| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] wel niet geldig testament
-
gertie kepser
wel niet geldig testament
Beste lezer,
Helaas zijn wij geconfronteerd met het overlijden van mijn broer.
Eeen jaar en drie geleden is de relatie beeindigd tussen mijn broer en zijn ex partner. Zijn ex partner woont sinds die tijd samen met zijn nieuwe partner. De ex partner eigent zich momenteel alle goederen en eigen woning toe. Wij hebben een notaris in de hand genomen. 1 testament werd aan getroffen in het CTR uit 1978, het uitreksel CTR werd ons aangeleverd. Dit testment is nietig vanwege huwelijk van de toenmalige partner.
Vandaag blijkt er na het overlijden van mijn broer een 2e testamet te zijn ingeschreven?
Dit dateert uit 1999, opgemaakt door een notaris, mijn vraag is is dit geldig?
M. G. R.
Helaas zijn wij geconfronteerd met het overlijden van mijn broer.
Eeen jaar en drie geleden is de relatie beeindigd tussen mijn broer en zijn ex partner. Zijn ex partner woont sinds die tijd samen met zijn nieuwe partner. De ex partner eigent zich momenteel alle goederen en eigen woning toe. Wij hebben een notaris in de hand genomen. 1 testament werd aan getroffen in het CTR uit 1978, het uitreksel CTR werd ons aangeleverd. Dit testment is nietig vanwege huwelijk van de toenmalige partner.
Vandaag blijkt er na het overlijden van mijn broer een 2e testamet te zijn ingeschreven?
Dit dateert uit 1999, opgemaakt door een notaris, mijn vraag is is dit geldig?
M. G. R.
-
rozemarijntje
Re: wel niet geldig testament
Is hij nog steeds getrouwd op papier? Dan heeft volgens mij ex recht...
Zo niet ex nergens recht op ...
Je zou even juridisch loket kunnen bellen,eenmalig gratis advies
En als belangrijkste,als nog gecondoleerd en sterkte!
Zo niet ex nergens recht op ...
Je zou even juridisch loket kunnen bellen,eenmalig gratis advies
En als belangrijkste,als nog gecondoleerd en sterkte!
Laatst gewijzigd door rozemarijntje op 05 feb 2013 15:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Normaalgesproken begint een testament met een herroeping;
Of de ex partner zich de genoemde goederen kan toeeigenen is maar de vraag. Is de echtscheiding al afgerond (echtscheidingsconvenant, beschikking rechtbank, inschrijving burgelijke stand, akte van toedeling). Zo ja, dan zal daar in staan wie welke goederen krijgt toegewezen. Zo nee, dan kan het zijn dat de ex nog gewoon (mede) eigenaar is.
Als alles al is afgerond kan ze zich de genoemde zaken dus niet toeeigenen omdat ze geen erfgenaam is.
(tenzij uit het testament blijkt dat u broer alles aan haar heeft nagelaten).
Hierdoor vervallen de voorgaande testamenten en is het laatste testament dus rechtsgeldig.HERROEPING.
Ik herroep alle vroeger door mij - in welke vorm ook -gemaakte uiterste wilsbeschikkingen.
Of de ex partner zich de genoemde goederen kan toeeigenen is maar de vraag. Is de echtscheiding al afgerond (echtscheidingsconvenant, beschikking rechtbank, inschrijving burgelijke stand, akte van toedeling). Zo ja, dan zal daar in staan wie welke goederen krijgt toegewezen. Zo nee, dan kan het zijn dat de ex nog gewoon (mede) eigenaar is.
Als alles al is afgerond kan ze zich de genoemde zaken dus niet toeeigenen omdat ze geen erfgenaam is.
(tenzij uit het testament blijkt dat u broer alles aan haar heeft nagelaten).
Niet om het een of ander, maar inschrijving in het tentamenregister zorgt niet voor nietigheid bij mijn weten. Het staat in ieder geval niet genoemd in art. 4:109 BW.
-
gertie kepser
Er was een samenleving tussen mijn broer en zijn ex partner geen huwelijk, geen scheiding.
Het schijnt een testament te zijn uit 1999 welk onlangs na het overlijden pas is ingeschreven.
In de wets artikelen staat dat een testament in bewaring moet zijn gegegeven en aan alle vormvereisten moet zijn voldaan anders is het vernietigbaar.
Ik ben aan het uitzoeken of en waar het in bewaring is gegeven door de notaris.
Het schijnt een testament te zijn uit 1999 welk onlangs na het overlijden pas is ingeschreven.
In de wets artikelen staat dat een testament in bewaring moet zijn gegegeven en aan alle vormvereisten moet zijn voldaan anders is het vernietigbaar.
Ik ben aan het uitzoeken of en waar het in bewaring is gegeven door de notaris.
