LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Naheffing Nuon na verkeerde meterstanden

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
stefaniestefanie

Naheffing Nuon na verkeerde meterstanden

Ongelezen bericht door stefaniestefanie »

De situatie is als volgt:
Na 3 jaar een woning gehuurd te hebben van MVGM in Amsterdam Nieuw west heb ik van de NUON een naheffing ontvangen van ruim 2200,00 Euro voor het verbruik van de stadsverwarming
Ik begreep in eerste instantie niet waar deze naheffing vandaan kwam en ik heb direct een onderzoek laten uitvoeren door de NUON om de oorzaak van deze naheffing en het exorbitante hoge verbruik te vinden.Ik zou de woning verlaten wegens de aankoop van een woning en omdat ik goed huurderschap wilde tonen heb ik dit onderzoek z.s.m. laten uitvoeren, binnen een maand na het verlaten van de woning heeft dit onderzoek plaatsgehad.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat de inregeling van de verwarming (stadsverwarming) ondeugdelijk was en dat er voor het verwarmen van slechts 3 van de 7 radiatoren net zoveel water en dus Giga joules worden verbruikt als normaliter bij 7 radiatoren het geval zou moeten zijn. De inregeling van de verwarming valt onder de binnenhuis installatie en valt daarom onder verantwoording van de verhuurder en/of beheerder resp. Orange Residential en MVGM.
Vanaf het moment dat ik dit kenbaar heb gemaakt bij beheerder MVGM die namens eigenaar Orange Residential te Amsterdam de belangen behartigd is mij geen enkele medewerking verleend in zowel het oplossen van het probleem nl. aanpassing van de inregeling als ook niet in compensatie van de gemaakte kosten die hieruit zijn voortgevloeid.

Nu, een jaar later ben ik van de technisch beheerder naar de account manager van MVGM gestuurd en trekt MVGM uiteindelijk de conclusie dat omdat er ogenschijnlijk iets mis is gegaan met het doorgeven van de meterstanden zij de kosten niet willen compenseren. De doorgeven meterstanden zijn erg laag, echter of dit verkeerd door mij is doorgegeven of dat hier een andere oorzaak aan ten grondslag ligt is niet meer te herleiden, ik heb helaas geen foto’s van de meterstanden.
Omdat de NUON is uitgegaan van de ontvangen meterstanden is het tarief elk jaar verlaagd wat natuurlijk niemands belang dient, ook niet het mijne gezien de naheffing die dat tot gevolg had bij verhuizing. Blijft overeind staand dat uit het 2 uur durend onderzoek van NUON is vastgesteld dat de inregeling niet goed heeft gefunctioneerd gedurende de periode dat ik de woning heb gehuurd.

Ik heb daarom een verzoek ingediend ter compensatie van een gedeelte van de kosten. MVGM heeft van Augustus 2017 tot December 2017 geroepen een tegenonderzoek te willen uitvoeren en ondanks herhaaldelijk aandringen van mij is dit tegenonderzoek nooit uitgevoerd. Zij geven nu als reden aan het verbruik van de huidige bewoner als normaal gemiddeld te beschouwen en zij daarom geen noodzaak zien voor een tegen onderzoek of in elk geval aanpassing van de installatie. Wat ik van de huidige bewoner weet is dat het onderzoek ook helemaal niet meer uitgevoerd kan worden op valide wijze, omdat een verwarmingsinstallateur al reeds is langs geweest. De installateur heeft geen onderzoek gedaan maar wel zaken aan de verwarming aangepast. Wat er precies is aangepast is mij niet bekend. De huidige bewoner geeft wel aan te stoken voor de mussen wat overeenkomt met het onderzoeksresultaat van NUON waaruit is gebleken dat de inregeling van de verwarming ondeugdelijk is.

Ik heb van deze hele zaak ontzettend veel documentatie beschikbaar en na de zoveelste verlenging van de betaaltermijn bij NUON heb ik besloten de betaling in 24 termijn af te handelen, echter de beheerder MVGM heeft aangegeven dat ondanks het onderzoeksresultaat de gemaakte kosten op geen enkele wijze te willen compenseren.

Onlangs heb een naheffing ontvangen van MVGM , het betreft servicekosten uit 2016. Een naheffing die is ontstaan, omdat de gemaakte kosten het maandelijkse tarief schijnbaar zijn overstegen. Ik heb toen voorgesteld dat ik het tenminste een geste zou vinden als ze dit bedrag zouden willen kwijtschelden. Het gaat hier om een schamele 50 euro, een bedrag wat dus in geen verhouding staat tot de 2200,00 euro die openstaat bij de Nuon.
Echter ik vind het feit dat compensatie uitblijft zo onbevredigend dat ik niet voornemens ben om ook nog een cent extra aan MVGM te betalen. Ik ben een loyale op tijd betalende huurder geweest.
MVGM heeft als reactie op dit verzoek aangegeven met kwijtschelding akkoord te gaan als ik instem met finale kwijtschelding van eerder zaken - de foutieve inregeling en de rekening van 2200 euro dus. Dit zit mij niet lekker, het is wel erg makkelijk onderhandelen zo. Ik zou graag willen weten of jullie in deze situatie iets voor mij kunnen betekenen. Komen er vaker zaken als dit naar voren, kan ik op een of andere manier toch compensatie krijgen zonder een rechtszaak te hoeven starten?
Verder betwijfel ik of het voorstellen van zo’n finale kwijtschelding wel 'mag' bij een bedrag wat niet in verhouding staat tot de door mij geleden schade

Ik hoor graag van jullie!

Speedy123

Re: Naheffing Nuon na verkeerde meterstanden

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Ik begrijp niet hoe het kan dat pas na drie jaar een naheffing gestuurd werd? Normaliter moet je elk jaar zelf je meterstanden invullen en dan krijg je een afrekening op je daadwerkelijke verbruik. Het lijkt erop dat elk jaar de standen geschat zijn in plaats van opgemeten?

Lady1234

Re: Naheffing Nuon na verkeerde meterstanden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wonderlijk verhaal van die drie en zeven radiatoren. Blijkbaar hebt u zelf elk jaar de standen doorgegeven en kreeg u steeds geld terug en werd ook nog het voorschot naar beneden bijgesteld? En wat betaalde u dan uiteindelijk per maand?

U hebt nooit de standen op de afrekening gecontroleerd met de meter?

Gesloten