LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Terugbetaling teveel genoten ziektewetuitkering!!

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
daanendiana
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 sep 2007 21:00

Terugbetaling teveel genoten ziektewetuitkering!!

Ongelezen bericht door daanendiana »

hallo,
wie kan mij raad geven?
IK heb na 96 weken een herziening gehad op mijn uitkering!
toen ik in 2005 te horen kreeg dat mijn dagloon was vastgesteld op 43,- vonden wij dit al aan de hoge kant! Ik heb daarover gebeld en uitleg gevraagd! Toch was dit bedrag ok volgens hun! nu bijna de termijn is verstreken van 104 weken hebben ze het pas herberekend!
Het geeft mij een verschil van ruim 12500,- euro!!!!!!! :shock:
Toch willen ze dat ik dit even terug betaal!Maar op dit moment ben ik mijn aan het zuiveren van andere schulden die mede door het toedoen van het UWV zijn gemaakt! Ik weet dat ik me zelf hiermee `te koop`zet maar ik zie echt geen andere uitweg! :oops: Zelfs met een regeling van 50,- zit ik hier 21 jaar aan vast!
Ik heb geen rechtsbijstand en ben een leek in dit soort zaken!
wie geeft mij raad?
gr daan

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Terugbetaling teveel genoten ziektewetuitkering!!

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste ,

Dit is weer een een kop-in-het zand-steken verhaal.

Je had al door dat het ziekengeld te hoog was vastgesteld, maar laat het toch twee jaar doorlopen ...

12.500/ 2 jaar / 250 dagen per jaar = Euro 25 per dag.
Je ziekengeld was dus ongeveer het dubbele van je salaris. Hier had je echt op moeten reageren.

Praktisch gezien het beste is een betalingsregeling te treffen met het UWV, en ja dat betekent een langdurige periode van afbetalen ..

daanendiana
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 sep 2007 21:00

Re: Terugbetaling teveel genoten ziektewetuitkering!!

Ongelezen bericht door daanendiana »

dit salaris was op het laatst verdiende salaris uit arcbeid berekend en klopte echt volgens hun!!!!! na meerdere malen over en weer contact te hebben gehad!wat ik al eerder aangaf!
Bij de herziening is ineens uitgegaan van een een wao uitkering die ik daar voor ontving.
Waarom die herziening?
Ik vroeg trouwens niet om kritiek maar om raad!
Begrijp mij goed,op dit moment zijn er 4 monden te voeden alleen weet ik niet waarmee!

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Terugbetaling teveel genoten ziektewetuitkering!!

Ongelezen bericht door kiz »

@seagoing racer:
je berekening klopt niet. UWV betaalt netto uit, maar vordert BRUTO terug; d.w.z. ook de afdracht van sociale lasten wordt teruggehaald bij de ontvanger.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Terugbetaling teveel genoten ziektewetuitkering!!

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Kiz,

Ik geloof je best dat de berekening niet helemaal klopt. De essentie is echter dat het hier geen afrondingsverschillen betreft, maar een zeer groot verschil wat gewoon had moeten opvallen.

Beste Daanendiana,

De raad is, zoals eerder gesteld, een afbetalingsregeling te treffen met het UWV. Meer kan je niet verwachten

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Terugbetaling teveel genoten ziektewetuitkering!!

Ongelezen bericht door kiz »

een zeer groot verschil wat gewoon had moeten opvallen.
Daarom is er ook meerdere malen bij UWV gevraagd of het wel klopte... volgens UWV wél dus, en pas twee jaar later volgt een herziening. Dan is het bedrag inderdaad behóórlijk opgelopen en word je buiten je schuld geconfronteerd met een járenlange terugbetaling.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Terugbetaling teveel genoten ziektewetuitkering!!

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Kiz

Mijn punt is nu juist dat het wel (gedeeltelijk) eigen schuld is.
Daarom noem ik het ook kop-in-het-zand steken berichten.

Natuurlijk wist TS dat het bedrag niet goed was, het kwam alleen goed uit om jarenlang extra geld te krijgen.

Ze hadden op zijn minst hier schriftelijk over dienen te communcieren.

Nu is lijden in last, en vragen ze om raad. Overigens heb ik behalve de betalingsregeling nog geen enkele suggestie gezien.

Het zijn uitsluitend mee-huil berichten waar niemand wat aan heeft

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Terugbetaling teveel genoten ziektewetuitkering!!

