LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kabels Ziggo
Kabels Ziggo
Ik ben er onlangs achtergekomen dat de kabels van Ziggo onder mijn huis en tuin door liggen, het lijkt mij niet normaal dat ze daar zijn. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen en wat zijn dan mijn rechten en plichten? Dank voor de reactie!
Re: Kabels Ziggo
Heb je al bij de gemeente geinformeerd over het hoe en wat? Als de kabels onder je huis en tuin liggen zullen ze er al heel lang liggen lijkt me.
Heeft u daar op enige manier last van dan?ystro schreef:Ik ben er onlangs achtergekomen dat de kabels van Ziggo onder mijn huis en tuin door liggen, het lijkt mij niet normaal dat ze daar zijn. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen en wat zijn dan mijn rechten en plichten? Dank voor de reactie!
Jij spreekt van "kabels", dus zijn het meerdere?ystro schreef:Ik ben er onlangs achtergekomen dat de kabels van Ziggo onder mijn huis en tuin door liggen, het lijkt mij niet normaal dat ze daar zijn. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen en wat zijn dan mijn rechten en plichten? Dank voor de reactie!
Dus jullie huis is over de kabels gebouwd?
Waarom WIL je dit opgelost hebben, waarom heb je last van die kabels ?ystro schreef:Ik ben er onlangs achtergekomen dat de kabels van Ziggo onder mijn huis en tuin door liggen, het lijkt mij niet normaal dat ze daar zijn. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen en wat zijn dan mijn rechten en plichten? Dank voor de reactie!
Is niks geks aan, meer netbeheerders hebben kabels of leidingen onder particulier terrein doorlopen, denk aan gasleidingen van de Gasunie, zoals bij een vriend van me het geval is in de voortuin.
Er kan een aantekening zijn bij het kadaster op je huisperceel, maar dat zou je bij de koop opgevallen moeten zijn.
Er kan een aantekening zijn bij het kadaster op je huisperceel, maar dat zou je bij de koop opgevallen moeten zijn.
Het is nergens bekend dat deze kabels (inderdaad) onder het huis doorlopen, een normale procedure is via de straatkant naar ieder huis een aansluiting, bij mij liggen de kabels voor de achterliggende huizen.
Ik heb geen last van straling (als dit al kan)...echter staat er een renovatie van de tuin op het plan.
Het is dan makkelijker als er geen kabels zijn vandaar mijn vraag, ik heb natuurlijk wel eventjes bij de instanties navraag gedaan. Volgens 1 is het niet toegestaan om kabels onder de huizen door te trekken... ik dacht dat er wellicht iemand zou zijn die misschien een soortgelijk heeft meegemaakt en wat daarvoor eventueel een oplossing zou kunnen zijn omdat ik bij de instanties vastloop.
Ik heb geen last van straling (als dit al kan)...echter staat er een renovatie van de tuin op het plan.
Het is dan makkelijker als er geen kabels zijn vandaar mijn vraag, ik heb natuurlijk wel eventjes bij de instanties navraag gedaan. Volgens 1 is het niet toegestaan om kabels onder de huizen door te trekken... ik dacht dat er wellicht iemand zou zijn die misschien een soortgelijk heeft meegemaakt en wat daarvoor eventueel een oplossing zou kunnen zijn omdat ik bij de instanties vastloop.
Geen enkele kabelexploitant gaat kabels onder een woonhuis "trekken".
En wanneer zouden ze dat dan gedaan hebben?
En wanneer zouden ze dat dan gedaan hebben?
Laatst gewijzigd door Radar op 05 mar 2014 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Deel reactie verwijderd. Off-topic.
Reden: Deel reactie verwijderd. Off-topic.
Als het nergens bekend is, hoe weet jij dan zeker dat het kabels van Ziggo zijn? Maar goed, volgens de WION is een gemeente automatisch eigenaar van weesleidingen, dus daar kan je de gemeente even op attenderen, als Ziggo niet thuis geeft.ystro schreef:Het is nergens bekend dat deze kabels (inderdaad) onder het huis doorlopen, een normale procedure is via de straatkant naar ieder huis een aansluiting, bij mij liggen de kabels voor de achterliggende huizen.
