LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Los toestel gekocht, T-Mobile wil het niet terugnemen

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
MillyTenten

Los toestel gekocht, T-Mobile wil het niet terugnemen

Ongelezen bericht door MillyTenten »

6 oktober heb ik een Samsung Galxaxy J3 gekocht bij T-mobile. Ik heb deze online bestelt en in de winkel opgehaald en daar ook betaald.
Omdat ik dit toestel online betaald heb, heb ik nog steeds recht op Koop op Afstand, 14 dagen. T-Mobile wilt het toestel niet aannemen en mij niet terug betalen. Ik ben er al naar toe geweest, maar dit heeft geen zin.. Wat moet ik doen?

Moneyman

Re: Los toestel gekocht, T-Mobile wil het niet terugnemen

Ongelezen bericht door Moneyman »

MillyTenten schreef:6 oktober heb ik een Samsung Galxaxy J3 gekocht bij T-mobile. Ik heb deze online bestelt en in de winkel opgehaald en daar ook betaald.
Omdat ik dit toestel online betaald heb, heb ik nog steeds recht op Koop op Afstand, 14 dagen. T-Mobile wilt het toestel niet aannemen en mij niet terug betalen. Ik ben er al naar toe geweest, maar dit heeft geen zin.. Wat moet ik doen?
Wat staat er in de retourvoorwaarden? Wellicht gewoon opsturen?

webshopeigenaar14

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

MillyTenten schreef:k heb deze online bestelt en in de winkel opgehaald en daar ook betaald.
Omdat ik dit toestel online betaald heb..
Wat is het nu?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Uit de voorwaarden van de webshop, duidelijk te zien in je winkelmandje rechtsonder tijdens het koopproces.

Annuleren en retourneren
Bestelling nog niet ontvangen – Je kunt je bestelling zelf online annuleren. Van onze koerier AMP Logistics heb je een e-mail gekregen voor het maken van een bezorgafspraak. Gebruik de inloggegevens uit deze e-mail om je afspraak te wijzigen of te annuleren via Mijn Orderstatus van AMP.

Bestelling al wel ontvangen – Binnen 14 dagen na ontvangst van de bestelling kan je het abonnement annuleren en de producten retour sturen. Let op: dit geldt niet voor online bestellingen die opgehaald worden in de winkel.

Retourneren & Terugbetalen – De producten moeten compleet, onbeschadigd en in de originele verpakking geretourneerd worden. Je mag het toestel testen, mits deze dus geen val-, kras-, stoot-, of waterschade oploopt. Het recht om de bestelling kosteloos te ontbinden vervalt indien hier niet aan wordt voldaan. Uiteraard wordt de aanbetaling die eventueel al (via iDeal, creditcard of aan de deur) is voldaan, teruggestort op je rekening. Terugbetaling zal uiterlijk binnen 14 dagen na ontvangst van de verklaring van ontbinding en na ontvangst van de producten plaatsvinden.

Kosten – Wil je tijdens de bedenktijd van 14 dagen alvast gebruikmaken van je nieuwe abonnement? Dat kan! Je stemt er dan wel mee in dat T-Mobile gebruikskosten bij je in rekening brengt wanneer je binnen deze bedenktijd annuleert.

Conformiteit & Garantie – In aanvulling op de rechten die de wet de consument toekent (waaronder het recht op een deugdelijk product) kan je gedurende een periode van 2 jaar gerekend vanaf de datum waarop je je bestelling hebt ontvangen, aanspraak maken op garantie in combinatie met je afleverfactuur, je afleverbon of een ander bewijs van aanschaf of betaling. Indien er bij de levering al direct gebreken waarneembaar zijn, dan dien je dat binnen 8 dagen bij de T-Mobile Klantenservice te melden. Op eventuele reparaties zijn de T-Mobile reparatievoorwaarden zoals vermeld op de Website van toepassing.

Klachten en geschillen – De klant dient klachten ten aanzien van direct waarneembare gebreken aan de producten en (aanvullende) Diensten binnen 2 maanden na ontdekking van het gebrek bij T-Mobile te melden. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien de klant zijn klacht eerst schriftelijk aan T-Mobile heeft voorgelegd. T-Mobile zal binnen 30 dagen na ontvangst van de klacht inhoudelijk reageren, tenzij dat redelijkerwijs niet mogelijk is. In dat geval zal aan de Klant binnen die termijn kenbaar worden gemaakt wanneer de inhoudelijke reactie uiterlijk aan hem wordt meegedeeld. Meer informatie over de gedragscodes waarbij T-Mobile is aangesloten

Contact – Voor de verklaring van ontbinding kan je gedurende de bedenktermijn contact opnemen met de T-Mobile Klantenservice. Je kunt ook gebruik maken van het standaard online retourformulier.

