LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opgelicht door nep-Microsoftmedewerker

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
miekes17
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 okt 2017 13:54

Opgelicht door nep-Microsoftmedewerker

Ongelezen bericht door miekes17 »

Dinsdag 24 oktober jl,is mij 900,00 euro afhandig gemaakt door mensen die zeiden van Microsoft te zijn.
Denk een bekend verhaal, na eerst een uur lang via mijn huistelefoon te hebben ingepraat op mij en via mijn laptop "allerlei" bewijzen te hebben laten zien dat er echt een groot probleem was met mijn laptop etc. heb ik gedaan wat men mij vroeg en ben ik I tune kaarten gaan kopen.
Op mijn ING rekening en dat heb ik ook zelf gezien.....was 900,00 euro bij geschreven om de kaarten te bekostigen.
Nu blijkt dat het ING scherm dat ik heb gezien vals was.Ik ben dus bedrogen.
Ik moest de codes van de kaarten door geven en dat heb ik ook gedaan.(Gelukkig heb ik wel,toen ik eenmaal door had hoe en wat een foto kunnen maken van dit scherm) maar om een lang verhaal kort te houden.Mijn geld is weg.
Ik heb Donderdag aangifte gedaan bij de politie en ben met dat verbaal naar een ING vestiging gegaan bij mij in de buurt.Ik werd bijzonder aardig geholpen en op mijn opmerking dat ik me zo dom voelde dat dit gebeurt was, antwoorden de medewerkster dat dit meer voorkwam, dat mensen op deze manier,dus door middel van I tune kaarten,opgelicht waren.
Ik zou binnen 48 uur gebeld worden door een speciale afdeling,maar waarschijnlijk al de zelfde dag.
Een beetje opgelucht ben ik weggegaan....misschien dat de ING mij weer een beetje op weg konden helpen financieel. Ik leef nl van een uitkering en heb verder geen reserves om dit op te vangen.
Toen ik afgelopen Zaterdag nog niets had gehoord ben ik zelf gaan bellen met ING .Een medewerker stond mij te woord,heeft 2 keer een kort overleg gehad met een andere collega en mij is meegedeeld dat er geen sprake is van Fraude en dat ING niets voor mij kan betekenen.Mijn argumenten hadden geen zin,......eigenlijk dus eigen schuld enz.
Ik heb het verhaal ingekort,maar ik hoop dat de strekking duidelijk is.ING laat het in deze afweten.Er is zelfs nog 7,50 van mijn rekening geschreven voor en vervangende pas.
Staat ING in zijn gelijk ?????
Laatst gewijzigd door Radar op 01 nov 2017 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze de lading beter dekt

NeoDutchio
Berichten: 12336
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Opgelicht door nep-Microsoftmedewerker

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De ING is geen partij in deze zaak. Een fraudeur heeft u geld afhandig gemaakt, ING niet. Heel vervelend voor u, maar ING is nergens tot verplicht.
Overigens is de truc van de Microsoft medewerker al vaak besproken in de media, maar ook in dit geval weer tegen dovemansoren. Als u geen problemen heeft/had met uw computer, hoe kan het dan dat Microsoft u gebeld heeft? Hoe weet Microsoft overigens dat u een gebruiker bent van hun systeem? En hoe komen ze aan uw telefoonnummer?
Het klinkt heel hard, maar het is inderdaad uw eigen verantwoordelijkheid. Een troost, het komt nog vaker voor.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Opgelicht door nep-Microsoftmedewerker

Ongelezen bericht door Brahms »

