| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Welke volgorde bij gedwongen verkoop vakantiehuisje?
Welke volgorde bij gedwongen verkoop vakantiehuisje?
Als penningmeester van een kleine VVE vroeg ik mij af, gaat de bank altijd voor in geval van gedwongen verkoop.
Als er ook een schuld is aan service kosten( elektra, water,gas etc.)aan de vereniging en een schuld aan de bank, wie gaat dan voor bij gedwongen verkoop? de bank of de vereniging?
Als er ook een schuld is aan service kosten( elektra, water,gas etc.)aan de vereniging en een schuld aan de bank, wie gaat dan voor bij gedwongen verkoop? de bank of de vereniging?
Re: Welke volgorde bij gedwongen verkoop vakantiehuisje?
Ik dacht dat dat hele rijtje op dezelfde verdeling zit. Alleen belastingdienst staat er boven. Dat is bij een normale boedelverkoop tenminste. Hier gaat het om een huisje,dus waarschijnlijk een hypothecaire lening met het huis als onderpand, dus de bank verkoopt hier het onderpand. Dus hier twijfel ik wel over.wkzon schreef:Als penningmeester van een kleine VVE vroeg ik mij af, gaat de bank altijd voor in geval van gedwongen verkoop.
Wat is de exacte situatie. Als de grond waarop de huisjes staat gesplitst in appartementsrechten, dan heb je als VvE een sterkere positie dan wanneer er een coöperatie is opgericht waar de leden lid van zijn. In het eerste geval kun je namelijk de achterstand van (grofweg) de laatste 2 jaren ook verhalen bij de koper. Reden voor een bank om in de regel de achterstanden te laten voldoen aan de VvE uit de verkoopopbrengst.
Is er een coöperatie dan is je positie een stuk zwakker.
Is er een coöperatie dan is je positie een stuk zwakker.
Het is een coöperatieve vereniging met vakantiehuisjes op erfpachtgrond,losse kavels dus, de energie en servicekosten worden via de vereniging aan de grondeigenaar betaald.
de persoon in kwestie moet het huisje verkopen omdat ze geen geld meer heeft voor de hypotheek en dus de vereniging.
de persoon in kwestie moet het huisje verkopen omdat ze geen geld meer heeft voor de hypotheek en dus de vereniging.
Als de eigenaar zelf het huisje verkoopt, dan kun je de achterstand doorgeven aan de notaris de overdracht regelt. Die zal de coöperatie ook aanschrijven om te weten of er achterstanden zijn en wat de maandelijkse kosten zijn.
Als het huisje op een openbare verkoop geveild wordt, dan zal, in de regel, de koper deze kosten voor zijn rekening nemen. Maar dat is wel afhankelijk van de inhoud van de bijzondere veilingvoorwaarden.
Als het huisje op een openbare verkoop geveild wordt, dan zal, in de regel, de koper deze kosten voor zijn rekening nemen. Maar dat is wel afhankelijk van de inhoud van de bijzondere veilingvoorwaarden.
Niet de bank gaat niet voor omdat het de bank is, maar de hypotheeknemer gaat wel voor andere schuldeisers. En de hypotheeknemer is hier de bank, dus gaat voor.omdat ze geen geld meer heeft voor de hypotheek
Dat geldt dan alleen voor die hypotheeklening, en voor de verkoopopbrengst van het huisje. Als er nog een restschuld overblijft stapt de bank en de VVE naar de eigenaresse en staan jullie allebei even sterk. Als zij nog een andere (niet-hypotheek)schuld heeft bij de bank dan delen de bank en jullie ook samen (met andere schuldeisers).