LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Conflict met energiebedrijf INNOVA - hoge overstapboete €730
Conflict met energiebedrijf INNOVA - hoge overstapboete €730
Conflict met energiebedrijf INNOVA - hoge overstapboete €730
En daar heb ik dan een aanmaning van INNOVA gekregen. Met de nodige dreigementen!
Klantnummer 2064821
d.d. 8-3-2018.
Ik kreeg een overstapboete als particuliere afnemer van totaal opgeteld €730,93.
En pas op voor de deurwaarde!
Dit is mijn verhaal:
INNOVA claimt deze extra boete omdat ik ooit een zakelijk (zgn voordeliger) contract aanging. Dit was al misleiding omdat het beslist niet voordeliger is gebleken. Dit contract werd afgesloten op naam van een Stichting dat in september 2014 werd opgeheven. Dus vanaf die tijd was dat contract niet meer geldig. Geen bedrijf = geen contract zou ik denken. Pas eind 2016 dacht ik er aan dat contract op te zeggen en te veranderen naar een particulier contract. In overleg met INNOVA werd dit contract dus zonder enige boeteclausule overgezet in een particulier contract.
In april 2017 verhuisde ik en verlengde mijn lopende particuliere contract, geen enkel probleem.
In april 2018 veranderde ik van maatschappij, dacht voordeliger uit te zijn.
Op 1-5-2018 kreeg ik de eindafrekening van het oude contract. Er werd €250,00 ingehouden als opzegvergoeding. Zo hoort het, dat was de deal. Zo doen energiemaatschappijen dat.
Een week later op 9-5-2018 kreeg ik nog een factuur met nogmaals een 'opzegvergoeding' van maar liefst €465,93! Dat moest een fout zijn en hier is meerdere malen over gecommuniceerd. Inmiddels is dit door de aanmanig verhoogd naar € 480,93.
Het totale bedrag voor overstappen naar andere leverancier zou mij € 730,93 gaan kosten.
Bijna mijn AOW maand inkomen!
Ik zie geen enkel wettelijke grond dat INNOVA het recht geeft om een particulier contract te beboeten met een verlopen, reeds beëindigd zakelijk.
Ik heb al vele mailtjes met INNOVA over dit onderwerp uitgewisseld, maar INNOVA blijft volharden in hun niet onderbouwde recht.
INNOVA is een zgn zakelijke onderneming. Wees gewaarschuwd, bij de eindafrekening blijkt de vriendelijkheid gestorven te kunnen zijn.
Erg onfatsoenlijk om een medeburger van 70 jaren zo lastig te vallen.
Enig idee hoe ik hieraan kan ontkomen?
En daar heb ik dan een aanmaning van INNOVA gekregen. Met de nodige dreigementen!
Klantnummer 2064821
d.d. 8-3-2018.
Ik kreeg een overstapboete als particuliere afnemer van totaal opgeteld €730,93.
En pas op voor de deurwaarde!
Dit is mijn verhaal:
INNOVA claimt deze extra boete omdat ik ooit een zakelijk (zgn voordeliger) contract aanging. Dit was al misleiding omdat het beslist niet voordeliger is gebleken. Dit contract werd afgesloten op naam van een Stichting dat in september 2014 werd opgeheven. Dus vanaf die tijd was dat contract niet meer geldig. Geen bedrijf = geen contract zou ik denken. Pas eind 2016 dacht ik er aan dat contract op te zeggen en te veranderen naar een particulier contract. In overleg met INNOVA werd dit contract dus zonder enige boeteclausule overgezet in een particulier contract.
In april 2017 verhuisde ik en verlengde mijn lopende particuliere contract, geen enkel probleem.
In april 2018 veranderde ik van maatschappij, dacht voordeliger uit te zijn.
Op 1-5-2018 kreeg ik de eindafrekening van het oude contract. Er werd €250,00 ingehouden als opzegvergoeding. Zo hoort het, dat was de deal. Zo doen energiemaatschappijen dat.
