LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Boetes in Italie
Boetes in Italie
Vorig jaar juli zijn wij met de auto naar Toscane geweest, dus ook naar Pisa. Ons navigatiesysteem bracht ons
naar het centrum, daar was het erg rustig voor een toeristenstad en voor het paleis van Justitie hadden we snel een parkeerplaats.
Toevallig kwam er een politiewagen langs en op de vraag of we daar mochten staan, knikten ze en merkte op dat
we toch al op de foto stonden omdat wij het centrum in waren gereden. De, voor toeristen onduidelijke verkeersborden, hadden wij niet
gezien.
Na de vakantie hebben wij de ANWB aangeschreven en ook deze organisatie was niet ingelicht en kregen vele klachten binnen.
Deze geldklopperij haalden zelfs de media in 2009
Nu, bijna een jaar later krijgen wij 2 bekeuringen van € 119,00 per stuk, ik ben 2x de stad ingereden in 5minuten en snel betalen anders
worden deze rekeningen € 194,50 per stuk, beroep aantekenen moet in het Italiaans, ook de link om de foto's te zien werkt niet.
Wij hebben de ANWB ( juridische zaken ) aangeschreven en de volgende dag, kregen we al een telefoontje met de mededeling dat we
maar moesten betalen hier valt niets tegen in te brengen. Ook het centraal Justitieel Incasso Bureau gebeld en die horen je verhaal aan en kunnen er niets aan doen. Je staat machteloos, al krijg je 1000 boetes op een dag in Italie, je moet betalen. Goed geregeld allemaal, 1 Europa
naar het centrum, daar was het erg rustig voor een toeristenstad en voor het paleis van Justitie hadden we snel een parkeerplaats.
Toevallig kwam er een politiewagen langs en op de vraag of we daar mochten staan, knikten ze en merkte op dat
we toch al op de foto stonden omdat wij het centrum in waren gereden. De, voor toeristen onduidelijke verkeersborden, hadden wij niet
gezien.
Na de vakantie hebben wij de ANWB aangeschreven en ook deze organisatie was niet ingelicht en kregen vele klachten binnen.
Deze geldklopperij haalden zelfs de media in 2009
Nu, bijna een jaar later krijgen wij 2 bekeuringen van € 119,00 per stuk, ik ben 2x de stad ingereden in 5minuten en snel betalen anders
worden deze rekeningen € 194,50 per stuk, beroep aantekenen moet in het Italiaans, ook de link om de foto's te zien werkt niet.
Wij hebben de ANWB ( juridische zaken ) aangeschreven en de volgende dag, kregen we al een telefoontje met de mededeling dat we
maar moesten betalen hier valt niets tegen in te brengen. Ook het centraal Justitieel Incasso Bureau gebeld en die horen je verhaal aan en kunnen er niets aan doen. Je staat machteloos, al krijg je 1000 boetes op een dag in Italie, je moet betalen. Goed geregeld allemaal, 1 Europa
Re: Boetes in Italie
Ik ben erg benieuwd hoe die verkeersborden er uit zien. Google streetview link ?Rosw02 schreef:De, voor toeristen onduidelijke verkeersborden, hadden wij niet
gezien.
Re: Boetes in Italie
Welk verkeersboord was dat, dat jullie het niet hebben gezien?Rosw02 schreef: De, voor toeristen onduidelijke verkeersborden, hadden wij niet gezien.
Niet alleen in Italië zijn boorden geplaatst, welke onduidelijk zijn, maar ook hier in Nederland en België .
Mij is hetzelfde overkomen in België, maar helaas, zelf schuld, niet opgelet!
-
- Berichten: 3573
- Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37
Re: Boetes in Italie
Ik rijd geen auto en ben nog nooit in Italië geweest, maar zelfs ik weet dat je bepaalde steden als toerist niet in mag met de auto.
Even googlen vóór u op vakantie gaat (ook naar bijvoorbeeld de verkeersregels en borden) had een hoop ellende kunnen bespraren.
U zit dan ook aan de boetes vast, deze zijn wettig in Italië en die zult u moeten betalen.
Even googlen vóór u op vakantie gaat (ook naar bijvoorbeeld de verkeersregels en borden) had een hoop ellende kunnen bespraren.
U zit dan ook aan de boetes vast, deze zijn wettig in Italië en die zult u moeten betalen.
Re: Boetes in Italie
Als je na vakantie wisselde van auto dus meerdere keren overschrijven krijgt de verkeerde de boete en die hoeft niets te betalen....
Zo pak je dit land terug want ze vergeten bij opvragen kenteken de datum te vermelden en krijgen dan de huidige eigenaar die bewijs heeft dat hij op die datum geen eigenaar was...
