| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vordering sauna
Vordering sauna
Om maar meteen met de deur in huis te vallen...
We zijn afgelopen week met een groep naar een sauna geweest. Nu hebben ze daar een polsbandsysteem voor het betalen van de horeca kosten en andere aanvullende kosten. Bij de entree heb ik voor de gehele groep de entreekosten betaald. Iedereen kreeg een polsband om bij het uitchecken zijn kosten apart te betalen voor de horeca kosten en dergelijke. Nadat iedereen zijn polsband had aangeboden en betaald heeft, hebben wij het pand verlaten. Nadien kreeg ik een rekening van 220,- via de mail, omdat er nog wat kosten open stonden aan horeca consumpties. Ben ik verplicht deze nog te betalen? Naar mijn mening hadden wij al uitgechecked en waren wij klaar met betalen. Heeft iemand van jullie raad?
We zijn afgelopen week met een groep naar een sauna geweest. Nu hebben ze daar een polsbandsysteem voor het betalen van de horeca kosten en andere aanvullende kosten. Bij de entree heb ik voor de gehele groep de entreekosten betaald. Iedereen kreeg een polsband om bij het uitchecken zijn kosten apart te betalen voor de horeca kosten en dergelijke. Nadat iedereen zijn polsband had aangeboden en betaald heeft, hebben wij het pand verlaten. Nadien kreeg ik een rekening van 220,- via de mail, omdat er nog wat kosten open stonden aan horeca consumpties. Ben ik verplicht deze nog te betalen? Naar mijn mening hadden wij al uitgechecked en waren wij klaar met betalen. Heeft iemand van jullie raad?
Re: Vordering sauna
Vragen waar die kosten vandaan komen terwijl iedereen ter plaatse al heeft afgerekend?
Normaal is het ook standaard dat de entree-kosten betaald worden voor het verlaten van de sauna, dan komen ook de horecakosten etc erbij.
Choco, dat schrijft ts toch ook?
Nee hij schrijft :sephora30 schreef:Choco, dat schrijft ts toch ook?
Bij de entree heb ik voor de gehele groep de entreekosten betaald
-
Guardian72
- Contacteer:
Domme vraag wellicht - maar kan je dit aantonen?Stammie87 schreef:Nadat iedereen zijn polsband had aangeboden en betaald heeft, hebben wij het pand verlaten.
Hebben mensen per pin betaald, of zijn bonnetjes/facturen bewaard?
Iedereen heeft zijn bedrag gepind. Er waren zelfs sommigen die helemaal niks hoefden te betalen. Dit klopte niet, maar de sauna heeft later aangegeven dat dit een vergissing van hun is. Dit hebben ze via de mail gedaan... Ik ben eigenlijk niet van plan het te betalen, omdat we allemaal al uitgechecked zijn en er dan nog een betaling moet volgen achteraf volgens hen.
Dus er waren mensen die wel consumpties hadden genomen maar niks hebben afgerekend?
Juist.. Maar ik neem toch aan wanneer je uitcheckt dat alle bedragen op de rekening staan? Het is een behoorlijke kater wanneer er een aantal dagen later nog een dikke rekening volgt.
Maar die rekening was dan toch wel (een beetje) te verwachten?
Of dachten deze mensen.... "ik heb niets extra's hoeven te betalen, dat is mooi goedkoop".
U weet dat er te weinig is betaald, dus ook dat er achteraf nog een rekening kon komen.
Of dachten deze mensen.... "ik heb niets extra's hoeven te betalen, dat is mooi goedkoop".
U weet dat er te weinig is betaald, dus ook dat er achteraf nog een rekening kon komen.
Als je wel consumpties neemt en je hoeft niks af te rekenen dan zou er toch een lichtje moeten gaan branden.
Een normaal en eerlijk mens zou dat dan ook tegen de medewerker zeggen.
In plaats daarvan dachten ze; 'dat is lekker', en ja, nu ben je de pineut.
Als je normaal denkt dat weet je dat je natuurlijk gewoon moet betalen, hoe het wettelijk is zou ik niet weten.
Als je er alsnog onderuit wil komen zul je dus op onderzoek uit moeten gaan hoe het wettelijk zit.
Daarvoor kun je contact opnemen met het Juridisch Loket.
Een normaal en eerlijk mens zou dat dan ook tegen de medewerker zeggen.
