LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eurobedragen afronden

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Bikerteecee
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 mar 2007 14:15

Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door Bikerteecee »

Bij Zeeman kocht mijn moeder batterijen voor € 2,99. Ze legde gepast het geld op de balie, maar "de kassa rond af, dus er moet een cent bij" was de halsstarrige houding van kassière en haar filiaalhoudster.

Diefstal riep ik uiteindelijk uit! Het gaat niet om de cent, maar het principe. Het artikel heeft een kostprijs, die wordt contant en met geldige munten betaald en dan nòg moet er afgerond worden?

Wat zijn nu de officiële regels t.a.v. het afronden wat overigens niet bij alle winkels gebeurd?

By the way, betalingen via pin worden dus niet afgerond, ook niet als de kassa dat wel doet . . .

Ton

koos&roos
Berichten: 48
Lid geworden op: 08 nov 2008 13:17

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door koos&roos »

ik begrijp best U principe..... Vertik het maar lekker om die cent teveel te betalen.... Ik neem aan dat als iets 2 cent omlaag word afgerond u echt graag en perse toch die 2 cent wil betalen.

U bent tenslotte iemand van principes toch :twisted:
Laatst gewijzigd door koos&roos op 11 dec 2008 00:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Remster
Berichten: 535
Lid geworden op: 04 sep 2005 09:22

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door Remster »

met alle respect.

In de tijd die je nu spendeert om vragen te stellen over een eurocent, kun je het honderdvoudige verdienen door gewoon iets nuttigs te doen.

Bikerteecee
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 mar 2007 14:15

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door Bikerteecee »

Jammer dat de essentie van mijn stukje niet begrepen wordt, het gaat niet om die cent, het gaat om het principe. Wat zijn nu de afspraken t.a.v. het afronden?

Inmiddels heb ik van de klantenservice van Zeeman excuses aangeboden gekregen en blijkt dus dat indien er gepast betaald wordt dat dit geaccepteerd dient te worden.

Groetjes,
Ton

koos&roos
Berichten: 48
Lid geworden op: 08 nov 2008 13:17

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door koos&roos »

u begint weer over principes.... Dus u betaald als het van 2,97 naar 2,95 word afgerond toch echt die 2,97 neem ik aan


Sommige mensen en hun principes ook :shock:

Ik vind het uitermate lachwekkend dat u hiervoor de zeeman via de mail van op de hoogte stelt 8)

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door mattie »

Ik heb dat ook gehad bij een drogist.
Was blij dat ik nog net 2,98 gepast bij me had(had ook niet meer bij me)
Nee hoor,moest € 3 betalen,dus moest daar extra voor naar huis mijn pasje halen(had ik niet bij me)
Ik heb daar geen principe
verder mee,maar vind het toch wel erg raar.
Produkt kost € 2,98 je legt het bedrag gepast neer,maar kunt het niet kopen.
Laat ze dan het produkt gewoon op € 3 prijzen,of schaf de centen af.
Ik vind het ook niet erg om voor iets dat € 2,97 ook dat bedrag te betalen hoor.
Vind het gewoon een rare gang van zaken,het is toch nog steeds een wettig betaalmiddel?
Mattie

Bikerteecee
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 mar 2007 14:15

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door Bikerteecee »

Matti, jij snapt het. En Koos&Roos inderdaad ik zou indien gepast bij me de € 2,97 betalen.

Overigens zie ik prijzen van artikelen eerder op .99 cent eindigen dan op .97 cent :wink: Gevoelsmatig wordt er vaker in het nadeel van de consument afgerond dan ik het voordeel. Al eens op gelet? Verkapte prijsverhoging?

Groetjes,
Ton

Bikerteecee
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 mar 2007 14:15

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door Bikerteecee »

Ah, een nagekomen bericht;

"Wij betreuren uw ervaring in ons filiaal te <hier stond een plaatsnaam> en bieden u hiervoor excuses aan.
Inmiddels hebben wij uw melding doorgegeven aan de betreffende regiomanager, met de vraag om dit in het filiaal te bespreken.