Engels mag dan wel....
Dus ruil met buren en die gaan vrijuit...
Inruilen bij dealer helpt niet, want zolang deze niet verkocht is blijft deze als ooit bij U op naam staan.
Dus met eigen familie ruilen is al voldoende om niet hoeven te betalen!
Zo pak je dit land terug want ze vergeten bij opvragen kenteken de datum te vermelden en krijgen dan de huidige eigenaar die bewijs heeft dat hij op die datum geen eigenaar was...
Engels mag dan wel....
Dus ruil met buren en die gaan vrijuit...
Inruilen bij dealer helpt niet, want zolang deze niet verkocht is blijft deze als ooit bij U op naam staan.
Dus met eigen familie ruilen is al voldoende om niet hoeven te betalen!
Re: Boetes in Italie
@stofzuigertje, op welke wettelijke gronden baseer jij je advies?
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 12 feb 2009 21:44
Re: Boetes in Italie
Het hele onduidelijke bord heeft deze afbeelding op zich:
Lijkt mij heel duidelijk.
Daaronder staat:
"Zona traffico limitato"
voorts staat het er vaak nog op in Engels en Duits.
Maar ja, U besluit door te rijden. Een typische Nederlandse gedachte; zolang er geen fysieke afsluiting is rijden wij gewoon door.
Als ik U was zou in niet betalen. Met de derde verhoging komt het bedrag uit rond € 300,00. Dit komt dan via een incassobureau uit Nederland.
Het is aan U, betalen zal U sowieso moeten, de vraag is alleen hoeveel U wil betalen.
Lijkt mij heel duidelijk.
Daaronder staat:
"Zona traffico limitato"
voorts staat het er vaak nog op in Engels en Duits.
Maar ja, U besluit door te rijden. Een typische Nederlandse gedachte; zolang er geen fysieke afsluiting is rijden wij gewoon door.
Als ik U was zou in niet betalen. Met de derde verhoging komt het bedrag uit rond € 300,00. Dit komt dan via een incassobureau uit Nederland.
Het is aan U, betalen zal U sowieso moeten, de vraag is alleen hoeveel U wil betalen.
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 12 feb 2009 21:44
Re: Boetes in Italie
Nog even iets van de ANWB:
Beperkte toegang auto's in Italiaanse steden
ANWB Rechtshulp krijgt op dit moment veel vragen over de Italiaanse boete die leden hebben ontvangen. In het centrum van een aantal steden (bijv. Rome, Pisa, Milaan en Florence) geldt een beperkte toegang voor het autoverkeer. Deze zones zijn aangegeven met een verkeersbord. Ondanks de verkeersborden is het voor de Nederlandse toerist niet altijd duidelijk dat de toegang beperkt is. Met als gevolg een boete. Wat heeft dit voor gevolgen en kan je er iets tegen doen?
Zone beperkte toegang
Hieronder vindt u een voorbeeld van een Italiaans verkeersbord die de beperkte toegang weergeeft.
Het verkeersbord geeft duidelijk een algemeen inrijverbod aan: 'zona traffico limitato'. Ook staat hierop binnen welke uren dit verbod geldt. Het onderbord geeft meer informatie over de uitzonderingen (voor wie het dus niet geldt). Zo zijn de zones over het algemeen wel toegankelijk voor vergunninghouders, gehandicapten, hotelgasten e.a. Toeristen die in het gebied met beperkte toegang een hotel hebben geboekt, mogen dan wel met de auto in dit gebied rijden om bagage in- en uit te laden. Het hotel moet bij het in- en uitchecken het kenteken doorgeven aan de gemeentelijke politie. Ditzelfde geldt voor parkeergarages in de zone. Bij het in- en uitrijden moet de parkeergarage uw kenteken noteren. Controleer of dit gebeurt! Uw kenteken geven zij door aan de lokale politie, waardoor u geen boete ontvangt. Bewaar voor de zekerheid het parkeerkaartje (of de hotelrekening), mocht u toch een boete ontvangen.
Dit bord kondigt een gebied met beperkte toegang aan. Voorbij dit bord hangen camera's die registreren welke auto's het gebied inrijden. Er wordt een foto gemaakt van uw kenteken. Het bord zelf laat het internationale bord verboden in te rijden zien. Daarbij geven de tijden op het bord de duur van het verbod aan. De hamers naast de tijden betekenen "niet op zon- en feestdagen". Op het onderbord staan de uitzonderingen op het algemene verbod aangegeven. Dit kan per bord en zone verschillen.
