LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen of niet te vinden telefoonaansluiting/ISRApunt

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
DirkW

Re: Geen of niet te vinden telefoonaansluiting/ISRApunt

Ongelezen bericht door DirkW »

Vergissing, fout, maakt mij niet uit. Toch denk ik dat het wel handig is om mensen er op attent te maken wat er allemaal mis kan gaan en wat de oplossing zou kunnen zijn.
Ben al wel weer wat wijzer geworden, maar nog niet dichter bij een betaalbare oplossing. Vanochtend gebeld door kpn dat ze voor 300 euro de kabel kunnen aanleggen dan wel verlengen, 700 euro als het om een dikkere kabel ging. Toen maar weer de tele2 gebeld en een enigszins hulpvol advies gekregen. Vragen aan de huisbaas of ik toestemming heb om muur/andere dingen open te breken, dan kunnen zij het verder via KPN regelen dat er een ISRApunt komt. Dat was dan in principe gratis volgens tele2. Ik ben benieuwd naar de uitkomst.

Dirk

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Dirk heb je nog steeds geen onderzoek in je eigen woning gedaan om het punt te vinden, ook niet bij de buren? het lijkt wel of je wil dat het punt er niet is. Jou onwil is aan je zelf te wijten. Zo jammer.

Roytheslayer

Ongelezen bericht door Roytheslayer »

Wat al eerder gezegd is, dat punt is er waarschijnlijk gewoon.
Je maakt me niet wijs dat er niemand voor jou daar ooit telefoon gehad heeft.
Alleen nu nog even kijken waar het binnenkomt. Waarschijnlijk is er inderdaad over heen behangen of is het afgesmeerd.
Lijkt me ook echt wel dat je huisbaas dat gewoon moet weten.

DirkW

Jammer dat ronald g zo gefrustreerd doet. Ik dacht dat dit een forum was voor oplossingen, niet voor mensen die alleen maar gefrustreerd raken van andermans vergissingen en daarover hun zegje willen doen.
Ik heb al verschillende plaatsen in de woning onder handen genomen op zoek naar het ISRApunt, zonder resultaat. De buren die ik gesproken heb hebben ook geen vaste telefoonaansluiting.
De huisbaas communiceert alleen via het makelaarsbureau en deze communicatie duurt erg lang.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Ik heb onlangs een pakket bij tele2 aangevraagd en bij mij stond toch ook duidelijk bij dat ik zelf verantwoordelijk was voor het hebben van een isra punt. Heb hier zelfs een vinkje bij moeten zetten. Ook de kosten voor het nieuw maken van een isra punt werden hierbij genoemd. Je bent er zelf mee akkoord gegaan.

Bestel een monteur, betaal de kosten en ga lekker interpretten.

Heb zelf voor mijn huidige woning in een portiekflat gewoond. Wel 20 jaar nieuwer, maar ook hier is telefonie later ingebouwd. Wordt pas sinds de jaren 70 standaard gedaan. Aan buitenzijde van de flat liep een aluminium koker omhoog. Hier ging de telefoonkabel door, en waar de koker over mijn voorgevel liep, zat ook mijn isra punt.

DirkW

Ik heb onlangs een pakket bij tele2 aangevraagd en bij mij stond toch ook duidelijk bij dat ik zelf verantwoordelijk was voor het hebben van een isra punt. Heb hier zelfs een vinkje bij moeten zetten. Ook de kosten voor het nieuw maken van een isra punt werden hierbij genoemd. Je bent er zelf mee akkoord gegaan.
In de voorwaarden staat inderdaad dat het israpunt je eigen verantwoordelijkheid is en voor de voorwaarden zet je een vinkje. In de voorwaarden staan echter niet de kosten voor een nieuw israpunt aangezien tele2 daar niet over gaat en dat niet kan zeggen. Kpn bepaalt die kosten.
Aan buitenzijde van de flat liep een aluminium koker omhoog. Hier ging de telefoonkabel door, en waar de koker over mijn voorgevel liep, zat ook mijn isra punt.
Die aluminiumkoker heb ik inderdaad ook lopen bij mijn woning. Ik heb het houten schot in mijn woning op de plek waar de koker aan de buitenkant ongeveer liep opengebroken. Daar vond ik een raar gesmolten draadje wat dwars door een steen ging. Leek in het geheel niet op een ISRApunt of blauwe/grijze telefoonkabel, maar ik heb ook nog nooit zo'n kabel gezien. De gesmolten draad was niet groter dan een toets op het toetsenbord en ik zag geen afzonderlijke draden (rood, groen of anderzins).
Bedankt voor deze informatie, meer informatie is zeer welkom.
Groet,
D

ronald g

Wie weet is het kabeltje toch het aansluitpunt, vooral als het een grijze betreft. Is de draad lang genoeg om er wat af te strippen zo ja dan zullen er gekleurde draden te voorschijn komen.