Ondanks alle getroffen maatregelen binnen onze organisatie moeten wij helaas constateren dat niet alle filialen op de hoogte zijn van de procedures m.b.t. de 1 en 2 eurocenten.
Wij betreuren deze gang van zaken en zullen de nodige aktie ondernemen.

Vertrouwende u hiermee naar behoren te hebben geïnformeerd en verblijven,"


Netjes van de klantenservices en hieruit blijkt tevens hoe de regels dus luiden en als ik even terug lees naar mijn initiële bericht (de op één na laatste regel van mijn eerste bericht in dit topic met name) dan is mijn vraag hiermee beantwoord :wink:

Ton

angel1978
Berichten: 10975
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door angel1978 »

De regels zijn inderdaad duidelijk:

Wat als een klant niet het afgeronde bedrag wil betalen, bijvoorbeeld € 10,93 i.p.v. het
afgeronde totaalbedrag van € 10,95. Kan dat?

Ondanks dat de munten van 1- en 2-eurocent wettig betaalmiddel blijven, is het voor
consumenten niet langer toegestaan om bij winkels die duidelijk zichtbaar hebben
aangegeven dat contante betalingen worden afgerond, het oorspronkelijke bedrag te
betalen
. Een bedrag van € 19,28 wordt € 19,30 en een bedrag van € 19,27 wordt € 19,25.
De consument gaat namelijk een tijdelijke overeenkomst aan met de winkelier om het
totaalbedrag bij contante betalingen af te ronden op 0 of 5, als in de winkel duidelijk wordt
aangegeven dat de afrondingsregel van toepassing is. De afrondingsregel geldt als één van
de koopcondities. De consument betaalt het afgeronde bedrag.


Regels van een winkel zelf kunnen hier natuurlijk op afwijken, maar dat is aan de desbetreffende winkel. Qua wettelijke regelgeving is het duidelijk !

Bron: http://www.platformdetailhandel.nl/inde ... regels.pdf

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door mattie »

Kan allemaal zijn.
Maar dan blijf ik erbij dat een produkt met de prijs € 2,98 geen 2,98 kost maar € 3,produkt van € 2,97 kost € 2,95 waarom dan niet gewoon de juiste prijs aangeven? probleem opgelost.
Dit is en blijft verwarrend voor consumenten naar mijn mening.
Als je met pinpas betaald heb je dat niet zo door,maar met gepast geld is het een rare ervaring(zal heus meer mensen overkomen)

Bikerteecee
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 mar 2007 14:15

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door Bikerteecee »

Mattie,

Da's het kromme aan de afrondingafspraken; met de pinpas wordt het werkelijke bedrag verrekend. Vreemd in het verhaal is dan dat als je contact het exacte bedrag betaald dat je dan toch moet afronden.

Bij Zeeman wordt nu dus wel het exact betaalde bedrag geaccepteerd. Immers de 1 en 2 centen zijn wettige betaalmiddelen.

De regel zou dus moeten zijn:

indien geen voldoende wisselgeld aanwezig dan mag afgerond worden op veelvoud van 5 cent.

Groetjes,
Ton

Ps, dat de detailhandel dat kennelijk zelfstandig mag vaststellen dat zelfs indien gepast er toch afgerond moet worden :?

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door Big-V »

Dat er nog zo'n aandacht wordt besteed aan deze onzin! Kom nou toch mensen. Dit gaat niet meer om principes; dit is gewoon zeuren om het zeuren.

koos&roos
Berichten: 48
Lid geworden op: 08 nov 2008 13:17

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door koos&roos »

ik snap zowiezo niet waar jullie die 1 en 2 centen vandaan toveren :shock: , die zijn al zolang niet meer in omloop 8)
als ik 5 cent terug krijg in een winkel hoeven ze het echt niet te proberen om dit in centen te gaan terugbetalen :twisted:

Schemering
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 aug 2007 20:01

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door Schemering »

Indien de KASSA van een winkel een onafgerond bedrag laat zien (na sub-totaal), dan houdt dit in dat zij NIET afronden (ook al zeggen ze van wel). Bij deze winkels kan je dan ook altijd precies gepast betalen (hetzij vaak met moeite) indien je in het bezit bent van centen.