Ongelezen bericht door kiz »

@seagoing:
Blijkbaar heb je weinig ervaring met UWV. Het is bij UWV nagevraagd en dús is er melding van gemaakt. Een schriftelijke melding was net zo goed "op de grote hoop" terechtgekomen. UWV is namelijk wanstaltig traag. Na 2 jaar een herziening maken is natuurlijk van de zotte, zéker gezien het feit dat er gewoon meerdere malen contact is geweest over de hoogte van het ziekengeld. Doordat UWV dit gewoon 2 jaar laat aanslepen wordt iemand achteraf met een heel grote terugvordering geconfronteerd die, zoals ik al zei, bruto is en dus nog véél meer bedraagt dan het daadwerkelijk ontvangen bedrag.
Daar kun je inderdaad weinig anders mee dan een terugbetalingsregeling treffen.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Terugbetaling teveel genoten ziektewetuitkering!!

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Het is bij UWV nagevraagd en dús is er melding van gemaakt. Een schriftelijke melding was net zo goed "op de grote hoop" terechtgekomen. UWV is namelijk wanstaltig traag. Na 2 jaar een herziening maken is natuurlijk van de zotte, zéker gezien het feit dat er gewoon meerdere malen contact is geweest over de hoogte van het ziekengeld.
Het UWV zal in zo'n geval van mening zijn dat je het geld dan maar apart op een spaarrekening had moeten zetten, ook als je schriftelijke correspondentie kan aantonen. Het is een ontzettend zuur verhaal, maar dit zijn de regels en als de berekening klopt en volgens de regels is dan is daar weinig meer aan te doen.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Terugbetaling teveel genoten ziektewetuitkering!!

Ongelezen bericht door kiz »

Het is een ontzettend zuur verhaal, maar dit zijn de regels
alleen zo jammer dat UWV zélf regels voor wat betreft "termijnen" aan z'n laars lapt. Na 2 jaar met een herberekening komen is buiten elke redelijke termijn te noemen... da's inderdaad bijzonder zuur, redelijkerwijs kun je toch niet verwachten dat iemand 2 jaar lang een "eventueel teveel uitgekeerd bedrag (hoewel het volgens UWV écht klopt)" apart houdt??
Overigens dan nóg blijf ik het vreemd vinden dat UWV niet alleen vordert wat daadwerkelijk is uitgekeerd, maar óók de afgedragen sociale lasten doorberekent, je terugbetaling is dus in alle gevallen veel hoger dan wat je daadwerkelijk in handen hebt gekregen, dus zelfs met het "teveel ontvangen" apart zetten red je het niet om UWV (na 2 jaar, ik blijf het echt een idioot lange termijn vinden) in één keer terug te betalen.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Terugbetaling teveel genoten ziektewetuitkering!!

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Overigens dan nóg blijf ik het vreemd vinden dat UWV niet alleen vordert wat daadwerkelijk is uitgekeerd, maar óók de afgedragen sociale lasten doorberekent, je terugbetaling is dus in alle gevallen veel hoger dan wat je daadwerkelijk in handen hebt gekregen, dus zelfs met het "teveel ontvangen" apart zetten red je het niet om UWV (na 2 jaar, ik blijf het echt een idioot lange termijn vinden) in één keer terug te betalen.
Als je terug hebt moeten betalen is het mogelijk de ten onrechte afgedragen lasten terug te vragen van de belastingdienst.

Het terugbetaalde ziekengeld is zogenaamd "negatief loon" dat in mindering komt op je inkomen. Op die manier wordt de cirkel rond gemaakt. Vervelend is dat niet iedereen dit weet.

Dus: terugvragen van de belastingdienst. Je krijgt natuurlijk niet alles terug maar wel het verschil tussen netto en bruto.

daanendiana
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 sep 2007 21:00

Re: Terugbetaling teveel genoten ziektewetuitkering!!

Ongelezen bericht door daanendiana »

Zoals we al dachten trekken we inderdaad aan het kortste eind!
Ons werd zelfs kenbaar gemaakt dat er nog meer fouten van dezelfde soort zijn gemaakt. Gelukkig kreeg ik nog wel excuus te horen!
Maar meer ook niet!
Acceptgiro is onderweg dus dan kunnen we het afhandelen! (hahaha)
Inderdaad wordt alles bruto gevorderd en kunnen we ook bij de belasting aankloppen wegens gedorven inkomsten! Maar daar bemoeien ze zich verder niet mee!
EN dat gaat alleen over het totaal wat je dat jaar hebt terugbetaald!
EN weet je?
EEn tip van het UWV! over 3 jaar mag ik weer proberen kwijtschelding aan te vragen! Nu vonden ze dat niet nodig ; mijn schuld is nu dus pas ong €36000,- en daar valt volgens hun ook als je in de sanering zit nog makkelijk wat mee te rommelen!
Dus ik ga me kop maar weer in het zand steken want het is om me rot te schamen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :oops:

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Terugbetaling teveel genoten ziektewetuitkering!!

