LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
hikkie
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jan 2010 03:48

Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door hikkie »

Iemand hier ervaring of je met terugwerkende kracht bijstandsuitkering kan ontvangen?

In 2005 werd ik destijd geweigerd, omdat ik inwonend was en mijn broer moest maar voor mij verzorgen.

Nou hoor ik dat je een verzoek tot rechtbijstandsuitkering niet mag weigeren. Als dat nou echt zou is, wordt dit een leuke zaak.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door ciske »

Als dat nou echt zou is, wordt dit een leuke zaak.
als je bij je broer inwoont heb je geen recht op bijstand, dus dit wordt geen leuke zaak :mrgreen:

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door aardjee »

In 2005 golden er andere regels, inwoning was geen reden tot weigering

thetung
Berichten: 82
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:48

Re: Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door thetung »

Bijstand en bijzondere bijstand krijg je vanaf de dag van aanvraag, geen dag eerder.
U kunt altijd een verzoek doen om met terugwerkende kracht een WWB uitkering te vragen maar de kans van slagen is bijna nihil.

elnuar
Berichten: 126
Lid geworden op: 20 jan 2012 14:00

Re: Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door elnuar »

Heb je in 2005 binnen de gestelde tijd na ontvangen van het besluit ook bezwaar aangetekend? Meestal moet er binnen 6 weken bezwaar zijn aangetekend (exacte termijn weet ik niet).
Maar ik weet vrij zeker dat die periode zeker geen 6-7 jaar is en dus is die termijn wel verlopen.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door VioletPrue »

hikkie schreef:Iemand hier ervaring of je met terugwerkende kracht bijstandsuitkering kan ontvangen?

In 2005 werd ik destijd geweigerd, omdat ik inwonend was en mijn broer moest maar voor mij verzorgen.

Nou hoor ik dat je een verzoek tot rechtbijstandsuitkering niet mag weigeren. Als dat nou echt zou is, wordt dit een leuke zaak.
Als je hiermee een aanvraag voor een bijstandsuitkering bedoeld, ben je heel slecht geïnformeerd.
Uiteraard mag een bijstandsuitkering geweigerd worden.
Zou wat worden als iedereen die hem aanvroeg, hem ook moet krijgen!
Ik kan mij ook absoluut niet voorstellen dat de reden van afwijzing letterlijk is wat jij hier neerzet.
Heb je de beschikking uit 2005 nog?
Wat staat daar letterlijk op?
En nee, met terugwerkende kracht bijstand aanvragen kan 100%, absoluut niet.
Dus geen leuke zaak.
Helaas.

benikeennederlander
Berichten: 129
Lid geworden op: 27 jun 2011 14:02

Re: Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door benikeennederlander »

Iemand die bij iemand inwoond en de persoon die de uitkering bij de Gemeente aanvraagd, heeft zelf geen vermogen, dan mag de Gemeente hem of haar, geen Uitkering weigeren; daar zijn uiteraard uitzonderingen op.
Wel mag de Gemeente de persoon die het aanvraagd minder Uitkering geven, indien blijkt dat de Hoofdbewoner inkomsten heeft uit arbeid of andere bronnen en beneden het modaal verdiend.
Wel is er een maar, een maar die sinds 1 januari 2012 geldt en volgens mij was dit vroeger ook zo, als de Hoofdbewoner 2000 euro netto per maand verdiend en de ander zonder inkomen vraagd een Uitkering aan en tijdens het gesprek wat men krijgt met zo'n medewerker van de genoemde dienst, blijkt dat de persoon waarbij jij intrekt, dit verdiend en of heeft een vermogen van bijvoorbeeld 30.000 euro of meer, dan mogen ze je weigeren, sterker nog, ze moeten je weigeren i.o.v. Den Haag; dit heb je te danken aan die 4e rampen Kabinet Cda Vvd met gedoogsteun van de grote vriend van de meeste Nederlanders, Geert Wilders.
Zou de Gemeentelijke Dienst zich niet aan de regels houden, dan legd Den Haag de Gemeentelijke Dienst een geldboete op en in die zware tijden voor bedrijven kan dit hard aankomen.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door ronald g »

emand hier ervaring of je met terugwerkende kracht bijstandsuitkering kan ontvangen?

In 2005 werd ik destijd geweigerd, omdat ik inwonend was en mijn broer moest maar voor mij verzorgen.

Nou hoor ik dat je een verzoek tot rechtbijstandsuitkering niet mag weigeren. Als dat nou echt zou is, wordt dit een leuke zaak.
Rechtbijstand of een uitkering wat bedoeld TS nu ?. Als voordeur deler heb je recht op een uitkering in zake de WWB. Vaag verhaal van TS.

