LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ziek tijdens Teacher Plus-programma via China Plus

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Mart de Jong
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 dec 2017 18:21

Ziek tijdens Teacher Plus-programma via China Plus

Ongelezen bericht door Mart de Jong »

Wie wil met mij meedenken over het volgende.
Floor (net 18), verblijft in China als lerares Engels in een gezin in Beijing. Zij is daar in het kader van het 'Teacher Plus' programma van China Plus (chinaplus.nl), dat daarbij samenwerkt met de Chinese organisatie Dragon Education die het Chinese deel van het programma verzorgt.

Dragon Education heeft slecht gastheerschap getoond. De driedaagse introductie en voorbereiding op de plaatsing in het gastgezin bestond eruit dat Floor samen met twee andere meisjes in een appartementje geplaatst werd waar iemand elke dag eten kwam bezorgen. Toen de betaling van zakgeld van Floor twee weken uitbleef hield Dragon Education zich van den domme.

Tien dagen geleden werd Floor erg ziek: veel hoesten, hoge koorts. Het gezin keek niet naar Floor om en de gastmoeder verlangde dat zij schoon ging maken. Dragon Education kwam pas in actie nadat de moeder van Floor alarm sloeg bij China Plus. Floor werd onderzocht in een ziekenhuis en weer naar het gastgezin gestuurd met dozen vol koortsremmers. Tot nu toe hebben die niet geholpen: Floor loopt nog steeds rond met koorts.

China Plus heeft tijdens haar ziekte voorgesteld om haar bij een ander gezin onder te brengen, maar daar was het Floor niet om te doen: zij wilde dat er aandacht voor was dat zij ziek was.

Een paar dagen geleden werd Floor wakker in een donker huis: het gezin was vertrokken zonder haar te informeren; Floor werd geacht het zelf uit te zoeken. Dragon Education vond het niet urgent genoeg om haar op te zoeken: zij stelden voor Floor te ontmoeten in het ziekenhuis, dat op twee uur reizen ligt. Op dat moment was het genoeg voor Floor: zij wilde eruit en naar huis.
De moeder van Floor vernam van China Plus dat het bedrijf ook klaar was met Dragon Education en het contract gaat beëindigen. Dat betekent dat Floor en de andere meisjes die uitgezonden zijn feitelijk zonder begeleiding komen te zitten.

Inmiddels is de moeder van Floor haar ticket aan het omboeken, kosten 200 euro. Nu verlangt Dragon Education een uitkoopsom uit het programma van minimaal 1.000 euro. Zij beroepen zich daarbij op de volgende argumenten: cultuurverschillen; Floor heeft plaatsing in een ander gezin geweigerd; Floor heeft zich aan behandeling onttrokken door niet naar het ziekenhuis te reizen. China Plus wil daarover namens Dragon Education onderhandelen met de ouders van Floor. Wat staat hen te doen?
Laatst gewijzigd door Mart de Jong op 08 dec 2017 21:20, 3 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30179
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ziek tijdens Teacher Plus-programma via China Plus

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mart de Jong schreef:Wie wil met mij meedenken over het volgende.
De dochter van mijn vriendin, Floor (net 18), verblijft in China als lerares Engels in een gezin in Beijing. Zij is daar in het kader van het 'Teacher Plus' programma van China Plus (chinaplus.nl), dat daarbij samenwerkt met de Chinese organisatie Dragon Education die het Chinese deel van het programma verzorgt.

Dragon Education heeft slecht gastheerschap getoond. De driedaagse introductie en voorbereiding op de plaatsing in het gastgezin bestond eruit dat Floor samen met twee andere meisjes in een appartementje geplaatst werd waar iemand elke dag eten kwam bezorgen. Toen de betaling van zakgeld van Floor twee weken uitbleef hield Dragon Education zich van den domme.

