LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incasso na veranderen rekeningnummer

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
djb2

Incasso na veranderen rekeningnummer

Ongelezen bericht door djb2 »

Geacht Forum,

Recent bereikt mij een schrijven van Intrum justitia, waarin werd aangegeven, dat ik een abonnement niet had betaald. In het schrijven werd aangegeven, dat betaling niet was aangekomen omdat het rekeningnummer van de klant (lees uitgever) was gewijzigd. Ik had de betaling wel uitgevoerd, maar deze was teruggestort. Helaas was mij dat niet opgevallen.

De betaling was uitgevoerd met internet bankieren, het door mij gebruikte nummer was opgeslagen in het adresboek, lekker handig :).

Ik heb Intrum justitia gebeld en aangegeven, dat het correct was dat de betaling was teruggestort en dat ik direct het bedrag over zou maken. Het advies van de medewerker was om het originele bedrag te betalen. Na het gesprek heb ik het geld voor het abonnement overgemaakt.

Nu heb ik een schrijven ontvangen waarin is aangegeven dat op tijd betalen en op het juiste nummer betalen mijn eigen verantwoordelijkheid is.

Mijn vraag, zou de uitgever redelijkerwijs de klanten niet moeten informeren dat er iets in de bedrijfsgegevens is veranderd ? en is het redelijk om hier waar duidelijk is dat het bedrag op tijd werd betaald een toeslag te vragen voor de diensten van Intrum justitia ?

Vrgr Dirk Baas

bokito74

Re: Incasso na veranderen rekeningnummer

Ongelezen bericht door bokito74 »

ik neem aan dat je ook een factuur hebt gehad.
Dat jij dan niet leest kan de uitgever niks aan doen helaas.

Ik boek ook veel over via internet maar heb ook leveranciers die hun rekening veranderen, als ik niet oplet haal ik hem ook uit mijn adresboek en is het ook fout.

Meestal staat het op de factuur maar u als consument heeft ook een onderzoeksplicht.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vraagje.....

Ik heb zelf nu een overstap service en tijdelijk 2 rekeningen is toch ook mogelijk...
Dus iedereen die fout betaalde even een bericht extra voor volgende keer sturen?

Ik zou die incasso kosten ook niet betalen als ze het niet duidelijk maakten.

bokito74

stofzuigertje schreef:Vraagje.....

Ik heb zelf nu een overstap service en tijdelijk 2 rekeningen is toch ook mogelijk...
Dus iedereen die fout betaalde even een bericht extra voor volgende keer sturen?

Ik zou die incasso kosten ook niet betalen als ze het niet duidelijk maakten.
2 rekeningen is nergens voor nodig als een bedrijf je een factuur stuurt en daar staat het juiste rekeningnr op is het bekend bij de consument.
Dat de consument dan maar lukkraak overboekt zonder de factuur te lezen is niet de schuld van het bedrijf.

djb2

Ongelezen bericht door djb2 »

Beste Bokito,

Als het rekeningnummer van je bedrijf verandert informeer je de
klanten. Dat lijkt me een normale zaak. Je biedt een service en
sluit een overeenkomst met de klant dat hij elke maand een bedrag
overmaakt op rekening x.

Verder is het voor mij onbegrijpelijk en imo niet redelijk, dat daar
waar ze op de hoogte zijn van de wijziging en de klant informeren
dat de betaling niet is aangekomen op de nieuwe rekening maar
op de oude, een incasso bureau is ingeschakeld en niet de klant zelf
is benaderd.

DJ

bokito74

Je hoort mij ook niet zeggen dat je je klanten niet informeert, maar wie zegt dat dit niet is gedaan dat is punt1, punt2 is ook nog eens zo da je zelf ook kan lezen.

Als je dat niet doet kan je de schuld niet bij een ander leggen.

VB Essent heeft hier hun tarief in tweeën gesplitst, ik heb al 4 rekeningnummers van hun er in staan bij de ING.

Dat ik dan die acceptgiro niet lees en naar het oude overboek is mijn probleem

miffy53

Ongelezen bericht door miffy53 »

De betaling was ook nog eens teruggestort en meestal staat er iets bij van 'rekeningnummer opgeheven', dan gaat er toch ook wel een belletje rinkelen? Maar ja, als je nooit je afschriften/online bankieren bekijkt........ Dat snap ik ook niet zo, ik zou het regelmatig nakijken al is het alleen maar om te zien of er geen 'rare' afschrijvingen plaatsvinden.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Buitenrechtelijke kosten worden in de regel pas toegekend door de rechter op het moment dat je twee maal bent aangeschreven. En als deze toegekend worden, dan worden ze in de regel ook beperkt tot een bepaald bedrag.

Verder heb je kennelijk de factuur, dus kijk daar even op welk rekening nummer er op staat.

Gesloten