16again schreef:Verschil in mijn beleving: Mijn eigen gebruikte jas is bij de eerste eigenaar, ik zit niet te wachten of door anderen afgedankte kleding stukken. Daar veroordeel je TS wel toe in je prijsstelling.
Waardebepaling van kleding dient m.i. dan ook te gebeuren op basis van nieuwwaarde en afschrijving.
Sja, als ik een spiksplinternieuwe auto koop die in de prak wordt gereden, wordt de dagwaarde ook zodanig berekend dat ik met de vergoeding een vergelijkbaar exemplaar kan kopen. Dan zit ik misschien ook niet op een door anderen afgedankt exemplaar te wachten.
Volgens mij is dit toch echt de manier waarop het in verzekeringsland gaat.
Maar hoe groot denk je dat de afschrijving is van een jas van 5 jaar oud en een broek van 2 jaar oud? Precies, die is 100%. Hierbij een link van een willekeurige verzekeraar:
crazyme schreef:
Goh, wat een verrassend antwoord zeg. Misschien twee keer 50 dan ?
Heerlijk negatief weer.
Negatief? In eerdere post gaf ik al aan dat 100 euro niet onredelijk vind. Alleen de betaling in cadeaubonnen is apart.
Als de bakkerszoon straks een deuk in mijn auto rijdt, wil ik de schade hersteld hebben. En geen cadeaubon voor een jaar lang warme broodjes
@WA,
Welke prijzen hanteert de verzekeraar bij autoschade? Die van de erkende Bovag garage, of die ene advertentie van die louche auto verkoper op marktplaats?
crazyme schreef:
Goh, wat een verrassend antwoord zeg. Misschien twee keer 50 dan ?
Heerlijk negatief weer.
Negatief? In eerdere post gaf ik al aan dat 100 euro niet onredelijk vind. Alleen de betaling in cadeaubonnen is apart.
Als de bakkerszoon straks een deuk in mijn auto rijdt, wil ik de schade hersteld hebben. En geen cadeaubon voor een jaar lang warme broodjes
Jij denkt altijd in problemen, niet in oplossingen.
Ts krijgt de keuze: schadevergoeding of een bon van 100 euro.
En jij weet te melden dat dit in jouw situatie geen oplossing is omdat jij nooit in een bouwmarkt komt.
Ts toevallig wel waarmee jouw opmerking nergens op slaat en niet relevant is.
Probeer eens positief naar problemen te kijken en niet altijd spijkers op laag water te zoeken.
]Inmiddels iets gevonden (al gaat dit langzamerhand off-topic).
De dagwaarde van een auto. Veel mensen relateren de autodagwaarde in grote mate aan de vraag “hoeveel is mijn auto waard” of “wat is mijn auto waard”. Op het eerste oog lijkt logisch.Toch is er een verschil tussen de RDW dagwaarde van een auto enerzijds en de inruilwaarde ervan anderzijds. De dagwaarde auto RDW is het bedrag dat wordt gebruikt door verzekeringsmaatschappijen in geval van schade. Indien een auto een ongeluk heeft gehad en dus schade heeft geleden dan berekent de verzekeraar op basis van de dagwaarde auto RDW hoeveel er moet worden uitbetaald. De dagwaarde is dan ook niet een op een te vertalen als de eventuele verkoopwaarde van jouw auto. In die zin is het meer een indicatie voor de verzekeraar om de autowaarde te bepalen. Uiteraard geeft de rdw dagwaarde wel een eerst indicatie wat uw auto waard is bij verkoop.
Verzekeraars hanteren gewoon bepaalde lijsten om de dagwaarde te berekenen. Zo simpel is het.
Als de topicstarter er zo nodig een zaak van wil maken, dan zal ze voor de jas niks krijgen (is immers ouder dan 4 jaar) en voor de broek hooguit 1/3 van de nieuwprijs, mits het bonnetje overlegd kan worden waaruit blijkt dat het ding daadwerkelijk 2 jaar oud is en geen 3 jaar. Zo simpel werkt het. Dus dik kans dat ze bij de rechtbank nul op het rekest krijgt, maar wel veroordeeld wordt tot alle kosten in het proces.
crazyme schreef:Ts krijgt de keuze: schadevergoeding of een bon van 100 euro.
En jij weet te melden dat dit in jouw situatie geen oplossing is omdat jij nooit in een bouwmarkt komt.
Ts toevallig wel waarmee jouw opmerking nergens op slaat en niet relevant is.