Tien dagen geleden werd Floor erg ziek: veel hoesten, hoge koorts. Het gezin keek niet naar Floor om en de gastmoeder verlangde dat zij schoon ging maken. Dragon Education kwam pas in actie nadat de moeder van Floor alarm sloeg bij China Plus. Floor werd onderzocht in een ziekenhuis en weer naar het gastgezin gestuurd met dozen vol koortsremmers. Tot nu toe hebben die niet geholpen: Floor loopt nog steeds rond met koorts.

China Plus heeft tijdens haar ziekte voorgesteld om haar bij een ander gezin onder te brengen, maar daar was het Floor niet om te doen: zij wilde dat er aandacht voor was dat zij ziek was.

Een paar dagen geleden werd Floor wakker in een donker huis: het gezin was vertrokken zonder haar te informeren; Floor werd geacht het zelf uit te zoeken. Dragon Education vond het niet urgent genoeg om haar op te zoeken: zij stelden voor Floor te ontmoeten in het ziekenhuis, dat op twee uur reizen ligt. Op dat moment was het genoeg voor Floor: zij wilde eruit en naar huis.
De moeder van Floor vernam van China Plus dat het bedrijf ook klaar was met Dragon Education en het contract gaat beëindigen. Dat betekent dat Floor en de andere meisjes die uitgezonden zijn feitelijk zonder begeleiding komen te zitten.

Inmiddels is de moeder van Floor haar ticket aan het omboeken, kosten 200 euro. Nu verlangt Dragon Education een uitkoopsom uit het programma van minimaal 1.000 euro en onderhandelt China Plus daarover namens de organisatie met de ouders van Floor. Wat te doen?
Een rechtsbijstands verzekeraar of advocaat inschakelen.

Lowieze
Berichten: 6617
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Ziek tijdens Teacher Plus-programma via China Plus

Ongelezen bericht door Lowieze »

Wat een vervelende situatie voor Floor. Ik neem aan dat zij een contract/overeenkomst heeft getekend met China Plus?
Misschien even nakijken wat daar in staat over het eerder beëindigen van het programma?
En ja, wat het gebrek aan verzorging en begeleiding betreft, China is geen Nederland hè.

Mart de Jong
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 dec 2017 18:21

Re: Ziek tijdens Teacher Plus-programma via China Plus

Ongelezen bericht door Mart de Jong »

Dank voor de reacties! Intussen heeft het verhaal een grimmige wending genomen. Mensen van Dragon Education hebben zich eergisteren gemeld bij Floor en hebben twee uur op haar ingepraat om een schuldbekentenis te ondertekenen. Dat heeft Floor geweigerd. Gisteren kreeg zij van haar gastmoeder te horen dat zij diende te vertrekken en moest wachten totdat Dragon Education haar op kwam halen. Dat heeft Floor niet afgewacht: haar koffers waren al gepakt en zij is meteen vertrokken. Dat leidde tot een handgemeen met de gastmoeder, die probeerde koffers uit haar handen te trekken.

Floor verblijft nu in een hotel dat inderhaast geboekt is op de meisjesnaam van haar moeder en wacht daar op een vlucht naar Nederland, morgen. Dragon Education dreigt haar ondertussen met arrestatie door de politie en China Plus is onbereikbaar.
Prioriteit is nu eerst Floor veilig daar weg te krijgen; daarna is het tijd om de diverse aansprakelijkheden eens onder de loep te nemen.
Laatst gewijzigd door Mart de Jong op 09 dec 2017 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Ziek tijdens Teacher Plus-programma via China Plus

Ongelezen bericht door Miepje1 »

O wat stuitend! Kan de ambassade niet helpen?

Mart de Jong
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 dec 2017 18:21

Re: Ziek tijdens Teacher Plus-programma via China Plus

Ongelezen bericht door Mart de Jong »

Miepje1 schreef:O wat stuitend! Kan de ambassade niet helpen?
ZIj heeft het nummer van de ambassade op zak.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Ziek tijdens Teacher Plus-programma via China Plus

Ongelezen bericht door thecure »

maar wat is uw rol in het verhaal? waarom posten de ouders niet zelf?

