Weigering nabestaandenmachtiging ivb onbekendheid Testament
Weigering nabestaandenmachtiging ivb onbekendheid Testament
In Juni 2024 is onze vader helaas overleden in het verzorgingstehuis waar hij zat voor zijn ziekte van Korsakov waarbij hij ook onder mentorschap en bewindvoering zat ivb niet wilsbekwaam (welke na het overlijden niet meer van toepassing is)
Nu zijn er al vele zaken goed afgehandeld zo ook de erfenis van zijn spullen, alsook de financiële erfenis die mijn zus en ik tussen ons reeds hebben verdeeld, dit omdat onze vader ons ook nooit heeft aangegeven dat er een testament is.
Het bedrag dat onze vader op zijn rekening had staan is zeker onder de grens zodat we hier geen erfbelasting over hoeven te betalen.
Het enige dat nog wel dient te gebeuren is de laatste belastingaangifte van 2024 en dit kan nog tot mei 2025.
Dus omdat ik dit op me heb genomen om te regelen in overleg met mijn zus en dit ook digitaal mogelijk zou zijn heb ik dan ook de eerder reeds de aanvraag ingediend voor een nabestaanden-machtiging hiervoor, maar wat bleek deze is afgewezen omdat er kennelijk toch een testament zou zijn.
Bij opvraging bij het CTR blijkt dat er inderdaad nu plots wel een testament is uit 1987.
Nu weet ik dat als er een testament is deze altijd geldig blijft, alleen is dit testament dusdanig oud dat deze ruim voor de scheiding in 1999 van mijn ouders is opgemaakt.
Dus wat er ook in dit testament zou staan, dat zou nooit meer echt van toepassing kunnen zijn omdat wij weten dat onze vader absoluut nooit wilde dat onze moeder ook maar 1 cent meer zou krijgen behalve de in de scheiding opgestelde alimentatie en zijn pensioen tot zijn overlijden.
Maar het feit blijft dus dat onze vader zijn testament eigenlijk nooit meer heeft aangepast na de scheiding omdat het testament nog altijd uit 1987 is, waar wij dus niets van afwisten tot nu.
Ook onze moeder zal het niet (meer) weten want uit de vele oude brieven voor, tijdens en na de scheiding in 1999 kunnen we helaas toch wel opmaken dat onze moeder altijd wel een geldwolf is geweest om zoveel mogelijk te kunnen krijgen van onze vader, dus als ze het wel zou weten dan had ze hier al achteraan geweest
Nu zitten we best wel met een gevoel van wat nu?
Aan de ene kant ondanks dat dit testament aardig oud is en dus ook door onze vader kennelijk nooit is aangepast na de scheiding vermoeden wij dat ook hij hem vergeten is, daarbij heeft hij de laatste 7jr van zijn leven onder bewindvoering gezeten omdat hij niet meer wilsbekwaam is geacht) moeten we nu dan wel naar deze notaris.
Enkel omdat we een erfrecht zou nodig hebben om de nabestaanden-machtiging te kunnen krijgen om die eenmalige belastingaangifte nog digitaal te doen, wat dan al gauw tussen de €375 -€700 kan zitten dat een flink bedrag is, terwijl ik het ook gewoon via
de handmatige papierweg kan invullen, desnoods als ik er niet uitkom of twijfels heb kunnen we dit uiteraard ook door iemand laten nazien die ook de belasting doet van mijn zus en zwager.
Ik mag toch ook wel aannemen dat als deze aangifte gewoon netjes en goed gedaan is dat er verder echt niet meer gemaald gaat worden over dit verouderde (in onze ogen) testament (ook al weet ik dat een testament nooit verjaart als deze niet is aangepast) of kunnen we hier toch nog juridisch voor aansprakelijk gehouden worden door wie dan ook als we dit niet melden bij deze notaris?
Nu zijn er al vele zaken goed afgehandeld zo ook de erfenis van zijn spullen, alsook de financiële erfenis die mijn zus en ik tussen ons reeds hebben verdeeld, dit omdat onze vader ons ook nooit heeft aangegeven dat er een testament is.
Het bedrag dat onze vader op zijn rekening had staan is zeker onder de grens zodat we hier geen erfbelasting over hoeven te betalen.
Het enige dat nog wel dient te gebeuren is de laatste belastingaangifte van 2024 en dit kan nog tot mei 2025.
Dus omdat ik dit op me heb genomen om te regelen in overleg met mijn zus en dit ook digitaal mogelijk zou zijn heb ik dan ook de eerder reeds de aanvraag ingediend voor een nabestaanden-machtiging hiervoor, maar wat bleek deze is afgewezen omdat er kennelijk toch een testament zou zijn.
Bij opvraging bij het CTR blijkt dat er inderdaad nu plots wel een testament is uit 1987.
