LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gefaalde reparatie - garantie?
Gefaalde reparatie - garantie?
Hallo allemaal!
Voor de mensen die niet van lange verhalen houden, lees alleen het dikgedrukte deel onderin. Voor de mensen die graag het hele verhaal horen, begin bovenaan.
Ruim een week geleden heb ik bij Skillsrepair in Tegelen de accu laten vervangen van mijn smartphone: HTC One m7. Normaal gesproken vervang ik zelf gewoon accu's van telefoons, maar bij deze telefoon is het erg lastig (telefoon moeilijk open te maken, en batterij niet direct toegankelijk). Dus ik dacht, ik ga het laten repareren met mensen die hier echt verstand van hebben. Ik kwam toevallig langs deze winkel, en ben naar binnen gegaan om te vragen of dit hier mogelijk was, en hoeveel dit zou kosten. De kosten zouden 45 euro zijn, ik ging akkoord (andere winkels die ik bijv. online gezien had waren duurder). Ook heb ik direct gevraagd naar garantie mocht er iets beschadigd raken tijdens de reparatie (aangezien ik wist hoe moeilijk deze telefoon open te maken was) en er werd mij verteld dat zij hier volledig aansprakelijk voor zouden zijn. Klonk goed dus.
Een aantal weken later was de batterij bij hun geleverd en ging ik er heen. Na 2 uur wachten kwam hij terug met mijn telefoon. Hij zei dat het gelukt was, met een ''maar''. De achterkant van de telefoon was flink beschadigd (krassen en een 8,5 cm lang stuk metaal van ruim een milimeter dik was afgebroken, en aan de andere kant ook een stuke). Hij bood mij aan om later terug te komen, en dan zou hij een nieuwe achterkant erop zetten. Dit was voor mij niet handig, en we waren tot de deal gekomen om 10 euro van de prijs af te halen (de reparatie van zijn fout zou hem meer gekost hebben, maargoed). So far, so good.
De dag erna heb ik zelf de achterkant van de telefoon afgehaald (door de gleuf die ontstaan was, en de lijm die nu los zat, was dit nu wel gemakkelijk). Dit heb ik gedaan om te kijken of ik zelf een nieuwe achterkant kon bestellen. Tot mijn verbazing zag ik dat een van de antenne kabels los zat, en geplet was tussen de buitenbehuizing (die ik dus net eraf had gehaald) en de rest van de telefoon. De isolatielaag van de antenna kabel is daardoor kapot gegaan. Deze is dus niet op zijn plek gelegd voor de achterkant er weer op geklikt is.
Wat ik ook merkte is dat de batterij alsnog heel erg snel leeg ging. Vóór de reparatie hield de telefoon het circa 7 uur uit. Na de reparatie 8 a 9 uur. Toen de telefoon gloednieuw was, was dit ongeveer 16 uur. Ik had voor de reparatie met een handig usb-metertje gekeken hoeveel stroom er precies de telefoon inging bij laden van 0% naar 100%, met de telefoon uit. Dit was circa 1680mAh. Na de ''reparatie'' was dit 1840mAh. De originele batterij is 2300mAh. Amper een verbetering dus.
Met 35 euro ben ik dus hetvolgende opgeschoten: batterij 10% verbeterd, terwijl 50% verbetering verwacht was met een nieuwe batterij. Een kapotte achterkant. Een kapotte antenne kabel.
Uiteraard heb ik de winkel gebeld, hun reactie was dat zij absuluut garanderen dat de batterij origineel en goed is en dat ze niet geloven dat de antennekabel door hun kapot gemaakt is. Ze konden zeker geen geld terug geven. Het enige dat ze konden betekenen is dat ik langs kon gaan, en dat ze ''ernaar zouden kijken''. Ze konden mij niet garanderen dat als ik erheen zou gaan, ik mijn geld terug krijg óf een nieuwe (wel goede) batterij én gerepareerde antennakabel zou krijgen. Dit is een probleem, want immidels woon ik niet meer in die regio en zou dit ruim een uur reistijd zijn.