Mart de Jong
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 dec 2017 18:21

Re: Ziek tijdens Teacher Plus-programma via China Plus

Ongelezen bericht door Mart de Jong »

thecure schreef:maar wat is uw rol in het verhaal? waarom posten de ouders niet zelf?
De moeder van Floor is mijn partner. Waarom zij of de vader dit niet posten is mijns inziens minder relevant.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ziek tijdens Teacher Plus-programma via China Plus

Ongelezen bericht door moederslink »

Mart de Jong schreef:...........grimmig........
Mart de Jong schreef:Dragon Education dreigt haar ondertussen met arrestatie door de politie en China Plus is onbereikbaar. .......
Grimmig idd!
Op welke grond zou zo.n meisje in hemelsnaam gearresteerd kunnen worden?
Heeft Floor een overeenkomst ondertekend en wat staat daarin ? Ook iets over die uitkoopsom van € 1000?
Nog 1 spannende nacht en hopelijk landt ze morgen veilig op Schiphol.
Sterkte!
Laatst gewijzigd door moederslink op 09 dec 2017 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Mart de Jong
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 dec 2017 18:21

Re: Ziek tijdens Teacher Plus-programma via China Plus

Ongelezen bericht door Mart de Jong »

moederslink schreef: Op welke grond zou zo.n meisje in hemelsnaam gearresteerd kunnen worden?
Naar Nederlandse maatstaven waarschijnlijk op geen enkele, maar China is een heel ander land, met hele andere mores. Bijvoorbeeld. Floor is halsoverkop vertrokken; wat als de 'gedupeerden' haar ervan beschuldigen iets gestolen of vernield te hebben? Deze ontwikkeling is nogal intimiderend voor het meisje zelf en de ouders.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ziek tijdens Teacher Plus-programma via China Plus

Ongelezen bericht door moederslink »

Floor is net 18 , persoonlijk vind ik dit best wel erg jong en dan kun je toch ook nog geen docent zijn ?
Bovendien lees ik op de website dat deelnemers minimaal 22 moeten zijn en al een bachelor moeten hebben in willekeurig welke richting. Of mis ik iets?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ziek tijdens Teacher Plus-programma via China Plus

Ongelezen bericht door moederslink »

breien schreef:
moederslink schreef:Floor is net 18 , persoonlijk vind ik dit best wel erg jong en dan kun je toch ook nog geen docent zijn ?
Bovendien lees ik op de website dat deelnemers minimaal 22 moeten zijn en al een bachelor moeten hebben in willekeurig welke richting. Of mis ik iets?
Ik neem aan dat deze Floor deelnam aan het Culture Plus onderdeel. De leeftijd is dan tussen de 17 en 23 jaar en het is de bedoeling dat de kinderen uit de gegoede gezinnen thuis Engels leren van de deelnemer. Floor gaf geen les op en school en dat is een ander onderdeel.
Ik heb ook een op e website gekeken en kom tot deze informatie.
Culture Plus is er ook idd.
Floor nam deel aan Teacher Plus programma , zegt de TS .
Mart de Jong schreef:........Zij is daar in het kader van het ' Teacher Plus ' programma
Zie ook topictitel.
Maar misschien heeft de TS zich vergist in de naam vh programma dat Floor volgde? :?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Ziek tijdens Teacher Plus-programma via China Plus

Ongelezen bericht door Brahms »

Mart de Jong schreef:Naar Nederlandse maatstaven waarschijnlijk op geen enkele, maar China is een heel ander land, met hele andere mores. Bijvoorbeeld. Floor is halsoverkop vertrokken; wat als de 'gedupeerden' haar ervan beschuldigen iets gestolen of vernield te hebben? Deze ontwikkeling is nogal intimiderend voor het meisje zelf en de ouders.
"als"........