Heb je zelf kabel TV (gehad...)?
Dan is het logisch dat er een kabel via je tuin je huis binnenkomt.
Dan is het logisch dat er een kabel via je tuin je huis binnenkomt.
Hebben jullie het huis zelf gebouwd of gekocht?ystro schreef:Het is nergens bekend dat deze kabels (inderdaad) onder het huis doorlopen, een normale procedure is via de straatkant naar ieder huis een aansluiting, bij mij liggen de kabels voor de achterliggende huizen.
Als kabels over privé terrein loopt, moet de eigenaar toestemming verlenen, mits het niet zijn eigen aansluiting is.
Ik zou de kabel in de tuin kappen en afwachten, of dit niet oude kabels van een oude situatie zijn.
Als het voor een ander perceel is, dan moet ook nog stroom en gas zijn.
Waarbij het laatste nooit onder een huis mag verlopen, i.v.m. Veiligheid.
Als het ene hele oude woning is, zou het kunnen zijn dat het kabels zijn van vroegere CAI inbstallatie van de wijk. en mogelijk niet eens meer in gebruik. Dus de vraag is zijn het werkelijk klabels van ziggo of loze kabels die vroger wel onder de huizen werden aangelegt voor CAI om Ned 1 & s , later Ned 3 te kunnen ontvanegn plus een paar radio stations.
Goed idee, gewoon doorhakken en zien wat er gebeurd, NOT. Zonder detailinformatie over de koopdatum door TS, weten jij en ik niet of die leidingen al niet met toestemming van een vorige eigenaar gelegd zijn, en of die niet de achterliggende huizen van een CAI signaal voorzien. (er van uitgaande dat het inderdaad een Ziggo leiding is).eleven schreef:Hebben jullie het huis zelf gebouwd of gekocht?ystro schreef:Het is nergens bekend dat deze kabels (inderdaad) onder het huis doorlopen, een normale procedure is via de straatkant naar ieder huis een aansluiting, bij mij liggen de kabels voor de achterliggende huizen.
Als kabels over privé terrein loopt, moet de eigenaar toestemming verlenen, mits het niet zijn eigen aansluiting is.
Ik zou de kabel in de tuin kappen en afwachten, of dit niet oude kabels van een oude situatie zijn.
Als het een werkende leiding is, weet ik al wel waar het geld voor de verbouwing van de tuin naar toe gaat als die leiding beschadigd wordt. De rekeningen voor het repareren van zo'n leiding zijn niet mals.
Overigens wordt bij een beetje tuinrenovatie vaak een minikraantje gebruikt, wat een mechanische grondroering is volgens de WION, en dus moet er door TS of zijn aannemer/hovenier een graafmelding bij het klic gedaan worden. Daaruit zal ook naar voren komen van wie die leiding is, en dus bij wie TS kan navragen wat de status er van is, en of deze verwijderd kan worden.
Als er een toestemming van de vorige eigenaar is, dan is het meestal bij aankoop bij de papieren bijgevoegd.sjohie schreef:Goed idee, gewoon doorhakken en zien wat er gebeurd, NOT. Zonder detailinformatie over de koopdatum door TS, weten jij en ik niet of die leidingen al niet met toestemming van een vorige eigenaar gelegd zijn, en of die niet de achterliggende huizen van een CAI signaal voorzien. (er van uitgaande dat het inderdaad een Ziggo leiding is).eleven schreef:Hebben jullie het huis zelf gebouwd of gekocht?ystro schreef:Het is nergens bekend dat deze kabels (inderdaad) onder het huis doorlopen, een normale procedure is via de straatkant naar ieder huis een aansluiting, bij mij liggen de kabels voor de achterliggende huizen.
