| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Notariskosten vermijden
Notariskosten vermijden
Mijn vader is onlangs overleden. Hij heefd geen erfenis laten maken blijkt na onderzoek bij het centrale testamenten register.
(heb ik zwart op wit)
Mijn broer en ik zijn de enige kinderen die hij heefd.
Dit kan ik aantonen door middel van het trouwboekje.
Heb ik nu ook nog een bewijs van erfgenaam nodig als ik de bank op mijn naam wil laten zetten?
Veel laat hij ons niet achter dus ik probeer niet te veel uit te geven.
(met quit ben ik al blij.)
Weigeren was geen optie omdat ze dan bij mijn zoontje komen, gezien hij geen schulden achterliet zal hij dan accepteren en zijn we alsnog aan de beurt.
(heb ik zwart op wit)
Mijn broer en ik zijn de enige kinderen die hij heefd.
Dit kan ik aantonen door middel van het trouwboekje.
Heb ik nu ook nog een bewijs van erfgenaam nodig als ik de bank op mijn naam wil laten zetten?
Veel laat hij ons niet achter dus ik probeer niet te veel uit te geven.
(met quit ben ik al blij.)
Weigeren was geen optie omdat ze dan bij mijn zoontje komen, gezien hij geen schulden achterliet zal hij dan accepteren en zijn we alsnog aan de beurt.
Re: Notariskosten vermijden
Je zult toch naar de notaris moeten om een verklaring te krijgen dat jullie de rechtmatige erfgenamen zijn, en er moet iemand worden aangewezen (bv. een van jullie) om de erfenis af te handelen en te verdelen.
Dat jullie de enige kinderen zijn die in het trouwboekje staan, betekent ook niet dat jullie zijn enige kinderen zijn, of dat jullie de erfgenamen zijn. Daarmee bewijs je dus niets. De bank zal daar in de regel dus niet mee akkoord gaan. Soms, als er maar een heel klein bedrag op de rekening staat, kun je ook het een en ander met de bank regelen zonder notariele papieren, maar dat zul je met zijn bank moeten overleggen.
Dat jullie de enige kinderen zijn die in het trouwboekje staan, betekent ook niet dat jullie zijn enige kinderen zijn, of dat jullie de erfgenamen zijn. Daarmee bewijs je dus niets. De bank zal daar in de regel dus niet mee akkoord gaan. Soms, als er maar een heel klein bedrag op de rekening staat, kun je ook het een en ander met de bank regelen zonder notariele papieren, maar dat zul je met zijn bank moeten overleggen.
Re: Notariskosten vermijden
Met het trouwboekje toon je alleen maar aan dat jij en je broer geboren zijn uit het huwelijk tussen je vader en moeder. Trouwboekjes zijn echter niet altijd even goed bijgehouden en een kind kan ook verwekt worden buiten huwelijk (samenwoners, buitenechtelijk kind). Er kan dus nog ergens een erfgenaam rondlopen (komt vaker voor dan je denkt).
In principe is er dan een verklaring van erfrecht nodig. Het is niet noodzakelijk om iemand aan te wijzen die de nalatenschap afwikkelt. Dat kun je ook met z'n tweeen doen. Nadeel is dan wel dat je ook steeds met z'n tweeen naar de bank moet en alles samen moet tekenen. Praktische oplossing is vaak om over en weer een volmacht te verlenen zodat je het ook zelfstandig kunt regelen.
Maar neem eerst eens contact op met de bank om naar hun standpunt te vragen, gelet op de lage erfenis.
In principe is er dan een verklaring van erfrecht nodig. Het is niet noodzakelijk om iemand aan te wijzen die de nalatenschap afwikkelt. Dat kun je ook met z'n tweeen doen. Nadeel is dan wel dat je ook steeds met z'n tweeen naar de bank moet en alles samen moet tekenen. Praktische oplossing is vaak om over en weer een volmacht te verlenen zodat je het ook zelfstandig kunt regelen.
Maar neem eerst eens contact op met de bank om naar hun standpunt te vragen, gelet op de lage erfenis.