Mart de Jong
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 dec 2017 18:21

Re: Ziek tijdens Teacher Plus-programma via China Plus

Ongelezen bericht door Mart de Jong »

breien schreef:
moederslink schreef:Floor is net 18 , persoonlijk vind ik dit best wel erg jong en dan kun je toch ook nog geen docent zijn ?
Bovendien lees ik op de website dat deelnemers minimaal 22 moeten zijn en al een bachelor moeten hebben in willekeurig welke richting. Of mis ik iets?
Ik neem aan dat deze Floor deelnam aan het Culture Plus onderdeel. De leeftijd is dan tussen de 17 en 23 jaar en het is de bedoeling dat de kinderen uit de gegoede gezinnen thuis Engels leren van de deelnemer. Floor gaf geen les op en school en dat is een ander onderdeel.
Ik heb ook een op e website gekeken en kom tot deze informatie.
Dat is inderdaad het geval: Culture PLus. Floor was op haar 17e klaar met gymnasium (een jaar eerder ja, voordat dát weer uitgeplozen wordt) inclusief Cambridge examen, en geeft les in een gezin.


Dank voor alle nuttige adviezen. Alle off topic discussies ben ik minder van gecharmeerd geraakt, maar blijkbaar is dat onvermijdelijk.
Ik ga nu kijken hoe ik deze conversatie weer van de site kan krijgen.

Dossiermap
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 mei 2012 12:24

Re: Ziek tijdens Teacher Plus-programma via China Plus

Ongelezen bericht door Dossiermap »

Mart de Jong schreef: Ik ga nu kijken hoe ik deze conversatie weer van de site kan krijgen.
Hm? Lijkt mij niet de bedoeling.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Ziek tijdens Teacher Plus-programma via China Plus

Ongelezen bericht door Brahms »

Mart schreef:
Dat is inderdaad het geval: Culture PLus. Floor was op haar 17e klaar met gymnasium (een jaar eerder ja, voordat dát weer uitgeplozen wordt) inclusief Cambridge examen, en geeft les in een gezin.


Dank voor alle nuttige adviezen. Alle off topic discussies ben ik minder van gecharmeerd geraakt, maar blijkbaar is dat onvermijdelijk.
Ik ga nu kijken hoe ik deze conversatie weer van de site kan krijgen.
Vreemde manier van doen, eerst advies vragen, familieomstandigheden uitvoerig belichten en vooral je hart luchten, nu weer alles willen verwijderen......

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ziek tijdens Teacher Plus-programma via China Plus

Ongelezen bericht door moederslink »

Brahms schreef:
Mart schreef: Dat is inderdaad het geval: Culture PLus. Floor was op haar 17e klaar met gymnasium (een jaar eerder ja, voordat dát weer uitgeplozen wordt ) inclusief Cambridge examen, en geeft les in een gezin.
Dank voor alle nuttige adviezen. Alle off topic discussies ben ik minder van gecharmeerd geraakt, maar blijkbaar is dat onvermijdelijk.
Ik ga nu kijken hoe ik deze conversatie weer van de site kan krijgen.
Vreemde manier van doen, eerst advies vragen, familieomstandigheden uitvoerig belichten en vooral je hart luchten, nu weer alles willen verwijderen......
Het was dus idd Culture Plus en is de topictitel fout .
Tja , dit forum is ervoor om elkaar te helpen en er mogelijk ook nog iets van te leren.
Iets wat nieuw is voor mij pluis ik graag uit en het houdt de geest scherp :wink:
Waarom zou u het nu willen verwijderen? De situatie is zoals u zegt , grimmig, dus het zou fijn zijn als u het eea terugkoppelt en vertelt hoe dit gaat aflopen. Uw post kan een waarschuwing zijn voor anderen die ook zoiets zouden willen ondernemen.
En komt ze nu vandaag terug in Nederland?

