Stap zelf naar de rechter
Pensioengerechtigden kunnen zelf naar de kantonrechter stappen om uit te zoeken of het bedrijfsleven en de overheid in de jaren negentig mogelijk een ""greep uit de kas"" van het pensioenfonds hebben gedaan.
Het gaat hierbij over een bedrag dat onbekend is, maar waarschijnlijk in de honderden miljarden loop.
Wij worden al jaren gekort en de jeugd die nu betaalt haalt misschien de totale premie niet.
Mijn pensioenfonds stond toen op 145% en werd afgeroomd.
Nu staan wij op 104% laat nu de regering nu wat doen.
Het belangrijkste is dat de maatregel van toen boven water komt!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Pensioengelden roof door toenmalige regering
Re: Pensioengelden roof door toenmalige regering
Als je doelt op de "greep uit de kas" die de overheid in de jaren 80 deed bij het ABP, dan kan je dat allemaal gewoon opzoeken, dat is openbare informatie, en niks geheims aan. Is gewoon via door de 2e kamer goedgekeurde wetgeving gedaan. Maar goed, daarmee is de VUT gefinancierd, ga je dat geld bij al die mensen dan terughalen?Wimpeye schreef:Stap zelf naar de rechter
Pensioengerechtigden kunnen zelf naar de kantonrechter stappen om uit te zoeken of het bedrijfsleven en de overheid in de jaren negentig mogelijk een ""greep uit de kas"" van het pensioenfonds hebben gedaan.
Het gaat hierbij over een bedrag dat onbekend is, maar waarschijnlijk in de honderden miljarden loop.
Wij worden al jaren gekort en de jeugd die nu betaalt haalt misschien de totale premie niet.
Mijn pensioenfonds stond toen op 145% en werd afgeroomd.
Nu staan wij op 104% laat nu de regering nu wat doen.
Het belangrijkste is dat de maatregel van toen boven water komt!
Als Jetta Klijnsma zegt dat een onderzoek te veel tijd en geld kost,en als Marjan Sterk zegt dat het geld niet meer te achterhalen is, oke.
Er is niet alleen een greep in de kas gedaan bij het ABP maar ook bij andere pensioenfondsen.
Het geld komt er niet vrij mee ,wel zou deze regering een duitje extra in het zakje kunnen doen, om te voorkomen dat bestaande en toekomstige pensioenen op pijl blijven.
Er is niet alleen een greep in de kas gedaan bij het ABP maar ook bij andere pensioenfondsen.
Het geld komt er niet vrij mee ,wel zou deze regering een duitje extra in het zakje kunnen doen, om te voorkomen dat bestaande en toekomstige pensioenen op pijl blijven.
Enig idee wie dat duitje moet ophoesten? Ik beheer mijn geld liever zelf dan als het via een extra belasting voor mij wordt gedaan.Wimpeye schreef:wel zou deze regering een duitje extra in het zakje kunnen doen,
Welke pensioenfondsen zijn dat dan? Het enige waar de overheid direct geld uit kon halen was het ABP, wat staatseigendom was, totdat ook dat verzelfstandigd is. De rest waren, en zijn, zelfstandig, als de politiek daar geld uit heeft gehaald, moet dat via te achterhalen wetgeving zijn geweest lijkt me?Wimpeye schreef:Als Jetta Klijnsma zegt dat een onderzoek te veel tijd en geld kost,en als Marjan Sterk zegt dat het geld niet meer te achterhalen is, oke.
Bij mijn werkgever werd in die tijd ,door de directie een balletje opgegooid ,dat de pensioengelden afgeroomd zouden worden.De ondernemingsraad stelde toen voor omdat het geld gedeeltelijk ook inleg was van de werknemers,ik dacht ong 6 procent.
Als de regeling zou worden toegepast moest het gedeelte van de werknemers ook terug betaald worden.
omdat dit niet de bedoeling was van de regeling ,weet ik niet of het ooit zo ver is gekomen.
Zou het dan alleen bij overheidspensioenfondsen zijn toegepast.
Als de regeling zou worden toegepast moest het gedeelte van de werknemers ook terug betaald worden.
omdat dit niet de bedoeling was van de regeling ,weet ik niet of het ooit zo ver is gekomen.
Er was 1 overheidsfonds, en dat is wat nu het zelfstandige ABP is. Bij mijn weten is dat nu nog steeds het enige pensioenfonds voor ambtenaren en leraren. Overheidspensioenfondsen, als in meervoud zoals je schrijft, zijn er dus nooit geweest. Uit het ABP is ooit door de overheid, ruim voor de privatisering van 1996, geld gehaald om de VUT regeling te financieren. Dat is bekend, en via wetgeving gedaan. Niks geheims aan, en toentertijd vonden genoeg mensen dat blijkbaar een goed idee, anders was die wetgeving niet door de 1e en 2e kamer gekomen.Wimpeye schreef:Bij mijn werkgever werd in die tijd ,door de directie een balletje opgegooid ,dat de pensioengelden afgeroomd zouden worden.De ondernemingsraad stelde toen voor omdat het geld gedeeltelijk ook inleg was van de werknemers,ik dacht ong 6 procent.
Wat individuele werkgevers ism een OR bedenken met hun pensioenfonds, zoals jij schetst, is hun aangelegenheid, binnen een aantal wettelijke kaders. Er zijn zeker bedrijven waar ook VUT achtige constructies uit die pot zijn gefinancierd, maar daar heeft de overheid geen directe stem in. Misschien kan een fiscaal jurist uitzoeken welke wetten en bepalingen er de laatste ~20 jaar allemaal zijn geweest op dit vlak, maar dat is volgens mij geen sinecure.