Mijn vraag is: kan ik bij een aantoonbaar mislukte reparatie mijn geld terug eisen? Zij beweren van niet.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Martijn
Voor de mensen die niet van lange verhalen houden, lees alleen het dikgedrukte deel onderin. Voor de mensen die graag het hele verhaal horen, begin bovenaan.
Ruim een week geleden heb ik bij Skillsrepair in Tegelen de accu laten vervangen van mijn smartphone: HTC One m7. Normaal gesproken vervang ik zelf gewoon accu's van telefoons, maar bij deze telefoon is het erg lastig (telefoon moeilijk open te maken, en batterij niet direct toegankelijk). Dus ik dacht, ik ga het laten repareren met mensen die hier echt verstand van hebben. Ik kwam toevallig langs deze winkel, en ben naar binnen gegaan om te vragen of dit hier mogelijk was, en hoeveel dit zou kosten. De kosten zouden 45 euro zijn, ik ging akkoord (andere winkels die ik bijv. online gezien had waren duurder). Ook heb ik direct gevraagd naar garantie mocht er iets beschadigd raken tijdens de reparatie (aangezien ik wist hoe moeilijk deze telefoon open te maken was) en er werd mij verteld dat zij hier volledig aansprakelijk voor zouden zijn. Klonk goed dus.
Een aantal weken later was de batterij bij hun geleverd en ging ik er heen. Na 2 uur wachten kwam hij terug met mijn telefoon. Hij zei dat het gelukt was, met een ''maar''. De achterkant van de telefoon was flink beschadigd (krassen en een 8,5 cm lang stuk metaal van ruim een milimeter dik was afgebroken, en aan de andere kant ook een stuke). Hij bood mij aan om later terug te komen, en dan zou hij een nieuwe achterkant erop zetten. Dit was voor mij niet handig, en we waren tot de deal gekomen om 10 euro van de prijs af te halen (de reparatie van zijn fout zou hem meer gekost hebben, maargoed). So far, so good.
De dag erna heb ik zelf de achterkant van de telefoon afgehaald (door de gleuf die ontstaan was, en de lijm die nu los zat, was dit nu wel gemakkelijk). Dit heb ik gedaan om te kijken of ik zelf een nieuwe achterkant kon bestellen. Tot mijn verbazing zag ik dat een van de antenne kabels los zat, en geplet was tussen de buitenbehuizing (die ik dus net eraf had gehaald) en de rest van de telefoon. De isolatielaag van de antenna kabel is daardoor kapot gegaan. Deze is dus niet op zijn plek gelegd voor de achterkant er weer op geklikt is.
Wat ik ook merkte is dat de batterij alsnog heel erg snel leeg ging. Vóór de reparatie hield de telefoon het circa 7 uur uit. Na de reparatie 8 a 9 uur. Toen de telefoon gloednieuw was, was dit ongeveer 16 uur. Ik had voor de reparatie met een handig usb-metertje gekeken hoeveel stroom er precies de telefoon inging bij laden van 0% naar 100%, met de telefoon uit. Dit was circa 1680mAh. Na de ''reparatie'' was dit 1840mAh. De originele batterij is 2300mAh. Amper een verbetering dus.
Met 35 euro ben ik dus hetvolgende opgeschoten: batterij 10% verbeterd, terwijl 50% verbetering verwacht was met een nieuwe batterij. Een kapotte achterkant. Een kapotte antenne kabel.
Uiteraard heb ik de winkel gebeld, hun reactie was dat zij absuluut garanderen dat de batterij origineel en goed is en dat ze niet geloven dat de antennekabel door hun kapot gemaakt is. Ze konden zeker geen geld terug geven. Het enige dat ze konden betekenen is dat ik langs kon gaan, en dat ze ''ernaar zouden kijken''. Ze konden mij niet garanderen dat als ik erheen zou gaan, ik mijn geld terug krijg óf een nieuwe (wel goede) batterij én gerepareerde antennakabel zou krijgen. Dit is een probleem, want immidels woon ik niet meer in die regio en zou dit ruim een uur reistijd zijn.