Mart de Jong
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 dec 2017 18:21

Re: Ziek tijdens Teacher Plus-programma via China Plus

Ongelezen bericht door Mart de Jong »

moederslink schreef:
Mart schreef: Dat is inderdaad het geval: Culture PLus. Floor was op haar 17e klaar met gymnasium (een jaar eerder ja, voordat dát weer uitgeplozen wordt ) inclusief Cambridge examen, en geeft les in een gezin.
Dank voor alle nuttige adviezen. Alle off topic discussies ben ik minder van gecharmeerd geraakt, maar blijkbaar is dat onvermijdelijk.
Ik ga nu kijken hoe ik deze conversatie weer van de site kan krijgen.
Het was dus idd Culture Plus en is de topictitel fout .
Tja , dit forum is ervoor om elkaar te helpen en er mogelijk ook nog iets van te leren.
Iets wat nieuw is voor mij pluis ik graag uit en het houdt de geest scherp :wink:
Waarom zou u het nu willen verwijderen? De situatie is zoals u zegt , grimmig, dus het zou fijn zijn als u het eea terugkoppelt en vertelt hoe dit gaat aflopen. Uw post kan een waarschuwing zijn voor anderen die ook zoiets zouden willen ondernemen.
En komt ze nu vandaag terug in Nederland?
Inderdaad is de Topictitel fout. Voor zover ik kan zien is die niet meer te veranderen. Maar dat heeft mijns inziens met de inhoud van de casus weinig van doen. Als deze post kan dienen als waarschuwing voor anderen doe ik uiteraard geen poging om hem te verwijderen (als dat überhaubt zou kunnen natuurlijk) en terug blijven koppelen hoe dit afloopt.
De situatie is inderdaad grimmig. Zowel Floor, haar ouders én China Plus zijn ernstig geschrokken van het gedrag van Dragon Education. Maandagavond is Floor terug in NL.

Mart de Jong
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 dec 2017 18:21

Re: Ziek tijdens Teacher Plus-programma via China Plus

Ongelezen bericht door Mart de Jong »

moederslink schreef:

Heeft Floor een overeenkomst ondertekend en wat staat daarin ? Ook iets over die uitkoopsom van € 1000?
Ja, Floor heeft een overeenkomst Dragon Education getekend (en China Plus heeft daarin bemiddeld) waarin een uitkoopsom genoemd wordt van omgerekend 500 euro.
Zoals eerder genoemd eist Dragon Education nu omgerekend 1.000 euro en hebben zij geprobeerd Floor te bewegen om voor dat bedrag een schuldbekentenis te tekenen. En heeft China Plus contact gezocht met de ouders om over dat bedrag te onderhandelen.

Mart de Jong
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 dec 2017 18:21

Re: Ziek tijdens Teacher Plus-programma via China Plus

Ongelezen bericht door Mart de Jong »

Brahms schreef: Vreemde manier van doen, eerst advies vragen, familieomstandigheden uitvoerig belichten en vooral je hart luchten, nu weer alles willen verwijderen......
Brahms. Ik wil u vragen om bij de feiten te blijven.
Ik heb gepost met de vraag om mee te denken over de beste manier van handelen in een best ingewikkeld verhaal. Niet voor niets heb ik gepost in de categorie juridisch.
Als u mijn oorspronkelijke post leest zult u zien dat het daarin gaat over Floor, haar gastgezin en de twee betrokken organisaties, te weten het Nederlandse China Plus en het Chinese Dragon Education. Familie-omstandigheden heb ik niet belicht, laat staan uitvoerig. Wel ben ik daar later naar gevraagd.
Als ik mijn hart wil luchten, dan doe ik dat, nadat Floor veilig geland is, bij China Plus en niet op dit forum. De informatie die ik gedeeld heb, was en is mijns inziens nodig om het verhaal compleet te hebben.

Mijn vraag op dit moment is welke mogelijkheden er zullen zijn voor juridische actie tegen China Plus (procederen tegen een Chinese organisatie lijkt mij kansloos).
Laatst gewijzigd door Mart de Jong op 10 dec 2017 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten