Hallo,
11-11-2008 was ik gedetacheerd bij een telecom bedrijf. op 17-02-2010 kreeg ik te horen dat het bedrijf van mij afscheid moest nemen en dat mijn laatste werkdag op 26-02-2010 zou zijn , omdat het werkpakket drastisch was afgenomen. En mijn contract liep nog door tot 12-11-2010 bij mijn detacheringsbureau.
Vanaf dat moment kreeg ik een conflict met mijn werkgever. Hij had mij voorgesteld om mijn contract in te ruilen voor een zogenaamd contract op projectbasis zodat ik een ww-uitkering kon aanvragen bij de uwv. Daar ging ik uiteraard niet op in omdat het een fraude is. En zijn andere voorstel was, dat ik als monteur buiten kon werken. Dat heb ik uiteraard ook niet geaccepteerd omdat ik een engineer ben. Een engineer doet het voorbereidende werk voor monteurs buiten, en dat stond ook zo beschreven in mijn contract. Paar dagen later kreeg ik een brief thuis van dat ik was ontslagen, terwijl hij geen ontslagvergunning had van de kantonrechter of van het uwv-werkbedrijf.
Vervolgens heeft hij mijn loon niet betaald van de maand februari terwijl ik de hele maand had gewerkt, een het loon ook niet van maart (omdat hij geen passende werk had voor mij, moest hij mij loon doorbetalen tot dat hij een baan had voor mij met het zelfde functie). Toen heb ik advocaat ingeschakeld en paar keer gecommuniceerd via mijn advocaat en dat hielp ook niet. Vervolgens had ik mijn werkgever gedagvaard voor korte geding, 6 april was de zitting. De rechter heeft uiteindelijk bepaald dat hij mijn loon die ik nog te goed had moest doorbetalen met wettelijke rente en verhoging plus vakantiegeld en dat er een dienstverband bestond.
Tijdens het rechtszaak werd de zitting geschorst, om te kijken of ik en mijn werkgever met wederzijds goedvinden van elkaar afkwamen. Dat lukte niet. Mijn werkgever wou mijn contract per direct beëindigen en geen vergoeding betalen, daar ging ik niet mee akkoord. vervolgens zei hij dat als ik dat voorstel niet accepteer, kon ik de volgende dag komen opruimen op kantoor.
Volgende dag (07-04-2010) heb ik me ziek gemeld via e-mail en telefonisch met het klacht overspanning omdat er een verstoorde arbeidsrelatie is ontstaan. dat zelfde dag kreeg ik een e-mail en sms. en plus ook nog de volgende dag (dus op 08-04-2010) kreeg ik een brief per e-mail, 2x per post waarvan 1 aangetekend plus hij kwam bij mij thuis langs om een brief te overhandigen van dat ik een controle had op 11-04-2010 bij de arboned. Tijdens zijn bezoek bij mij deur, was hij video opname aan het maken terwijl mijn familie in vrijetijdskleding zaten, daardoor had ik de politie ingeschakeld. paar dagen later kreeg ik een brief thuis dat ik weer ben ontslagen omdat ik hem zogenaamd volgens hem heb bedreigd en heb geslagen, en zogenaamd waren mijn buren hier getuigen van. Het was een leugen.
Daarna betaalde hij paar weken mijn mijn loon niet uit en daarop heb ik vervolgens een ontbinding aangevraagd bij de kantonrechter.
17-06-2010 had ik een zitting. het duurde maar letterlijk 3,5 minuut:D
1 juli kreeg ik het vonnis thuis opgestuurd. De rechter had bepaald dat ik een ontslagvergoeding zou krijgen van 17000 euro bruto omdat mijn werkgever niet heeft gedragen zoals het moest en mij moeilijk heeft gemaakt, dat mijn contract per 15 juli is ontbonden. de rechter heeft mijn opzegtermijn ook in acht genomen.
17000 bruto heb ik betaald gekregen. alleen van mijn advocaat heb ik ook begrepen dat het ontslagvergoeding los is van mijn achterstallige loon en dat mijn werkgever mijn loon van februari tot 15 juli ook moet betalen met wettelijke verhogingen en rentes . maar zo iets staat er niet vermeld in het vonnis maar ik heb met meerdere mensen contact gehad die rechten hebben gestudeerd en die mensen hebben allemaal het zelfde verteld. dus vervolgens heeft mijn advocaat deurwaarder ingeschakeld. 01-09-2010 kreeg de deurwaarder van mijn werkgever een brief van dat hij mijn loon niet zal betalen omdat hij al een ontslagvergoeding heeft betaald. Mijn advocaat heeft er uiteraard op gereageerd en in het brief vermeld van dat de deurwaarder mijn loon zo snel mogelijk moet innen.