Probeer eens positief naar problemen te kijken en niet altijd spijkers op laag water te zoeken.
Die spijkers had TS al gevonden! In openingspost valt te lezen dat TS niets aan de bon heeft, omdat hij klaar is met klussen.
BL2 schreef:En wil TS "echt geld", een tegoedbon van E 100,00 heeft voor de Gamma ongeveer een waarde van E 50,00 (of nog minder). Misschien wil de Gamma wel dit bedrag contant geven ter compensatie.
Nope. Het is of de tegoedbon van 100 euro, of de dagwaarde, maar dan moeten de bonnetjes op tafel komen.
De bonnetjes kunnen beter niet op tafel komen, want dan gaat het over de dagwaarde van 5 jaar oude kleding, nou die is zeker weten amper niets meer waard.
Waarom je gaat voor een tegoedbon is mij onduidelijk, immers daar heeft TS niets aan. Een schadevergoeding is gewoon contant geld, hoe hoog, daar zal TS samen met Gamma uit moeten komen.
Daar kan de Gamma alleen met de klant uit komen als de bonnetjes op tafel komen, zodat de Gamma kan bepalen wat de werkelijke waarde is. Zoals gezegd is de jas niks meer waard, de trainingsbroek hooguit 1/3. Als het een frutseltje is van de Zeeman van 4,99 dan heeft ze recht op 1,67. Dan moet dus wel het bonnetje op tafel komen.
Helaas reageert de TS niet meer, en 16again geeft geen antwoord op mijn vraag of hij/zij dezelfde is als de topicstarter.
Inderdaad kwalijk dat topics doodbloeden doordat TS verdwijnt....Discussie of posters met overlappende mening dezelfde persoon zijn lijkt me misplaatst.
Sjoukje13 schreef:
Wat ik wil is kleding zonder verf, zo ben ik de winkel in gelopen en zo wil ik de winkel weer uit.
Ik zal mijn uiterste best doen om netjes te reageren.
Een ongelukje kan gebeuren, dat snap je zelf ook wel. De Gamma heeft de stomerijkosten vergoed, maar het resultaat was niet voldoende. Een bon wil je niet, je wil kleding zonder verf. Waar moet de Gamma die kleding volgens jou vandaan toveren dan? Je eist iets dat simpelweg onmogelijk is. De Gamma verkoopt geen kleding, op werkkleding na dan, maar dat zul je niet willen.
Geld voor nieuwe kleding ga je uiteraard niet krijgen. Ga je bij ons naar de kringloop, dan kost een jas van 5 jaar oud een euro of 6, en een broek van 2 jaar oud komt niet verder dan een euro of 4. En dan is het zonder vlekken, zonder scheuren, gewoon netjes. En geloof me: er zit soms, als je het nieuw moet kopen. megaduur spul tussen. Totale waarde maximaal 10 euro.
Misschien dat je wat realistischer moet denken?
*En ja: we hebben zelfs leren jassen hangen voor 5,95. Vanmiddag nog eentje in de handen gehad.
Duh.... De producten en de prijzen in een kringloopwinkel zijn niet de norm als het gaat over kleding.
De procedure is om de Gamma aansprakelijk te stellen voor de geleden schade middels een aan getekende brief, eventueel vergezeld van foto's of verklaringen van medewerkers.
U zult echter wel u schade moeten kunnen aantonen, en daar heeft u weer bonnetjes of een realistisch ingeschatte dagwaarde voor nodig.
U hoeft echter geen genoegen te nemen met een tegoedbon maar kunt een financiele compensatie eisen in cash eisen
Wél als het gaat over de dagwaarde van gebruikte kleding, waar het in dit geval over gaat. Sterker nog, zonder foto's of ander bewijs zou je ook nog de aanname kunnen doen dat het om kluskleren ging, oftewel kleding die je normaliter niet eens meer uit de kast pakt om reden X of Y. Zo zie ik vaak mensen in bouwmarkten lopen met beschadigde spijkerbroeken, of evt met verfspetters er al op. Dan is de dagwaarde minder dan de al betaalde stomerijkosten.
Maar goed, los van die (advocaat van de duivel) aanname is 100 euro gewoon een faire vergoeding voor iets wat een eerlijke fout lijkt te zijn, ik zou in dit geval die cadeaubon accepteren, evt doorverkopen aan een klussende bekende of collega voor harde euro's, en niet weer bij de Gamma kopen. Dan heeft TS het meeste financiële voordeel, en de onderbuik genoegdoening van het "straffen" van de Gamma door er niet weer te kopen.