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 12 feb 2009 21:44
Re: Boetes in Italie
Waarom zou je denken dat je hier in mag rijden als tourist???
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 12 feb 2009 21:44
Re: Boetes in Italie
Nog een goede:
http://www.geldenrecht.nl/artikel/2009- ... e-ontlopen
http://www.geldenrecht.nl/artikel/2009- ... e-ontlopen
Steeds meer automobilisten lopen in hun zomervakantie tegen een bekeuring aan, zeker in Italië. Gewoon betalen is meestal het verstandigst.
De Zona Traffico Limitato: Veel vakantiegangers beten zich er afgelopen jaar op hun vakantie in Italië al op stuk. De woorden duiden op het inrijverbod dat in steden als Rome en Florence voor bepaalde stadsdelen geldt. ,,Helaas zijn de borden lang niet altijd duidelijk zichtbaar,’’ zegt AD-correspondent te Rome Aart Heering. ,,Soms staat er ook alleen maar ZTL, wat veel Nederlanders niet begrijpen.’’ Maar ook Heering zelf werd onlangs nog beboet toen hij een bord ‘compleet over het hoofd’ zag.
De Zona Traffico Limitato is een voorbeeld van een verkeersregel waar onoplettende vakantiegangers gemakkelijk een boete aan overhouden. Ook in andere Europese landen wordt die kans groter, constateert de ANWB. ,,Europese landen doen steeds meer aan verkeershandhaving,’’ zegt Yda Matthijssen, medewerker op de afdeling Rechtshulp. ,,Er staan steeds meer flitspalen en de opsporingstechnieken worden beter.’’ Bovendien wisselen landen boetes beter uit. Hoe om te gaan met een buitenlandse boete? De belangrijkste vragen op een rij.
Ik ben geflitst. Hoe groot is de kans dat ik de boete thuis ontvang?
Dat hangt af van het land waar u bekeurd bent. De meeste buitenlandse bonnen komen uit buurlanden België en Duitsland. Omdat de overheid met deze landen al jaren een verdrag heeft, ontvangt u de bon via het Centraal Justitieel Incasso Bureau, dat in ons land de boetes int. Landen kunnen echter ook op eigen houtje boetes sturen. Tegenwoordig is de RDW verplicht adresgegevens van verkeersovertreders uit het Kentekenregister aan buitenlandse autoriteiten te verstrekken. Italië is een land dat enthousiast van deze mogelijkheid gebruikmaakt.
Bovendien kunnen EU-landen sinds 2007 gemakkelijker boetes uitwisselen. Het CJIB heeft al verdragen met Frankrijk, Finland, Denemarken, Oostenrijk, Tsjechië, Slovenië, Estland, Letland, Litouwen, Cyprus, Roemenië, Hongarije, Spanje, Duitsland en België. Veel landen maken volgens de ANWB nog geen gebruik van de mogelijkheid van het verdrag. Oostblokgangers die op de bon zijn geslingerd, lopen bijvoorbeeld weinig kans die boete ook thuis te krijgen.
Hoe zie ik of een boete echt is?
Als de buitenlandse boete van het CJIB komt, is deze echt. Voor boetes rechtstreeks uit het vakantieland is dat lastiger: een algemene aanwijzing is de professionaliteit van de boete en het (brief)papier. Kloppen de adressen en telefoonnummers? Bij twijfel valt het onderliggend procesverbaal en foto op te vragen bij de buitenlandse instantie. Voor Italiaanse overtredingen is dat relatief eenvoudig: dan wordt een webadres bijgeleverd waarop is in te loggen met een persoonlijk wachtwoord.
Wie zekerheid wil laat de boete op echtheid controleren via de ambassade of het consulaat van het betreffende land. ANWB-leden kunnen bellen metANWB-rechtshulp, terwijl ook rechtsbijstandsverzekeraars polishouders bijstaan. Bij de ANWB en rechtsbijstandsverzekeraar DAS zijn overigens geen gevallen van nep-boetes bekend.
Wat als ik niet betaal?
Dat is heel onverstandig. Via het ingeschakelde incassokantoor kan betaling gewoon worden afgedwongen, tot de deurwaarder aan toe. Bovendien wordt een boete bij niet betalen steeds hoger. De ANWB adviseert zo snel mogelijk te betalen.
De boete is onterecht. Wat nu?
Wilt u de boete aanvechten dan is bezwaar mogelijk bij de buitenlandse instantie. In Duitsland gaat dat relatief gemakkelijk: daar ontvangen automobilisten voor de daadwerkelijke boete een vooraankondiging. Bezwaar is dan kosteloos en snel. Automobilisten kunnen ook de afdeling rechtshulp van de ANWB inschakelen (mits ze lid zijn) of zich wenden tot hun rechtshulpverzekeraar. Zo schakelt DAS bij boetes boven de 400 euro, waarbij verweer mogelijk is, één van zijn zestien Europese zustermaatschappijen in.
