LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pgb en bewindvoering

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Longwei2012

Pgb en bewindvoering

Ongelezen bericht door Longwei2012 »

Mijn zoon ontvangt momenteel ZIN vanuit jeugdwet, omdat het aanbod met ZIN niet toereikend is voor de benodigde zorg wil ik dit graag om laten zetten naar PGB.
Met PGB kunnen we namelijk wel gebruik maken van zorg die met ZIN niet verkrijgbaar is.
Nu krijg ik echter te horen dat dat niet mogelijk is omdat ik bewindvoering geniet. Mensen onder bewindvoering mogen geen gebruik van PGB maken. Bewindvoerder heeft geen bezwaar het PGB te beheren.

Wat kan ik doen?

puma73

Re: Pgb en bewindvoering

Ongelezen bericht door puma73 »

Longwei2012 schreef:Mijn zoon ontvangt momenteel ZIN vanuit jeugdwet, omdat het aanbod met ZIN niet toereikend is voor de benodigde zorg wil ik dit graag om laten zetten naar PGB.
Met PGB kunnen we namelijk wel gebruik maken van zorg die met ZIN niet verkrijgbaar is.
Nu krijg ik echter te horen dat dat niet mogelijk is omdat ik bewindvoering geniet. Mensen onder bewindvoering mogen geen gebruik van PGB maken. Bewindvoerder heeft geen bezwaar het PGB te beheren.

Wat kan ik doen?
Wie heeft u dit wijsgemaakt? Onder bewind kunt u gewoon van een PGB gebruik maken. Een kennis van mij zit onder bewind en heeft gewoon een PGB.

Indien dit in de beschikking staat onmiddellijk bezwaar aantekenen.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Longwei2012 schreef:........... Mensen onder bewindvoering mogen geen gebruik van PGB maken. Bewindvoerder heeft geen bezwaar het PGB te beheren.
Een bewindvoerder kan wel degelijk een PGB aanvragen voor zijn cliënten en mensen onder bewind kunnen en mogen gebruik van een PGB maken.
Dit klinkt tegenstrijdig : bewindvoerder kan het niet aanvragen , omdat zijn cliënten er geen gebruik van mogen maken maar wel beheren? :oops:
Wie moet het aanvragen dan ??

Longwei2012

We hebben een een gezinsbeleider van jeugd & gezinsbegeleiders en ontvangen ZIN met hartekamp groep als verwijzer. Deze hebben me te kennen gegeven dat ze als regel stellen dat mensen onder bewind geen PGB voor hun kind mogen aanvragen. (Dat bewindvoerder het verzoek indient maakt geen verschil)
Ook afdeling jeugdzorg van de gemeente hanteert deze regel, begreep ik vanmiddag toen ik die belde om te vragen waar ik terrecht kan voor het omzetten van ZIN naar PGB.

Longwei2012

puma73 schreef: Indien dit in de beschikking staat onmiddellijk bezwaar aantekenen.
Toen ik eerder de beschikking nodig had werd er moeilijk gedaan mij inzage te geven. Toen ik eenmaal de code had om het bestand te openen snapte ik het nog niet. Heb ik gewoon het recht deze beschikking in te zien en uitleg te vragen?

Gesloten