LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WZ 3 jaar

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Zaphod

WZ 3 jaar

Ongelezen bericht door Zaphod »

Het huis is gelukkig(?) een paar maanden geleden verkocht.
Laatst gewijzigd door Zaphod op 31 okt 2014 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Annikaatje

Re: WZ 3 jaar

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Volgens mij is er een bezwaartermijn van een week of acht, daarna staat de WOZ vast en valt er niets meer aan te doen.

Dat de WOZ nu aanzienlijk lager is, geldt denk ik voor alle huizen. In ieder geval wel voor alle huizen waarvan ik de WOZ-waarde te zien krijg (en dat zijn er best veel). Wellicht had u dat zelf ook al door, maar dat is dus zeker geen argument om de WOZ eventueel toch nog aan te passen.

Zaphod

Ok. Dankje voor je reactie. Punt is dat ik toen niet in staat was op tijd te reageren. Tegen de tijd dat ik het huis erfde was die termijn al verlopen. Bovendien was ik op dat moment wel wettelijke erfgenaam en dus eigenaar maar niet voor het kadaster (!?!). Misschien dat ik met dat gegeven iets mee kan.

Dat meer woningen in woz waarde zijn gedaald was mij niet ontgaan ;-) Is inderdaad ook geen reden waarom ik denk enige kans te maken. Het ging mij meer om die 33%. das toch best buitenproportioneel?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Zaphod schreef:Ok. Dankje voor je reactie. Punt is dat ik toen niet in staat was op tijd te reageren. Tegen de tijd dat ik het huis erfde was die termijn al verlopen. Bovendien was ik op dat moment wel wettelijke erfgenaam en dus eigenaar maar niet voor het kadaster (!?!). Misschien dat ik met dat gegeven iets mee kan.

Dat meer woningen in woz waarde zijn gedaald was mij niet ontgaan ;-) Is inderdaad ook geen reden waarom ik denk enige kans te maken. Het ging mij meer om die 33%. das toch best buitenproportioneel?
Hangt er een beetje vanaf, sommige huizen zijn inderdaad zoveel minder waard geworden de laatste paar jaar. In een woningprijs zitten veel lokale factoren, dus de verschillen zijn groot verspreid over Nederland. Een uniform dalingspercentage per jaar oid is niet te geven, daarom wordt de WOZ ook lokaal vastgesteld.

En bezwaar moet binnen 6 weken na dagtekening van de WOZ beschikking gedaan worden, dus dat kan niet meer 3 jaar terug in de tijd. Je had toen binnen die 6 weken een bezwaar, of pro-forma bezwaar (dan volgt je argumentatie later) aan moeten tekenen.

Daarnaast wordt die waarde doorgaans vastgesteld aan het begin van een kalenderjaar, dus tenzij de eigenaar waarvan jij hebt geërfd overleed binnen 6 weken na dagtekening van de beschikking, was dat toen ook al praktisch onmogelijk geweest vermoed ik.

Zaphod

Dus wanneer iemand niet op tijd of geen bezwaar heeft gemaakt tegen de woz en vervolgens komt te overlijden dan is zn erfgenaam dus eigenlijk de klos. Die kan dat dus niet meer aanvechten?

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Dus wanneer iemand niet op tijd of geen bezwaar heeft gemaakt tegen de woz en vervolgens komt te overlijden dan is zn erfgenaam dus eigenlijk de klos. Die kan dat dus niet meer aanvechten?
Toch wel, als de overledene geen bezwaar gemaakt heeft, dan kunnen de erfgenamen (als "nieuwe belanghebbenden") dat alsnog doen. Eerst bij de gemeente een nieuwe WOZ-beschikking aanvragen. Als je die nog steeds te hoog vindt, dan kun je in bezwaar gaan bij de gemeente, en eventueel daarna in beroep bij de rechtbank.

(artikel 24 lid 3 wet WOZ)

Gesloten