LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Was de notaris in overtreding?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
petra1000

Was de notaris in overtreding?

Ongelezen bericht door petra1000 »

Na een geschil tussen mij en de verkopende makelaar over een ontbindende voorwaarde van de hypotheek en de nietigheid van het koopcontract heeft de notaris alle vertouwelijke correspondentie van en naar mij overhandigd aan de tegenpartij, zo bleek uit een brief van de advocaat van de tegenpartij met een letterlijk citaat uit een vertrouwelijke E-mail van de notaris aan mij, ik werd hierdoor vreselijk benadeeld. Ik heb de notaris om opheldering gevraagd, hij vertelde dat hij alle correspondentie tussen mij en hem had overhadigd aan de tegenpartij omdat ze hierom gevraagd hadden. Ik vind het absurd en voel me verraden, mag een notaris dit doen?

tufima

Re: Was de notaris in overtreding?

Ongelezen bericht door tufima »

Volgens mij had de notaris dit niet mogen doen. De correspondentie tussen jou en de notaris heeft een vertrouwelijk karakter en kan derhalve niet zonder meer worden overhandigd aan andere partijen.

Je verhaal is vrij summier, maar ga ervan uit dat je als koper een huis heb gekocht onder bepaalde ontbindende voorwaarden en nu van de koop af wil. De notaris is waarschijnlijk uitgezocht door de verkopende partij en wellicht dus een bevriende relatie van de verkoper.

Ik zou de notaris hier in ieder geval op aanspreken. Of deze manier van handelen de (negatieve) doorslag heeft gegeven in jullie geschil is natuurlijk altijd de vraag.

petra1000

Het hele verhaal is nu reeds achter de rug, ik heb zelf de notaris uitgezocht, maar verdenk hem ervan dat hij idd. samenspande met de verkopende partij (een vastgoedhandelaar) De tegenpartij heeft daar wel 5 keer op de koffie gezeten en ikzelf heb de beste man nog nooit gezien. Ik heb er zelf voor gezorgt dat de borgstelling op de derdenrekening werd bevroren, de notaris zelf was daar ondanks het grote geschil nog niet opgekomen. Uiteindelijk heeft de actie van de notaris er voor gezorgt dat ik de strijd opgaf, en de helft van het borgbedrag heb vrijgegeven voor de verkopende partij, om er maar vanaf te zijn. Ik ben er niet op uit om mijn verlies terug te kunnen vorderen bij de notaris, maar ik blijf het gevoel houden dat hij mij iets misdaan heeft en mijn vertrouwen heeft geschonden door al mijn vertrouwelijke mailstjes aan de tegenpartij te overhandigen, welke hier gretig gebruik van maakte. Ik weet nu dat ik uiteindelijk waarscheinlijk wel gelijk had gekregen, maar het spel tussen de advocaten over de manier waarop zinnen en regels uitgelegd konden worden, brak mij op.

tufima

Ongelezen bericht door tufima »

Ik weet niet over wat voor bedrag we het hier hebben, maar wellicht is het toch zinvol om hierover specifieker advies in te winnen.

Wellicht heb je een rechtsbijstandverzekeraar die kan optreden namens jou, of wellicht zou je eens kunnen informeren bij een advocaat die bereid is om op basis van "no cure, no pay" op te treden.

Enerzijds ben je in je belangen geschaad door de notaris die vertrouwelijke stukken heeft misbruikt. Anderszijds zou het nog wel eens zo kunnen zijn dat de vertrouwelijke stukken waar de advocaat van de vastgoedhandelaar zich op baseert worden beoordeeld als "onrechtmatig verkregen bewijs".

Mijn gevoel is altijd dat als je ergens recht op heb dan moet je je recht ook kunnen halen. Uiteraard zal dit niet ten koste van alles moeten gaan, en ga je uiteraard geen juridisch traject in om een paar tientjes. Maar als we het over duizenden euro's hebben zou ik me zeker niet laten afschrikken door de advocaten van een vastgoedhandelaar.

petra1000

Het gaat idd. over wel € 15.000 alles bij elkaar, wat het mij gekost heeft. Maar dat heb ik inmiddels af weten te betalen. Ik weet dat ik voor mezelf niet gelukkig werd van de periode waarin de een na de andere brieven van dure advocaten binnenkwamen. Omdat de notaris z'n actie voor mij de druppel was, zou ik gewoon graag willen weten of ik nou "gek" ben, of de notaris. Er zijn zoveel dingen gebeurd waarvan ik dacht dit kan toch niet, maar je bent overgeleverd aan de goden. Zo heeft hij ook geld van de derderekening gebruikt voor zijn eigen vergoeding voor " verrichte werkzaamheden ", zonder mij gewoon eerst een factuur te sturen.

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Je kunt een klacht indienen bij de Kamer van toezicht voor Notarissen en Kandidaat-notarissen. Dat doe je bij de rechtbank waar de notaris onder valt.

Ik vind je informatie echter te summier om een goed advies te kunnen geven. In beginsel heeft de notaris inderdaad een geheimhoudingsplicht, maar daar zijn inmiddels wel al behoorlijk wat uitzonderingen op gemaakt. Zoals bijvoorbeeld als de waarheidsvinding voorgaat, als er geen belangen geschaad zijn, als het om voor de andere partij essentiele informatie gaat etc. Ook maken tuchtrechters (helaas/al dan niet bewust) nog wel eens onderscheid tussen een notaris in een kleine plaats/platteland en een notaris in een grote stad. Die laatsten worden vaak iets harder aangepakt.

Ik weet dus niet wat voor informatie hij aan de tegenpartij heeft verstrekt, maar tot op zekere hoogte mag hij dat zeker doen (en soms moet hij dat zelfs doen).

Maar nogmaals: ben je het er niet mee eens, dan kun je een klacht indienen. Kost verder niets (behalve tijd), geen advocaat nodig en ook geen proceskosten-veroordeling.

petra1000

De gegevens welke de notaris heeft doorgestuurd hadden geen waarde in de zin van dat hij er onwettige handelingen mee kon voorkomen. Ik vertrouwde de notaris met deze gegevens juist na te gaan of de gang van zaken wel juist was. Ik heb echter nooit een serieus antwoord gekregen, mijn vragen en correspondentie zijn uiteindelijk alleen maar goed geweest om voor de tegenpartij te gebruiken in eindeloze brieven van dure advocaten.

marcel75

Petra,
Ik begrijp dat je inhoudelijk op dit forum niet wilt aangeven welke informatie er wel of niet doorgestuurd is. Ik adviseer je nogmaals om een klacht in te diene bij de Kamer van Toezicht en die te laten oordelen.

petra1000

Hartstikke bedankt voor dit advies, ik heb het even nagezocht en het is idd. een reeele optie! Ik laat even rustig mijn gedachten erover gaan, en denk dat het de enige optie is om nog een beetje genoegdoening te krijgen.

marcel75

De Kamer van Toezicht geeft alleen een oordeel over het gedrag van de notaris. Niet of het onrechtmatig was dus. Daarvoor zul je naar gewone rechter moeten gaan.

Gesloten