LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] verklaring van erfrecht
verklaring van erfrecht
Daar wij niet voor het overlijden van onze moeder fatsoenshalve haar spaargeld en priverekening hebben afgehaald werd zoals bekend alles door de bank geblokkeerd. Nu moeten we met een verklaring van erfrecht via de notaris ons geld krijgen. Omdat we fatsoenlijk zijn geweest moeten we nu even 350 Euro gaan betalen om aan ons eigen geld te kunnen. Ik vind dit een puur staaltje diefstal.
Re: verklaring van erfrecht
Diefstal van wie en waarom?
Dit is een normale gang van zaken, maar ben je zeker, dat het om jullie geld gaat.Math schreef:Daar wij niet voor het overlijden van onze moeder fatsoenshalve haar spaargeld en priverekening hebben afgehaald werd zoals bekend alles door de bank geblokkeerd. Nu moeten we met een verklaring van erfrecht via de notaris ons geld krijgen. Omdat we fatsoenlijk zijn geweest moeten we nu even 350 Euro gaan betalen om aan ons eigen geld te kunnen. Ik vind dit een puur staaltje diefstal.
Misschien heeft moeder ook iets anders beslist, en dit horen jullie dan wel van de notaris!
Tennis,
Dit soort mensen vindt anderen die geld proberen te verdienen altijd dieven, maar zelf zijn ze het natuurlijk nooit.
Dit soort mensen vindt anderen die geld proberen te verdienen altijd dieven, maar zelf zijn ze het natuurlijk nooit.
Die verklaring is nodig om te bewijzen dat jullie werkelijk de erfgenamen zijn. Het zou nl. kunnen zijn dat ze alles heeft nagelaten aan een ander of aan een goed doel of zo en dan zou je dus niet zomaar dat geld op mogen nemen.
En stel er zijn twee kinderen met ruzie, zou dan één van beiden zomaar het geld op moeten kunnen nemen? Terwijl het geld misschien aan de ander toe zou komen?
En stel er zijn twee kinderen met ruzie, zou dan één van beiden zomaar het geld op moeten kunnen nemen? Terwijl het geld misschien aan de ander toe zou komen?
is normale gang van zaken
eigen geld???? je kunt die 350 euro van dat geld betalen
er zal nog wel meer betaalt moeten worden
alle rekeningen naar de desbetreffende bank sturen en wat overblijft word netjes verdeeld ....mits jullie er recht op hebben
mss heeft je moeder wel anders beslist!!!!
alle rekeningen naar de desbetreffende bank sturen en wat overblijft word netjes verdeeld ....mits jullie er recht op hebben
Je kunt wel nota's opsturen naar een bank, maar die gaat daar niets mee doen. Je zult zelf de nota's moeten betalen van de rekening van de overledene en het restant verdelen. Dat gaat de bank echt niet voor je doen.
Geen eigen worden gevonden?stap50per schreef:is normale gang van zaken
tennis schreef: Dit is een normale gang van zaken, maar ben je zeker, dat het om jullie geld gaat.
Misschien heeft moeder ook iets anders beslist, en dit horen jullie dan wel van de notaris!
Wij hebben het zo geregeld, dat als mijn ma komt te overlijden we al haar geld meteen van alle banken af kunnen halen, internetbankieren.
Jammer dat jullie dat niet hadden gedaan, dan hadden jullie niet in deze ellende terecht gekomen.
Ik hoop dat je het als nog voor elkaar kunt krijgen, want als zij geld willen zien ben jij de klos.
Jammer dat jullie dat niet hadden gedaan, dan hadden jullie niet in deze ellende terecht gekomen.
Ik hoop dat je het als nog voor elkaar kunt krijgen, want als zij geld willen zien ben jij de klos.
-
Dit schreef Math in april 2010 in het topic "bank en belastingdienst ":Omdat we fatsoenlijk zijn geweest moeten we nu even 350 Euro gaan betalen om aan ons eigen geld te kunnen. Ik vind dit een puur staaltje diefstal.
Komen de kosten van euro 350 voor een verklaring van erfrecht, en het eventjes voor het overlijden wegboeken van het geld, toch in een ander daglicht te staan.Ik moet wat concreter zijn zie ik. Mijn moeder alleenstaand 93 jaar heeft een spaarrekening van Euro 50.000. Zij heeft nooit enig aangiftebiljet ingevuld t.b..v. belasting. Mag zij zoveel geld op de bank hebben staan want sommige bronnen vertellen mij dat de bank verplicht is dit te melden bij belastingdienst.
Enfin, het staaltje pure diefstal komt straks pas als de belastingdienst zich met jullie erfenis van euro 50.000 gaat bemoeien.
Ik regel al haar betalingen, dus als zij komt te overlijden kan ik alles regelen.vogels schreef:Niet echt handig natuurlijk, aangezien er altijd nog wel rekeningen zullen/moeten worden afgeschreven.Wij hebben het zo geregeld, dat als mijn ma komt te overlijden we al haar geld meteen van alle banken af kunnen halen, internetbankieren.
Maar als zij is komen te overlijden, hoef je geen betalingen meer te doen.
Of bedoel je de rekeningen van nu?
Wij hebben ook zo'n geval: huishoudelijke hulp heeft 1250,00 euro gestolen en is daarvoor ook berecht. Vader is inmiddels overleden.
Na een paar jaar is die 1250,00 euro uiteindelijk boven water en kan het door het Justitieel incassobureau worden uitgekeerd aan de erfgenamen. (er zijn maar twee erfgenamen: broer en zus) Nu wordt ook een verklaring van erfrecht geeist om je eigen, ook nog eens eerder gestolen, geld terug te krijgen.
