelijk vinden dat ze het geld terug krijgt. De vloer gaar immers jarenlang mee.

Van belang is ook wie het contract heeft opgezegd. Ik begrijp min of meer uit uw posting dat u het huurcontract heeft opgezegd en dat zij hiermee heeft ingestemt. Het is daarmee niet haar vrijwillige keuze geweest om te vertrekken. Een reden temeer om haar het geld te betalen.

Ik verwacht dat er niks op papier staat over dit alles. Een procedure over de vloer daardoor weinig zin hebben.

Natuurlijk heeft u recht op de huissleutels, en kunt u dit juridisch afdwingen. Echter persoonlijk zou ik de 100 euro van de vloer gebruiken om nieuwe sloten aan te brengen. Wie immers garandeert u dat u ex-huurder niet een paar sleutels heeft laten bijmaken, alvorens deze terug te geven.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

ik zou gewoon die 100 euro teruggeven uiteraard met teruggave sleutels door haar. Het is een heel kromme constructie geweest haar mee te laten betalen aan de overname kosten van die vloer. Handiger was geweest dat mee te nemen /om te slaan in de huursom, wat en gebruikelijk en redelijk is. En wat staat er zwart op wit geregeld over die 100,- in de huurovereenkomst? Indien niets, wat ik vermoed, trek je juridisch gezien aan het korte eind. Wees blij dat je dit in de hand hebt om die sleutels terug te krijgen, want onderverhuur is zelden tot nooit toegestaan, waarmee je ook hiermee zwakker komt te staan dan je al staat.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Voor mijn gevoel lopen de emoties hoog op. Terecht of niet terecht, dat is de vraag niet. Belangrijker is naar mijn mening dat dit zo snel mogelijk opgelost wordt.

Het is ook mijn mening dat je onderhuurster recht heeft op die 100 euro. Of het verplicht is, is een groot woord. Naar mijn mening komen redelijkheid en billijkheid eerder in aanmerking bij je overweging. Ik vind het zelf niet redelijk dat iemand zoveel geld betaalt voor een vloer waar ze een paar maanden gebruik van heeft gemaakt, terwijl jij er misschien nog jarenlang plezier van zult hebben.

Aangifte doen mag je proberen, ik denk niet dat het nut heeft. Dit is namelijk geen strafrechterlijk gebeuren, maar civielrechterlijk, dus tussen twee burgers. Je kunt naar de kantonrechter stappen, maar wat denk je dat dit kost? Als je verliest, zul je ook nog eens de proceskosten van de tegenpartij moeten betalen.

Naar mijn mening kun je het beste een afspraak maken, haar de 100 euro teruggeven, en zij geeft je ter plekke de sleutels terug. Dan kunnen jullie beiden dit hoofdstuk achter je laten en verder met je leven. Iedere verdere actie laat de emoties alleen maar verder oplopen, en niemand wint er iets mee.

Mocht je toch verdere actie willen ondernemen, dan adviseer ik je mr. Visser, bijvoorbeeld met zijn programma 'Recht in de regio'. Het juridisch loket is ook een mogelijkheid (eerste advies is doorgaans gratis).

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

volgens mij is het heel makkelijk. Je geeft haar dr 100 euro terug of ze komt haar helft van de vloer uit het huis halen. jullie hebben beide hetzelfde bedrag betaald, dus de helft van de vloer is van haar.
je hebt nog geluk dat ze alleen maar dr 100 euro terug wil en niet probeert om de vloer voor hoger aan je te verkopen.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

snuffel1 schreef:U kunt het ook anders doen, een gang naar de bouwmarkt en nieuwe sloten kopen maar dat lost het probleem niet op. Mijn advies, betaal die 100 euro maar vraag behalve de sleutels ook om het bewijs uitschrijving adres van de GBA.
Ik denk zelfs niet dat dit mag van een WBV: sloten veranderen. Weet ik niet 100% zeker, hoor!

@anoniembreda, gewoon gelijk oversteken: zij de €100,00 en jij de sleutels. Ja, met het risico dat ze een duplicaat heeft laten maken. Probleem is dat je bij de WBV niet aan kunt komen over vraag nieuw slot; denk dat ze er officieel niet eens mocht wonen; lees nergens dat jullie samen contract hebben ondertekent. Dus eitjes voor geld kiezen.

Gesloten