Allereerst gecondoleerd met uw verlies. Als het na overlijden is ingeschreven kan het toch, naar mijn idee niet legaal/wettig zijn? Wat schreef Centraal Testamenten Register, d.w.z. de brief bevat 6 cijfers: van 1 tot 6. Onder 1 van die punten moet het laatste (geldige) testament toch vallen. Was uw broer getrouwd of geregistreerd partnerschap? Maar ze waren in 1999 nog samen? Testament kan toch veranderd zijn. Vreemd, temeer daar ex-partner de spullen en woning toeeigend. Terecht? Moeilijk met zo weinig info een oordeel te geven. Testamenten kunnen n.l. nog wel eens voor (nare) verrassingen zorgen.
Allereerst gecondoleert met uw verlies.
In elk geval is het zo dat totdat helder is hoe het precies zit, de ex met haar pootjes van de spullen af moet blijven.
In elk geval is het zo dat totdat helder is hoe het precies zit, de ex met haar pootjes van de spullen af moet blijven.
-
rozemarijntje
Lijkt mij toch ook dat laaste,geen verbintenis welke vorm dan ook uitgeschreven?
Of hij moet in dat laatste testament staan,......maar ja...
Zou mooi zijn heb je ex vriend ,die komt na 2 jr ff ja maar ik had relatie ik heb er recht op....denk het niet,fam ...kinderen,pa,ma,dan eerst volgende...
Zou wel graag willen weten hoe dit afloopt,ook al heeft u nu zware tijd...maar ben wel benieuwd,,,
Heeft u al advies ingewonnen bij juridisch loket?
Misschien als alles achter de rug is en u heeft de behoefte en fut om ons ,te laten weten hoe het is gegaan,leren we van
Sterkte nogmaals
Of hij moet in dat laatste testament staan,......maar ja...
Zou mooi zijn heb je ex vriend ,die komt na 2 jr ff ja maar ik had relatie ik heb er recht op....denk het niet,fam ...kinderen,pa,ma,dan eerst volgende...
Zou wel graag willen weten hoe dit afloopt,ook al heeft u nu zware tijd...maar ben wel benieuwd,,,
Heeft u al advies ingewonnen bij juridisch loket?
Misschien als alles achter de rug is en u heeft de behoefte en fut om ons ,te laten weten hoe het is gegaan,leren we van
Sterkte nogmaals
-
gertie kepser
Inmiddels is er een 2 e testament boven water gekomen, dit is ca 4 dagen geleden ingeschreven in het Centraal testament register. na het overlijden van mijn broer dus. CTR zegt notaris is vergeten in te schrijven, Notaris zeft een koppleing bij CTR werkt niet.
Wij hebben bij de notaris inzage gevraagd als belanghebbenden.Echter de notaris geeft aan dit niet te kunnen geven. De ex vriend moet eerst stukken aanleveren.
Dus we zijn ergenaam en weten niet wat er zich gaat spelen.
Wij hebben bij de notaris inzage gevraagd als belanghebbenden.Echter de notaris geeft aan dit niet te kunnen geven. De ex vriend moet eerst stukken aanleveren.
Dus we zijn ergenaam en weten niet wat er zich gaat spelen.
-
rozemarijntje
Ik hoop dat het niet al teveel gedoe gaat geven.
Ja als u broer wilde dat alles naar ex ging dan,is het zo...maar ..je weet het niet...
Neem aan dat het u binnenkort toch duidelijk wordt?? Afspraak notaris en dan weten jullie het?
Eerlijk gezegd ben ik nu wel benieuwd,was u broer vermogend dat de ex zo er mee bezig is?
Ja als u broer wilde dat alles naar ex ging dan,is het zo...maar ..je weet het niet...
Neem aan dat het u binnenkort toch duidelijk wordt?? Afspraak notaris en dan weten jullie het?
Eerlijk gezegd ben ik nu wel benieuwd,was u broer vermogend dat de ex zo er mee bezig is?
Inschrijving bij het CTR zegt niets over de geldigheid, alleen over de vindbaarheid. Het testament uit 1999 was geldig vanaf het moment van ondertekening. Het komt vaker voor dat een testament om wat voor reden niet geregistreerd is bij het CTR. Het kan vergeten zijn door de notaris, zoekgeraakt bij het CTR of niet goed verwerkt.In 1999 werd één en ander nog handmatig verwerkt en daar werden nog wel eens missers mee begaan. Sinds kort kan één en ander pas via internet en daalt het aantal missers.
Of je als familie inzage krijgt in het testament is afhankelijk van de inhoud er van. Ben je niet tot erfgenaam benoemt, dan ben je geen belanghebbende en heb je dus geen recht op inzage.
Of je als familie inzage krijgt in het testament is afhankelijk van de inhoud er van. Ben je niet tot erfgenaam benoemt, dan ben je geen belanghebbende en heb je dus geen recht op inzage.