LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Regels van Koninklijke Marechaussee

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Sterk1985

Regels van Koninklijke Marechaussee

Ongelezen bericht door Sterk1985 »

Hallo forum gebruikers,

Als loodsmedeweker van een erkende luchtvracht expediteur vroeg ik me af of er ook andere mensen zijn die zich storen aan de regels die de Koninklijke Marechaussee ( of KMar) opgesteld heeft. De regels zijn naar mijn inziens niet haalbaar. De volgende regels gelden voor de leveranciers van goederen, die niet bekend staan als bekende vervoerder of als erkende luchtvracht agent:
- Alle goederen moeten worden gecontroleerd op bommen of andere dingen die mensen het leven zuur maken.
- Alle mensen die de goederen aanlveren moeten zich inschrijven met kenteken, naam,bedrijfsnaam, indentiteitsbewijs.
- Mag alleen onder supervisie laden en/of lossen.
De meeste bedrijven zijn geen bekende vervoerde en/of Erkende luchtvracht agent. Dit zoud dus inhouden dat de loodsmedewerkes 90% van alle goederen zouden moeten controleren! Aangezien het merendeel van de erkende luchtvrachtagenten en bekende vervoerders geen mechanische of andere onderzoek methoden hebben om goederen te onderzoeken moet dit allemaal handmatig gebeuren. Het feit dat de loodsmedewerker geen of nauwelijks kennis hebben van explosieven (althans het wordt niet gevraagd op je sollicitatie formulier) lijkt mij dit weinig nut hebben.
Wanneer de goederen dan uiteindelijk zijn gecheckt volgt de vraag of de meneer of mevrouw die de goederen heeft gebracht of hij/zij zich wil in schrijven. 5 van de 10 heeft zijn indentiteitsbewijs of rijbewijs niet bij zich. De andere vinden het niet noodzakelijk om zijn/haar identiteitsnummer op te geven aangezien je daar mee zou kunnen frauderen. Daar hebben ze natuurlijk ook gelijk in maar het is door de KMar wel verplicht gestelt in een wettelijke verordering.
Dit zijn eigenlijk de 2 regels waar ik het meest ergenis aan beleef. Ten eerste om dat het inschrijven vaak als "gezeik"en "waarom moet ik me hier wel inschrijven en .... niet ??" Het controleren gebeurd eigenlijk ook te weinig aangezien er teveel tijd in gaat zitten. Tijd die je wel beter kan gebruiken.

Zijn er mensen die hier wat aan of op te merken laat het maar horen.

kweenie

Re: Regels van Koninklijke Marechaussee

Ongelezen bericht door kweenie »

Legitimatie zou vrij simpel op te lossen zijn. Gweoon strikt hanteren, anders ga je maar terug. Als je dat een tijdje doet, dan wennen de mensen er snel genoeg aan. Ik heb eens ergens gewerkt waar gasten zich ook altijd met paspoort of ID moesten legitimeren. Dat is even wat gedoe, maar omdat er strikt naar gehandeld werd, had bijna iedereen gewoon zijn legitimatiebewijs bij zich. Wie dat niet had, had pech. Dus dit is in elk geval zeker niet onhaalbaar.

En ik denk dat een medewerker ook, door regelmatige bijscholing of andere bijeenkomsten, een beetje een beeld kan vormen van wat er schadelijk lijkt en wat niet. Bij twijfel kan er dan verder worden gespeurd door mensen met meer kennis. En hoe intensief dat controleren gaat, tsja, een vluchtige blik en even ergens onder kijken geeft waarschijnlijk vaak al een indicatie of het verdacht is of niet.

Sterk1985

Re: Regels van Koninklijke Marechaussee

Ongelezen bericht door Sterk1985 »

Oke dus je kunt iemand wel om zijn legitiematie vragen als bedrijf? Had ergens gehoord dat je dat niet aan iedereen hoefde te laten zien. Alleen aan een ambtenaar in functie zijnde een agent enzovoorts.
Er gaan ook geruchten dat er fraude met de nummers zou kunnen worden gepleegd.

Gesloten