In plaats daarvan dachten ze; 'dat is lekker', en ja, nu ben je de pineut.
Als je normaal denkt dat weet je dat je natuurlijk gewoon moet betalen, hoe het wettelijk is zou ik niet weten.
Als je er alsnog onderuit wil komen zul je dus op onderzoek uit moeten gaan hoe het wettelijk zit.
-
Leo The Emperor
Waarom zou het redelijk zijn dat een consument die benzine tankt jarenlang de bonnetjes moet bewaren (volgens alfatrion) om claims te kunnen weerleggen, en zou het voor een sauna die nog een bewezen vordering open heeft staan van genoten consumpties onredelijk zijn om die te innen alleen omdat de gasten al hebben uitgecheckt ?Als je normaal denkt dat weet je dat je natuurlijk gewoon moet betalen, hoe het wettelijk is zou ik niet weten.
Als je als klant iets te drinken besteld kun je op je klompen aanvoelen dat je er voor moet betalen, als je dan zonder te betalen "mag gaan" weet je ook zelf dat er iets mis is. Dan kun je inderdaad zeggen "ik heb geluk gehad, ik betaal niet" , de sauna heeft toegegeven dat het een vergissing was. Misschien zijn er tientallen wetsartikelen te vinden waarmee je aan kunt tonen dat je niet hoeft te betalen maar er is ook nog zo iets als ETHIEK. Als je het ergens naar je zin gehad hebt wil je daar graag met eerlijk / opgeheven hoofd teruggaan, ik weet niet of dat nu nog gaat lukken. Voor mij valt dit in de categorie "je mond dicht houden als je teveel wisselgeld krijgt". Je had als klant ook kunnen vragen, "klopt het wel dat ik niets hoef af te rekenen want ik heb wel wat gedronken".Er waren zelfs sommigen die helemaal niks hoefden te betalen. Dit klopte niet, maar de sauna heeft later aangegeven dat dit een vergissing van hun is. Dit hebben ze via de mail gedaan
@ TS:
Ik denk dat je zelf ook wel begrijpt dat je zou moeten betalen, immers jullie hebben niet alle drankjes afgerekend. Dat wisten jullie reeds toen sommigen van jullie in het geheel niet hebben betaald (en anderen wellicht te weinig hebben betaald). Op dat moment hebben jullie niks gezegd terwijl jullie wisten dat he niet klopte.
Jullie zijn niet te goeder trouw.
Jullie hebben geconsumeerd en daar moet gewoon voor betaald worden. Of dat nou ter plaatse is of achteraf.
Het feit dat jullie zijn uitgecheckt ontslaat jullie nog niet van de verplichting om alsnog af te rekenen.
Ik denk dat je zelf ook wel begrijpt dat je zou moeten betalen, immers jullie hebben niet alle drankjes afgerekend. Dat wisten jullie reeds toen sommigen van jullie in het geheel niet hebben betaald (en anderen wellicht te weinig hebben betaald). Op dat moment hebben jullie niks gezegd terwijl jullie wisten dat he niet klopte.
Jullie zijn niet te goeder trouw.
Jullie hebben geconsumeerd en daar moet gewoon voor betaald worden. Of dat nou ter plaatse is of achteraf.
Het feit dat jullie zijn uitgecheckt ontslaat jullie nog niet van de verplichting om alsnog af te rekenen.
Het verhaal van TS behoeft iets verdere uitleg denk ik. Ik was zelf onderdeel van de groep en naar mijn weten was er slechts 1 persoon die niets af hoefde te rekenen bij het vertrek.
Even enkele feiten op een rij:
- Bij binnenkomst heeft TS entree voor de gehele groep betaald en kreeg iedereen een polsbandje. De personen die een badjas nodig hadden hebben deze ook bij de ingang gekregen en de kosten hiervoor werden op het bandje gezet.
- Het bandje is voor entree, werkt als kluis sleutel, als betalingsysteem voor horeca en het activeren van bijvoorbeeld een massagestoel. Betaling van alle kosten gemaakt op het polsbandje is vereist voordat de draai poortjes bij de uitgang het polsbandje inslikken en vervolgens de persoon toestaat om te vertrekken.