Nu is mijn vraag:
kan mijn werkgever zeggen van ik betaal het niet? wat kan de deurwaarder hierop doen? weer naar de rechter stappen of omdat het definitief is bepaald door de rechter toch beslag leggen? dus kortom wordt het weer een rechtzaak ?of kan de deurwaarder toch beslag leggen terwijl mijn werkgever het niet wil betalen?
en wat ik weet kan mijn werkgever niet meer in hoger beroep, want dat moest binnen 6 weken gebeuren en is al bijna 11 weken geleden.
weet er iemand hier wat van af? graag wil ik een advies hierover
Alvast bedankt
Ps: zie bijlage brief advocaat
dit is het bijlage:
Geachte mevrouw Van Dijk,
Naar aanleiding van het schrijven d.d. 1 september jl. van Index Engineering bericht ik u hierbij als volgt.
Met betrekking tot het griffierecht is het de vraag of dit netto of bruto is voldaan door Index Engineering. Dit kan niet duidelijk opgemaakt worden uit loonstrook 3. Cliënt is echter bereid af te zien van verdere inning van het griffierecht.
Ten aanzien van het vonnis in kort geding d.d. 13 april 2010 bericht ik u dat uit het vonnis duidelijk blijkt dat Index Engineering het loon vermeerderd met het vakantiegeld over het tijdvak van 1 februari 2010 tot aan het moment waarop de arbeidsovereenkomst rechtsgeldig zal zijn beëindigd dient te voldoen. Op 15 juli 2010 is de arbeidsovereenkomst rechtsgeldig beëindigd, zo blijkt uit het vonnis d.d. 1 juli 2010. Index Engineerng is zodoende tot 15 juli 2010 loon en het vakantiegeld verschuldigd aan cliënt.
Het vakantiegeld, de wettelijke verhoging en de wettelijke rente zoals omschreven in het vonnis d.d. 13 april 2010 dienen door Index Engineering voldaan te worden. Het overzicht voeg ik voor de goede orde nogmaals bij.
De vergoeding ad € 17.000,00 zoals vastgesteld in het vonnis d.d. 1 juli jl. staat los van
bovengenoemde doorbetaling van het loon tot het einde van het dienstverband. Deze vergoeding is toegewezen door de rechtbank omdat Index Engineering niet de zorgvuldigheid, die van een goed werkgever mag worden verwacht, jegens cliënt in acht heeft genomen en dat door de handelswijze van Index Engineering de vertrouwensbasis tussen partijen zodanig ernstig is verstoord dat van cliënt niet gevergd kon worden de arbeidsovereenkomst langer te laten voortduren. Naar het oordeel van de kantonrechter waren er gronden aanwezig om aan cliënt een vergoeding toe te kennen.
Kortom, Index Engineerng blijft gehouden het loon vermeerderd met het vakantiegeld over het tijdvak van 1 februari 2010 tot 15 juli 2010 en te verhogen met de wettelijke verhoging en de wettelijke rente zoals bepaald in het vonnis d.d. 13 april 2010 te voldoen.
Ik verzoek u gezien bovenstaande en conform het bijgevoegde overzicht over te gaan tot executie van het vonnis d.d. 13 april 2010.
In afwachting van uw bericht.
Met vriendelijke groet,
M. Boek
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Loonvordering en ontslagvergoeding.
-
Re: Loonvordering en ontslagvergoeding.
Uit je verhaal en de brief van je advocaat begrijp ik dat er 2 uitspraken zijn, een waarin je werkgever is veroordeeld om loon doorbetaling zolang de arbeidsovereenkomst niet beëindigd is en een over de ontslagvergoeding. In dit geval kan de deurwaarder gewoon beslag leggen op goederen e.d. om zo het bedrag te innen.
Hallo,
Ik dacht dat ik erg in de problemen zat,maar dit verhaal slaat alles.
Mijn baas heeft ook mijn loon stopgezet,omdat ik mij had ziekgemeld.
De bewijzen tegen het bedrijf stapelen zich op.
Ik kan helaas geen advokaat betalen,omdat ze het loon van mijn partner meerekenen.
Daarom heb ik geen recht op een advokaat van onvermogen.
Mijn vraag aan jou is,of je zelf een kort geding aan hebt gevraagd of via je advokaat,omdat je vertelde dat de gespekken met je advokaat niet hielpen.