Je moet er dus niet mee terug naar de winkel, die fungeren alleen als afhaalpunt, niet als verkooppunt. In het online retourformulier staat ook de optie van een los gekocht toestel, dus mijn inschatting is dat dát de procedure is die je in zal moeten gaan.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Of je het toestel laat opsturen of in de winkel afhaalt maakt niet uit. Van belang is dat de koop op afstand gesloten is. Je kunt dus binnen 14 dagen de koop ongedaan maken.

Maar dan zul je het toestel dus waarschijnlijk moeten terugsturen, niet bij de winkel (het afhaalpunt) inleveren.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het lijkt me dat de koop in de winkel is afgesloten. Daar is het toestel overhandigd aan de klant en het geld aan de winkel.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

Nijogeth schreef:Het lijkt me dat de koop in de winkel is afgesloten. Daar is het toestel overhandigd aan de klant en het geld aan de winkel.
Voor zover mij bekend wordt de overeenkomst al effectief aangegaan zodra het aanbod op de website is geaccepteerd door de klant. Dat de overdracht van de zaak en de betaling op een ander moment plaatsvinden is volgens mij geen reden om niet onder de wetgeving omtrent koop op afstand te vallen.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Nijogeth schreef:Het lijkt me dat de koop in de winkel is afgesloten. Daar is het toestel overhandigd aan de klant en het geld aan de winkel.
Nee de koop is online tot stand gekomen. De koop is alleen pas compleet als deze is geleverd en betaald.

Er geldt hier dus gewoon de wettelijke termijn van 14 dagen om een koop op afstand te annuleren. Daarbij geldt dat het annuleren op dezelfde manier gebeurd als het leveren, maar dan in omgekeerde volgorde. Als er in de winkel is betaald en opgehaald, wordt er dus naar de winkel geretourneerd en betalen zij het geld contant terug.

olaf79

Cro schreef:
Voor zover mij bekend wordt de overeenkomst al effectief aangegaan zodra het aanbod op de website is geaccepteerd door de klant. Dat de overdracht van de zaak en de betaling op een ander moment plaatsvinden is volgens mij geen reden om niet onder de wetgeving omtrent koop op afstand te vallen.
Deze veronderstelling is juist. De wet definieert het als volgt:
Koop is de overeenkomst waarbij de een zich verbindt een zaak te geven en de ander om daarvoor een prijs in geld te betalen.
Het gaat dus om de verbintenis en niet het uiteindelijk nakomen daarvan.

olaf79

Bestelling al wel ontvangen – Binnen 14 dagen na ontvangst van de bestelling kan je het abonnement annuleren en de producten retour sturen. Let op: dit geldt niet voor online bestellingen die opgehaald worden in de winkel.
Dit is een dubbelzinnige bepaling. Ik lees het als volgt. dit geldt niet voor...Hier slaat de dit op het laatste deel van de samengestelde zin hiervoor en dus op het retour sturen. Ofwel als je ophaalt in de winkel, dan kun je niet retour sturen, maar moet je terug naar de winkel. Als TM dit bedoelt heeft TS correct gehandeld en kan de winkel de retour niet weigeren. Immers het staat zo in hun voorwaarden.

Maar je kan het ook lezen dat dit op de hele zin slaat en je dus niet kunt annuleren als je ophaalt in de winkel. Dit zou dan in strijdt zijn met de wet en zo'n algemene voorwaarde is nietig en kan dus niet tegen TS worden ingeroepen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

MillyTenten schreef:6 oktober heb ik een Samsung Galxaxy J3 gekocht bij T-mobile. Ik heb deze online bestelt en in de winkel opgehaald en daar ook betaald.
Je kunt het beste een brief sturen waarin je duidelijk aangeeft dat je de overeenkomst herroept. Dit is een koop op afstand, niet omdat je online hebt betaald, maar omdat je online de overeenkomst hebt afgesloten. De T-mobile heeft je onjuist voorgelicht over de wettelijke herroepingsrecht, zodat de bedenktermijn 12 maanden is. Als je de brief aangetekend verstuurd, dan heb je bewijs dat deze is aangekomen. Ik zou je herroeping tevens per e-mail doen.
sjohie schreef:Bestelling al wel ontvangen – Binnen 14 dagen na ontvangst van de bestelling kan je het abonnement annuleren en de producten retour sturen. Let op: dit geldt niet voor online bestellingen die opgehaald worden in de winkel.
En dat is dus in strijd met dwingende wetgeving en dus onredelijk bezwarend en niet van toepassing.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Consuwijzer is er heel helder in:
Wanneer is er sprake van een koop op afstand?
De overheid heeft speciale regels gemaakt over kopen op afstand. Daarom is het belangrijk om goed te weten wanneer een koop wel een koop op afstand is, en wanneer niet.
Soms heeft een gewone winkel ook een webwinkel. U koopt het product via de webwinkel en u ontmoet verder geen verkoper.