miekes17 schreef:Dinsdag 24 oktober jl,is mij 900,00 euro afhandig gemaakt door mensen die zeiden van Microsoft te zijn.
Denk een bekend verhaal, na eerst een uur lang via mijn huistelefoon te hebben ingepraat op mij en via mijn laptop "allerlei" bewijzen te hebben laten zien dat er echt een groot probleem was met mijn laptop etc. heb ik gedaan wat men mij vroeg en ben ik I tune kaarten gaan kopen.
Op mijn ING rekening en dat heb ik ook zelf gezien.....was 900,00 euro bij geschreven om de kaarten te bekostigen.
Nu blijkt dat het ING scherm dat ik heb gezien vals was.Ik ben dus bedrogen.
Ik moest de codes van de kaarten door geven en dat heb ik ook gedaan.(Gelukkig heb ik wel,toen ik eenmaal door had hoe en wat een foto kunnen maken van dit scherm) maar om een lang verhaal kort te houden.Mijn geld is weg.
Ik heb Donderdag aangifte gedaan bij de politie en ben met dat verbaal naar een ING vestiging gegaan bij mij in de buurt.Ik werd bijzonder aardig geholpen en op mijn opmerking dat ik me zo dom voelde dat dit gebeurt was, antwoorden de medewerkster dat dit meer voorkwam, dat mensen op deze manier,dus door middel van I tune kaarten,opgelicht waren.
Ik zou binnen 48 uur gebeld worden door een speciale afdeling,maar waarschijnlijk al de zelfde dag.
Een beetje opgelucht ben ik weggegaan....misschien dat de ING mij weer een beetje op weg konden helpen financieel. Ik leef nl van een uitkering en heb verder geen reserves om dit op te vangen.
Toen ik afgelopen Zaterdag nog niets had gehoord ben ik zelf gaan bellen met ING .Een medewerker stond mij te woord,heeft 2 keer een kort overleg gehad met een andere collega en mij is meegedeeld dat er geen sprake is van Fraude en dat ING niets voor mij kan betekenen.Mijn argumenten hadden geen zin,......eigenlijk dus eigen schuld enz.
Ik heb het verhaal ingekort,maar ik hoop dat de strekking duidelijk is.ING laat het in deze afweten.Er is zelfs nog 7,50 van mijn rekening geschreven voor en vervangende pas.
Staat ING in zijn gelijk ?????
Het antwoord is kort, Ja ING staat in haar gelijk. Kan (helaas) geen enkele reden bedenken waarom ING je zou moeten compenseren voor je bijzonder domme handelen. ING heeft hier namelijk niets mee te maken, slechts haar naam wordt gebruikt, had ook een andere banknaam kunnen zijn, als je die had doorgegeven.....
Dit is gewoon een zeer bekende vorm van oplichting waar ongelofelijk veel voor gewaarschuwd wordt.

miekes17
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 okt 2017 13:54

Re: Opgelicht door nep-Microsoftmedewerker

Ongelezen bericht door miekes17 »

NeoDutchio schreef:De ING is geen partij in deze zaak. Een fraudeur heeft u geld afhandig gemaakt, ING niet. Heel vervelend voor u, maar ING is nergens tot verplicht.
Overigens is de truc van de Microsoft medewerker al vaak besproken in de media, maar ook in dit geval weer tegen dovemansoren. Als u geen problemen heeft/had met uw computer, hoe kan het dan dat Microsoft u gebeld heeft? Hoe weet Microsoft overigens dat u een gebruiker bent van hun systeem? En hoe komen ze aan uw telefoonnummer?
Het klinkt heel hard, maar het is inderdaad uw eigen verantwoordelijkheid. Een troost, het komt nog vaker voor.
Bedankt voor deze vriendelijke en wijze woorden......

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Opgelicht door nep-Microsoftmedewerker

Ongelezen bericht door vroem »

een microsoft medewerker die aanstuurt op kopen van I tunes kaarten??? :shock: :shock:

Verwijderd

Re: Opgelicht door nep-Microsoftmedewerker

Ongelezen bericht door Verwijderd »

https://www.plusonline.nl/belastingen/b ... e-phishing

Klanten die via phishing worden opgelicht, draaien voor de schade op als de bank voldoende heeft gewaarschuwd voor deze vorm van internetcriminaliteit.

Dat blijkt uit een recente bindende uitspraak van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening van het Kifid. In deze zaak had de partner van de bankklant een phishing e-mail ontvangen, een mail die lijkt op een mail van de bank. Het bericht vroeg om de bankgegevens, die zij daarop gaf. Twee dagen later werd zij gebeld door iemand die zich voordeed als een medewerker van de Rabobank. De vrouw gaf desgevraagd niet alleen de beveiligingsgegevens van haar eigen rekening, maar ook de gegevens van haar partners rekening. Internetfraude komt steeds vaker voor. Daarom is voorzichtigheid geboden.


Me dunkt dat de banken de afgelopen jaren voldoende hebben gedaan om mensen bewust te maken van deze vormen van oplichting, getuige alleen al deze inmiddels overbekende campagne van 3 jaar geleden:

https://www.youtube.com/watch?v=0Nn3y1hwcng

Dus helaas. U vist achter het net. ING staat in haar recht.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Opgelicht door nep-Microsoftmedewerker

Ongelezen bericht door mahadma »

Op onze (geheime huislijn) op één dag 3 x gebeld door "zogenaamde microsoft medewerkers", wel 2 verschillende, na een eerst 'gesprek' van 30 seconden en neerleggen, een tweede keer waarbij ik niet opnam nog een derde poging geweest, ik heb ze direct beschuldig dat ze "scammers, fake. liers enz" waren werd de lijn na 1 minuut door hun kant verbroken en tot op heden geen last meer gehad. Ze wisten halstarrig vol te houden dat ze echt van microsoft waren ............