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door doradora456 »

nee, je kan geen bijstandsuitkering ontvangen met terugwerkende kracht.

als je een bijstandsuitkering aanvraagt en deze wordt toegekend, dan ontvang je de bijstansuitkering vanaf de dag van aanvraag.

ronaldv2
Berichten: 146
Lid geworden op: 13 aug 2009 13:09

Re: Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door ronaldv2 »

nee, je kan geen bijstandsuitkering ontvangen met terugwerkende kracht.
Dus iedere dag,week, maand, jaar dat Gemeentes dit (onterecht) weigeren, is in feite dikke WINST voor de lokale gemeentekas.. terwijl ze aan de andere kant wel uitkerings-geld blijven vangen van Het Rijk, Den Haag?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door puma73 »

ronaldv2 schreef:
nee, je kan geen bijstandsuitkering ontvangen met terugwerkende kracht.
Dus iedere dag,week, maand, jaar dat Gemeentes dit (onterecht) weigeren, is in feite dikke WINST voor de lokale gemeentekas.. terwijl ze aan de andere kant wel uitkerings-geld blijven vangen van Het Rijk, Den Haag?
Nee,dat is winst voor de belastingbetaler, die moet namelijk dit gratis geld ophoesten

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door ronald g »

Met terugwerkende kracht gaat zowiezo niet lukken. De wwb uitkering gaat pas in als er geen of onvoldoende inkomsten zijn. De wwb is een tijdelijke ondersteuning en gaat pas in op het moment dat is aangetoond dat die nodig is. Aan de uitkering zijn veel voorwaarden verbonden het actief zoeken naar werk is er één van. Als je niet meewerkt wordt de uitkering stop gezet. Hikkie is in 2005 niet in aanmerking gekomen voor een wwb uitkering, dat heeft niets met inwonen te maken maar met de persoon Hikkie zelf.

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door doradora456 »

als gemeentes de uitkering onterecht weigeren, kan men hier bezwaar tegen maken.
als het bezwaar gegrond wordt verklaard, ontvangt men de uitkering alsnog vanaf de dag van aanvraag.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor de beschikking is een termijn binnen hoeveel tijd je bezwaar kunt aantekenen. Als je netjes binnen die termijnen reageert en je wordt (eventueel na een lange procedurde) in het gelijk gesteld, dan krijg je de uitkering alsnog vanaf het moment dat je de eerste aanvraag hebt ingediend. Als je over de termijnen heen gaat, dan geldt dat niet. Dan krijg je pas een uitkering vanaf het moment dat je opnieuw een aanvraag indient.

benikeennederlander
Berichten: 129
Lid geworden op: 27 jun 2011 14:02

Re: Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door benikeennederlander »

nee, je kan geen bijstandsuitkering ontvangen met terugwerkende kracht.
Dit is niet helemaal waar! Je kan geen Bijstandsuitkering aanvragen met terugwerkende kracht, dat is 100% waar, maar stel: Iemand heeft een Bijstandsuitkering, de Bijstandsgerechtigde krijgt gegeven moment een oproep om op een bepaalde dag met tijdstip bij de Case Manager te komen.
De Bijstandsgerechtigde zegt bij verhindering de afspraak af per brief, de brief komt veel te laat bij de Case Manager aan, dan kan de Case Manager via de bevoegdheid die hij of zij van de Gemeente heeft gekregen, de Uitkering stopzetten.
De Bijstandsgerechtigde krijgt dit te horen en word in de gelegenheid gesteld om het verzuim te herstellen, door te komen.
De Case Manager is inmiddels er achtergekomen dat de Uitkering ten onrechte geblokkeerd geworden is door hem of haar, de Bijstandsgerechtigde komt nu wel op de afspraak, nu krijgt de persoon van wie de Uitkering door misverstand stopgezet was geworden, de Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht.
Soms wilt er ook nog weleens een situatie voordoen waarbij iemand vanuit een Bijstandsuitkering aan de slag gaat, bedrijf gaat binnen een korte tijd failliet, degene die eerst een Bijstandsuitkering had gaat nu weer terug naar de Gemeente, de Gemeente kan bepalen dat de persoon die pas uitgeschreven is bij hen, de Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht krijgt.
Maar zelf kun je dus geen Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht vragen, wel kun je een voorschot vragen, waarbij de voorschot dan weer verrekend word met de vervolg uitkering.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door sephora30 »

elnuar schreef:Heb je in 2005 binnen de gestelde tijd na ontvangen van het besluit ook bezwaar aangetekend? Meestal moet er binnen 6 weken bezwaar zijn aangetekend (exacte termijn weet ik niet).
Maar ik weet vrij zeker dat die periode zeker geen 6-7 jaar is en dus is die termijn wel verlopen.