Zonder hulp een boete aanvechten blijft echter een heel gedoe. Betreft het een klein bedrag dan is het wellicht handig uw verlies te nemen en te betalen.
Hoe kom ik van mijn Italiaanse boete af?
Veel lezers hebben ons hierover gemaild en ook de ANWB en rechtsbijstandsverleners kennen het fenomeen al te goed. Honderden vakantiegangers meldden zich na een boete al bij hen voor advies. Helaas is de bekeuring (doorgaans €100) pas onterecht wanneer u met een ontheffing in de verkeersluwe zone (ZTL) was. Dat is het geval wanneer u naar een parkeergarage ging of in een hotel sliep. De garage of het hotel had de politie moeten melden dat u permissie tot de zone had. Ging dit mis dan is bezwaar mogelijk door toezending van de hotelnota of een bonnetje van de garage. Doe dat tijdig, anders wordt de boete verdubbeld.
Denk niet dat u een boete ontloopt. De Italiaanse overheid heeft voor het innen van buitenlandse boetes incassobureau EMO (European Municipality Outsourcing) ingeschakeld. Ten slotte is waarschijnlijk (Hier is onder Italiaanse juristen discussie over) onder de boete uit te komen wanneer deze meer dan 360 dagen na de overtreding is verstuurd.
Vakantieganger, bereid u goed voor!
Met iets meer kennis van (afwijkende) buitenlandse verkeersregels wordt de kans op een vervelende nasmaak aan de zomervakantie aanzienlijk verkleind. Wees alert op de volgende regels:
In Duitse steden (onder meer Berlijn, Keulen, München, Frankfurt) is sinds 1 januari 2008 een milieuvignet verplicht. Automobilisten zonder kunnen rekenen op 100 euro boete.
Bij onze Oosterburen en Alpenlanden Zwitserland en Oostenrijk is het daarnaast verboden om met een navigatiesysteem te rijden dat ook flitspalen vermeldt. Hierop wordt streng gecontroleerd, boetes kunnen oplopen tot honderden euro’s. Advies is de signaleringsfunctie voor u op vakantie gaat te verwijderen.
Automobilisten met kinderen: let er op dat regels met betrekking tot kinderzitjes in andere Europese landen vaak strenger zijn. Moeten kinderen bij ons tot 1,35 meter in een speciaal stoeltje, in Duitsland is dat bijvoorbeeld 1,50 meter.
Voor vakantierijders die graag hard over de Autobahn scheuren: op wegen zonder limiet geldt in Duitsland een adviessnelheid van 130 km per uur. Rijdt u harder en krijgt u een aanrijding dan bent u eerder aansprakelijk.
Bedenk ten slotte dat doorrijden na een aanrijding in veel landen een misdrijf is, met torenhoge boetes als gevolg.
Om bonnen te voorkomen adviseert de ANWB automobilisten zich vooraf op de hoogte te stellen van de verkeersregels van hun vakantieland en zich daaraan ook te houden. Dat kan via anwb.nl of via het handboek Europa.
Re: Boetes in Italie
Ik denk, dat dit duidelijk is !The Sandman schreef:
Waarom zou je denken dat je hier in mag rijden als tourist???
Re: Boetes in Italie
Aanzetten tot crimineel gedrag?stofzuigertje schreef:Als je na vakantie wisselde van auto dus meerdere keren overschrijven krijgt de verkeerde de boete en die hoeft niets te betalen....
Zo pak je dit land terug want ze vergeten bij opvragen kenteken de datum te vermelden en krijgen dan de huidige eigenaar die bewijs heeft dat hij op die datum geen eigenaar was...
Engels mag dan wel....
Dus ruil met buren en die gaan vrijuit...
Inruilen bij dealer helpt niet, want zolang deze niet verkocht is blijft deze als ooit bij U op naam staan.
Dus met eigen familie ruilen is al voldoende om niet hoeven te betalen!
Je bent echt hartstikke in de war!
Je gedrag is uitermate verwerpelijk want je zet met dit onzin-antwoord mensen op het verkeerde been en je advies is geen advies maar klinkklare lariekoek!
Andere woorden zal ik maar niet gebruiken want dan mag ik niet meer meedoen....
Re: Boetes in Italie
Nee, dit is geen crimineel gedrag.
Ik ontduik niets en je mag je auto op naam van iemand anders zetten.