Ook de consumentenbond meld:
Van koop op afstand is sprake als je een product koopt via internet, via een postorderbedrijf, via de telefoon, een bestelbon uit een krant of tijdschrift of per fax. Het gaat dus om situaties waarbij je geen persoonlijk contact hebt met de verkoper, zoals je dat wel hebt bij aankoop van een product in de winkel of aan de deur.

In dit geval besteld u iets online, maar rekent af bij de verkoper. U doet dus eigenlijk een fysieke aankoop in een winkel. Op het moment dat u online betaald en ophaalt in de winkel staat u wel in uw recht. Nu doet u zaken met een verkoper.

alfatrion

NeoDutchio schreef:Consuwijzer is er heel helder in:
(...)
In dit geval besteld u iets online, maar rekent af bij de verkoper. U doet dus eigenlijk een fysieke aankoop in een winkel.
Maar kennelijk toch niet helder genoeg. TS heeft de aanvaarding op afstand gedaan, dus is het een koop op afstand.
Artikel 6:217 lid 1 BW schreef:Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan.
Artikel 6:230g sub e BW schreef:overeenkomst op afstand: de overeenkomst die tussen de handelaar en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand zonder gelijktijdige persoonlijke aanwezigheid van handelaar en consument en waarbij, tot en met het moment van het sluiten van de overeenkomst, uitsluitend gebruik wordt gemaakt van een of meer middelen voor communicatie op afstand;
De overheid heeft speciale regels gemaakt over kopen op afstand. Daarom is het belangrijk om goed te weten wanneer een koop wel een koop op afstand is, en wanneer niet.
Soms heeft een gewone winkel ook een webwinkel. U koopt het product via de webwinkel en u ontmoet verder geen verkoper.
Je hebt de tekst verminkt. Deze tekst staat hier: https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-op-afstand
En luid:
ConsuWijzer schreef:Wanneer is er sprake van een koop op afstand?

Hieronder vindt u voorbeelden van kopen op afstand:
- U koopt producten of diensten via internet.
- Soms heeft een gewone winkel ook een webwinkel. U koopt het product via de webwinkel en u ontmoet verder geen verkoper.
- U koopt iets via een postorderbedrijf.
- U bestelt iets met een bestelbon uit een krant of tijdschrift. Voor dit product staan er regelmatig advertenties in kranten of tijdschriften.
- U bestelt iets per fax. Via de fax krijgt u soms aanbiedingen.
- U bestelt iets via de telefoon. Er zijn regelmatig reclamespotjes voor deze manier van bestellen.
- U wordt opgebeld met de vraag of u iets wilt kopen. Dit is telemarketing.
TS heeft een product gekocht via internet.

Henk Toeter

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Hebben we niet meer informatie nodig van TS?

Samenvattend kan er gesteld worden, dat iedere consumentenkoop buiten de verkoopruimte (uitzonderingen als hygiëne, etc. daargelaten natuurlijk) het herroepingsrecht op losgelaten kan worden.

Echter de grondslag waarom consumenten dit herroepingsrecht hebben is omdat er niet de gelegenheid is om het goed te kunnen testen zoals dat in een winkelruimte wel kan. TS heeft natuurlijk wel gewoon de gelegenheid gehad om het product in de winkel te testen voordat hij het goed geleverd kreeg.

Los van het moment van overeenkomen. Waar ik overigens wel nieuwsgierig naar ben.

alfatrion

Henk Toeter schreef:Hebben we niet meer informatie nodig van TS?
Nee.
Henk Toeter schreef:Echter de grondslag waarom consumenten dit herroepingsrecht hebben is omdat er niet de gelegenheid is om het goed te kunnen testen zoals dat in een winkelruimte wel kan. TS heeft natuurlijk wel gewoon de gelegenheid gehad om het product in de winkel te testen voordat hij het goed geleverd kreeg.
De overweging om het herroepingsrecht te geven is dat iemand, die een overeenkomst op afstand sluit, het product niet kan testen voordat hij die overeenkomst sluit. Dit gaat voor TS natuurlijk net zo hard op, omdat het ophalen van een product plaats vindt nadat de overeenkomst wordt gesloten. Maar ook al zou TS niet binnen deze overweging passen, dan nog zou er een herroepingsrecht zijn, omdat dit zo in de wet staat. Dit is alleen anders in gevallen van echte misbruik van recht. Er is sprake van misbruik van recht, (in jip en janneke taal) indien a) iemand geen belang heeft bij de uitoefening van het recht en b) deze persoon dat recht alleen uitoefent om een ander te schaden. Van beiden is evident geen sprake.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
(...)
In dit geval besteld u iets online, maar rekent af bij de verkoper. U doet dus eigenlijk een fysieke aankoop in een winkel.
Maar kennelijk toch niet helder genoeg. TS heeft de aanvaarding op afstand gedaan, dus is het een koop op afstand.
Artikel 6:217 lid 1 BW schreef:Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan.
Artikel 6:230g sub e BW schreef:overeenkomst op afstand: de overeenkomst die tussen de handelaar en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand zonder gelijktijdige persoonlijke aanwezigheid van handelaar en consument en waarbij, tot en met het moment van het sluiten van de overeenkomst, uitsluitend gebruik wordt gemaakt van een of meer middelen voor communicatie op afstand;
Je hebt de tekst verminkt. Deze tekst staat hier: https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-op-afstand
En luid:
ConsuWijzer schreef:Wanneer is er sprake van een koop op afstand?