Ik persoonlijk denk dat dit cruciaal is in deze zaak.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door ronald g »

Hikkie geeft in een ander topic aan dat er sprake is geweest van oplichting en de rechtzaak heeft gewonnen. Er is een schadevergoeding van anderhalve ton toe gewezen maar de oplichter heeft die logischer wijs niet uitgekeerd anders ben je geen ras oplichter. De gemeente telt die schadevergoeding wel mee als zijnde het te verwachte inkomen, de rechter heeft immers bepaald dat er een uitkering moet komen. Hikkie heeft inmiddels een inkomen boven de 3xxx maar wik ook nog even van de gemeente vangen.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door VioletPrue »

ronaldv2 schreef:
nee, je kan geen bijstandsuitkering ontvangen met terugwerkende kracht.
Dus iedere dag,week, maand, jaar dat Gemeentes dit (onterecht) weigeren, is in feite dikke WINST voor de lokale gemeentekas.. terwijl ze aan de andere kant wel uitkerings-geld blijven vangen van Het Rijk, Den Haag?
Nee, dat is geen winst voor de gemeente.
Geld voor Sociale Zaken is geoormerkt.
Wat overblijft bij de gemeente moet terug naar het Rijk.
Ten minste, in mijn gemeente is dit zo.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door VioletPrue »

benikeennederlander schreef:
nee, je kan geen bijstandsuitkering ontvangen met terugwerkende kracht.
Dit is niet helemaal waar! Je kan geen Bijstandsuitkering aanvragen met terugwerkende kracht, dat is 100% waar, maar stel: Iemand heeft een Bijstandsuitkering, de Bijstandsgerechtigde krijgt gegeven moment een oproep om op een bepaalde dag met tijdstip bij de Case Manager te komen.
De Bijstandsgerechtigde zegt bij verhindering de afspraak af per brief, de brief komt veel te laat bij de Case Manager aan, dan kan de Case Manager via de bevoegdheid die hij of zij van de Gemeente heeft gekregen, de Uitkering stopzetten.
De Bijstandsgerechtigde krijgt dit te horen en word in de gelegenheid gesteld om het verzuim te herstellen, door te komen.
De Case Manager is inmiddels er achtergekomen dat de Uitkering ten onrechte geblokkeerd geworden is door hem of haar, de Bijstandsgerechtigde komt nu wel op de afspraak, nu krijgt de persoon van wie de Uitkering door misverstand stopgezet was geworden, de Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht.
Soms wilt er ook nog weleens een situatie voordoen waarbij iemand vanuit een Bijstandsuitkering aan de slag gaat, bedrijf gaat binnen een korte tijd failliet, degene die eerst een Bijstandsuitkering had gaat nu weer terug naar de Gemeente, de Gemeente kan bepalen dat de persoon die pas uitgeschreven is bij hen, de Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht krijgt.
Maar zelf kun je dus geen Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht vragen, wel kun je een voorschot vragen, waarbij de voorschot dan weer verrekend word met de vervolg uitkering.
Je haalt nu een aantal dingen dusdanig door elkaar dat het verwarring wekt.
Uitkering met terugwerkende kracht aanvragen kan nooit en jouw voorbeeld, een ten onrechte tijdelijk geblokkeerde uitkering deblokkeren is wel heel iets anders.
Dat kun je voor geen meter met elkaar vergelijken.
Immers, optie 1 kan überhaupt niet en bij optie 2 is gewoon recht op een uitkering.
Ook is een voorschot en een uitkering met terugwerkende kracht niet met elkaar te vergelijken.
Je maakt dingen nu nodeloos ingewikkeld.

ronaldv2
Berichten: 146
Lid geworden op: 13 aug 2009 13:09

Re: Bijstandsuitkering met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door ronaldv2 »

Als je werkelijk wilt weten waar het (gemeente) geld blijft, check out deze website
http://www.gemeenteanalyse.org/
http://www.gemeenteanalyse.com/

Deze 2 websites laten zien, hoe goed uw gemeente de begroting op orde heeft.

Kijk hier naar het financiele reilen en zeilen op uw eigen gemeente-huis
http://www.gemeenteanalyse.org/AtotZ.htm

Gesloten