Als het een werkende leiding is, weet ik al wel waar het geld voor de verbouwing van de tuin naar toe gaat als die leiding beschadigd wordt. De rekeningen voor het repareren van zo'n leiding zijn niet mals.
Overigens wordt bij een beetje tuinrenovatie vaak een minikraantje gebruikt, wat een mechanische grondroering is volgens de WION, en dus moet er door TS of zijn aannemer/hovenier een graafmelding bij het klic gedaan worden. Daaruit zal ook naar voren komen van wie die leiding is, en dus bij wie TS kan navragen wat de status er van is, en of deze verwijderd kan worden.
Als het voor een achterliggend perceel is, dan moeten ook zoals ik reeds heb geschreven, nog andere nutsvoorzieningen zijn.
De reparatie van een coax kabel valt best mee met de kosten.
TS heeft zich al geïnformeerd:
Het is dan makkelijker als er geen kabels zijn vandaar mijn vraag, ik heb natuurlijk wel eventjes bij de instanties navraag gedaan. Volgens 1 is het niet toegestaan om kabels onder de huizen door te trekken..
Mag je wel huizen bovenop kabels bouwen? Daar lijkt het m.i. eerder op. Een kabel leg je immers niet zomaar onder een bestaand huis door.
GJvdZ schreef:Mag je wel huizen bovenop kabels bouwen? Daar lijkt het m.i. eerder op. Een kabel leg je immers niet zomaar onder een bestaand huis door.
Dat is mij ook onwaarschijnlijk, dat dit het geval is.
Als je een huis op een bestaande,hier het geval van Ziggo kabels bouwt, kom je deze bij graafwerkzaamheden wel tegen, want deze liggen normaal 60 cm diep, bij het uitgraven van een fundering.
Dan zou je het bouwbesluit 2012 (>170 pagina's), de achterliggende normen, en eventuele eisen van de lokale overheid door moeten spitten lijkt me? En dan is er nog de vraag wanneer dit pand gebouwd is, en wat toentertijd de geldende normen waren. Kabels en leidingen worden wel over particulier terrein gelegd, maar dan in overleg, en icm een kadastrale aantekening. Denk aan midden- of hoogspanningsleidingen of gastransportleidingen van de Gasunie etc.GJvdZ schreef:Mag je wel huizen bovenop kabels bouwen? Daar lijkt het m.i. eerder op. Een kabel leg je immers niet zomaar onder een bestaand huis door.
Door ene pand is zeldzaam, maar hte komt wel eens voor. Ik zie ~3000 graafmeldingen per jaar voorbij komen, en soms loopt er wel eens een leiding onder een woning door.
sjohie schreef:Dan zou je het bouwbesluit 2012 (>170 pagina's), de achterliggende normen, en eventuele eisen van de lokale overheid door moeten spitten lijkt me? En dan is er nog de vraag wanneer dit pand gebouwd is, en wat toentertijd de geldende normen waren. Kabels en leidingen worden wel over particulier terrein gelegd, maar dan in overleg, en icm een kadastrale aantekening. Denk aan midden- of hoogspanningsleidingen of gastransportleidingen van de Gasunie etc.GJvdZ schreef:Mag je wel huizen bovenop kabels bouwen? Daar lijkt het m.i. eerder op. Een kabel leg je immers niet zomaar onder een bestaand huis door.
Over particuliere terreinen ja, met het GROTE verschil , niet onder huizen door.
Gas transportleidingen helemaal niet door een woongebied!
Tevens bij een tuinrenovatie, waar geen grafmachines te pas komen, hoef geen grafmelding gedaan te worden.
Hier een voorbeeld van een pand, waar zowel een waterleiding als een telecomleiding onderdoor loopt.
En dat particuliere pand is gebouwd in 2005.
sjohie schreef:Hier een voorbeeld van een pand, waar zowel een waterleiding als een telecomleiding onderdoor loopt.
Dit lijken mij gebouwen(hallen) in een industriegebied en geen woongebied.