Ik zou graag willen weten hoe ik ook een kort geding kan vragen.
Bij wie en wat de kosten daarvan zijn.
Hoop dat je mij hiermee wil en kan helpen.
Succes verder met jou zaak en laat hier ook eens weten hoe het afgelopen is.
Groetjes Nicole
Ik dacht dat ik erg in de problemen zat,maar dit verhaal slaat alles.
Mijn baas heeft ook mijn loon stopgezet,omdat ik mij had ziekgemeld.
De bewijzen tegen het bedrijf stapelen zich op.
Ik kan helaas geen advokaat betalen,omdat ze het loon van mijn partner meerekenen.
Daarom heb ik geen recht op een advokaat van onvermogen.
Mijn vraag aan jou is,of je zelf een kort geding aan hebt gevraagd of via je advokaat,omdat je vertelde dat de gespekken met je advokaat niet hielpen.
Ik zou graag willen weten hoe ik ook een kort geding kan vragen.
Bij wie en wat de kosten daarvan zijn.
Hoop dat je mij hiermee wil en kan helpen.
Succes verder met jou zaak en laat hier ook eens weten hoe het afgelopen is.
Groetjes Nicole
-
@ colleke74; Ben je al begonnen met de loonvordering procedure? Je moet namelijk eerst hiermee beginnen door je werkgever te sommeren. Als deze niet op reageer moet je toch een advocaat raadplegen en een dagvaarding moet via een gerechtsdeurwaarder.
Bij de raad voor rechtsbijstand kijken ze naar de inkomen van 2 jaar geleden, dus het inkomen van het jaar 2008. http://www.rvr.org/nl/subhome_rz/rechts ... enzen.html. Als je meer dan genoemde bedragen verdient dan moet je het inderdaad allemaal betalen en de kosten verhalen op je werkgever. Dan is het aan de rechter om te beslissen of je alles vergoed krijgt of niet.
Bij de raad voor rechtsbijstand kijken ze naar de inkomen van 2 jaar geleden, dus het inkomen van het jaar 2008. http://www.rvr.org/nl/subhome_rz/rechts ... enzen.html. Als je meer dan genoemde bedragen verdient dan moet je het inderdaad allemaal betalen en de kosten verhalen op je werkgever. Dan is het aan de rechter om te beslissen of je alles vergoed krijgt of niet.
hallo nicole,
Mijn advocaat had mijn werkgever gedagvaard. Ik weet het niet zeker maar wat ik weet is dat je zelf ook je werkgever kunt dagvaarden voor korte geding en met de deurwaarder laten betekenen en de kosten hiervan kan je ook via de rechtbank eisen van je werkgever plus de kosten van zitting.
Je kan ook eventueel contact opnemen met juridische loket, ze geven gratis advies.
telefoonnummer is: 0900-8020.
Je moet je werkgever ook onder druk zetten. ik weet niet of je ontslagen bent? als je ontslagen bent en je bent er niet mee eens, dan moet jij je altijd beschikbaar stellen voor werk (schriftelijk). Alles wat je werkgever beweert probeer het op papier te late zetten. mondeling stelt niks voor.
Voor een korte geding heb je geen advocaat nodig..!! je kan zelf ook je werkgever dagvaarden, maar bel eerst even met juridisch loket.
Als je nog meer vragen hebt hoor ik het graag van je, en ik help je ook graag, ik weet hoe onaardig een werkgever kan zijn.
Groetjes...
Mijn advocaat had mijn werkgever gedagvaard. Ik weet het niet zeker maar wat ik weet is dat je zelf ook je werkgever kunt dagvaarden voor korte geding en met de deurwaarder laten betekenen en de kosten hiervan kan je ook via de rechtbank eisen van je werkgever plus de kosten van zitting.
Je kan ook eventueel contact opnemen met juridische loket, ze geven gratis advies.
telefoonnummer is: 0900-8020.
Je moet je werkgever ook onder druk zetten. ik weet niet of je ontslagen bent? als je ontslagen bent en je bent er niet mee eens, dan moet jij je altijd beschikbaar stellen voor werk (schriftelijk). Alles wat je werkgever beweert probeer het op papier te late zetten. mondeling stelt niks voor.
Voor een korte geding heb je geen advocaat nodig..!! je kan zelf ook je werkgever dagvaarden, maar bel eerst even met juridisch loket.
Als je nog meer vragen hebt hoor ik het graag van je, en ik help je ook graag, ik weet hoe onaardig een werkgever kan zijn.
Groetjes...