Nu weet ik dat als er een testament is deze altijd geldig blijft, alleen is dit testament dusdanig oud dat deze ruim voor de scheiding in 1999 van mijn ouders is opgemaakt.
Dus wat er ook in dit testament zou staan, dat zou nooit meer echt van toepassing kunnen zijn omdat wij weten dat onze vader absoluut nooit wilde dat onze moeder ook maar 1 cent meer zou krijgen behalve de in de scheiding opgestelde alimentatie en zijn pensioen tot zijn overlijden.
Maar het feit blijft dus dat onze vader zijn testament eigenlijk nooit meer heeft aangepast na de scheiding omdat het testament nog altijd uit 1987 is, waar wij dus niets van afwisten tot nu.
Ook onze moeder zal het niet (meer) weten want uit de vele oude brieven voor, tijdens en na de scheiding in 1999 kunnen we helaas toch wel opmaken dat onze moeder altijd wel een geldwolf is geweest om zoveel mogelijk te kunnen krijgen van onze vader, dus als ze het wel zou weten dan had ze hier al achteraan geweest
Nu zitten we best wel met een gevoel van wat nu?
Aan de ene kant ondanks dat dit testament aardig oud is en dus ook door onze vader kennelijk nooit is aangepast na de scheiding vermoeden wij dat ook hij hem vergeten is, daarbij heeft hij de laatste 7jr van zijn leven onder bewindvoering gezeten omdat hij niet meer wilsbekwaam is geacht) moeten we nu dan wel naar deze notaris.
Enkel omdat we een erfrecht zou nodig hebben om de nabestaanden-machtiging te kunnen krijgen om die eenmalige belastingaangifte nog digitaal te doen, wat dan al gauw tussen de €375 -€700 kan zitten dat een flink bedrag is, terwijl ik het ook gewoon via
de handmatige papierweg kan invullen, desnoods als ik er niet uitkom of twijfels heb kunnen we dit uiteraard ook door iemand laten nazien die ook de belasting doet van mijn zus en zwager.
Ik mag toch ook wel aannemen dat als deze aangifte gewoon netjes en goed gedaan is dat er verder echt niet meer gemaald gaat worden over dit verouderde (in onze ogen) testament (ook al weet ik dat een testament nooit verjaart als deze niet is aangepast) of kunnen we hier toch nog juridisch voor aansprakelijk gehouden worden door wie dan ook als we dit niet melden bij deze notaris?
Re: Weigering nabestaandenmachtiging ivb onbekendheid Testament
https://www.infotaris.nl/blogs/wanneer- ... %20benoemd.
misschien heb je hier iets aan? ik vrees wel dat hoewel het bestaande testament waarschijnlijk niet meer in de geest is van wat hij had gewild het wel het enige is en dus geldig. Dus jullie moeder erft ook . En zij zou daar dus werk van kunnen maken als het verzwegen zou worden.
misschien heb je hier iets aan? ik vrees wel dat hoewel het bestaande testament waarschijnlijk niet meer in de geest is van wat hij had gewild het wel het enige is en dus geldig. Dus jullie moeder erft ook . En zij zou daar dus werk van kunnen maken als het verzwegen zou worden.
Testament blijft altijd geldig tot er een nieuw testament wordt gemaakt. Ga zo snel mogelijk naar een (goede) notaris. Dat is de vakman.
“Dus wat er ook in dit testament zou staan, dat zou nooit meer echt van toepassing kunnen zijn omdat wij weten dat onze vader absoluut nooit wilde dat onze moeder ook maar 1 cent meer zou krijgen behalve de in de scheiding opgestelde alimentatie en zijn pensioen tot zijn overlijden.”
Natuurlijk kan dit nog wel van toepassing zijn. Het gaat er niet om wat uw vader niet wilde, het gaat om wat in dat laatste testament staat.
Uw moeder kan natuurlijk wel een eventuele erfenis weigeren.
Natuurlijk kan dit nog wel van toepassing zijn. Het gaat er niet om wat uw vader niet wilde, het gaat om wat in dat laatste testament staat.
Uw moeder kan natuurlijk wel een eventuele erfenis weigeren.
Wat een raar verhaal. Er blijkt 'plots' een testament te zijn? Je bedoelt neem ik aan dat je dat eerder gewoon niet hebt gecheckt.
Ik vind je verdere insteek bijzonder. Je hebt er een puinhoop van gemaakt, maar ipv die puin op te willen ruimen lijkt met name te hopen dat niemand de zooi ziet.
Neem contact op met een notaris en trek dit recht.
Ik vind je verdere insteek bijzonder. Je hebt er een puinhoop van gemaakt, maar ipv die puin op te willen ruimen lijkt met name te hopen dat niemand de zooi ziet.
Neem contact op met een notaris en trek dit recht.
