LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Brain age test gedaan, nu dure sms-berichten ontvangen

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
lhmc

Brain age test gedaan, nu dure sms-berichten ontvangen

Ongelezen bericht door lhmc »

Ik probeer zo duidelijk mogelijk te beschrijven waar ik nu last van heb, sinds een week of 2.

Ongeveer twee weken terug ontving ik van iemand die ik ken een mailtje op mijn Hotmail-account, met daarin een link naar een zogenaamde BrainAge-test ofzo?? Een soort spelletje, het zag er allemaal heel erg onschuldig uit. Die test heb ik gedaan. Na afloop van de test moest ik mijn gsm-nummer invullen en zou ik de resultaat van de test krijgen. Alleen ja... De resultaat heb ik never nooit gekregen, wel krijg ik sinds die tijd een aantal berichtjes (ik denk dat ik nu 5 tot 10 van die berichtjes heb ontvangen, mss wel meer) van anonieme afzenders met daarin elke keer een andere, voor mij hele vreemde url-link. Dit vertrouwde ik helemaal niet en heb gelijk deze berichtjes verwijderd. Ik heb ze dus helaas niet meer. Wel viel me gelijk op dat de manier van het verwijderen van deze berichtjes anders waren als de normale manier.
Ook kreeg ik gister een sms-je van 1200 dat ik minder dan 3 Euro te besteden heb (ik heb prepay), en idd, ik heb nu nog maar 19 cent over, dus ik kan momenteel bijna niets meer doen dan alleen opwaarderen, maar daar begin ik nu ff niet aan, omdat ik bang ben dat ik die berichten weer krijg, want het blijkt dat ik betaal voor die ontvangen berichten!!!! Hoeveel dit is, dat heb ik nooit in de gaten gehad, dus ja, ik gok zo rond 1,50 euro. Ik heb verder geen nummer ofzo, ik kan geen namen meer noemen wat in de url's stond, ik heb alles gelijk verwijderd. Ook die e-mails met die neppe brain age test (ik ontving na die 1ste ook weer een stuk of 5 van anderen, ook bekenden van mij, maar deze heb ik gelijk verwijderd, want 1x is wel genoeg, hoor).

Wat is dit nu?? Wat kan ik ertegen aan doen?? Wie herkent dit probleem??

Kortom:
* heb een vermoeden dat dit alleen bij degenen met een Hotmail-account gebeurt (ik heb ook een gewone e-mail account, maar daarop heb ik een dergelijk bericht nooit ontvangen)
* testje of spelletje gedaan (bv. in dit geval BrainAge --> achteraf zag het niet zo professioneel uit, dus niet van Nintendo ofzo, maar wel onschuldig)
* ontvangt serie berichten waar je voor moet betalen, daarin met vrijwel altijd een url die je dan moet checken/bekijken (wat er dan gebeurt, weet ik niet, want ik heb ze gelijk verwijderd)
* het verwijderen van deze berichten op de gsm gebeurt heel anders dan normaal
* e-mail berichten verwijderd, zouden terug moeten vinden zijn in mapje verwijderd (tenzij jezelf eigenhandig dat mapje ook meteen leegmaakt), ik heb hierin gekeken, hierin staan ook berichten die ik nog 2 weken terug heb verwijderd, maar de mailtjes met die brain age test heb ik niet meer, dus foetsie.

Ik hoop dat iemand mijn probleem herkent en ook weet wat ik eraan kan doen. Dan ben ik je heel erg dankbaar voor!

B.v.d.!

lhmc

Re: Brain age test gedaan, nu dure sms-berichten ontvangen

Ongelezen bericht door lhmc »

Ter aanvulling op mijn bovenstaande bericht:

Na het invullen van de test moest ik mijn gsm-nummer invullen. Daarna moest ik dan "OK" sms-en naar 5028. Dit kon ik nog terug vinden in het mapje verzonden.

Nu bedenk ik me net iets: kan ik gewoon "STOP" naar 5028 sms-en dat dit alles stopt??? Wie o wie weet het???? Alvast bedankt!

TdeHond

Ongelezen bericht door TdeHond »

Kijkt u even hier
http://www.smsgedragscode.nl/
van welke dienst u de berichten ontvangt. Vervolgens afmelden zoals daar beschreven staat. b.v.
Stop+keyword/Stop

Meldt u ook aan bij:
http://www.smsdienstenfilter.nl/
als u alle smsdiensten wilt blokkeren.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

zoek zo snel mogelijk de stop optie.

Wat is er gebeurt:

- Een bekende van u (of in ieder geval iemand die uw adres in zijn/haar hotmail account heeft staan) heeft zo`n "test" gedaan.
- Hier word gevraagd om je hotmail username en wachtwoord af te geven.
- in de kleine lettertjes staat dat je door deel te nemen, het bedrijf toestemming geeft om WANNEER ZIJ DAT MAAR WILLEN namens jou mail naar iedereen in je adresboek te sturen.

Dit is mischien niet illegaal, maar op het randje.

Echter, waar dit soort oplichters de fout in gaan, is dat zij gaan spammen (of spimmen - spam op een IM systeem zoals Windows Live Messenger, of Yahoo messenger).

Voor zover ik nu weet, is de enige manier om dit te stoppen (mail dan) je wachtwoord op MSN/hotmail te wijzigen.
Dit staat ook in die voorwaarden.
"U gaat accoord met onze voorwaarden. Op het moment dat u niet (meer) accoord bent, of wilt stoppen, dient u uw wachtwoord te wijzigen"
(Bron: een van de vele sites van CSS content management)

Er zijn op het forum meer van dit soort berichten te vinden.

Wacht niet te lang met het stoppen hiervan - het kost U namenlijk geld.

Algemene tip:
Iedere site waar je een hotmail/live username en wachtwoord in moet vullen buiten Hotmail en Live zelf om = vragen om problemen.
Ik zal niet stellen dat het oplichting is, maar het is zowiezo af te vragen hoe slim het is om volslagen onbekenden vrije toegang tot je mail account te geven - iets wat volgens de voorwaarden van Hotmail/Live ook niet mag.
You may not authorize any third party to access and/or use the service on your behalf except where Microsoft provides a mechanism for third parties to access the service on your behalf.
oftewel - je mag geen toestemming geven aan ENIGE derde partij om toegang te krijgen tot, danwel het gebruiken van de dienst - met uitzondering van de door Microsoft goedgekeurde partijen - handelend namens de account houder.

De uitzonderingen vind je hier:
http://messenger.msn.com/Help/Authorized.aspx

CSS content management staat daar dus niet tussen.

Als men echt strikt is, kan dit soort ongein de verzender dus zijn account doen verliezen.

Gesloten