Een week later op 9-5-2018 kreeg ik nog een factuur met nogmaals een 'opzegvergoeding' van maar liefst €465,93! Dat moest een fout zijn en hier is meerdere malen over gecommuniceerd. Inmiddels is dit door de aanmanig verhoogd naar € 480,93.
Het totale bedrag voor overstappen naar andere leverancier zou mij € 730,93 gaan kosten.
Bijna mijn AOW maand inkomen!
Ik zie geen enkel wettelijke grond dat INNOVA het recht geeft om een particulier contract te beboeten met een verlopen, reeds beëindigd zakelijk.
Ik heb al vele mailtjes met INNOVA over dit onderwerp uitgewisseld, maar INNOVA blijft volharden in hun niet onderbouwde recht.
INNOVA is een zgn zakelijke onderneming. Wees gewaarschuwd, bij de eindafrekening blijkt de vriendelijkheid gestorven te kunnen zijn.
Erg onfatsoenlijk om een medeburger van 70 jaren zo lastig te vallen.
Enig idee hoe ik hieraan kan ontkomen?
Re: Conflict met energiebedrijf INNOVA - hoge overstapboete €730
Raar verhaal. Een stichting is geen bedrijf. En blijkbaar houdt u uw energiecontracten niet bij. Uw aow en leeftijd hebben daar echt niks mee te maken. Ik vrees dat u zichzelf door nalatigheid in deze situatie heeft gebracht. Ik zou zeggen: betalen en doorgaan met uw leven.
-
U bent een particulier, dan heeft u niets te maken met zakelijke contracten. Ten tijde van de stichting wel, maar dit is netjes omgezet zo te lezen. Voor consumenten geldt een contract voor de duur van maximaal 1 jaar. Langer kan onredelijk bezwarend zijn mits er geen voordeel tegenover staat. Waarschijnlijk hebben ze u opnieuw vast gezet aan een jarenlang contract en helaas voor hun is dat niet toegestaan. Ze zijn een contract aangegaan met een consument en dan geldt het consumentenrecht. U kan na 12 maanden dus gewoon opzeggen zonder boete. In tegenstelling tot mijn voorganger, niet betalen.
-
- Contacteer:
Gewoon niet betalen
De energieleveranciers hebben dit over het algemeen goed geregeld. Een duur van meer dan 12 maanden is vermoedelijk onredelijk bezwarend, tenzij een consument de overeenkomst na een jaar op ieder moment kan opzeggen met inachtneming van maximaal een maand. Bij energiemaatschappijen is het doorgaans mogelijk om tussentijds op te zeggen, mits er een boete wordt betaald. In dergelijke gevallen is de duur niet onredelijk bezwarend. De boetes van de energiemaatschappijen worden minder naar mate dat de restende termijn kleiner wordt.NeoDutchio schreef:U bent een particulier, dan heeft u niets te maken met zakelijke contracten. Ten tijde van de stichting wel, maar dit is netjes omgezet zo te lezen. Voor consumenten geldt een contract voor de duur van maximaal 1 jaar. Langer kan onredelijk bezwarend zijn mits er geen voordeel tegenover staat. Waarschijnlijk hebben ze u opnieuw vast gezet aan een jarenlang contract en helaas voor hun is dat niet toegestaan. Ze zijn een contract aangegaan met een consument en dan geldt het consumentenrecht. U kan na 12 maanden dus gewoon opzeggen zonder boete. In tegenstelling tot mijn voorganger, niet betalen.
Overigens, het enkele gegeven van een "voordeel" betekent niet dat het beding opeens niet onredelijk bezwarend is. In de jurisprudentie worden dergelijke gevallen met enige regelmaat in het voordeel van de consument beslecht. Dat is ook al meerdere malen hier op het forum aangetoond.
De post van €730,93 is vast door TS te specificeren.