Ik vind dit ook pure diefstal: lui die er helemaal niets mee hebben te maken maken een papiertje op (kwestie van paar minuten want alles staat tegenwoordig al in de pc) en vangen daar grof geld voor.
Regeltjes......niet alleen het bedrijfsleven kampt met vele domme regeltjes, maar particulieren ook.
Na een paar jaar is die 1250,00 euro uiteindelijk boven water en kan het door het Justitieel incassobureau worden uitgekeerd aan de erfgenamen. (er zijn maar twee erfgenamen: broer en zus) Nu wordt ook een verklaring van erfrecht geeist om je eigen, ook nog eens eerder gestolen, geld terug te krijgen.
Ik vind dit ook pure diefstal: lui die er helemaal niets mee hebben te maken maken een papiertje op (kwestie van paar minuten want alles staat tegenwoordig al in de pc) en vangen daar grof geld voor.
Regeltjes......niet alleen het bedrijfsleven kampt met vele domme regeltjes, maar particulieren ook.
Vraag eens of je een dag mag meelopen met een notaris. Wat staat volgens jou allemaal al in de pc dan? Dat je vader overleden is? Dat er wel of niet een testament is? Wie volgens de gemeentelijke administratie de afstammelingen zijn? De brieven die gemaakt moeten worden? De voorlichting die gegeven moet worden? Het wachten totdat alle verklaringen voorzien van een legalisatie van de handtekening terug zijn en het stelselmatig controleren en herinneren daaraan?
Het CJIB wil gewoon aan de echte erfgenamen geld overmaken en niet naar de pretenderende erfgenamen. Het is maar al te vaak al voorgekomen dat er meer erfgenamen waren of er toch ergens een testament was opgesteld waar de kinderen geen weet van hadden. En dat komt in de beste families voor.
Het CJIB wil gewoon aan de echte erfgenamen geld overmaken en niet naar de pretenderende erfgenamen. Het is maar al te vaak al voorgekomen dat er meer erfgenamen waren of er toch ergens een testament was opgesteld waar de kinderen geen weet van hadden. En dat komt in de beste families voor.
Of er al dan niet een testament is opgemaakt kan worden opgevraagd bij het Centraal Testamenten Register. Ook voor een particulier is dit gratis.
In hoeverre de banken met deze informatie in de hand tot betaling wensen over te gaan ligt aan het fatsoen van de bank.
Mijn ervaring tot nu toe:
ING: Klasse opgelost, geen gezeur;
MoneYou: prima opgelost, geen gezeur;
Bank of Scotland: Boeven; bedenk je wel twee keer voor je daar zaken mee doet.
In hoeverre de banken met deze informatie in de hand tot betaling wensen over te gaan ligt aan het fatsoen van de bank.
Mijn ervaring tot nu toe:
ING: Klasse opgelost, geen gezeur;
MoneYou: prima opgelost, geen gezeur;
Bank of Scotland: Boeven; bedenk je wel twee keer voor je daar zaken mee doet.
Mijn moeder is overleden en nu vraagt de bank mij een verklaring van erfrecht om de bankzaken te kunnen regelen.
De rekeningen staan op haar en mijn naam dus dat is geen probleem.
Is het niet voldoende dat ik een verklaring van het CTR (centraal testamenten register) en dat ik volmachtiging, omtrent de nalatenschap, afgeef van mijn zussen en broers.
De rekeningen staan op haar en mijn naam dus dat is geen probleem.
Is het niet voldoende dat ik een verklaring van het CTR (centraal testamenten register) en dat ik volmachtiging, omtrent de nalatenschap, afgeef van mijn zussen en broers.
De bank kan en mag een en/of rekening ook blokkeren. Een en/of rekening zegt namelijk niets over wiens geld het juridisch is dat er op staat.
Een uitdraai van het CTR zegt alleen dat er geen testament is. Niet wie erfgenamen zijn. Een volmacht van broers en zussen zegt de bank ook niet zo veel. Wie zegt de bank namelijk dat alle broers en zussen erfgenaam zijn en een volmacht hebben gegeven? Je zou namelijk ook moeten aantonen dat alle broers en zussen aanvaard hebben en een volmacht hebben afgegeven. Dat kan alleen na raadpleging van de registers van de Burgerlijke Stand. Daartoe heeft een notaris toegang.
Een uitdraai van het CTR zegt alleen dat er geen testament is. Niet wie erfgenamen zijn. Een volmacht van broers en zussen zegt de bank ook niet zo veel. Wie zegt de bank namelijk dat alle broers en zussen erfgenaam zijn en een volmacht hebben gegeven? Je zou namelijk ook moeten aantonen dat alle broers en zussen aanvaard hebben en een volmacht hebben afgegeven. Dat kan alleen na raadpleging van de registers van de Burgerlijke Stand. Daartoe heeft een notaris toegang.
Het is nog helemaal niet jouw geld. Pas als je de erfenis aanvaard hebt is het van jouw. Ook dat kost je weer een gangetje naar de notaris. Helaas pindakaas, die moeten ook leven.Math schreef:Daar wij niet voor het overlijden van onze moeder fatsoenshalve haar spaargeld en priverekening hebben afgehaald werd zoals bekend alles door de bank geblokkeerd. Nu moeten we met een verklaring van erfrecht via de notaris ons geld krijgen. Omdat we fatsoenlijk zijn geweest moeten we nu even 350 Euro gaan betalen om aan ons eigen geld te kunnen. Ik vind dit een puur staaltje diefstal.