Ik ontdekte een mogelijkheid waarmee ik middels mijn eigen vaste telefoon kon bellen naar iemand die geen vaste telefoon maar wel een Skype account. Ik kon de Skype account dan benaderen via een dienst van het bedrijf XOIP en middels zoals door de site destijds werd aangegeven 'een gewoon vast Nederlands telefoonnummer'.
Omdat het een 'normaal vast nummer' was, suggereerde de site destijds dat de kosten die ermee gemoeid waren slechts die naar een normale vaste lijn zouden zijn.
Dom dat ik dat niet even heb gecheckt van te voren want het klonk al te mooi om waar te zijn. Toen ik het destijds namelijk in gebruik nam kreeg ik na 2 weken een brief van Ziggo afdeling Hoogverbruik, of het mij was opgevallen dat ik in 2 weken tijd voor € 140,- gebeld had.
Ineens bleek het gratis XOIP nummer helemaal niet meer zo gratis te zijn maar een hele zure nasmaak in mijn mond achter te laten. In plaats van dat het een normaal telefoonnummer zou zijn, blijkt het dus te gaan om een service nummer, hetzij dan een welke niet binnen de 0900, 0909, 0906, 06, etc reeks valt.
De tekst nu zegt:
http://www.xoip.com/en/what-can-xoip-do/skype-number
Daarin staat dus eigenlijk precies hoe het zit. Het Forwarden van het door mij duur gebelde telefoonnummer naar Skype is gratis. Het bellen naar het te Forwarden nummer absoluut niet.How does it work?
Someone calls your XOIP number. Your Skype rings. You answer the call using Skype. If you are not online, the call will go to voicemail.
Forwarding your XOIP number to Skype is free. Callers pay regular calling rates.