Mijn vraag is: kan ik bij een aantoonbaar mislukte reparatie mijn geld terug eisen? Zij beweren van niet.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Martijn
Re: Gefaalde reparatie - garantie?
338 mensen die het bekeken hebben, echter geen reacties. Dat is jammer.
Weet echt niemand wat ik het beste kan doen in dit geval? Of misschien tips voor het geval ik er toch naartoe ga?
Weet echt niemand wat ik het beste kan doen in dit geval? Of misschien tips voor het geval ik er toch naartoe ga?
Tsja, dat de telefoon ondeskundig is gerepareerd lijkt me duidelijk. MAAR, hoe ga je dit bewijzen? Jij had natuurlijk nooit aan de achterkant mogen komen en beter had je de telefoon gewoon niet mee genomen toen bleek dat de boel kapot was gemaakt.
Uiteraard heb je recht op vergoeding van de schade, en een nieuwe reparatie, maar hoe ga je dit bewijzen...
Uiteraard heb je recht op vergoeding van de schade, en een nieuwe reparatie, maar hoe ga je dit bewijzen...
Het zal wel weer een van de vele waarschuwingen zijn. En in dit geval een afwijkende. Voordat je ergens -waar dan ook- je smartphone achterlaat informeer bij referenties. Een accu kan ter plekke worden vervangen. Daartoe heeft bijna elke telefoonwinkel een kit. Mijn door mij te verwisselen accu origineel kost ca. 20€. Vervangen moet ter plekke kunnen. Ook een gecertificeerd Iphone repair centre doet 'in mijn ogen' maar wat.
Referenties zeggen niks...schijn veiligheid. Je mag altijd uitgaan dat een prof kan wat ie kan en doet wat ie beloofd. Zo niet, dan kun je schadevergoeding eisen.
TS had niet na de reparatie zelf moeten gaan prutsen.
Voortaan misschien iets beter voorbereiden voordat je een willekeurige winkel binnenloopt.MartijnRo schreef:Dus ik dacht, ik ga het laten repareren met mensen die hier echt verstand van hebben. Ik kwam toevallig langs deze winkel, en ben naar binnen gegaan om te vragen of dit hier mogelijk was, en hoeveel dit zou kosten.
Wat een ouderwetse gedachte.... Dat je misschien een rol koekjes koopt bij een winkel waar je toevallig voorbij komt kan ik me nog voorstellen, maar het blijft verbazingwekkend hoe nonchalant mensen om gaan met dit soort dingen waar het toch meestal om serieus geld gaat. Misschien toch maar eens zo'n winkeltje op een goede plek openen. Ik kan wel geen telefoons repareren, maar klanten komen kennelijk toch erg makkelijk binnen.Dirkie schreef:Voortaan misschien iets beter voorbereiden voordat je een willekeurige winkel binnenloopt.MartijnRo schreef:Dus ik dacht, ik ga het laten repareren met mensen die hier echt verstand van hebben. Ik kwam toevallig langs deze winkel, en ben naar binnen gegaan om te vragen of dit hier mogelijk was, en hoeveel dit zou kosten.
Hij zei al direct dat de achterkant beschadigd was. Daarom is er 10 euro van de prijs afgehaald, hier ging ik mee akkoord. Toen had ik nog niet kunnen weten dat de batterij van magere kwaliteit was en de antennekabel geplet.olaf79 schreef:Tsja, dat de telefoon ondeskundig is gerepareerd lijkt me duidelijk. MAAR, hoe ga je dit bewijzen? Jij had natuurlijk nooit aan de achterkant mogen komen en beter had je de telefoon gewoon niet mee genomen toen bleek dat de boel kapot was gemaakt.