Ben je niet in het bezit van centen dan moet je het afrondingsbedrag betalen of pinnen.

de AH is daar ook zo'n leuk in.....wel tot 5x toe problemen gehad ermee...en aangezien ik echt niks besters te doen heb dus ook tot 5x toe de klantenservice gebeld en tot 2x toe de filiaalmanager. eindelijk probleem opgelost.

En niet alle bedrijven ronden af en hebben de centen afgeschaft, dus je kan nog geregeld centen krijgen in nederland (zelfs tot voor kort op het postkantoor). Tevens, ga even op vakantie binnen de eurolanden en je portemonnee loopt er zo weer mee vol.

Of plaats ff een berichtje op een internationaal board met deze absurde gang van zaken (de afronding), en de centen stromen ook binnen ;), om je te steunen in de strijd. :lol:

lentewind
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 nov 2006 21:48

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door lentewind »

Bij de Aldi kun je nog steeds gepast betalen en krijg je ook het wisselgeld retour in 1 en 2 cents muntjes!

koos&roos
Berichten: 48
Lid geworden op: 08 nov 2008 13:17

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door koos&roos »

wat is nou het probleem zeg :roll:
waar sommige mensen zich al niet druk om maken ..... :twisted:

Dubbelzout
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 nov 2007 11:59

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door Dubbelzout »

http://www.consumentenbond.nl/actueel/nieuws/2004/60923

31 augustus 2004
Afronden eurocent: hoe en waarom?

Vanaf 1 september 2004 loopt u de kans dat contante betalingen aan de kassa op vijf eurocent worden afgerond. De meeste winkels in Nederland zullen deze afronding gaan hanteren. Wat gaat dat voor u betekenen? De gevolgen op een rij.


U kunt nu wel roepen PRINCIPE, maar volgens mij betekent PRINCIPIEEL zijn, ook dat uw eerst uitzoekt hoe het nu precies zit. Bovenstaande link brengt u bij een artikel uit 2004.

Kortom, ik vraag me voorzichtig af hoe u uw langdurige vakantie in het buitenland beleefd hebt. Was het leuk om helemaal niets meer te weten over standaardafspraken in Nederland??

Dubbelzout
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 nov 2007 11:59

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door Dubbelzout »

Als je nou handig bent:

Koop altijd zoveel producten dat het aantal deelbaar is door 3.
De afronding valt dan altijd in uw voordeel uit.

Wedden dat u dan heel principieel roept: Lekker, 2 cent verdiend.

Aanvullend op mijn aanvulling:

Koop die batterijen dan ook bij de Aldi, kosten daar ook 2,99, maar daar ronden ze niet af.

Volgend jaar mag u ook naar de Miljonairsfair.... :-) :twisted:

Gralapalfe
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 dec 2008 16:36

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door Gralapalfe »

Ik denk somigen het niet helemaal snappen, ik het het zelf ook meegemaakt.

Totaal is bijvoorbeeld 2,98 die je gewoon hebt want deze idiote afronding kom je uiteraard alleen in Nederland tegen.

Je legt 2,98 neer en de kassiere zegt dat ze er twee cent bij wil hebben. Als je dan vraagt waarom zeggen ze dat ze niets meer met centen doen.

Let wel, er liggen dus al 3 centen en omdat ze niets met centen doen willen ze er nog 2 centen bij hebben.

Dit is toch pure waan-en onzin!

Dubbelzout
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 nov 2007 11:59

Re: Eurobedragen afronden

Ongelezen bericht door Dubbelzout »

Het is dus absoluut onwaar dat dit alleen in Nederland gedaan wordt.

Even graven in uw historische geheugen (en zoek anders op internet) in Finland werden een paar maanden na invoering van de Euro de 1 cent en 2 cent munten niet meer als wettig betaalmiddel gemarkeerd.

En ik had toch al uitgelegd hoe u altijd de afronding in uw voordeel doet uitkomen?

Gesloten