LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wetten omtrent borg inhouden

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Rbl

Wetten omtrent borg inhouden

Ongelezen bericht door Rbl »

Hallo,

In mijn vorige kamer heb ik de de muur niet netjes achter gelaten. Ik had een kapstok opgehangen en daarvoor gaten geboord maar de kapstok heb ik laten hangen bij vertrek. Nu heeft de hoofdhuurder voor deze gaten 50 euro van mijn borg ingehouden zonder mijn toestemming. Mijn vraag is of dit mag gezien:
- er geen voorinspectie is geweest
- ik niet de kans heb gekregen om het te repareren nadat ze hebben gezegd het niet eens te zijn met de staat van oplevering
- gezien ze geen overeenkomst met mij hebben afgesloten over het inhouden van de borg
- maar er wel in het contract stond dat je het in originele staat moet opleveren en hebben gezegd dat ik de gaten moest opvullen.
Helaas was ik op de datum dat ik uit mijn kamer moest tot 1 uur snachts bezig met verhuizen dus vandaar dat ik de kans niet meer heb gehad om de muur te herstellen.

Nu is mijn vraag relevant omdat ik nog een energie rekening aan hun moet betalen maar die wil ik verreken met het inhouden van de borg. Sta ik in mijn recht of kan ik hier problemen mee krijgen?

Met vriendelijk groet

crazyme

Re: Wetten omtrent borg inhouden

Ongelezen bericht door crazyme »

Een paar gaatjes in de muur moet je gewoon kunnen opvullen.
Inhouding van 50,- hiervoor is overdreven.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Als hier iemand voor moet komen is 50 euro niet veel.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

GJvdZ schreef:Als hier iemand voor moet komen is 50 euro niet veel.
TS had het zelf willen doen. Niet onredelijk toch ?
Rbl schreef: Helaas was ik op de datum dat ik uit mijn kamer moest tot 1 uur snachts bezig met verhuizen dus vandaar dat ik de kans niet meer heb gehad om de muur te herstellen.
Dit argument kun je vergeten, gewoon slecht gepland.

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour »

Nu is mijn vraag relevant omdat ik nog een energie rekening aan hun moet betalen maar die wil ik verreken met het inhouden van de borg. Sta ik in mijn recht of kan ik hier problemen mee krijgen?
Ja dat kan je doen. Stel ze in gebreke omdat ze jouw niet de kans hebben gegeven om de schade te herstellen. Reken hier 50 euro voor als schadevergoeding. Betaal de energierekening min 50 euro.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Rbl schreef:Hallo,

In mijn vorige kamer heb ik de de muur niet netjes achter gelaten. Ik had een kapstok opgehangen en daarvoor gaten geboord maar de kapstok heb ik laten hangen bij vertrek. Nu heeft de hoofdhuurder voor deze gaten 50 euro van mijn borg ingehouden zonder mijn toestemming. Mijn vraag is of dit mag gezien:
- er geen voorinspectie is geweest
- ik niet de kans heb gekregen om het te repareren nadat ze hebben gezegd het niet eens te zijn met de staat van oplevering
- gezien ze geen overeenkomst met mij hebben afgesloten over het inhouden van de borg
- maar er wel in het contract stond dat je het in originele staat moet opleveren en hebben gezegd dat ik de gaten moest opvullen.
Helaas was ik op de datum dat ik uit mijn kamer moest tot 1 uur snachts bezig met verhuizen dus vandaar dat ik de kans niet meer heb gehad om de muur te herstellen.

Met vriendelijk groet
Het hangt ervan af wat er in het contract staat. Een voorinspectie is niet verplicht en je wist dat het in originele staat moest worden opgeleverd en bovendien is er met je gesproken over het opvullen van de gaten.

Het lijkt me terecht dat deze kosten van de borg worden afgetrokken. Als een klusjesman zoiets doet, is 50 euro inclusief voorrijkosten en btw helemaal niet absurd hoog. Ik zou zeker dit niet verrekenen met de energie nota want daarmee ga je inderdaad verder in de problemen komen. Mocht je toch niet eens zijn dan kun je eerder een klacht indienen bij de huurcommissie. Denk echter dat je weinig kans maakt. In originele staat is namelijk vrij duidelijk

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Mocht je toch niet eens zijn dan kun je eerder een klacht indienen bij de huurcommissie.
Daar is de Huurcommissie niet voor. Je mag van geluk spreken de borg überhaupt terug te krijgen. Talloze klagers kwamen langs op dit forum om te melden dat ze hun borg helemaal niet terugkregen. Ik zou die 50 euro als leergeld beschouwen. Ga je het verrekenen, dan krijg je een incassobureau aan je broek.

Gesloten