LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auteursrechten foto's op internet

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
PaulineVB

Auteursrechten foto's op internet

Ongelezen bericht door PaulineVB »

Voor mijn website gebruik ik foto's van FreeImages. Volgens mij zijn deze vrij van auteursrechten. Ik twijfel echter door een recente aflevering van de Rijdende rechter (week 10). In deze aflevering een casus van een dame met een eigen bedrijf. Op haar website heeft zij een paar jaar terug een foto geplaatst afkomstig van een website die aangeeft (althans de indruk wekt) dat er geen auteursrechten zijn. Er staat bij bedoelde foto geen naam van de fotograaf. Ondanks dat zij stelt te goeder trouw te zijn wordt zij toch veroordeeld in de kosten voor schending auteursrecht. Er is software om foto's op te sporen die een inbreuk op auteursrechten opleveren. Zie voor meer info de uitzending.
Hoe kan je voorkomen dat je wordt aangeklaagd voor inbreuk op auteursrecht als de website dit niet duidelijk maakt en ook de naam van de fotograaf ontbreekt? Iemand tips?

witte angora

Re: Auteursrechten foto's op internet

Ongelezen bericht door witte angora »

PaulineVB schreef:Voor mijn website gebruik ik foto's van FreeImages. Volgens mij zijn deze vrij van auteursrechten.
Hoe kan je voorkomen dat je wordt aangeklaagd voor inbreuk op auteursrecht als de website dit niet duidelijk maakt en ook de naam van de fotograaf ontbreekt? Iemand tips?
Heel simpel. Foto's kopen of zelf maken. Ik vind het nogal brutaal dat bedrijven (en particulieren) menen gratis foto's van anderen te kunnen gebruiken voor hun eigen website/bedrijf.

Als je die van mij zou gebruiken zou je ook moeten dokken. Ook al zet ik ze 'vrij' op internet.

lordi

Ongelezen bericht door lordi »

Je kan zoeken naar foto's die zijn vrijgegeven met een Creative Commons-licentie, zie https://search.creativecommons.org/ voor een zoekmachine maar er zijn er nog meer. Of zoek op "free stock photos' en dergelijke.

Mevrouw was absoluut niet te goeder trouw: de site "dutch free cards" was een site met e-cards die je kon verzenden. Het "free" sloeg dus op het feit dat je niet hoefde te betalen, niet op het feit dat je de foto's zomaar kon gebruiken. Daarnaast had deze site een copyright-melding op de foto staan en die had ze er afgehaald omdat ze dat niet mooi vond. Goed, de desbetreffende site had niet het copyright van de foto maar mevrouw had dus kunnen weten dat ze fout zat. Ze probeerde zich gewoon naïef voor te doen om onder de boete uit te komen.

Dus zoek naar een goede site, lees goed de voorwaarden en dan is er genoeg bruikbaars te vinden op internet dat je gratis en zonder problemen mag gebruiken.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Op bepaalde internetsites staat nog al wat beeldmateriaal van mij. Af en toe zoek ik eens op het Net met bepaalde zoekwoorden of er geen foto's zijn "geleend". Eigenlijk levert zo'n controlle altijd wel wat op. De plaatsers krijgt dan een nette mail met het verzoek te verwijderen plus wat juridische tekst. Nog nooit gehad dat een foto dan niet wordt verwijderd, ook al doen sommige alsof ze het allemaal niet snappen.
Jatten doe je maar bij een ander, niet bij mij !
Tip: Gebruik gewoon eigen beeldmateriaal
Laatst gewijzigd door BL2 op 11 mar 2017 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Via Google Image Search kom je ook al een heel eind.

Student90

Ongelezen bericht door Student90 »

PaulineVB schreef:Voor mijn website gebruik ik foto's van FreeImages. Volgens mij zijn deze vrij van auteursrechten. Ik twijfel echter door een recente aflevering van de Rijdende rechter (week 10). In deze aflevering een casus van een dame met een eigen bedrijf. Op haar website heeft zij een paar jaar terug een foto geplaatst afkomstig van een website die aangeeft (althans de indruk wekt) dat er geen auteursrechten zijn. Er staat bij bedoelde foto geen naam van de fotograaf. Ondanks dat zij stelt te goeder trouw te zijn wordt zij toch veroordeeld in de kosten voor schending auteursrecht. Er is software om foto's op te sporen die een inbreuk op auteursrechten opleveren. Zie voor meer info de uitzending.
Heb je deze 2 links al doorgenomen:
http://nl.freeimages.com/terms
http://nl.freeimages.com/license

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kunt even zoeken of de foto misschien onterecht is overgenomen uit databank, door het plaatje in te voeren in een zoekmachine, zoals Google Image Search of https://www.tineye.com/. Er bestaat geen 100% garantie.

Gesloten