Je moet toch minimaal onder een steen wonen als je niets gehoord hebt over de microsoft nep telefoontjes. Hoeveel aandacht is hiervoor al niet geweest.
Laatst gewijzigd door mahadma op 30 okt 2017 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

miekes17
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 okt 2017 13:54

Re: Opgelicht door nep-Microsoftmedewerker

Ongelezen bericht door miekes17 »

Ik snap dat ik een domme fout heb gemaakt,daar ben ik al genoeg voor gestraft.Ik vraag niet om hier nog eens dom genoemd te worden.
Waarom is dat nodig?????? Zulke kwetsende dingen tegen iemand te zeggen.

En hoezo heb ik onder een steen gewoond.Bijzonder onaardig allemaal en niet nodig.Ik heb jullie niets aangedaan dus hou de gemene opmerkingen voor je aub.

Moneyman
Berichten: 30203
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opgelicht door nep-Microsoftmedewerker

Ongelezen bericht door Moneyman »

Gelukkig heb je ook nog antwoord gekregen op je vraag of de ING in haar gelijk staat. Ja dus: zij hebben niets fout gedaan, de verantwoordelijkheid ligt volledig bij jou. Vervelend, maar waar. Deze schade zul je helaas gewoon voor eigen rekening moeten nemen.

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Opgelicht door nep-Microsoftmedewerker

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Hoi Miekes17,

je moet die opmerkingen niet persoonlijk nemen. Die zijn niet op jouw gericht maar worden in het algemeen geplaatst.
Met 'je moet wel onder een steen geleeft hebben' bedoelt men hier dus niet 'Jij moet wel...'

En ja, dat het niet slim was zul je zelf inmiddels ook goed inzien. Door het dan op een forum te zetten waar dit al -tig keer aan de orde geweest is kun je dat soort reacties verwachten. De meeste reageerders hier zijn behoorlijk wijs wat betreft onrecht en oplichting op internet, en dit is een van de klassieke waarover je inderdaad verbaast kunt zijn dat mensen hier nog niet van gehoord hebben.

Dus helaas voor jou inderdaad een dure wijze les, en de tip om het niet persoonlijk te nemen. Niemand hier weet ook wie je bent, dus men heeft het hooguit tegen een schermnaampje.

stofzuigertje

Re: Opgelicht door nep-Microsoftmedewerker

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik hoorde de persoon nauwelijks veel geleuter op de achtergrond en Engels is niet mijn dagelijkse taal...

Verder spraken ze te snel en vroeg om herhalen en rustiger.
Dit soort fraude Microsoft met Apple kaart betalingen voor mij als Linux gebruiker?

Ja, ik was bepaald niet nuchter, fles half vol of leeg?
Ging mee in gesprek en vroeg wat I tune was.... nieuwe muzieksoort of zo?
Als achterlijke digibeet vragen stellen en de familie die mee luisterde wegens de luid spreek functie , want naast hun achtergrond geluid kreeg ik die ook...
Moet nog steeds terug gebeld worden....

Nevyn
Berichten: 1293
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Opgelicht door nep-Microsoftmedewerker

Ongelezen bericht door Nevyn »

Heb ze de laatste tijd ook geregeld aan de telefoon, vraag ze in het Engels waarom ze mijn geld willen stelen, verbinding is dag gelijk van hun kant verbroken. :D

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Opgelicht door nep-Microsoftmedewerker

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Kwalijke zaak. Erg treurig om te lezen. Helaas dat het u moest overkomen.
Zoals de rest al heeft aangegeven is het echter niet aan ING te wijten dat u bent opgelicht.
stofzuigertje schreef:Ja, ik was bepaald niet nuchter, fles half vol of leeg?
Ging mee in gesprek en vroeg wat I tune was.... nieuwe muzieksoort of zo?
Als achterlijke digibeet vragen stellen en de familie die mee luisterde wegens de luid spreek functie , want naast hun achtergrond geluid kreeg ik die ook...
Stofzuigertje, verander nooit.

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Opgelicht door nep-Microsoftmedewerker

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Hoewel ik ze persoonlijk al lange tijd niet meer aan de lijn gehad heb zag ik er wel altijd de humor van in. Ik hoorde het dan even aan, vertelde in slecht engels dat ik de techneut van het gezin aan de lijn gaf en liet mijn zoontje van 5 vervolgens zijn engels oefenen. Een keer heeft die het bijna 10 minuten volgehouden om alles over Dora the explorer te vertellen.

Windows explorer sir..
Nee DORA
windows..are you behind computer?
Nee, niet op de computer, op cartoon network. Dora the explorer.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Opgelicht door nep-Microsoftmedewerker

Ongelezen bericht door thecure »

vroem schreef:een microsoft medewerker die aanstuurt op kopen van I tunes kaarten??? :shock: :shock:
ja daar had toch wel een flinke bel moeten gaan rinkelen. Microsoft versus Apple???

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Opgelicht door nep-Microsoftmedewerker

Ongelezen bericht door sylvesterb »

miekes17 schreef:Ik snap dat ik een domme fout heb gemaakt,daar ben ik al genoeg voor gestraft.Ik vraag niet om hier nog eens dom genoemd te worden.
Waarom is dat nodig?????? Zulke kwetsende dingen tegen iemand te zeggen.

En hoezo heb ik onder een steen gewoond.Bijzonder onaardig allemaal en niet nodig.Ik heb jullie niets aangedaan dus hou de gemene opmerkingen voor je aub.
U heeft een domme fout gemaakt en weinig mensen hier zullen die fout maken, maar duizenden mensen gingen u voor. Echter niet iedereen is zo naïef om daarna de ING te beschuldigingen dat ze het laten afweten om u tegemoet te komen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Opgelicht door nep-Microsoftmedewerker

Ongelezen bericht door Julie4444 »

thecure schreef:
vroem schreef:een microsoft medewerker die aanstuurt op kopen van I tunes kaarten??? :shock: :shock:
ja daar had toch wel een flinke bel moeten gaan rinkelen. Microsoft versus Apple???
Echt bizar dat mensen daar intrappen. :shock:

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Opgelicht door nep-Microsoftmedewerker

Ongelezen bericht door Brahms »

Ik zou ze niet graag de kost geven welke niet weten dat Microsoft en Apple verschillende bedrijfjes zijn......
Dus zo heel erg kijk ik er ook weer niet van op.

Waar ik wel van opkijk is de topictitel, waarin ING zeer onterecht aan de schandpaal genageld wordt.
Misschien tijd voor de topicstarter miekes17 om dat even te rectificeren.

Mucha

Re: Opgelicht door nep-Microsoftmedewerker

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Opgelicht door nep-Microsoftmedewerker

Ongelezen bericht door sjohie »

miekes17 schreef:Ik snap dat ik een domme fout heb gemaakt,daar ben ik al genoeg voor gestraft.Ik vraag niet om hier nog eens dom genoemd te worden.
Waarom is dat nodig?????? Zulke kwetsende dingen tegen iemand te zeggen.

En hoezo heb ik onder een steen gewoond.Bijzonder onaardig allemaal en niet nodig.Ik heb jullie niets aangedaan dus hou de gemene opmerkingen voor je aub.
De vrij straffe bewoording van sommige users kan inderdaad als iets te bruut/recht-voor-z'n-raap overkomen, en sowieso vindt niemand het leuk om op iets gewezen te worden wat ze zelf niet zo handig gedaan hebben. Da's niet meer dan menselijk vind ik persoonlijk. Dat is wat ik maar even het "gevoel" deel van het verhaal noem.

Wat betreft de opmerking "onder een steen geleefd" dat slaat vermoedelijk op de "hang op, klik weg, bel uw bank" campagne, en de aandacht die dit in kranten op tv bij Radar en Kassa heeft gehad. Het feit dat je dit desondanks is overkomen, en dat er een vervolg op die campagne komt, maakt dan wel weer duidelijk dat dit nog geen gelopen race is helaas.

De banken hebben eerder aangegeven om iets minder coulant te zijn, immers als zij alles vergoedden, dan is er voor de consument geen prikkel om hun eigen gedrag aan te passen. Dat zomaar doen zou wel erg klantonvriendelijk zijn, daarom hebben ze oa die campagne mede gefinancierd, en besteden ze er ook regelmatig aandacht aan in nieuwsbrieven etc. Dit is in overleg geweest met consumentenorganisaties, en zoals je hierboven kan lezen, de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening van het Kifid heeft al naar dit soort zaken gekeken, en de banken (deels) in het gelijk gesteld.

Dus het antwoord op je vraag of de ING gelijk heeft is kort door de bocht "ja", het is uiteindelijk jouw keuze geweest om die itunes kaarten te kopen, de ING kan aan zo'n transactie, die veel mensen dagelijks doen, bijvoorbeeld niet meteen zien dat het deze ene keer fraude was bijvoorbeeld.

Ik zou sowieso aangifte doen bij de politie, en daarmee evt naar de gemeente gaan, misschien dat zij kunnen bemiddelen tussen jou en de ING over iets van gespreid betalen?

Gesloten