Volgens mij gaat de boete over een zakelijk contract, gesloten met een stichting.alfatrion schreef: Een duur van meer dan 12 maanden is vermoedelijk onredelijk bezwarend, tenzij een consument de overeenkomst na een jaar op ieder moment kan opzeggen met inachtneming van maximaal een maand. .....
Is consumentenrecht daar ook op van toepassing?
De niet meer bestaande stichting is verantwoordelijk voor zakelijk gesloten contract....
En een zakelijk thuis afsluiten geeft dit risico.
Bij opgave KVK nummer mogen ze leveren, maar hoe zakelijk was dit.
Alle bestuurders van een stichting zijn verantwoordelijk en niet U......
Wel kun je gewoon particulier over sluiten maar de stichting die niet meer bestaat moet het oplossen...
Stuur ze dus terug en jammer, maar als je geen echt bedrijf maar twijfelachtige stichting als firma accepteerde is dat hun probleem.
Voor een privé woning een zakelijk contract te nemen terwijl de stichting slechts een postadres had.....
U had die persoon die het aanbood moeten wegsturen... alleen het kantoor deel is aftrekbaar voor BTW en dus niet hele woning....
Dat is het enige zakelijke wat mogelijk is dus bij 7 kamers en 1 voor stichting is maar 1/7 aftrekbaar....
Ook bij particulier contract is BTW terug halen mogelijk.
Stuur deze factuur gewoon terug en zeg dat zij zicht bij de niet meer bestaande stichting moeten melden!
En een zakelijk thuis afsluiten geeft dit risico.
Bij opgave KVK nummer mogen ze leveren, maar hoe zakelijk was dit.
Alle bestuurders van een stichting zijn verantwoordelijk en niet U......
Wel kun je gewoon particulier over sluiten maar de stichting die niet meer bestaat moet het oplossen...
Stuur ze dus terug en jammer, maar als je geen echt bedrijf maar twijfelachtige stichting als firma accepteerde is dat hun probleem.
Voor een privé woning een zakelijk contract te nemen terwijl de stichting slechts een postadres had.....
U had die persoon die het aanbood moeten wegsturen... alleen het kantoor deel is aftrekbaar voor BTW en dus niet hele woning....
Dat is het enige zakelijke wat mogelijk is dus bij 7 kamers en 1 voor stichting is maar 1/7 aftrekbaar....
Ook bij particulier contract is BTW terug halen mogelijk.
Stuur deze factuur gewoon terug en zeg dat zij zicht bij de niet meer bestaande stichting moeten melden!
Maar als u in december 2016 een driejarig contract afsluit wat u per april 2018 opzegt, mag er slecht een boete opgelegt worden van € 200,00. Dus ook die € 250 is niet correct.
Afgezien daarvan zijn uw data niet correct.
Hebt u bewijzen van het opzeggen van dat zakelijke contract?
Afgezien daarvan zijn uw data niet correct.
Hebt u bewijzen van het opzeggen van dat zakelijke contract?
TS is hier een consument. Ik ken de constructie hier verder niet. Mogelijk kan Innova de stichting aanschrijven en moet er vervolgens het een en ander worden rechtgezet.16again schreef:Volgens mij gaat de boete over een zakelijk contract, gesloten met een stichting.
Is consumentenrecht daar ook op van toepassing?
9 Mei 2018 kreeg deze man een rekening.........
Welke kalender gebruikte je.
Als je zo rommelig met datums om gaat verwacht ik nog veel meer boetes door fouten!
Even controleren en aanpassen want dit is onmogelijk dat je nu al weet dat je binnenkort een boete zult krijgen!
Welke kalender gebruikte je.
Als je zo rommelig met datums om gaat verwacht ik nog veel meer boetes door fouten!
Even controleren en aanpassen want dit is onmogelijk dat je nu al weet dat je binnenkort een boete zult krijgen!