LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huis Eigenaar.

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
blastfire
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jun 2011 15:24

Huis Eigenaar.

Ongelezen bericht door blastfire »

Beste Mensen,

Mijn vriendin en ik wonen al een tijdje bij elkaar, Ik heb destijds het huis gekocht dus ook mijn hypotheek. Nu gaat het mij om beetje zekerheid, heeft zij nu recht op de helft van mijn woning?

Want ik wil partnerregistratie gaan doen, kan ik dat hierin allemaal opstellen?
Daarbij is zij zwanger, dan heeft ze denk ik nog meer rechten.
Ik ga er niet vanuit dat het stuk loopt maar na mijn verleden wil ik toch zekerheid.
Ook heeft ze schulden, hierin wil ik niet meegesleept worden mocht het mis gaan.
Voor het kind betaal ik natuurlijk altijd.

Nogmaals, het gaat mij om de zekerheid we zijn nog steeds gelukkig samen.
alvast bedankt voor jullie reacties.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Huis Eigenaar.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ik denk dat het verstandig is, advies in te winnen bij een notaris of juridisch loket of iets dergelijks. Het is zeker raadzaam een samenlevingscontract of bij een evt. huwelijk huwelijkse voorwaarden op te stellen. Aangezien er ook schulden in het spel zijn, is het voor jullie beiden verstandig deze zaken goed te regelen. Je wilt immers voorkomen dat er beslag op het huis zou komen, mocht er iets mis gaan in deze.

Zolang je ervoor blijft zorgen dat de hypotheek keurig op tijd betaald wordt, zal de bank er ook niet zoveel belang bij hebben het huis gedwongen te verkopen.. als er geen contract of overeenkomst zou zijn. Indien de bank geen belang hierbij heeft, zal deze veel minder snel genegen zijn mee te werken aan ene gedwongen verkoop vanwege de mogelijkheid op restschulden e.d.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Huis Eigenaar.

Ongelezen bericht door marcel75 »

Als je niets regelt, heeft je vriendin helemaal nergens recht op. Ook niet als ze zwanger is.

Wel is het verstandig om zeker nu iets te gaan regelen. Denk daarbij aan de combinatie van een samenlevingscontract en testamenten. Alleen op die manier kun je er voor zorgen dat alles goed geregeld kan worden voor jullie.

Als je denkt aan een geregistreerd partnerschap (daarvoor moet je wel langs de burgerlijke stand omdat het bijna hetzelfde is als trouwen), dan kun je er verstandig aan doen om partnerschapsvoorwaarden op te laten stellen en testamenten.

Een en ander regel je bij een notaris. Neem daar dus contact mee op en laat je voorlichten.

Bedenk je ook dat je het kind zult moeten erkennen (dat kan ook al voor de geboorte) en na de geboorte het gezamenlijk ouderlijk gezag kunt/moet aanvragen bij de rechtbank.

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Huis Eigenaar.

Ongelezen bericht door bianca82 »

mijn partner heeft een huis gekocht we hebben samen een kind.. ik zelf heb nergens recht op omdat we niet getrouwd zijn,

wel is het zo dat als hij plotseling komt te overlijden (ik hoop het toch niet) het huis naar zijn(ons) kind gaat (- de belastingkosten) ik zou dan in het huis mogen blijven wonen tot ons kind 18 is, dan mag het mij legaal het huis uit zetten als die dat zou willen.

of ik zou het huis over moeten kopen (uitkopen)


ikzelf heb hier geen probleem mee heb ook al tegen mijn partner gezegt dat als we ooit gaan trouwen of iets soortgelijks ik best iets wil tekenen zodat ik geen recht heb op het huis als we uit elkaar zouden gaan.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Huis Eigenaar.

Ongelezen bericht door marcel75 »

Bianca,
Als je wilt regelen dat wanneer jullie getrouwd zijn jij geen recht op de overwaarde hebt, dan zul je huwelijkse voorwaarden op moeten laten stellen.

Voor het geval je partner komt te overlijden, hoop ik wel dat hij een testament heeft opgesteld waarin jij een recht van gebruik en bewoning krijgt. Heeft je partner niets geregeld, dan krijg je helemaal niets als hij komt te overlijden.

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Huis Eigenaar.

Ongelezen bericht door bianca82 »

@ marcel dat weet ik ;) enigste die recht heeft op iets is ons kind ik heb dan nergens recht op inderdaad.

wij geloven niet zo in trouwen dus kans is groot dat het ook niet zal gebeuren maar als het gebeurd wil ik inderdaad huwelijkse voorwaarden

vind het persoonlijk namelijk van de zotte dat hij een huis koopt van zn eigen zuur verdiende centen en ik zou er mee aan de haal gaan terwijl ik er niks aan betaald heb.. maar goed zo ben ik opgevoed mijn moeder heeft het zelfde gedaan toendertijd. (en weigerde ook alimentatie voor haarzelf)

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Huis Eigenaar.

Ongelezen bericht door marcel75 »

Bianca,
Zorg dan in elk geval er wel voor dat je een samenlevingscontract en goede testamenten hebt. Alleen dan kun je voorkomen dat je in geval van overlijden meer erfbelasting moet betalen dan noodzakelijk.

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Huis Eigenaar.

Ongelezen bericht door bianca82 »

allang geregeld ;)

maar het huis is voor ons kind

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Huis Eigenaar.

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Indien de partnerregistratie Uw vriendin uitsluit van de woning omdat u deze reeds eerder bezat zal ze daarop nimmer aanspraak kunnen maken.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Huis Eigenaar.

Ongelezen bericht door marcel75 »

Chanmaster,
Ik neem aan je bedoelt dat TS dan partnerschapsvoorwaarden op moet laten stellen bij de notaris waarin staat dat er geen enkele gemeenschap van goederen is en ook geen jaarlijkse verrekenverplichting.

Betaald de niet-eigenaar overigens mee aan de lasten van de woning, dan ontstaat er wel een vordering voor dat bedrag dat bijgedragen is.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Huis Eigenaar.

Ongelezen bericht door Chanmaster »

In feite hoeft dit niet daar de woning reeds voor het aangaan van de relatie op naam stond dus valt buiten elke aansprakelijkheid van de nieuwe partner maar je weet nooit wat de tijd zal brengen dus speel op zeker en laat de woning appart vermelde als zijnde eigendom van u alleen danwel indien gewenst om naam van beide.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Huis Eigenaar.

Ongelezen bericht door puma73 »

Chanmaster schreef:In feite hoeft dit niet daar de woning reeds voor het aangaan van de relatie op naam stond dus valt buiten elke aansprakelijkheid van de nieuwe partner maar je weet nooit wat de tijd zal brengen dus speel op zeker en laat de woning appart vermelde als zijnde eigendom van u alleen danwel indien gewenst om naam van beide.
op welke juridische gronden baseer jij dit advies chanmaster

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: Huis Eigenaar.

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Het burgerlijk kookboek.

fuego
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jul 2008 22:22

Re: Huis Eigenaar.

Ongelezen bericht door fuego »

:D :)

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Huis Eigenaar.

Ongelezen bericht door marcel75 »

Chanmaster,
Zou je nou in Duitsland wonen en allebei Duitser zijn, dan kan ik je redenering volgen. Ik ga er echter van uit dat het hier om een Nederlandse casus gaat en dan zit je toch echt volledig mis.

Gesloten