en9.3 PostNL kan de persoonsgegevens eveneens gebruiken met het oog op werving voor commerciële en charitatieve doeleinden van haarzelf of derden. Daarvoor kunnen de gegevens ook aan derden ter beschikking worden gesteld. Indien de Postbushouder daar geen prijs op stelt, kan hij bezwaar maken bij PostNL Business Service, postbus 19100, 2500 CC ‘s-Gravenhage. De Postbushouder dient hierbij (bedrijfs-)naam, adres, postcode en plaatsnaam te vermelden.
Wat ik wil voorkomen is dat PostNL het recht heeft om ongevraagd mijn persoonsgegevens te verstrekken commerciele instanties. (Zo wil ik bijvoorbeeld niet in De Telefoongids komen.) Uiteraard kan ik eerst de postbus bestellen en dan bezwaar maken, maar misschien heeft PostNL in die tussentijd al de persoonsgegevens verkocht aan commerciele instanties. Maar volgens een chat met een PostNL medewerker dien ik toch eerst de postbus te bestellen, waarmee ik dus risico loop.9.4 Naast de in artikel 9.2 en 9.3 van deze Algemene Voorwaarden bedoelde gevallen heeft PostNL het recht aan een derde op verzoek gegevens te verstrekken omtrent naam, adres, woonplaats/vestigingsplaats of Postbusnummer van de Postbushouder. PostNL zal slechts tot een dergelijke verstrekking overgaan indien de derde daarbij een direct en rechtmatig belang heeft, tenzij het belang van de Postbushouder (niet zijnde een rechtspersoon, personenvennootschap of maatschap) en in het bijzonder het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer prevaleert. De Postbushouder(niet zijnde een rechtspersoon, personenvennootschap, of maatschap) heeft het recht verzet aan te tekenen bij PostNL Business Service, postbus 19100, 2500 CC ‘s-Gravenhage tegen verstrekking als in dit artikellid bedoeld, indien aannemelijk is dat verstrekking van hem betreffende gegevens inbreuk maakt op zijn persoonlijke levenssfeer in verband met bijzondere persoonlijke omstandigheden.
Klopt mijn constatering, gegeven de bovenstaande artikelen?
Het is mij ook niet helemaal helder hoe ik de voorwaarden precies moet interpreteren. In 9.3 wordt namelijk gezegd dat PostNL wél het recht heeft om ongevraagd mijn persoonsgegevens te verkopen, tenzij ik expliciet bezwaar maak. In 9.4 staat echter dat het PostNL het verstrekken alleen doet indien er sprake is van een "direct en rechtmatig belang". Wat is een "direct en rechtmatig belang"?
Maar artikel 9.4 wordt wel voorafgegaan met het woord "naast". Het is me niet geheel duidelijk hoe ik het woord "naast" moet interpreteren in deze context. Wordt er daarmee bedoeld dat onafhankelijk van artikel 9.3, hetgeen van artikel 9.4 ook mag gelden? Of wordt er bedoeld dat artikel 9.3 niet los gezien mag worden van artikel 9.4?
PostNL - Algemene Voorwaarden Postbussen