- In de horeca werd wel gevraagd of de kosten van een bestelling op 1 bandje konden worden gezet. Zo heb ik persoonlijk met 4 personen een drankje gedaan en de persoon op wie zijn polsbandje de rekening is gezet heeft bij de uitgang bijvoorbeeld een bedrag €25,- af moeten rekenen. Geen reden om aan te nemen dat er iets fout is gegaan dus.
- Iedereen, op naar mijn weten 1 persoon na, heeft een bedrag van minimaal €7,- voldaan. De meesten een bedrag tussen de €10,- en €30,-. Er is bij de uitgang geen specificatie gegeven van de rekening. Iedereen heeft met pin of contant de rekening die volgens het systeem/personeel op het polsbandje stond betaald, waarna het polsbandje ingeleverd en geaccepteerd werd door de elektronische poort bij te uitgang. Indien de rekening niet is voldaan accepteert de poort het polsbandje simpelweg niet en gaat hij dus niet open.
Kortom: Er zijn mensen die wel wat geconsumeerd hebben maar waarbij de rekening op het bandje van een ander is gezet. Dat ze niets of nagenoeg niets bij hoefde te betalen is dus niet absoluut niet vreemd aangezien de entree al betaald was. Als iemand bijvoorbeeld zijn eigen badjas mee had genomen en verder geen diensten op zijn bandje heeft afgenomen dan is zijn rekening op het einde gewoon €0,-. Er is 17x afzonderlijk afgerekend. Er is dus keer op keer de fout gemaakt dat de horeca niet is meegerekend? Lijkt me een heel goede reden om het systeem en het personeel goed onder de loep te nemen.
We worden achteraf gepresenteerd met een rekening die voor ons nimmer na te gaan is. Er is aangegeven dat de horeca niet is meegerekend. Maar op de opsomming van zaken die volgens de betreffende sauna niet zijn voldaan staan zelfs diensten en een badjas. Dit zou volstrekt onmogelijk moeten zijn aangezien hun systeem al onze polsbandjes als volledig voldaan heeft geaccepteerd. Daarnaast heb ik met het groepje waarmee ik een drankje heb gedaan tevens 2 broodjes geconsumeerd die niet op de lijst staan terwijl volgens de sauna niets aan horeca is afgerekend. Dit geeft aan dat er wel degelijk horeca is betaald aangezien het bandje na de bestelling van de broodjes wel is gescand.
Zoals je kan lezen ligt het verhaal wat genuanceerder en is er door ons wel degelijk voor een aanzienlijk bedrag afgerekend bij vertrek.
Het 'vergeten in rekening te brengen' verhaal stinkt en is oncontroleerbaar. Mocht er inderdaad iets niet zijn afgerekend van onze kant dan is dat uiteraard betreurenswaardig te noemen en het is vanzelfsprekend niet onze intentie geweest. Om achteraf echter een niet te controleren overzicht van kosten te sturen (en daarbij ook te dreigen met stappen) vind ik allesbehalve correct. Immers, de grondslag van de fout ligt bij hun systeem of bij het falen van het personeel bij de uitgang. Bij het inleveren van de polsbandjes en het voldoen van het aangegeven bedrag mogen wij er van uit gaan dat alles volledig voldaan is. Zeker als het systeem bij de uitgang ons ook als zodanig laat vertrekken.
Even enkele feiten op een rij:
- Bij binnenkomst heeft TS entree voor de gehele groep betaald en kreeg iedereen een polsbandje. De personen die een badjas nodig hadden hebben deze ook bij de ingang gekregen en de kosten hiervoor werden op het bandje gezet.
- Het bandje is voor entree, werkt als kluis sleutel, als betalingsysteem voor horeca en het activeren van bijvoorbeeld een massagestoel. Betaling van alle kosten gemaakt op het polsbandje is vereist voordat de draai poortjes bij de uitgang het polsbandje inslikken en vervolgens de persoon toestaat om te vertrekken.
- In de horeca werd wel gevraagd of de kosten van een bestelling op 1 bandje konden worden gezet. Zo heb ik persoonlijk met 4 personen een drankje gedaan en de persoon op wie zijn polsbandje de rekening is gezet heeft bij de uitgang bijvoorbeeld een bedrag €25,- af moeten rekenen. Geen reden om aan te nemen dat er iets fout is gegaan dus.