Dat ik de achterkant er zelf af heb gehaald vind ik logisch; ik ging akkoord met de schade en wilde dit graag zelf oplossen. Nu dat deze telefoon open is geweest (HTC One M7, een die bijzonder moeilijk open te maken is vanwege lijm e.d.), kon ik hem zelf makkelijk openen zonder verder schade aan te richten. Dat de antennakabel ertussen nog klem zat hielp eigenlijk alleen maar met hem weer open krijgen.
De weinige referenties die er waren online waren goed. De accu is ook (soort van) 'ter plekke gerepareerd.; ik heb in de winkel gewacht (circa een uur) terwijl hij aan de slag ging iets verderop. Ik kon helaas niet zien hóe hij het deed. Het goedkoopste alternatief voor de accu van deze HTC te vervangen, dat ik online kon vinden was 69 euro o.i.d.MM919 schreef:Het zal wel weer een van de vele waarschuwingen zijn. En in dit geval een afwijkende. Voordat je ergens -waar dan ook- je smartphone achterlaat informeer bij referenties. Een accu kan ter plekke worden vervangen. Daartoe heeft bijna elke telefoonwinkel een kit. Mijn door mij te verwisselen accu origineel kost ca. 20€. Vervangen moet ter plekke kunnen. Ook een gecertificeerd Iphone repair centre doet 'in mijn ogen' maar wat.
Precies.olaf79 schreef:Referenties zeggen niks...schijn veiligheid. Je mag altijd uitgaan dat een prof kan wat ie kan en doet wat ie beloofd. Zo niet, dan kun je schadevergoeding eisen.
Maar "prutsen" noem ik het niet, de achterkant eraf klikken ging, nadat ze het toch al kapot hadden gemaakt, vrij eenvoudig. Bovendien was ik door de prijsreductie akkoord gegaan met de schade aan de achterkant.
Het was voor mij de eerste keer dat ik zoiets liet repareren. Zoals Olaf79 al zei, ben ik het eens met "Je mag altijd uitgaan dat een prof kan wat ie kan en doet wat ie beloofd. Zo niet, dan kun je schadevergoeding eisen." De check of ze bij KvK waren ingeschreven en gecheckt op recencies was blijkbaar toch onvoldoende. Voor de zekerheid heb ik maar een paar recencies op internet geplaatst (google en marktplaats volgens mij) zodat andere mensen toch gewaarschuwd zijn.GJvdZ schreef:Wat een ouderwetse gedachte.... Dat je misschien een rol koekjes koopt bij een winkel waar je toevallig voorbij komt kan ik me nog voorstellen, maar het blijft verbazingwekkend hoe nonchalant mensen om gaan met dit soort dingen waar het toch meestal om serieus geld gaat. Misschien toch maar eens zo'n winkeltje op een goede plek openen. Ik kan wel geen telefoons repareren, maar klanten komen kennelijk toch erg makkelijk binnen.Dirkie schreef:Voortaan misschien iets beter voorbereiden voordat je een willekeurige winkel binnenloopt.MartijnRo schreef:Dus ik dacht, ik ga het laten repareren met mensen die hier echt verstand van hebben. Ik kwam toevallig langs deze winkel, en ben naar binnen gegaan om te vragen of dit hier mogelijk was, en hoeveel dit zou kosten.
Maar in jullie reacties had ik eigenlijk meer op tips gehoopt over hoe ik dit het beste kan aanpakken. Ideeën?
Ja terug naar de winkel en verhaal halen. Alleen zit je met bewijs. Gaat je niet lukken
-
Je hebt garantie op de reparatie en de winkel wilt er daarom ook naar kijken dat is erg netjes. Dat je bent verhuist betekend niet dat de winkel je nu geld terug moet betalen.olaf79 schreef:Ja terug naar de winkel en verhaal halen. Alleen zit je met bewijs. Gaat je niet lukken