Ongelezen bericht door kiz »

EEn tip van het UWV! over 3 jaar mag ik weer proberen kwijtschelding aan te vragen!
Kan (of wil) je me daar wat meer informatie over geven, daanendiana?
een goede vriend van ons heeft hetzelfde aan de hand gehad (qua terugvordering), heeft een inkomen onder het sociaal minimum maar krijgt wél elk jaar een zgn. "stuitingsbrief" van UWV, vergezeld van een formuliertje om het besteedbaar inkomen vast te stellen, blijkbaar blijft UWV hier mee doorgaan totdat er "wat te halen" valt. De kwijtscheldingsoptie zou voor die vriend zeer interessant zijn.

chippyko
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 apr 2007 17:41

Re: Terugbetaling teveel genoten ziektewetuitkering!!

Ongelezen bericht door chippyko »

ook bij mij heeft het uwv blunders gemaakt van hier tot tokio. in 2006 is mijn werkgever van naam veranderd maar uwv heeft dat aangezien als een extra baan en betichte mij daarna van fraude en is tot 8 jaar terug gaan spitten in een dossier wat al vol staat met te veel betaald/te weinig gekregen en alles is terug betaald maar daar zijn ze door de "fraude"weer op terug gekomen en kreeg zomaar ineens een rekening van 4100 euro. wel met het excuus dat er geen fraude was gepleegd. desondanks moet ik met een regeling het geld terug betalen. zelsfs de bond kwam er niet uitIk heb alles bewaard maar er is geen wijs uit te worden. Nu ben ik weer volledig afgekeurd en is mijn % ineens met een jaar terug gedaald en moet ik dus weer een jaar terug betalen. Ze hebben dus maar gewoon de maand okober ingehouden en nu sta ik weer op 80/100% arbeidsongeschikt. was ik in 2001 niet op eigen initiatief gaan werken dan had ik nu misschien nog gewoon een wao uitkering gehad zonder al dat gedonder en met een hogere uitkering wie weet het nog en wanneer houden ze eens op.

arnoldw
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 sep 2007 14:26

Re: Terugbetaling teveel genoten ziektewetuitkering!!

Ongelezen bericht door arnoldw »

Vreemd dat hier over ziektegeld wordt gesproken. Dit krijg je als particulier namelijk nooit uitbetaald. Dit loopt altijd via je werkgever. Deze ontvangt het ziektegeld, waarvoor hij je salaris doorbetaald. Wat is de rol van de werkgever in dit verhaal?

naamloos
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2008 21:49

Re: Terugbetaling teveel genoten ziektewetuitkering!!

Ongelezen bericht door naamloos »

@arnoldw ziektegeld van het uwv is wel degelijk mogelijk bijv. als je een seizoensmedewerker bent.. als je dan ziek wordt gaat de uitbetaling van je ziektegeld automatisch over naar het uwv zodra het contract met je werkgever is afgelopen

----------------

En hier dan mijn negatieve ervaringen met het uwv, (zucht....)

Ik heb ook problemen gehad met het uwv over mijn ziektewetuitkering. In het begin heb ik 8 maanden op mijn 1e geld moeten wachten ondanks dat de arbo arts had aangegeven dat ik niet meer in staat was te werken. vervolgens kwam het ene naar het andere incassobureau om de hoek kijken. ik dreigde o.a. uitgeschreven te worden bij het ziekenfonds omdat ik mijn premie niet meer kon betalen. Op den duur ben ik met me map vol met papieren naar maatschappelijk werk gegaan. door hun hulp kreeg ik eindelijk weer geld. zelf bellen met uwv en brieven schrijven hielp niet steeds kreeg ik te horen dat ik over 3 week m'n geld zou krijgen, wat dus niet gebeurde.

Vervolgens werd danzij de man van maatschappelijk werk een formulier gefaxt van het uwv waarmee ik 's middags na 12 uur alvast een contant voorschot kon afhalen bij het postkantoor. dus ik daarheen word je daar met 1200 euro contant geld de straat op gestuurd in een drukke stad, dat was dus niet zo'n goed idee omdat ik o.a. last had van paniek aanvallen. Toen ben ik 8 km gaan lopen (durfde niet met 1000+ euro in de bus te gaan zitten) naar de deurwaarder om een gedeelte van mijn schuld af te lossen.