- Iedereen, op naar mijn weten 1 persoon na, heeft een bedrag van minimaal €7,- voldaan. De meesten een bedrag tussen de €10,- en €30,-. Er is bij de uitgang geen specificatie gegeven van de rekening. Iedereen heeft met pin of contant de rekening die volgens het systeem/personeel op het polsbandje stond betaald, waarna het polsbandje ingeleverd en geaccepteerd werd door de elektronische poort bij te uitgang. Indien de rekening niet is voldaan accepteert de poort het polsbandje simpelweg niet en gaat hij dus niet open.
Kortom: Er zijn mensen die wel wat geconsumeerd hebben maar waarbij de rekening op het bandje van een ander is gezet. Dat ze niets of nagenoeg niets bij hoefde te betalen is dus niet absoluut niet vreemd aangezien de entree al betaald was. Als iemand bijvoorbeeld zijn eigen badjas mee had genomen en verder geen diensten op zijn bandje heeft afgenomen dan is zijn rekening op het einde gewoon €0,-. Er is 17x afzonderlijk afgerekend. Er is dus keer op keer de fout gemaakt dat de horeca niet is meegerekend? Lijkt me een heel goede reden om het systeem en het personeel goed onder de loep te nemen.
We worden achteraf gepresenteerd met een rekening die voor ons nimmer na te gaan is. Er is aangegeven dat de horeca niet is meegerekend. Maar op de opsomming van zaken die volgens de betreffende sauna niet zijn voldaan staan zelfs diensten en een badjas. Dit zou volstrekt onmogelijk moeten zijn aangezien hun systeem al onze polsbandjes als volledig voldaan heeft geaccepteerd. Daarnaast heb ik met het groepje waarmee ik een drankje heb gedaan tevens 2 broodjes geconsumeerd die niet op de lijst staan terwijl volgens de sauna niets aan horeca is afgerekend. Dit geeft aan dat er wel degelijk horeca is betaald aangezien het bandje na de bestelling van de broodjes wel is gescand.
Zoals je kan lezen ligt het verhaal wat genuanceerder en is er door ons wel degelijk voor een aanzienlijk bedrag afgerekend bij vertrek.
Het 'vergeten in rekening te brengen' verhaal stinkt en is oncontroleerbaar. Mocht er inderdaad iets niet zijn afgerekend van onze kant dan is dat uiteraard betreurenswaardig te noemen en het is vanzelfsprekend niet onze intentie geweest. Om achteraf echter een niet te controleren overzicht van kosten te sturen (en daarbij ook te dreigen met stappen) vind ik allesbehalve correct. Immers, de grondslag van de fout ligt bij hun systeem of bij het falen van het personeel bij de uitgang. Bij het inleveren van de polsbandjes en het voldoen van het aangegeven bedrag mogen wij er van uit gaan dat alles volledig voldaan is. Zeker als het systeem bij de uitgang ons ook als zodanig laat vertrekken.
-
Guardian72
- Contacteer:
Je kan in de groep al een eerste controle uitvoeren.Sammerty schreef:
Vraag aan alle deelnemers of zij (voor zover mogelijk) hun bonnetjes nog hebben, danwel een schermafdruk van de pinbetalingen.
Hiermee kan je alvast ten dele jullie gelijk aantonen.
Dan, het systeem zoals omschreven (betalen anders poort niet open) lijkt me een redelijke ondersteuning van jullie bewering.
Maar, er zijn mensen die denken dat contant betalen gelijk is aan niet betalen - tenzij je de bonnetjes hebt - dus ik zou daar als eerste achteraan gaan - gewoon voor je eigen bewijs. (Tel dan gelijk alle bedragen bij elkaar op).
Zaak is om jezelf alvast zoveel mogelijk in te dekken - om verdere problemen te voorkomen. Lullig, maar zo willen ze het.
TS zou kunnen overwegen om melding te maken van valse beschuldiging/smaad - daar hem word verweten vertrokken te zijn zonder betalen..
De enige manier om er achter te komen of de achteraf gepresenteerde rekening correct is door iedereen te vragen om aan te geven hoeveel ze hebben betaald en hoeveel ze ter plekke hebben geconsumeerd.
Dit kan je dan globaal naast de gespecificeerde rekening leggen om te zien of het enigszins klopt.
Je geeft zelf ook al aan dat je vermoed dat jullie te weinig betaald hebben, maar het lijkt erop dat je de specificatie niet gelooft.