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

ronald g schreef:Wie weet is het kabeltje toch het aansluitpunt, vooral als het een grijze betreft. Is de draad lang genoeg om er wat af te strippen zo ja dan zullen er gekleurde draden te voorschijn komen.
Dit zou kunnen, en zou ook dit advies van ronald opvolgen, maar TS heeft dit geschreven:
Leek in het geheel niet op een ISRApunt of blauwe/grijze telefoonkabel,

DirkW

Het is een raar stolpje gesmolten draad uit een baksteen, kan niet zien of de 'draad' door de baksteen gaat, maar de aluminium koker waar berndv het over had is duidelijk aanwezig en lijkt langs elke woning in de portiek te gaan.
De draad is niet lang genoeg om er wat af te strippen. ------------- (ongeveer deze lengte?). Ik heb wel een boor thuis liggen om de baksteen weg te boren, maar lijkt me een lastig karweitje.

tennis

DirkW schreef:Het is een raar stolpje gesmolten draad uit een baksteen, kan niet zien of de 'draad' door de baksteen gaat, maar de aluminium koker waar berndv het over had is duidelijk aanwezig en lijkt langs elke woning in de portiek te gaan.
De draad is niet lang genoeg om er wat af te strippen. ------------- (ongeveer deze lengte?). Ik heb wel een boor thuis liggen om de baksteen weg te boren, maar lijkt me een lastig karweitje.

Ik zou het toch proberen, spaart jou misschien een hoop geld!

ronald g

Hoi Dirk dat is echt wel je isra punt. Soms wil een beetje trekken wel helpen, draden worden vaak wat terug gedrukt. Als de draad +/_ 2 centimeter uit de muur steekt kun je met een schilmesje de draden bloot leggen, de rode en de blauwe heb je nodig.

DirkW

Goed dat ik vandaag nog even kijk op deze thread. Heb een brief met een ondertekende offerte bij me om op de post te doen (300 euro kosten voor een ISRApunt). Ik ga zo naar huis om te kloten met dat miezerige draadje.

Bedankt allemaal!

tennis

ronald g schreef:Hoi Dirk dat is echt wel je isra punt. Soms wil een beetje trekken wel helpen, draden worden vaak wat terug gedrukt. Als de draad +/_ 2 centimeter uit de muur steekt kun je met een schilmesje de draden bloot leggen, de rode en de blauwe heb je nodig.
Klopt, de achterkant met een tang vasthouden en de rest bloot leggen.
Let op dat je de draden niet afkapt!
suc6

DirkW

Ehh, heb dit nog nooit eerder gedaan. Wat bedoel je met afkappen? Sowieso zal ik het gesmolten stolpje af moeten knippen neem ik aan. Daar zijn geen afzonderlijke door plastic afgescheiden draadjes te herkennen.

ronald g

Als de draad lengte lang genoeg is dan neem je een schilmesje en snij je voorzichtig de mantel door dan een dwarssnede naar het uiteinde . De draad zal niet vastgesmolten zijn en een stroomstoot zul je niet krijgen. Dirk ik weet zeker dat je het israpunt hebt gevonden.

tennis

DirkW schreef:
Ehh, heb dit nog nooit eerder gedaan. Wat bedoel je met afkappen? Sowieso zal ik het gesmolten stolpje af moeten knippen neem ik aan. Daar zijn geen afzonderlijke door plastic afgescheiden draadjes te herkennen.
Dat wat je als gesmolten stolpje beschrijft, is niets anders als op het einde van kabel een kapje erop, ter bescherming van invloeden(vocht enz.)!

tifont

Ongelezen bericht door tifont »

Mijn reactie is misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar wellicht nog handig voor mensen met eenzelfde soort probleem die op dit topic stuiten:

Ik werk zelf voor een van de grotere providers en weet dat providers niet aansluiten als er geen ISRA punt (telefoonaansluiting) gevonden is in een woning. Alle ISRA punten zijn bij KPN geregistreerd en er kan, technisch gezien, niet eens iets aangesloten worden als de woning geen ISRA punt heeft.

Wat inderdaad goed mogelijk is, is dat er ooit een ISRA gezeten heeft en dit tijdens een verbouwing gesloopt is, zonder dat KPN daarvan op de hoogte gebracht is. Dit is strafbaar en moet je dus ook nooit zelf doen!

Voor mensen die echt geen ISRA punt hebben, heb ik een aantal mogelijkheden genoteerd waar je wellicht iets aan hebt:
Klik hier voor tips over het aanvragen van een ISRA punt/telefoonaansluitpunt

Gesloten