Na al dit gedoe leek alles goed te gaan kreeg netjes m'n geld kreeg volgens het uwv zelf te weinig dus kreeg een toeslag van hun die in een jaar tijd ook nog eens 3x verhoogd werd omdat het nog niet genoeg was met telkens uitbetalingen van terugwerkende kracht erbij.

anderhalf jaar later lagen er op 1 dag ineens 5 enveloppen van het uwv op de mat 2 daarvan met een afwijzing van toeslagen die ik maar even moest terug betalen. de andere 3 durfde ik niet meer zelf openmaken dus maar weer eens een beroep gedaan op de mensen van het maatschappelijk werk, er was verder nog een brief over terug betalen, maar ook een brief over dat mijn basisbedrag (zonder toeslagen) ver onder het bijstands niveau zat en dat dat verhoogd werd en ik dat in 1x uitbetaald kreeg met terugwerkende kracht. in de 5e envelop zat een beknopt overzicht van de 4 andere brieven + een rekenmodel waarin alles met elkaar werd verrekend en ik moest in totaal 1600 euro terugbetalen, dit heb ik inmiddels met een betalingsregeling terug kunnen betalen. (maar wel vanuit een opvanghuis omdat ik geen huur meer kon betalen)

Inmiddels woon ik weer zelfstandig maar krijg nu de 1 na de andere naheffing van de belastingdienst omdat ik mijn in komsten belastingen over 2004 2005 en 2006 verkeerd ingevuld zou hebben. Inmiddels zijn de bezwaren in volle gang en zit nu te duimen op een goede afloop zodat ik niet nog een keer weer alles kwijtraak......

ben nu 8 maand voor 80-100% afgekeurd op psychische gronden en krijg nu wia omdat de ziektewet na 2 jaar ophoud, maar als het uwv z'n werk goed had gedaan was ik niet zo in de problemen geraakt en had ik gewoon aan het werk gekund (wat ik graag zou willen ook) maar volgens hun ben ik niet geschikt om te werken ik zou het niet aankunnen en als ik eigenwijs ben en toch een baan ga zoeken of een opleiding ga volgen op eigen houtje word dat gezien als fraude en moet ik alles wat ik ooit van hun heb ontvangen tot op de laatste cent terugbetalen.

Dus daar zit ik nu dan ben 23 jaar en wil van alles maar zit muurvast tussen al die domme regeltjes. (Als t kon zou ik emigreren maar dat mag zelfs niet eens want je moet immers zelfs toestemming aanvragen als je langer dan een week naar het buitenland op vakantie wilt).....

Waterlelie
Berichten: 287
Lid geworden op: 22 dec 2007 01:15

Re: Terugbetaling teveel genoten ziektewetuitkering!!

Ongelezen bericht door Waterlelie »

UWV is inderdaad een ramp!

Toen ik ook in 2006 een week ziek was kreeg ik de ziektewetuitkering pas in DECEMBER 2006. Ik heb in die tussentijd meerdere maken contact met hun gehad maar niks, toen heb ik het maar gelaten voor wat het is en kreeg het onverwachts op mijn rekening.

Tegenwoordig ga ik na mijn 2de ziektedag maar gewoon werken, al ben ik dan nog steeds ziek, want wil niet te maken hebben met het UWV. De eerste 2 ziektedagen worden 100% doorbetaald door de baas, gelukkig.

daanendiana
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 sep 2007 21:00

Re: Terugbetaling teveel genoten ziektewetuitkering!!

Ongelezen bericht door daanendiana »

hallo,
nadat ik diverse bezwaarschriften heb ingestuurd en mijn zaak van afdeling naar afdeling is gegaan ben ik nu toch echt van mening dat er ook mensen bij het uwv werken!
mijn totale schuld van om en nabij 14000,- is kwijtgescholden!!!!!!
enkelt en alleen omdat ik mijn gevoel te kennen gaf! en ze daarna pas echt onderzoek zijn gaan doen.....
wel eerst een betalingsregeling van 25,- per maand gekregen en dan zou ik 77 zijn wanneer deze is afbetaald!
maar buiten dat alles snappen juliie zeker wel dat dit een pak van mijn hart is!

jammer is alleen dat toen de zw was afgelopen ik volgens hun wel recht had op wia maar helaas na 3 maanden salaris moest ik toch maar een aanvraag naar de wao via de amberregeling doen. ook deze ging niet door!
kosten 879,- terugbetalen wegens onterecht genoten uitkering!
toch nog een geeltje in de maand met een regeling want dat was mijn schuld niet vonden ze!
nu doe ik niks meer met het uwv!
het laatse wat ik vernomen heb dat was dat ik recht had op ww!!!
ik zou niet durven!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gesloten