Het is wel erg makkelijk door te stellen dat omdat hun systeem niet werkt of omdat ze een foutje hebben gemaakt dat jullie niet hoeven te betalen. Dat zou hetzelfde zijn als je in een winkel iets koopt voor bijvoorbeeld 100 euro en er wordt slechts 1.00 euro aangeslagen. Dan begrijp je toch ook dat ze later bij je komen om de rest te verhalen als ze weten wie je bent?
In jullie geval stelt de sauna dat jullie niet (alles) hebben betaald, ze sturen blijkbaar een gespecificeerde rekening ter onderbouwing van hun vordering. Als jullie verweer is dat jullie wel hebben betaald dan moeten jullie dat ook kunnen bewijzen....
Dit kan je dan globaal naast de gespecificeerde rekening leggen om te zien of het enigszins klopt.
Je geeft zelf ook al aan dat je vermoed dat jullie te weinig betaald hebben, maar het lijkt erop dat je de specificatie niet gelooft.
Het is wel erg makkelijk door te stellen dat omdat hun systeem niet werkt of omdat ze een foutje hebben gemaakt dat jullie niet hoeven te betalen. Dat zou hetzelfde zijn als je in een winkel iets koopt voor bijvoorbeeld 100 euro en er wordt slechts 1.00 euro aangeslagen. Dan begrijp je toch ook dat ze later bij je komen om de rest te verhalen als ze weten wie je bent?
In jullie geval stelt de sauna dat jullie niet (alles) hebben betaald, ze sturen blijkbaar een gespecificeerde rekening ter onderbouwing van hun vordering. Als jullie verweer is dat jullie wel hebben betaald dan moeten jullie dat ook kunnen bewijzen....
Betaal de openstaande rekening gewoon en iedereen
uit de groep een deel daarvan betalen, probleem opgelost.
uit de groep een deel daarvan betalen, probleem opgelost.
Dat denk ik niet. We moesten met zijn allen tegelijk vertrekken, dus er stond dus ook een beste tijd een grote groep lekker voor de in/uitgang te wachten tot iedereen er was. Ik weet dat ik persoonlijk contact heb betaald en geen bonnetje heb. Of dat uberhaupt is aangeboden zou ik niet eens weten. Het was een heftig weekend dus ik denk dat weinig persoon zich nog alle details weet te herinneren.Guardian72 schreef:Domme vraag wellicht - maar kan je dit aantonen?Stammie87 schreef:Nadat iedereen zijn polsband had aangeboden en betaald heeft, hebben wij het pand verlaten.
Hebben mensen per pin betaald, of zijn bonnetjes/facturen bewaard?
Ho, dat vermoedt ik helemaal niet. Zoals gezegd heb ik bijvoorbeeld gewoon contant aan de kassa betaald. Ik geloof dat het €25,- was. Iedereen op 1 persoon na heeft een x bedrag betaald bij de uitgang.tufima schreef: Je geeft zelf ook al aan dat je vermoed dat jullie te weinig betaald hebben, maar het lijkt erop dat je de specificatie niet gelooft.
Er wordt beweerd dat ze vergeten zijn dat de horeca niet is meegerekend. Dat gaat niet op want de 2 broodjes die besteld en gescand zijn bij het groepje van 4 waarmee ik even in de horeca heb gezeten staan bijvoorbeeld niet op de lijst. Dat betekent toch dat er wel degelijk horeca is betaald. Daarnaast zijn er ook niet horeca zaken op de lijst gezet. Hoe kan dit nou niet betaald zijn als de bandjes stuk voor stuk gescand zijn en na betaling als voldaan geaccepteerd zijn bij de uitgang?
Vooropgesteld: Het is geen enkel probleem om te betalen voor hetgeen we verbruikt hebben. Echter is dit naar onze mening gebeurt. Het gaat ook helemaal niet om het bedrag. Die kosten zijn op de kosten van het gehele weekend te verwaarlozen. Het gaat er wel om of het terecht is of niet. Gezien het opgegeven verhaal klopt er van het verhaal weinig en is het sowieso niet aan ons om te bewijzen of het wel of niet zo is lijkt mij?
Oftewel: Is het juridisch wel eens mogelijk dat wij achteraf gefactureerd worden voor vermeende niet betaalde producten en horeca verbruik, ondanks dat we stuk voor stuk betaald hebben aan de kassa bij vertrek.