De politie in Italië vraagt de huidige eigenaar en doet dat vaak maanden later en krijgt dan een verkeerde persoon!
Dus de politie in Italië moet de eigenaar om moment van overtreding vragen en omdat ze die fout nog dagelijks maken gaan vele vrijuit.
Ik hoorde dat de overtreder/eigenaar op moment overtreding binnen 1 jaar een boete thuis moet krijgen, anders vervalt het, en meestal is het na ruim 11 maanden dat je de brief kreeg.
Dus te laat om nogmaals te informeren wie toen eigenaar was.
Dit is geen fraude maar gebruik maken van trage politie in Italië die te laat dit soort dingen afhandelde.
Ik ontduik niets en je mag je auto op naam van iemand anders zetten.
De politie in Italië vraagt de huidige eigenaar en doet dat vaak maanden later en krijgt dan een verkeerde persoon!
Dus de politie in Italië moet de eigenaar om moment van overtreding vragen en omdat ze die fout nog dagelijks maken gaan vele vrijuit.
Ik hoorde dat de overtreder/eigenaar op moment overtreding binnen 1 jaar een boete thuis moet krijgen, anders vervalt het, en meestal is het na ruim 11 maanden dat je de brief kreeg.
Dus te laat om nogmaals te informeren wie toen eigenaar was.
Dit is geen fraude maar gebruik maken van trage politie in Italië die te laat dit soort dingen afhandelde.
Re: Boetes in Italie
stofzuigertje schreef:Nee, dit is geen crimineel gedrag.
Ik ontduik niets en je mag je auto op naam van iemand anders zetten.
De politie in Italië vraagt de huidige eigenaar en doet dat vaak maanden later en krijgt dan een verkeerde persoon!
Dus de politie in Italië moet de eigenaar om moment van overtreding vragen en omdat ze die fout nog dagelijks maken gaan vele vrijuit.
Ik hoorde dat de overtreder/eigenaar op moment overtreding binnen 1 jaar een boete thuis moet krijgen, anders vervalt het, en meestal is het na ruim 11 maanden dat je de brief kreeg.
Dus te laat om nogmaals te informeren wie toen eigenaar was.
Dit is geen fraude maar gebruik maken van trage politie in Italië die te laat dit soort dingen afhandelde.
Ik begrijp het niet, hoe toch de mentaliteit van mensen in elkaar zit.
Als ik fout ben in het verkeer, dan krijg ik een straf/boete, wat natuurlijk jammer van het geld is, maar daar is geen politie in welk land ook de schuldige, maar jezelf!
Re: Boetes in Italie
@stofzuigertje, nogmaals: Op welke wettelijke grond is jouw advies gebaseerd? Voorlopig is het niks meer dan "ik heb gehoord dat".
Re: Boetes in Italie
Tuurlijk mag dat, alleen ten tijde van de overtreding stond de auto op naam van iemand anders.Tegenwoorig is het niet zo moeilijk om te bepalen wie ten tijde van de overtreding eigenaar was.je mag je auto op naam van iemand anders zetten.
Ja Gozik, we zijn hier niet in Rusland, niet overal is het en administratieve bende!
Je verkoopt praatjes!
Re: Boetes in Italie
En 2x een boete krijgen, binnen 5 minuten om dat ik het centrum in kwam, is dat normaal ? Wanneer ze gaan berekenen hoe snel ik dit had gedaan dan kan ik straks een bekeuring voor het te hard rijden verwachten
Re: Boetes in Italie
Als je twee keer langs een flitspaal rijdt, wordt je twee keer geflitst, en zo is het daar ook geweest.Rosw02 schreef:En 2x een boete krijgen, binnen 5 minuten om dat ik het centrum in kwam, is dat normaal ? Wanneer ze gaan berekenen hoe snel ik dit had gedaan dan kan ik straks een bekeuring voor het te hard rijden verwachten
Vind je het dan zelf goed, wat je gedaan hebt?
En wie is volgens jou de schuldige dan?
Re: Boetes in Italie
Crimineel gedrag weet ik niet maar wel stom gedrag en een slecht advies is het dus zeker! Ben bv vaak de eerste eigenaar geweest van mijn auto's en als ik deze voor een l*llige bekeuring op iemand anders naam zou zetten kost dat veel meer.Bij verkoop is de auto gewoon een stuk minder waard en dat allemaal om een bekeuring (wel of niet terecht gekregen ) te omzeilen? Veel gekker kan het niet.stofzuigertje schreef:Nee, dit is geen crimineel gedrag.
Ik ontduik niets en je mag je auto op naam van iemand anders zetten.