Moneyman
vindt dit leuk
De eerste stap op weg naar oplossing: ga naar een notaris, die kan het testament opvragen. Vervolgens kunt u met de notaris overleggen hoe dit opgelost moet worden. Dat kan nog heel onaangenaam en kostbaar worden; bereid u daarop voor.
-
Zolang je niet weet wat er in dat testament staat weet je ook niet wat er in staat...ricodol74 schreef: ↑06 jan 2025 03:09Dus wat er ook in dit testament zou staan, dat zou nooit meer echt van toepassing kunnen zijn omdat wij weten dat onze vader absoluut nooit wilde dat onze moeder ook maar 1 cent meer zou krijgen behalve de in de scheiding opgestelde alimentatie en zijn pensioen tot zijn overlijden.

Gezien de jaartallen vermoed ik dat er sprake was van een gemeenschap van goederen, die door de scheiding beëindigd is. In hoeverre dat consequenties heeft voor de nalatenschap? Geen idee, dat hangt dus van de inhoud van het testament af. Wat me op dit moment het meest verbaast is dat je vader kennelijk al die jaren geen behoefte had om dat testament aan te passen. Pas als het testament geopend is weet je wat er moet gebeuren. Tot die tijd is het alleen maar gissen.
Een testament is rechtsgeldig, en dient uitgevoerd te worden. U dient naar een notaris te gaan en dit daar op te lossen. Dit kan nog een heel naar staartje krijgen.
Exact dit:ricodol74 schreef: ↑06 jan 2025 03:09Dus wat er ook in dit testament zou staan, dat zou nooit meer echt van toepassing kunnen zijn omdat wij weten dat onze vader absoluut nooit wilde dat onze moeder ook maar 1 cent meer zou krijgen behalve de in de scheiding opgestelde alimentatie en zijn pensioen tot zijn overlijden.
Ik heb recent (nou ja, recent, 2020) een testament moeten afwikkelen samen met de notaris en het eerste dat hij zei is dat het testament leidend was, ongeacht wat de erfgenamen die nog contact hadden met de overledene zeiden dat de overledene wilde.
===
Hierop is een simpel antwoord te geven: niet doen. Dit kan je enorm parten gaan spelen in negatieve zin als je nu verzwijgt en straks iemand er toch achterkomt.ricodol74 schreef: ↑06 jan 2025 03:09Ik mag toch ook wel aannemen dat als deze aangifte gewoon netjes en goed gedaan is dat er verder echt niet meer gemaald gaat worden over dit verouderde (in onze ogen) testament (ook al weet ik dat een testament nooit verjaart als deze niet is aangepast) of kunnen we hier toch nog juridisch voor aansprakelijk gehouden worden door wie dan ook als we dit niet melden bij deze notaris?
-
Misschien staat in het testament dat "de wettige echtgenoot" erft (i.p.v. haar naam), dan is moeder geen erfgenaam want geen echtgenoot meer.
Heeft u de scheidingsakte ook ? Daar kan eventueel in staan dat er een finale afrekening overeengekomen is, inclusief een toekomstige erfenis?
Dus: het testament opvragen en de scheidingspapieren erbij pakken.
Heeft u de scheidingsakte ook ? Daar kan eventueel in staan dat er een finale afrekening overeengekomen is, inclusief een toekomstige erfenis?
Dus: het testament opvragen en de scheidingspapieren erbij pakken.
Dorfje
vindt dit leuk
-
Exact wat HandigeHarrie zegt. Een dergelijke bepaling staat ook in de testamenten van mijn beide ouders. Nadat de eerste overleden was had het testament van de tweede ouder natuurlijk geen nut meer. Best kans dat juist door de scheiding een of meerdere bepalingen niet meer van toepassing zijn.
Maar daar kun je maar op één manier achter komen - en dat is al meerdere malen genoemd.
Maar daar kun je maar op één manier achter komen - en dat is al meerdere malen genoemd.
-
Het probleem is dus dat, als je iets verzwijgt voor andere rechthebbenden, je het risico loopt dat je je aandeel in het verzwegen aandeel verbeurt. Dat kan dus zelfs oplopen tot je hele aandeel in de nalatenschap. Nu je, aantoonbaar, weet hebt van het testament is het dus zaak dat toch te laten openen.kuklos schreef: ↑06 jan 2025 13:35Hierop is een simpel antwoord te geven: niet doen. Dit kan je enorm parten gaan spelen in negatieve zin als je nu verzwijgt en straks iemand er toch achterkomt.ricodol74 schreef: ↑06 jan 2025 03:09Ik mag toch ook wel aannemen dat als deze aangifte gewoon netjes en goed gedaan is dat er verder echt niet meer gemaald gaat worden over dit verouderde (in onze ogen) testament (ook al weet ik dat een testament nooit verjaart als deze niet is aangepast) of kunnen we hier toch nog juridisch voor aansprakelijk gehouden worden door wie dan ook als we dit niet melden bij deze notaris?