Let op met Backup Online van KPN. Op het eerste gezicht lijkt het heel aantrekkelijk, maar er zitten wat addertjes onder het gras. Aanleiding voor mij was dat ik mijn maandbackup iedere keer opnieuw moest maken.
Ik heb daarom contact gezochtmet de leverancier van backup online, IASO, om uit te zoeken wat nu precies door KPN geleverd wordt.
Let op het volgende.
1. KPN bewaart 27 versies van je bestanden. Echter alleen de laatste twee versies (dagen) worden gegarandeerd. KPN heeft dus het recht om bij ruimtegebrek de overige (oudere) 25 te verwijderen.
2. Wanneer je een bestand 27 dagen achtereenvolgens niet ter backup aanbiedt, wordt het verwijderd. Je zult dus bij en crash binnen 27 dagen moeten restoren, anders is je laatste beschikbare backupversie door KPN verwijderd.
3. Wanneer je - zoals ik - eens per maand een backup wil maken kan dat niet. Na 27 dagen zijn immers de bestanden verwijderd. Alleen bestanden die dagelijks worden gebackupped, worden bewaard.
4. Deze voorwaarden kun je nergens vinden: een door KPN goed verborgen geheim. Ze leveren wel, maar onder welke condities en voorwaarden wordt niet expliciet gemaakt.
5. Zo makkelijk als je het aanvraagt, kun je het niet opzeggen. Je zit vast aan een jaarcontract en het pas na lang zoeken kom je er achter dat het contract telefonisch kan worden opgezegd (0800-0403).
6. Tenslotte is het technisch support alleen via een webformulier beschikbaar.
Ik heb gewoon een tweede harde schijf gekocht, die bewaar ik elders. Daarmee is het volgens mij beter en goedkoper geregeld.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Backup online van KPN
Re: Backup online van KPN
Jerb. Deze addertjes zijn bij aanschaf al in de voorwaarden te vinden. Als je trouwens maar maandelijks een backup wilt maken ben je zelf ook al niet te fijn bezig, je wilt geen maand data missen.
Als je dagelijks of eens in de paar dagen automatisch een backup laat maken (eventueel bij het afsluiten van je pc) is de backup ook zo klaar en heb je altijd de recente data, dat is precies het voordeel van een online backup methode (niet perse kpn).
Als je dagelijks of eens in de paar dagen automatisch een backup laat maken (eventueel bij het afsluiten van je pc) is de backup ook zo klaar en heb je altijd de recente data, dat is precies het voordeel van een online backup methode (niet perse kpn).