Hoi allemaal
Ik ben benieuwd of jullie weten wat oze rechten zijn in de volgende situatie. Wij zijn nu bijna een jaar gelden verhuisd naar onze nieuwe woning. Tijdens een visite bij de buren spraken we over de bouwjaren van onze huizen. Onze buren waren er van overtuigd dat ons huis bijna tien jaar eerder gebouwd is dan dat ons door de makelaar (NVM) verteld is. Ik heb navraag gedaan bij de gemeente en de bouwvergunning van ons huis is inderdaad 8 jaar eerder verleend dan het door de makelaar aangegeven bouwjaar. 3 jaar na het afgeven van de bouwvergunning is er ook nog een vergunning afgegeven voor de bouw van een garage.
Kunnen wij hier iets mee? Een huis mag toch niet zomaar verkocht worden onder verkeerde gegevens.
Wij gaan hier natuurlijk achteraan, maar ik vroeg me af of jullie enig idee hebben of dat wij een poot om op te staan hebben of hadden wij dit vooraf bij de gemeente moeten controleren of zo iets?
bedankt
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] huis is ouder dan vermeld bij de koop. Wat zijn onze rechte
Re: huis is ouder dan vermeld bij de koop. Wat zijn onze rechte
Zou je minder voor het huis betaald hebben als je wist dat hij ouder was dan wat de makelaar zei? Zo ja, vraag dat bedrag terug, eventueel met behulp van een advocaat.
Als er echt sprake is van bedrog (ik weet niet of je het bouwjaar als koper zelf ook behoort te controleren) en dit bedrog tot aantoonbare schade heeft geleid, dan heb je waarschijnlijk recht op schadevergoeding.
Lijkt mij.
Als er echt sprake is van bedrog (ik weet niet of je het bouwjaar als koper zelf ook behoort te controleren) en dit bedrog tot aantoonbare schade heeft geleid, dan heb je waarschijnlijk recht op schadevergoeding.
Lijkt mij.
helaas geldt dat de onderzoeksplicht van de koper zwaarder pleegt dan de spreekplicht van de verkoper (in dit geval de makelaar). Je had namelijk het kadaster kunnen raadplegen voor inschrijving van de eerste eigenaar. M.i. worden de kadastrale gegevens ook opgenomen in de de koopakte.
Helaas voor je had je dit dus kunnen onderzoeken. GEen recht op schadevergoeding.
Helaas voor je had je dit dus kunnen onderzoeken. GEen recht op schadevergoeding.
Ik vraag me trouwens af wat de schade is als het huis 10 jaar ouder is dan vermeld. Het bouwjaar op zich zegt in mijn ogen weinig over de kwaliteit van het huis.
@Roro,
Bij het kadaster zie je alleen maar wanneer de verkoper eigenaar is geworden., Als het de 1e eigenaar is, zie je dus ook ongeveer hoe oud het huis is, maar is het de 2e of latere eigenaar, dan schiet je daar niets mee op.
Ben het wel helemaal met je eens dat je als koper een vergaande onderzoeksplicht hebt en in dat geval had een belletje gepleegd moeten worden met de gemeente.
Er valt dus niets meer aan te doen.
Bij het kadaster zie je alleen maar wanneer de verkoper eigenaar is geworden., Als het de 1e eigenaar is, zie je dus ook ongeveer hoe oud het huis is, maar is het de 2e of latere eigenaar, dan schiet je daar niets mee op.
Ben het wel helemaal met je eens dat je als koper een vergaande onderzoeksplicht hebt en in dat geval had een belletje gepleegd moeten worden met de gemeente.
Er valt dus niets meer aan te doen.