Brainfreeze schreef:Het hele verhaal krijgt natuurlijk wel een andere wending als mevrouw verf haalde in een jas van echt tijgerbont en een broek van slangenleer. Die vind je niet voor een tientje in de kringloop. Daar hoort een ritje P.C. Hooftstraat bij.
Maar ik denk niet dat dat het geval was....
Dat was ook mijn gedachte, iemand die in PC Hooftstraat kleding koopt (of elders voor dergelijke prijzen), zal doorgaans geen ter plekke op kleur gebrachte latex in de Gamma kopen om vervolgens zelf te sauzen.
Dat laatste misschien nog wel, maar je gaat niet met PC Hooft kleding naar een bouwmarkt lijkt me. Nu was het dan door de mengmachine, maar je zou ook kunnen struikelen met een emmer verf.
16again schreef:Inderdaad kwalijk dat topics doodbloeden doordat TS verdwijnt
Deze zin quoten en je kan hem onder meer dan 80 procent van de topics plaatsen.
Vaak wordt er slechts geplaatst om even flink stoom af te blazen of om een bedrijf even na te trappen, de forumleden maken zich meestal (lees: altijd) drukker dan de TS..........
Hoewel ik voor het huwelijk van mijn dochter een kostuum bij Leger Des Heils kocht, normaal moet je voor dit merk iets meer betalen op de PC Hoofdstraat en ik denk dat ik dit nu al enkele jaren niet meer gedragen kleding stuk eens de Gamma ga bezoeken!
Zeg nooit nooit, nee, als Hornbach fan ga ik dat niet doen, maar een duur merk kostuum voor €50,- uit de PC Hoofdstraat als 2e eigenaar is beslist mogelijk.
Ook ik schrok toen ik wandelend door die straat, parkeren is te duur daar.... de prijs van hetzelfde merk zag en vroeg of ze van dat merk ook goedkopere hadden maar daar schrok ik wel van.
't Leger heeft dure Jeans met merken maar kostuums, daar vallen koopjes te halen van de grote merken dus op naar de Gamma?
stofzuigertje schreef:Hoewel ik voor het huwelijk van mijn dochter een kostuum bij Leger Des Heils kocht, normaal moet je voor dit merk iets meer betalen op de PC Hoofdstraat en ik denk dat ik dit nu al enkele jaren niet meer gedragen kleding stuk eens de Gamma ga bezoeken!
Zeg nooit nooit, nee, als Hornbach fan ga ik dat niet doen, maar een duur merk kostuum voor €50,- uit de PC Hoofdstraat als 2e eigenaar is beslist mogelijk.
Ook ik schrok toen ik wandelend door die straat, parkeren is te duur daar.... de prijs van hetzelfde merk zag en vroeg of ze van dat merk ook goedkopere hadden maar daar schrok ik wel van.
't Leger heeft dure Jeans met merken maar kostuums, daar vallen koopjes te halen van de grote merken dus op naar de Gamma?
Komt een beetje over als een Spam bericht van het Leger des Heils, heb je dasr ook al connecties mee ?
Een tegoedbon van € 100.- is voor de klant natuurlijk een heel nette oplossing.
Gamma kost het geen € 100.- want de spullen die TS daarvoor kan kopen zijn goedkoper ingekocht, laten we zeggen € 60.-. Desondanks een erg nette oplossing van Gamma vind ik want de kleding is die € 60.- ook niet waard.
Als TS dan zo gebrand is op GELD: neem die bon aan. Koop voor € 100.- spullen en breng ze de volgende dag terug met aankoopbon.
Krijg je op heel simpele wijze je geld in contanten terug.
Bij vrijwel alle bouwmarkten krijg je je geld terug, of het verschil in prijs als na omruiling het nieuwe artikel goedkoper is.
Ik heb er bij alle grote bekende nooit problemen mee gehad.
Dus: Topicstarter koopt voor 100 euro aan spullen, en levert dat meteen dezelfde dag weer in. Iets van blikken verf of zo, en een paar kwasten om exact op 100 te komen.
Met de 100 die vrijkomt kun je in de opruiming best wel leuke dingen doen. Gisteren nog een voorjaars/najaarsjas gekocht, afgeprijsd van 80 naar 40 euro. En die was echt geen 5 jaar oud, dus weer helemaal 'bij'. Voor de resterende 60 euro waren er in de betreffende winkel ook nog aardig wat broeken te vinden, ook afgeprijsd.