Hieronder vindt u voorbeelden van kopen op afstand:
- U koopt producten of diensten via internet.
- Soms heeft een gewone winkel ook een webwinkel. U koopt het product via de webwinkel en u ontmoet verder geen verkoper.
- U koopt iets via een postorderbedrijf.
- U bestelt iets met een bestelbon uit een krant of tijdschrift. Voor dit product staan er regelmatig advertenties in kranten of tijdschriften.
- U bestelt iets per fax. Via de fax krijgt u soms aanbiedingen.
- U bestelt iets via de telefoon. Er zijn regelmatig reclamespotjes voor deze manier van bestellen.
- U wordt opgebeld met de vraag of u iets wilt kopen. Dit is telemarketing.
TS heeft een product gekocht via internet.

Ik heb geen tekst verminkt, ik heb enkel de regel eruit gepikt waar het om gaat. Koop op afstand is zonder tussenkomst van een verkoper. Zoals op de site van T-mobile is te lezen: "- In de winkel kun je de eventuele betaling en nummerbehoud in orde maken met een van onze medewerkers."
Je rekent af bij een verkoper en de aftersale/service gaat via een verkoper. En welke tekst heeft u zelf ook neergezet: "en u ontmoet verder geen verkoper." Er is dus contact met een verkoper en dit wordt uitgesloten bij een koop op afstand. Had TS online betaald en laten afleveren was er niets aan de hand geweest.

alfatrion

Ik noem het verminken, omdat je de onderliggende boodschap aanpast en niet laat zien dat je stukjes weglaat. Je hebt ook niet aangegeven waar je de tekst hebt gevonden, waardoor ik het gevoel krijg dat je dit probeert te verbergen. Het is gebruikelijk om je bronnen te noemen en om aan te geven wanneer je stukjes weglaat door (...) op te nemen.

Zoals ik het bij ConsuWijzer lees gaat het duidelijk om voorbeelden, die in onderlingen samenhang moeten verduidelijken wanneer er en geen koop op afstand is gesloten. In deze context is voor mij duidelijk dat "u ontmoet verder geen verkoper" slaat op het tot stand komen van de overeenkomst.
NeoDutchio schreef:Er is dus contact met een verkoper en dit wordt uitgesloten bij een koop op afstand.
Een overeenkomst, waarbij na de totstandkoming van die overeenkomst contact is met de verkoper, is niet uitgesloten van een koop op afstand, lees en doorgrond hiervoor de wettelijke definitie. Als het product in de winkel wordt opgehaald of betaald, dan veranderd de aard van de overeenkomst niet. Als je logisch nadenk dan kun je zelf ook wel inzien dat dit heel raar is. Je sluit een overeenkomst online, die dan een overeenkomst op afstand is, dan ga je het product halen en dan zou de overeenkomst opeens niet meer op afstand zijn afgesloten?

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het is wel een bizarre aanname dat het apart laten leggen van een telefoon om later te komen kopen een koop op afstand is.

Het gaat in principe om het idee. Is TS verplicht de telefoon te kopen als deze in de winkel toch niet bevalt? Zo ja, dan is het koop op afstand. Zo nee, dan is het gewoon een winkelaankoop.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

MillyTenten schreef:6 oktober heb ik een Samsung Galxaxy J3 gekocht bij T-mobile. Ik heb deze online bestelt en in de winkel opgehaald en daar ook betaald .
Omdat ik dit toestel online betaald heb , heb ik nog steeds recht op Koop op Afstand, 14 dagen. T-Mobile wilt het toestel niet aannemen en mij niet terug betalen. Ik ben er al naar toe geweest, maar dit heeft geen zin.. Wat moet ik doen?
@Milly : u zegt 2 verschillende dingen : heeft u het toestel nu in de winkel of online betaald?

Henk Toeter

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

alfatrion schreef:
Henk Toeter schreef:Hebben we niet meer informatie nodig van TS?
Nee.
Ik ben het in principe met je eens hoor, maar in de openingspost heeft TS online betaalt én in de winkel betaald. Ik onthou me voorlopig van uitspraken zolang hier geen volledige duidelijkheid over is.

Gesloten